RP13 (bouwjaren 2006 - 2012)  
   

In 2006 voert Yamaha aan de hand van tips van gebruikers een uitgebreid pakket van verandering in.
Ook introduceert Yamaha dat jaar de FJR1300 AS, de eerste semiautomatische motor ter wereld.

De FJR1300 A heeft in 2006 een totaal nieuw bodywork gekregen. Het doel van Yamaha was om het karakter van de FJR te behouden, maar meer comfort in het model te brengen en een iets moderner uiterlijk te krijgen. Om het comfort verder te verhogen hebben de ontwikkelaars ook gekeken naar het windscherm. Het bereik van de ruit is vergroot naar 120mm, 40mm groter dan het vorige model. Tevens zijn er luchtkanalen onder aan de ruit bijgekomen die de berijder voorzien van frisse lucht en de druk achter het windscherm verlagen. De kuip kreeg links nog een extra opbergdoosje met een 12 Volt sigarettenaansteker stopcontact, te gebruiken voor bijvoorbeeld het navigatiesysteem.
Op advies van gebruikers werd om het comfort verder te verhogen de grootte van de luchtinlaat voor de radiator vergroot, en zijn er verschillende verstelbare ventilatieopeningen in de kuip toegevoegd, waaronder een nieuwe luchtinlaat onder het instrumentenpaneel. Zo wordt er meer hitte weggenomen bij de bestuurder. Tegelijkertijd hebben de Yamaha-ingenieurs hitte-isolatie aan het onderste gedeelte van de voorkant van de tank aangebracht om nog meer hitte richting de berijder te kunnen verminderen.
De nieuw ontworpen achteruitkijkspiegels, die horizontaal intrekbaar zijn, werden vergroot en kregen de kleur van de kuip. Andere veranderingen zijn de nieuw ontworpen koplampen, een nieuw achterlicht en de witte covers voor de knipperlichten. Het omvangrijke instrumentenpaneel kreeg als uitbreiding een nieuwe versnellings-positie indicator. De meters werden voorzien van een nieuw zilveren frame. Dit ziet er niet alleen mooier uit, maar ze zijn nu ook iets beter te zien. Voor een hoog gevoel van comfort werd ook een progressieve gas-pulley geintroduceerd. Door deze aanpassing van de loop van de gaskabel heeft de gashandel in het lage en midden toerengebied een lichter gevoel.
Voor meer stabiliteit is gekozen voor een langere achterbrug. De nieuwe brug meet van het midden van het scharnierpunt tot het middelpunt van de achteras nu 567mm. Hiermee is hij dus 35mm langer dan die van het vorige model. Deze 6.5% verlenging geeft een betere rij-karakteristiek. Er is tevens een nieuw subframe aan de achterkant geplaatst om de motor gemakkelijker op de middenbok te krijgen. Door het nieuwe smallere subframe is de breedte van de motor verminderd als er zijkoffers, die vanaf 2006 standaard bij de FJR1300A geleverd worden, geplaatst worden. De FJR1300 A werd voorzien van een verstelbare zitting die verhoogd of verlaagd kan worden in twee standen met waardoor een verschil van 2 cm in zithoogte mogelijk is.

Vanaf 2006 zijn alle FJR modellen standaard uitgerust met ABS in combinatie met een CBS (Central Brake System; ook wel Unified Brake System. Dit geeft meer stabiliteit tijdens het remmen. Als nu de achterrem wordt gebruikt wordt automatisch door het ABS CBS systeem de voorrem in verhouding ook meegenomen. Hiervoor gebruikt het systeem de onderste twee zuigers van de rechter vierzuigerremklauw aan de voorkant. Om een gelijkmatige en progressieve rem actie te verkrijgen zijn de twee zuigers in de rechter voorremklauw iets kleiner dan de andere zes zuigers in het remsysteem aan de voorkant. Het ABS CBS remsysteem wordt alleen ingeschakeld als de achterrem wordt gebruikt. De 2006 modellen zijn uitgerust met een iets grotere middenversnelling die nu 37 tanden heeft. 1 meer dan de 2005 modellen. Dit heeft een toename van 2.7% in het totale versnellingsratio als gevolg, waardoor de motortoerentallen bij typische cruise-snelheden verlaagd worden en dus meer comfort opleveren. In plaats van de platte radiator met de enkele ventilator zijn de 2006 FJR modellen uitgerust met een nieuwe gebogen radiator en zogenaamde twin-ring ventilatoren. Dit moet de rijeigenschappen op hoge snelheid verbeteren en meer koeling leveren. Om aan de EURO-3 emissienorm te voldoen is er een extra honingraat aangebracht in de katalysator, en het aantal actieve platina en rodium elementen is verhoogd. In het controlesysteem is een nieuwe verwarmde O2-sensor aangebracht, die de emissie nog nauwkeuriger vermindert door direct na een start de benzinetoevoer aan te passen aan de lage temperatuur van de uitlaatgassen.

Qua uiterlijk heeft FJR1300 AS net als de FJR1300A een in drie standen verstelbaar stuur waarmee een beweging naar voor en achteren kan worden gemaakt van 11mm. T.o.v. de FJR1300A zijn verwarmde handgrepen echter standaard en ontbreekt de koppelingshendel. De FJR1300 AS is dan ook de eerste motor ter wereld met een semiautomatische versnellingsbak, Yamaha Chip Controlled Shift systeem (YCC-S). Dit systeem is een grote vooruitgang in motorfiets-design en is ontworpen om het rijden op de FJR 1300 nog comfortabeler te maken. Om van versnelling te veranderen op de FJR 1300AS kan de berijder de schakelaar op de linker handgreep of het voetpedaal gebruiken, wat leidt tot een elektrisch schakeling. De hele schakelhandeling wordt bestuurd door een speciale ECU die de ideale manier van schakelen bepaalt. Schakelhandelingen vinden plaats binnen 0,1- 0,2 seconden na het commando van de bestuurder. Het YCC-S systeem is in wezen hetzelfde systeem wat je ziet in F1-wagens en een aantal dure sportwagens. Yamaha heeft dit systeem echter helemaal aangepast om verwerkt te kunnen worden in een tweewieler. Het hele systeem weegt maar 4 kilo en is in het kader van handelbaarheid dicht bij het centrale massapunt geplaatst. In Amerika wordt dit semiautomatische model FJR1300 AE genoemd.

   
         
  Kleuren 2006      
   
 
Desert Metallic /
Yellowish Gray Metallic 9
(YNM9)
Ocean Depth /
Dark Purplish Blue Metallic U
(DPBMU)
Silver Storm /
Bluish Silver 4
(BS4)
 
         
    Vanaf 2007 werd de handverwarming standaard op alle modellen, op het model 2006 was dit enkel standaard op de AS versie, voor de A versie was dit optioneel.
Ook kregen alle motoren van dat jaar een twee-tone kleurschema voor een nog sportievere look. In 2007 volgde er een terugroepactie voor veel FJR1300's voor het verwisselen van een slecht functionerende Throttle Position Sensor.
   
         
  Kleuren 2007      
   
 
Ocean Depth /
Dark Purplish Blue Metallic U
(DPBMU)
Red Sky /
Dark Grayish Red Metallic 3
(DNRM3)
Silver Storm /
Bluish Silver 4
(BS4)
 
         
   

In 2008 werd de computer voor de injectie aangepast voor een soepelere werking bij lage toeren. Ook werd de ABS onder handen genomen met als doel om het gevoel met de remhendel en het pedaal te verbeteren. Daarnaast kreeg de ABS-schakelaar naast de aan/uit-stand, een stand om druk op de remmen vast te houden, gelijk aan de werking van een handrem. Hiervoor schakelt Yamaha over van 2 naar 3-modi: 'druk' - 'drukloos' en nu ook 'druk-vasthouden'. Dit alles wordt door een extra ECU geregeld, in combinatie met een magneetklep, waar dit tot en met model 2007 nog een klasiek doseerventiel was.

Verder werden ook wijzigingen gebracht aan:

  • Het onafgeveerde gewicht d.m.v. het gebruiken van 'actieve' wielsensoren i.p.v. passieve.
  • De hasgendel is terug een conventioneel cirkelvormig type die ertoe moet bijdragen dat de rijder een nauwkeuriger gevoel krijgt.
  • Om het windscherm krasbestendiger te maken krijgt het een nieuwe harde coating. Voorts moet het gewijzigde montage systeem er toe bijdragen dat de trillingen afnemen en het gewicht verminderd.
  • De handvaten zijn uit een nieuwe rubbercompound gemaakt die het gevoel en comfort moeten verbeteren.
  • Waar het vernieuwde dashboard op de modellen 2006-2007 nog in het grijs was, wordt dit vanaf 2008 terug zwart.
  • De linker stuurschakelpartij heeft een nieuw ontwerp gekregen die moet resulteren in een beter gevoel en bruikbaarheid. De schakelhendel voor opschakelen en lichtschakelaar zijn hierbij de voornaamlijkste wijziging.
  • Het YCC-S chip-gestuurde schakel systeem is lichter gemaakt die, in combinatie met de lichtere ABS en lichtere wielsensor rotors, voor zorgen dat het totaal gewicht van de FJR1300AS aanzienlijk verminderd.
  • Daarnaast werd de kuip verbeterd zodat deze beter bestand is tegen krassen.
  •    
             
      Kleuren 2008      
       
     
    Graphite /
    Dark Gray Metallic G
    (DNMG)
    Midnight Black /
    Black Metallic X
    (SMX)
    Silver Tech /
    Silver 3
    (S3)
     
             
       

    In 2009 werd voor nog meer comfort de bediening van de koppeling nog lichter uitgevoerd.
    Het AS model kreeg een nieuwe mapping voor het YCC-S systeem, om ook hier het rijcomfort te verbeteren, en dan met name in het stadsverkeer.
    Verder werd de FJR1300 een halve centimeter breder en 1 centimeter korter met 1 centimeter korter wielbasis en een halve centimeter grondspeling.

       
             
      Kleuren 2009 & 2010      
       
     
    Midnight Black /
    Black Metallic X
    (SMX)
    Smokey Grey /
    Dark Gray Metallic A /
    Metallic Titanium (DNMA)
    Sunset Silver /
    Light Yellowish Gray Metallic 9
    (LYNM9)
     
             
      Kleuren 2011      
       
     
    Midnight Black /
    Black Metallic X
    (SMX)
    Silver Tech /
    Silver 3
    (S3)
    Smokey Grey /
    Dark Gray Metallic A /
    Metallic Titanium (DNMA)
    Sunset Silver /
    Light Yellowish Gray Metallic 9
    (LYNM9)
     
             
      Kleuren 2012      
       
     
    Midnight Black /
    Black Metallic X
    (SMX)
    Silver Tech /
    Silver 3
    (S3)
     
     
             
     
    Specificaties

    Technische gegevens RP13
    Type Vloeistofgekoeld, 4-takt, 4 cilinder, 4 kleppen, DOHC
    Cilinderinhoud 1.298 cc
    Boring x slag 79,0 x 66,2 mm
    Compressieverhouding 10,8 : 1
    Max. vermogen 105,5 kW (143,5 pk) bij 8.000 tpm
    Max. koppel 134,4 Nm (13,7 kg-m) bij 7.000 tpm
    Smeersysteem Wet sump
    Brandstofsysteem Injectiesysteem
    Type koppeling Nat, meervoudige platen
    Ontstekingsysteem TCI
    Startsysteem Elektrisch
    Versnellingsbak 5 versnellingen
    Verhoudingen 1e 43/17 (2,529), 2e 39/22 (1,773), 3e 31/23 (1,348), 4e 28/26 (1,077), 5e 26/28 (0,929)
    Primaire overbrenging 75/48 (1.563)
    Eindoverbrenging Cardan, 35/37 × 21/27 × 33/9 (2,698)
    Tankinhoud 25,0 liter waarvan 5,5 liter reserve
    Inhoud oliecarter 4,9 liter
    Chassis
    Type Aluminium, diamantvormig frame
    Wielophanging voor Telescopische voorvork, diam. 48 mm
    Veerweg 135 mm
    Wielophanging achter Swingarm (Monocross)
    Veerweg 125 mm
    Balhoofdhoek / Naloop 26 graden / 109 mm
    Voorrem Twee remschijven, diam. 320 mm, vierzuigerremklauwen
    Achterrem Enkele remschijf, diam. 282 mm, dubbele zuigerremklauwen
    Bandenmaat voor 120/70 ZR17 (58W)
    Bandenmaat achter 180/55 ZR17 (73W)
    Afmetingen
    Lengte 2.230 mm
    Breedte 750 mm (zonder koffers) / 930 mm (met koffers) / 780 mm (met smalle 'city' koffers)
    Hoogte 1.315 mm (windscherm in de laagste positie) / 1.450 mm (windscherm in de hoogste positie)
    Zithoogte 805 mm / 825 mm
    Wielbasis 1.545 mm
    Grondspeling 130 mm
    Gewicht 291 kg A / 295 kg AS
    Drooggewicht 268 kg A / 272 kg AS
     
         
    Modellen RP04 - RP08 - RP11
    Modellen RP13
    Modellen RP23 - RP28
    Modelgeschiedenis

    Terug naar overzicht