RP23 - RP28 (bouwjaren 2013 - 2016)  
    De nieuwe motor en het nieuwe chassis tillen de FJR naar een hoger niveau, ook qua rijcomfort. De FJR1300A en FJR1300AS zijn uiterst geschikt voor lange afstanden. In 2013 staat de nieuwe generatie FJR1300A/AS klaar, met een keur aan voordelen die de sportieve touringrijder zullen aanspreken, zoals pure body work lijnen, een betere controle over motor en frame en een verhoogde functionaliteit, factoren die de rijsensaties alleen maar mooier maken.

De nieuwe FJR beschikt over een nieuwe en eigentijdse en agressief ogende kuip, een geavanceerde motor voorzien van door Yamaha ontwikkelde elektronische bedieningssystemen en een totaal vernieuwd sportief frame. De nieuwe Yamaha FJR1300A is ideaal voor ervaren rijders voor wie kwaliteit, prestaties en een rijke voldoening voorop staan. De FJR heeft veel te bieden, en de FJR1300AS zelfs nog net iets meer, zeker aan de rijder die doorgaans lange afstanden op de motor aflegt en wiens aandacht vooral uitgaat naar het technische plaatje. De FJR1300AS krijgt in 2013 dezelfde update als de FJR1300A, met als extra troef het elektronisch YCC-S koppelingssysteem van Yamaha, met een ongeziene precisie, en een nieuw systeem voor het elektronisch afstellen van de vering. Dit wordt door Yamaha voor het eerst toegepast op een standaardmodel.

Nieuwe elektronisch gestuurde gasklepregeling (Yamaha Chip Controlled Throttle - YCCT)
De nieuwe FJR modellen beschikken allemaal over de meest geperfectioneerde elektronische commandosystemen die er zijn, zoals de nieuwe elektronisch gestuurde gasklepregeling. Dit systeem begeleidt de bestuurder en communiceert rechtstreeks met de ECU unit. Die definieert onmiddellijk de optimale openingsgraad van de gaskleppen zodat het luchtdebiet perfect wordt aangepast aan het gevraagde vermogen. Hierdoor verhoogt het totale vermogen met 2 kW. Het nieuwe YCC-T systeem draagt ook bij tot een betere motriciteit van de FJR en levert een progressievere respons bij het versnellen, wat voor aangename rijsensaties zorgt.

Nieuwe tractiecontrole (TCS)
Een andere, opmerkelijke, verandering waar de FJR1300 in 2013 baat bij heeft is het nieuwe tractiecontrolesysteem (TCS), een must voor diegenen die hun voertuig het hele jaar door gebruiken, bij weer en wind. Het doorslippen van het achterwiel wordt gedetecteerd door elektronische sensoren en het TCS systeem past in dat geval meteen de ontstekingstiming, het injectievolume en de opening van de gaskleppen aan, om de motriciteit van de motor optimaal te houden. Het nieuwe TCS systeem is bijzonder nuttig wanneer de bestuurder versnelt op een nat of niet geasfalteerd wegdek. Anderzijds kan het systeem worden geactiveerd of uitgeschakeld in functie van de noden van de bestuurder, de grip op de weg of de weersomstandigheden.

Cruise control
De FJR modellen zijn vanaf 2013 uitgerust met een gemakkelijk te bedienen cruise control functie. Deze snelheidsregelaar verhoogt niet alleen het comfort maar tevens ook het rijplezier tijdens lange trajecten aan het stuur van deze hyper geperfectioneerde motoren. Het nieuwe systeem functioneert in de 3de, 4de en 5de versnelling, bij een snelheid tussen 50km en 180 km/uur, en wordt geactiveerd door middel van 2 knoppen links op het stuur. De snelheid kan worden verhoogd of afgeremd door een lichte druk op de knop en werkt met marges van 2 km/uur. Voor grotere marges, volstaat het om de knop langer ingedrukt te houden. De rem-, koppelings of versnellingsfunctie desactiveert automatisch de cruise control die vervolgens naar de laatst geprogrammeerde versnelling teruggaat door een druk op de "resume" knop. De cruise control functie biedt verschillende praktische voordelen: de bestuurder kan een constante snelheid aanhouden op vlak en heuvelachtig terrein, en automatisch de snelheidsbeperkingen respecteren zonder constant de meter in de gaten te houden. Hij kan zich daardoor beter concentreren op het verkeer, de signalisatieborden en eventuele potentieel gevaarlijke situaties op de weg.

Het Yamaha D-MODE Systeem
Het Yamaha D-MODE systeem illustreert perfect het voordeel van de elektronische uitrustingen die het voor de FJR-rijder extra aangenaam maken omdat hij het volledige potentieel van zijn voertuig kan benutten in functie van de rijomstandigheden. Het systeem past de prestaties van de motor aan door het sturen van de gaskleppen via het elektronische YCC-T controlesysteem. Het Yamaha D-MODE systeem biedt 2 opties aan : de T-mode en de S-mode - allebei te activeren door middel van een knop op de rechterstuurhendel. In T-mode bieden de FJR een progressiever vermogen dat zich goed aanpast aan een stedelijke omgeving of aan langere afstanden. In S-mode krijgt de motor een uitgesproken sportief karakter en kan de rijder optimaal genieten van de output die de ultraperformante 1298cc 4-cilinders-in-lijn motor aanlevert.

Geperfectioneerde inlaat- en uitlaatsystemen
De Yamaha ingenieurs hebben de injectie-unit voor de 2013 serie helemaal opnieuw heruitgevonden om een optimaal rendement te bereiken van het nieuwe elektronische YCC-T systeem. Naast deze wijziging aan het inlaatsysteem, profiteren de nieuwe FJR1300 modellen ook van een nieuwe performante uitlaat, voorzien van vernieuwde interne componenten. De uitlaat werd verlengd en kreeg nieuwe moderne kappen. In synergie met het YCC-T systeem zijn de nieuwe inlaat- en uitlaatsystemen bedoeld om steeds een optimale totaalprestatie van de motor te garanderen. Door de motorfunctie grondig te perfectioneren, laten de nieuwe inlaat-en uitlaatsystemen toe om het aantal katalysators te reduceren. Voor de uitlaat wordt het totaal van 4 teruggebracht naar 2. Het levert een lichter gewicht op en door het aantal katalysators te verminderen wordt anderzijds ook ingespeeld op de reglementering betreffende de gasuitstoot en de schaarste aan zeldzame metalen.

Ceramisch beklede cilinders
Voor het eerste krijgt het FJR motorblok ceramische cilinders, geinspireerd op de cilinders die met succes werden geintroduceerd op supersportmodellen zoals de YZF-R1 en YZF-R6. De traditionele bekleding van deze cilinderbussen in het aluminium cilinderblok wordt vervangen door een nieuw systeem dat bestaat uit een directe integratie in het blok. Het grootste voordeel hiervan is de verbeterde warmteafvoer die de motorfunctie bevordert, want die blijft in alle omstandigheden optimaal en regelmatig.

Alleen van toepassing op de FJR1300AS:
Snellere afstelling van het YCC-S systeem met de nieuwe STOP MODE functie!
De FJR1300A beschikt over een conventionele manuele koppeling, maar de FJR1300AS is uitgerust met een elektronische Yamaha YCC-S koppeling (Yamaha Chip Controlled Shift) die de rijder toelaat van versnelling te wisselen zonder de koppeling te gebruiken, wat hem verzekert van een super ontspannen rijstijl gezien het overbodig is om veelvuldig de pedaal van de koppeling te activeren, in het bijzonder tijdens langere verplaatsingen. Maar het systeem werkt ook prima in een stedelijke context.
Het toevoegen van het nieuwe YCC-T systeem leidt tot een snellere en erg nauwkeurige motorcontrole. Bovendien is de FJR1300AS in 2013 tevens voorzien van een nog efficientere elektronische koppeling (YCC-S). Dankzij dit systeem van de nieuwste generatie wisselt de rijder snel en soepel van versnelling zodat het rijgevoel steeds sportief en aangenaam blijft. De schakelpedaal is trouwens nog een wijziging die werd toegepast op de FJR1300AS van 2013: dit nieuwe model biedt de mogelijkheid om de versnellingen te activeren aan het stuur of via de schakelpedaal zonder een preselectie te maken (in tegenstelling tot de vorige FJR1300AS versie).
De nieuwe elektronische YCC-S koppeling beschikt ook over de STOP MODE functie, die onmiddellijk retrogradeert naar de eerste versnelling wanneer de FJR1300AS stilstaat na te hebben gereden aan een laag toerental. De STOP MODE functie superviseert de versnelling waarin de motor functioneert, het motorregime en de positie van de versnellingshendel. Dit is een handigheidje bij frequent stoppen en vertrekken in een stedelijke omgeving, op drukke kruispunten of in de file. Het STOP MODE systeem kan worden aan- en uitgeschakeld volgens de wens van de bestuurder of de gegeven rijomstandigheden.
   
 
 
Aanpassingen aan het 2013 model
  • Yamaha YCC-T systeem voor de elektronische gasklepafstelling
  • Tractiecontrolesysteem (TCS)
  • Cruise control
  • Yamaha D-MODE systeem met injectiecartografie (2 posities)
  • Nieuwe injectie-unit
  • Nieuw uitlaatsysteem en nieuwe demperkap
  • Nieuwe ceramische cilinderbekleding
  • Nieuw motorcarter
  • Elektronische YCC-S koppeling van Yamaha met Stop-Mode functie (nieuw), alleen verkrijgbaar op de FJR1300 AS.

  • Nieuw windscherm, nieuwe kuip en nieuw centrale luchthapper
    De carrosserie werd voor de FJR modellen van 2013 vooral aan de voorkant grondig herzien om de machine een nog elegantere uitstraling te geven met behoud van de agressieve styling en de door de rijd al er zeer gewaardeerde voordelen. Het elektrische windscherm werd grondig aangepakt. De nieuwe vorm vermindert het effect van windstoten. De in- en uitlaten van de centrale luchthapper werden eveneens gewijzigd. De nieuwe leidingen reduceren de luchtdruk en de turbulentie die de bovenkant van het lichaam treffen. Resultaat: een aangenaam rijgevoel, zeker bij hogere snelheden. Het concept van de windschermrails werd vereenvoudigd voor een zachtere afstelling. Het windscherm kan nu 2 maal sneller elektrisch worden afgesteld in vergelijking met het vorige model. Deze wijzigingen bevorderen het gebruikscomfort en reduceren het aantal onderdelen in het mechanisme. Zo wordt het systeem in 1 klap eenvoudiger, lichter en beter. Een andere, kleinere aanpassing aan het windscherm heeft betrekking op de positie die behouden blijft wanneer de motor wordt stilgelegd. Om de bescherming en de kwaliteit van de afwerking in zijn algemeenheid te verbeteren, werd de voorkuip in 2013 volledig vernieuwd. De bovenkuip bestaat uit een integraal blok. Het design van de onderkuip biedt een betere bescherming tegen regen en wind. Met het oog op nog meer gebruiksvriendelijkheid, werd het afstelbare paneel van de onderkuip aangepast zodat het kan worden afgesteld zonder gereedschap. Al deze wijzigingen geven aan de FJR een nieuwe aanblik en maken een vlotte afstelling van het windscherm mogelijk. Dit verleent aan deze touring koning een superieure kwaliteit, terwijl de uitstekende bescherming tegen de weersomstandigheden of de aerodynamische vormgeving bewaard blijven.

    Nieuwe moderne dubbele voorlichten en LED technologie
    De stijl van de FJR wordt geaccentueerd door het indringende agressieve design van de nieuwe voorlichten. De dubbele koplamp is opvallend hoekig gestyled en geeft de machine een doordringende blik die nog wordt versterkt door de 6 LED lampjes. De aerodynamiek is alom voelbaar, tot aan de verlichting toe en onderscheidt de nieuwe FJR duidelijk van zijn concurrenten.

    LED pinkers
    De in de voorkuip geintegreerde pinkers geven een modern accent aan het geheel. Hun vorm en positie doen de lijnen van de carrosserie nog beter uitkomen. Ze wijzen recht naar de as van het voorlicht en onderstrepen de dynamiek van de nieuwe aankleding.

    Alleen van toepassing op de FJR1300A :
    Nieuwe componenten voor de voorvork en achtervering
    Het comfort van de bestuurder en de passagier staan hoog op de wenslijst en daarom heeft de FJR1300A in 2013 belangrijke wijzigingen ondergaan zowel aan de voor- als aan de achtervering.
    De 48mm voorvork is uitgerust met nieuwe componenten, waaronder een zuiger en plunger in aluminium. Door deze wijziging wordt het gewicht verlaagd en wordt de motorfiets responsiever. De veersterkte werd aangepast om de ophanging te versoepelen en progressiever te maken over de ganse veerweg van 135mm.
    De achtervering kreeg eveneens aangepaste veren en gewijzigde dempingskenmerken, ... stuk voor stuk aanpassingen die de capaciteit van de ophanging verbeteren en de wendbaarheid van het voertuig en het comfort voor de rijder en de passagier bevorderen.

    Alleen van toepassing op de FJR1300AS:
    Elektronische afgestelde ophanging
    1 van de meest ingrijpende wijzigingen aan de nieuwe FJR1300AS is de aanpassing van de elektronische afstelling van de ophanging. De rijder kan op elk moment de ophanging voor- en achteraan afstellen naar wens.
    Dit is een nieuwe Yamaha exclusiviteit die aan de bestuurder 4 opties geeft om zich optimaal aan te passen aan de staat van de weg en aan de belasting van het voertuig.
    Door gebruik te maken van de knop op het stuur kan de bestuurde kiezen uit: One-Up, One-Up with Luggage, Two-Up of Two-Up with Luggage . De geselecteerde afstelling verschijnt op het dashboard. Naast een selectie uit deze 4 hoofdposities, bestaat ook de mogelijkheid om de demping te regelen via de modes: Soft, Standard en Hard. Als we de optelsom maken, stelt Yamaha niet minder dan 12 afstelmogelijkheden voor, alleen al voor de ophanging. Dit systeem is gelieerd aan de voor- en achterophanging en beinvloedt de dempingsgraad van de vork in functie enerzijds van de afstellingen en anderzijds van de impact op de achtervering. Het nieuwe systeem garandeert het evenwicht tussen de voor- en achtervering, wat zorgt voor nog meer comfort en een onberispelijk rijgedrag.

    Wijzigingen aan het frame op de FJR van 2013

  • Nieuw elektrisch afstelbaar windscherm
  • Nieuwe bovenkuip
  • Nieuwe onderkuip met afstelbaar paneel
  • Nieuwe voorlichten met 6 LEDjes
  • Nieuwe LED pinkers
  • Nieuwe afstelbare voor- en achtervering

  • Accessoires voor de FJR1300A/AS

  • Akrapovic uitlaat in licht titanium
  • Binnentassen met draagriem afgestemd op de standaard zijkoffers
  • Topcase van 50 liter in geassorteerde kleuren
  • Binnentas van 40 liter voor de topcase met handvat en draagriem
  • Rugsteun voor de passagier (compatibel met de 50L topcase)
  • Hoog windscherm 593 x 510 mm (100 mm hoger dan het standaard scherm)
  • Supercomfortabel duozadel, uiterst geschikt voor lange ritten
  • Beschermpad voor het frame
  • Handbescherming in geassorteerde kleuren
  • Voetbescherming in geassorteerde kleuren
  • GPS houder geschikt voor Garmin toestellen
  • 12V cc stekker (alleen voor de FJR1300A)
  • Tanktas van 35 liter
  • Reservoirbescherming in hars
  • Fixatieplaat voor de topcase
  • Slot met universele sleutel voor de topcase
  • Binnenhoes (in de maten groot en medium)
  • Buitenhoes (in de maten groot en medium)
  •    
       
             
      Kleuren 2013      
       
     
    Frosted Blade /
    Yellowish Gray Metallic 5
    (YNM5)
    Alleen leverbaar op A
    Magnetic Bronze /
    Very Dark Orange Metallic 1
    (VDOM1)
    Leverbaar op A en AS
    Midnight Black /
    Black Metallic X
    (SMX)
    Leverbaar op A en AS
     
             
       

    Yamaha Motor introduceert de Yamaha FJR1300AE

    Yamaha Motor heeft de sportieve FJR1300 serie voor 2014 uitgebreid met de nieuwe FJR1300AE.
    De FJR1300AE wordt naast de standaard FJR1300A en de exclusieve FJR1300AS in de line up opgenomen.
    De AE is gelijk aan de FJR1300A, met de aanvulling dat deze standaard is uitgerust met een elektronisch verstelbaar veersysteem en een upside-down voorvork.

    Elektronisch verstelbaar veersysteem
    Met één druk op de knop kunt u de vering en schokdemping aanpassen aan uw persoonlijke wensen.
    Als berijder kunt u kiezen uit de volgende instellingen, te weten:
    'One-Up' (één persoon),
    'One-Up with Luggage' (één persoon met bagage),
    'Two-Up' (twee personen) of
    'Two-Up with Luggage' (twee personen met bagage).
    Bij elke instelling heeft men ook een keuzemogelijkheid voor de demping die 'Soft' (comfortabel), 'Standard' (standaard) of 'Hard' (sportief) ingesteld kan worden, waardoor er twaalf unieke afstellingen mogelijk zijn.

    Upside-down voorvork
    Om de elektronisch verstelbare vering geschikt te maken voor deze motorfiets, heeft Yamaha de conventionele voorvork van de FJR1300A vervangen door een nieuwe upside-down voorvork.

       
     
     
       
      Kleuren 2014 & 2015 _ A-versie      
       
     
    Magnetic Bronze /
    Very Dark Orange Metallic 1
    (VDOM1)
    Midnight Black /
    Black Metallic X
    (SMX)
     
     
             
      Kleuren 2014 & 2015 _ AS & AE-versie      
       
     
    Magnetic Bronze /
    Very Dark Orange Metallic 1
    (VDOM1)
    Tech Graphite /
    Dark Grey Metallic
    (DNMN)
    Midnight Black /
    Black Metallic X
    (SMX)
     
             
     
    Specificaties

    Technische gegevens RP23
    Type Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4 cilinder
    Cilinderinhoud 1.298 cc
    Boring x slag 79,0 x 66,2 mm
    Compressieverhouding 10,8 : 1
    Max. vermogen 107,5 kW (146,2 pk) bij 8.000 tpm
    Max. koppel 138,0 Nm (14,1 kg-m) bij 7.000 tpm
    Smeersysteem Druksmering
    Brandstofsysteem Injectiesysteem
    Type koppeling Nat, meervoudige platen
    Ontstekingsysteem TCI
    Startsysteem Elektrisch
    Versnellingsbak Constant mesh, 5 versnellingen
    Verhoudingen 1e 43/17 (2,529), 2e 39/22 (1,773), 3e 31/23 (1,348), 4e 28/26 (1,077), 5e 26/28 (0,929)
    Primaire overbrenging 75/48 (1.563)
    Eindoverbrenging Cardan, 35/37 × 21/27 × 33/9 (2,698)
    Tankinhoud 25,0 liter waarvan 5,5 liter reserve
    Inhoud oliecarter 4,9 liter
    Chassis
    Type Aluminium, diamantvormig frame
    Wielophanging voor Telescopische voorvork, diam. 48 mm (A)
    Upside-down voorvork, Ø 48 mm poot, instelbare veervoorspanning, instelbare in- en uitgaande demping (AE en AS)
    Veerweg 135 mm
    Wielophanging achter Link-type veersysteem, instelbare veervoorspanning, enkele schokdemper
    Veerweg 125 mm
    Balhoofdhoek / Naloop 26 graden / 109 mm
    Voorrem Twee remschijven, diam. 320 mm, vierzuigerremklauwen
    Achterrem Enkele remschijf, diam. 282 mm, dubbele zuigerremklauwen
    Bandenmaat voor 120/70 ZR17 (58W)
    Bandenmaat achter 180/55 ZR17 (73W)
    Afmetingen
    Lengte 2.230 mm
    Breedte 750 mm (zonder koffers) / 930 mm (met koffers) / 780 mm (met smalle 'city' koffers)
    Hoogte 1.325 mm (windscherm in de laagste positie) / 1.455 mm (windscherm in de hoogste positie)
    Zithoogte 805 / 825 mm
    Wielbasis 1.545 mm
    Grondspeling 130 mm (A en AE) / 125 mm (AS)
    Gewicht 289 kg (A) / 292 kg (AE) / 296 kg (AS)
    Drooggewicht 266 kg (A) / 269 kg (AE) / 273 kg (AS)
     
             
    RP28 - 2016
       

    In het afgelopen decennium heeft deze geweldige motorfiets duizenden motorrijders prestaties van supersportniveau in combinatie met een uitstekend comfort voor rijder en passagier laten ervaren.
    Alles in dit geavanceerde Sport Touring-model is ontworpen om binnen de kortste tijd grote afstanden af te leggen. Met slechts een draai aan de gasgreep staat de 1298 cc-viercilindermotor, gekoppeld aan een nieuwe transmissie met zes versnellingen met Assist en Slipper-koppeling (A&S), garant voor een dynamische acceleratie en hoge kruissnelheid.
    En met zijn brandstoftank met een inhoud van 25 liter, aerodynamische kuipwerk met elektronisch verstelbaar scherm, cruisecontrolsysteem en de verstelbare zitpositie biedt de FJR1300A een ongekende rijervaring.

    Details

  • Soepele 1298 cc-viercilinderlijnmotor met YCC-T
  • Sportief aluminium frame voor extra wendbaarheid
  • Nieuwe transmissie met 6 versnellingen voor dynamische acceleratie
  • Assist en Slipper-koppeling (A&S) voor soepel terugschakelen
  • Koplampen, positielichten en achterlichten in LED-uitvoering
  • Windscherm, kuip, stuur en zadel zijn volledig instelbaar
  • Yamaha D-MODE voor normale of sportieve rijmodus
  • Gebruiksvriendelijk cruisecontrolsysteem
  • Inschakelbaar Traction Control System (TCS)
  • Grote brandstoftank van 25 liter voor een groot bereik
  • Standaard uitgerust met handvatverwarming en 12 volt-aansluiting
  • Schone en stille cardanaandrijving
  • Dankzij de elektronisch verstelbare wielophanging en een upside-down voorvork biedt de FJR1300AE superieure rijeigenschappen. De nieuwe transmissie met zes versnellingen staat garant voor een snellere acceleratie en hoge kruissnelheid met buitengewoon comfort, en de nieuwe Assist en Slipper-koppeling (A&S) zorgt voor soepeler terugschakelen.
    De geavanceerde wielophanging is instelbaar en geschikt voor hoge prestaties bij verschillende weggesteldheden en belading. Er kan worden gekozen uit vier hoofd- en drie dempinginstellingen, waardoor de FJR1300AE altijd over de optimale afstemming en de beste rijeigenschappen beschikt, ongeacht de omstandigheden.
    Deze dynamische Sports Tourer is voor en achter voorzien van LED-verlichting, waarbij de koplampen zelfs afhankelijk van de dwarshellingshoek worden versteld, en brengt je binnen de kortst mogelijke tijd op de plaats van bestemming.

    De zeer geavanceerde FJR1300AS is uniek in zijn soort. Wat hem zo bijzonder maakt is het elektronische schakelsysteem met volledig automatische koppeling, waarmee je kunt schakelen met je linkervoet of -duim, zonder dat je de koppelingshendel hoeft te bedienen. Dit betekent meer gemak en meer plezier bij iedere rit.
    Deze geavanceerde langeafstandsmotor is tevens uitgerust met het nieuwste elektronisch verstelbare wielophangingsysteem en upside-down voorvork. Hiermee kun je de vering en schokdemping naar eigen voorkeur instellen.
    Met zijn machtige 1298 cc-motor en aluminium chassis, de nieuwe transmissie met zes versnellingen, cruisecontrol en tractieregeling opent de FJR1300AS een geheel nieuwe wereld voor jou.

    Details

  • Elektronisch verstelbare wielophanging en USD-voorvork
  • LED-koplampen met adaptieve bochtverlichting
  • YCC-S schakelsysteem met automatische koppeling en transmissie met zes versnellingen
  • Soepele 1298 cc-viercilinderlijnmotor met YCC-T
  • Elektronisch verstelbare wielophanging en USD-voorvork
  •    
     
     

    Wijzigingen bij model 2016

    Nieuwe 6-versnellingsbak voor betere prestaties
    Dankzij het sterke en soepel lopende 1.298 cc motorblok, is de Yamaha FJR1300 bijzonder geliefd als het gaat om het afleggen van grote afstanden onder hoge kruissnelheden. Het modeljaar 2016 FJR doet er echter nog een schepje bovenop met wederom verbeterde dynamiek. De compleet nieuwe 6-versnellingsbak is grondig onder handen genomen en de FJR is de allereerste Yamaha waarin een afzonderlijke 'Dog Clutch' met nieuwe ontworpen spiraalvormige tandwielen wordt toegepast. Vergeleken met de conventionele versnellingsbakken van de concurrerende merken, weegt deze nieuwe 6-versnellingsbak maar liefst 400 gram minder en is bovendien niet groter dan een 5-versnellingsbak. De nieuwe 6-versnellingsbak stelt de toermotorrijder in staat om optimaal te profiteren van het ongekend hoge koppel van het 1.298 cc viercilinder motorblok over het gehele bereik. De aandrijftrein met onderhoudsarme cardan, staat borg voor plezierig en vloeiend rijgedrag.

    Vernieuwde A&S koppeling voor lichtere bediening en soepeler terugschakelen
    Om een meer geleidelijke en vloeiende beweging van het frame te kunnen bereiken tijdens het terugschakelen, is het modeljaar 2016 Yamaha FJR uitgerust met een nieuwe A&S (Assist and Slipper) koppeling. Dit is hetzelfde ontwerp als waar de 2015 YZF-R1 mee is uitgerust. Deze techniek biedt meerdere voordelen in vergelijking met een conventionele koppeling. Om te beginnen een lichtere bediening van de koppelingshendel. Ten tweede helpt de A&S koppeling tijdens snel gas los vervorming en instabiliteit van het frame tijdens het terugschakelen tegen te gaan met als gevolg betere voertuigbeheersing.

    Nieuwe dubbele LED-koplampen
    Ter onderstreping van de doorontwikkeling van de FJR als Yamaha's ultieme zware toermotor zijn de 2016 modellen uitgerust met compleet nieuw ontworpen, dubbele LED-koplampen. Deze benadrukken het uitgesproken 3D-karakter van het ontwerp. Het nieuwe aangezicht van de koplampen sluit naadloos aan bij de high end specificatie van de jongste generatie Yamaha FJR. Met hun meervoudige facet reflectoren accentueren visgraatvormige LED-contourlichten het 3D-karakter van de koplampgroep aan de buitenste zijde. De koplampreflectoren van de 2016 FJR modellen beschikken over een golfbalprofiel (met kuiltjes). Deze zorgen tevens voor een grotere lichtopbrengst van de LED-contourlichten en een unieke uitstraling van de nieuwste FJR-modellen.

    Adaptieve bochtverlichting voor de FJR1300AE/AS
    De 2016 FJR1300AE/AS modellen zijn de eerste motorfietsen van Yamaha die zijn uitgerust met adaptieve bochtverlichting. Deze LED lichten gaan automatisch branden op het moment dat de motorfiets begint te hellen tijdens het nemen van een bocht en worden aangestuurd door een zogenaamde IMU, een afkorting die staat voor Inertial Measurement Unit. Deze eenheid registreert feilloos de mate van helling. Tussen de bochtverlichtingslampen zijn reflectoren aangebracht die ervoor zorgen dat de juiste hoeveelheid licht op het wegdek wordt geprojecteerd. De modellen FJR1300AE/AS zijn uiterlijk te herkennen door de verticaal gescheiden delen van de koplampgroep.
    Onder geringe hellingshoek gaat alleen het binnenste paar LED's automatisch branden, bij toenemend hellen volgt het middelste paar. Wordt de hellingshoek nog extremer, dan komt ook het buitenste paar in actie voor optimaal zicht in de bocht. De bochtverlichting treedt alleen in werking met ingeschakeld dim- of grootlicht; een functionaliteit die de reputatie van de FJR1300AE/AS modellen als lange afstandsmachine pur sang zelfs 's nachts optimaal waarmaakt.

    Nieuwe achterlichtsectie
    Niet alleen de koplampgroep van de 2016 FJR modellen onderging een upgrade; ook de achterlichtsectie werd uitgebreid onder handen genomen, waarbij het LED-achterlicht dezelfde 3D-kenmerken draagt als de koplampgroep. Het nieuwe gecombineerde achterlicht is een fractie groter dan de het huidige ontwerp, waarbij een centraal geplaatst cluster LED's als remlicht fungeert, omringd door een cluster LED's van het achterlicht. Een set van elk drie LED's fungeert als richtingaanwijzer.

    Herontwerpen instrumentenpaneel
    Een aantal detailwijzigingen aan het instrumentenpaneel hebben de intuïtieve afleesbaarheid verbeterd. Het omlijstende frame van de drie hoofddisplays is nu uitgevoerd in een fraaie 'Gun Metal' kleur en ligt hiermee volledig in lijn met de overige stijldetails en technische verfijningen die kenmerkend zijn voor modeljaar 2016. Zo is het ontwerp van de toerenteller gelijk aan het instrument dat wordt toegepast in de Yamaha R-serie. Bovendien is de afleesbaarheid van het centraal geplaatste LCD-display verbeterd door het minimaliseren van reflectie en de duidelijke staafpresentatie van de brandstofmeter. Het totaal van subtiele aanpassingen heeft gezorgd voor een beleving van kwaliteit, functionaliteit, stijl en oog voor detail; stuk voor stuk elementen die karakteristiek zijn voor high end toermotoren.

    Voorbereid op D-Air® Street System
    De 2016 FJR1300 modellen zijn voorbereid op installatie van het Dainese D-Air® Street System. Een speciale FJR1300 D-Air® installatieset (M-kit) bestaande uit sensoren, connectoren, display en montagemateriaal kan worden gemonteerd door een D-Air® Street dealer in combinatie met een D-Air® jack (J-kit). Voor meer informatie over het Dainese D-Air® Street System kunt u terecht bij de D-Air® Street dealer.

       
       
             
      Kleuren 2016      
       
     
    Matt Silver /
    Mat Silver #1
    (MS1)
    Tech Graphite /
    Dark Grey Metallic
    (DNMN)
     
     
             
     
    Specificaties

    Technische gegevens RP28
    Type Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4 cilinder
    Cilinderinhoud 1.298 cc
    Boring x slag 79,0 x 66,2 mm
    Compressieverhouding 10,8 : 1
    Max. vermogen 107,5 kW (146,2 pk) bij 8.000 tpm
    Max. koppel 138,0 Nm (14,1 kg-m) bij 7.000 tpm
    Smeersysteem Druksmering
    Brandstofsysteem Injectiesysteem
    Type koppeling Nat, meervoudige platen
    Ontstekingsysteem TCI
    Startsysteem Elektrisch
    Versnellingsbak Constant mesh, 6 versnellingen
    Verhoudingen 1e 35/14 (2,500), 2e 31/18 (1,722), 3e 27/20 (1,350), 4e 30/27 (1,111), 5e 26/27 (0,963), 6e 22/26 (0,846)
    Primaire overbrenging 75/48 (1.563)
    Eindoverbrenging Cardan, 34/36 x 21/27 x 33/9 (2.693)
    Tankinhoud 25,0 liter waarvan 5,5 liter reserve
    Inhoud oliecarter 4,9 liter
    Chassis
    Type Aluminium, diamantvormig frame
    Wielophanging voor

    Telescopische voorvork, diam. 48 mm (A)
    Upside-down voorvork, Ø 48 mm poot, instelbare veervoorspanning, instelbare in- en uitgaande demping (AE en AS)

    Veerweg 135 mm
    Wielophanging achter Link-type veersysteem, instelbare veervoorspanning, enkele schokdemper
    Veerweg 125 mm
    Balhoofdhoek / Naloop 26 graden / 109 mm
    Voorrem Twee remschijven, diam. 320 mm, vierzuigerremklauwen
    Achterrem Enkele remschijf, diam. 282 mm, dubbele zuigerremklauwen
    Bandenmaat voor 120/70 ZR17 (58W)
    Bandenmaat achter 180/55 ZR17 (73W)
    Afmetingen
    Lengte 2.230 mm
    Breedte 750 mm (zonder koffers) / 930 mm (met koffers) / 780 mm (met smalle 'City' koffers)
    Hoogte 1.325 mm (windscherm omlaag) / 1.455 mm (windscherm omhoog)
    Zithoogte 805 / 825 mm
    Wielbasis 1.545 mm
    Grondspeling 130 mm (A) / 125 mm (AE en AS)
    Gewicht 289 kg (A) / 292 kg (AE) / 296 kg (AS)
    Drooggewicht 266 kg (A) / 269 kg (AE) / 273 kg (AS)
     
         
    Modellen RP04 - RP08 - RP11
    Modellen RP13
    Modellen RP23 - RP28
    Modelgeschiedenis

    Terug naar overzicht
         
    cron