RP28 Ultimate Edition (2020)  
   

2020 - De legende herleeft: FJR1300AE & FJR1300AS Ultimate Edition
Yamaha komt met een eerbetoon voor het twintig jarige bestaan aan de top van het Sport Touring segment.
Het klassieke zware chassis met gouden wielen beklemtonen zijn status als een van Yamaha's meest exclusieve sport tourers. Bovendien werd de machine voorzien van een aantal uitzonderlijke touring specificaties zoals een nieuw zadel, hoog scherm, wind deflectoren en harde zijkoffers. De FJR1300AE/AS Ultimate Edition is er helemaal klaar voor en neemt je mee waar je ook naartoe wil gaan.
De uitzonderlijke 1298cc motor heeft gesofisticeerde elektronica die in alle omstandigheden een nauwkeurige handling garandeert. Door de elektronisch instelbare ophanging en upside-down vorken biedt de FJR1300AE/AS Ultimate Edition ongeëvenaard comfort op lange afstanden.
Om zijn twintig jaar aan de top van Sport Touring te vieren, creëerde Yamaha dit bijzondere topmodel. Er zijn niet zoveel motoren die een dergelijke impact hebben gehad op de Sport Touring-wereld.
Al twintig jaar is het voor heel wat mensen de meest optimale keuze voor het rijden aan een hoge snelheid over een lange afstand. Nu biedt de FJR1300AE/AS Ultimate Edition u de kans om eer te betonen aan een van de meest geliefde zware motoren van onze tijd.



         
    Topspecificaties en zwart/gouden afwerking
Om zijn twintig jaar aan de top te vieren, creëerde Yamaha dit bijzondere topmodel. Zijn zwart/gouden afwerking van topkwaliteit verwijst naar de iconische status van de machine, met exclusieve kenmerken waaronder een zwart zadel met goudstiksel en FJR-logo, een hoog scherm, windafleiders, gouden wielen.
 
         
  Exclusief model Ultimate Edition
Geschikt voor de lange afstand aan een hoge snelheid ging voor rijders die touring capaciteiten graag wilden combineren met sportieve prestaties met de FJR1300 een totaal nieuwe wereld open. Top uitgerust met de meest indrukwekkende kenmerken is de FJR1300AE/AS Ultimate Edition het beste eerbetoon aan een van de meest geliefde Sport Tourers.
   
         
    Elektronisch instelbare wielophanging en USD-voorvork
De FJR1300AE/AS Ultimate Edition is uitgerust met een hoog presterende upside-down voorvork die een integraal onderdeel vormt van het gesofisticeerde elektronisch verstelbare wielophangingspakket. Samen met de achterschokdemper kan de voorvork elektronisch worden aangepast aan verschillende wegen en rijomstandigheden waardoor je het systeem in enkele seconden kunt afstellen.
 
         
  LED-verlichting rondom en bochtverlichting
De twin-eye koplampen zijn voorzien van vier compacte, krachtige LED-verlichtingsunits. De LED-positieverlichting en de LED-achterlichtunit benadrukken de hightech-specificaties van de FJR. Met de adaptieve bochtverlichting die wordt geactiveerd wanneer de machine overhelt is de FJR1300AE/AS Ultimate Edition gewoonweg een van de veelzijdigste, gesofisticeerde motorfietsen in zijn klasse.
   
         
    Geavanceerde elektronische regelsystemen
De FJR1300AE/AS Ultimate Edition is uitgerust met enkele van de meest gebruiksvriendelijke elektronische regelsystemen zoals het Traction Control System (TCS) en cruisecontrol, een echte meerwaarde voor rijders die lange afstanden doen. Je kunt het Yamaha D-Mode-systeem gebruiken om het motorvermogen in te stellen op een normale of sportieve rijstijl en met de elektronisch verstelbare wielophanging van de motor voer je snel en eenvoudig nauwkeurige chassis instellingen uit.
 
         
  1298 cc-viercilinderlijnmotor met YCC-T
Dankzij de Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) voor een soepel vermogen, levert de geavanceerde 16 kleppen viercilinderlijnmotor van 1298 cc uitstekende sportieve prestaties. Het hoge koppel staat garant voor een krachtige acceleratie bij iedere versnelling en het indrukwekkende vermogen stelt je in staat om moeiteloos enorme afstanden af te leggen.
   
         
    Volledig verstelbare ergonomie voor extra comfort
De FJR1300AE/AS Ultimate Edition is ontworpen voor optimaal rijplezier en laat toe om je zitpositie en aerodynamica op eenvoudige wijze aan te passen. De zithoogte en de stand van het stuur kunnen nauwkeurig op verschillende rijstijlen worden afgestemd. Bovendien is er een elektrisch verstelbaar windscherm en een luchtbeheersysteem voor extra bescherming tegen de wind.
 
         
  3-delig instrumentenbord
Om zijn nu al volledige uitrusting van een sportieve toermotor compleet te maken, is de FJR1300AE/AS Ultimate Edition voorzien van een uitgebreid driedelig instrumentenpaneel. Deze console bevat aan de linkerzijde de analoge toerenteller van het type R1, een digitale LCD-snelheidsmeter in het midden en een multifunctionele dot-matrix display rechts.
   
         
    Onmisbaar bij een toermachine
Naast een 25 liter brandstoftank en een schone en stil lopende stang-aandrijving (cardan) is de FJR1300AE/AS Ultimate Edition eveneens standaard voorzien van harde zijkoffers met een zwarte chromé strook, verwarmde handgrepen en een 12-Volt stekker. Elk detail is erop gericht om deze uiterst bekwame motorfiets om te vormen tot de ultieme sportieve toermachine.
 
         
  YCC-S schakelsysteem met automatische koppeling en 6-traps versnellingsbak
Met het Yamaha Chip Controlled Shift systeem (YCC-S) schakel je moeiteloos met de linkervoet of linkerhand door de 6-traps versnellingsbak zonder een koppelingshendel te moeten bedienen. Dit systeem is niet alleen snel en gemakkelijk, maar zorgt ook voor minder vermoeidheid tijdens lange ritten. En de 'Stop-modus' schakelt automatisch naar de 1e versnelling wanneer je tot stilstand komt.
   
         
   
Kleur Ultimate Edition
   
   
   
   
Midnight Black /

Black Metallic

(SMX)
   
         
         
 
Specificaties

Technische gegevens RP28
Type Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4 cilinder
Cilinderinhoud 1.298 cc
Boring x slag 79,0 x 66,2 mm
Compressieverhouding 10,8 : 1
Max. vermogen 107,5 kW (146,2 pk) bij 8.000 tpm
Max. koppel 138,0 Nm (14,1 kg-m) bij 7.000 tpm
Smeersysteem Druksmering
Brandstofsysteem Injectiesysteem
Type koppeling Nat, meervoudige platen
Ontstekingsysteem TCI
Startsysteem Elektrisch
Versnellingsbak Constant mesh, 6 versnellingen
Verhoudingen 1e 35/14 (2,500), 2e 31/18 (1,722), 3e 27/20 (1,350), 4e 30/27 (1,111), 5e 26/27 (0,963), 6e 22/26 (0,846)
Primaire overbrenging 75/48 (1.563)
Eindoverbrenging Cardan, 34/36 x 21/27 x 33/9 (2.693)
Tankinhoud 25,0 liter waarvan 5,5 liter reserve
Inhoud oliecarter 4,9 liter
Chassis
Type Aluminium, diamantvormig frame
Wielophanging voor

Telescopische voorvork, diam. 48 mm (A)
Upside-down voorvork, Ø 48 mm poot, instelbare veervoorspanning, instelbare in- en uitgaande demping (AE en AS)

Veerweg 135 mm
Wielophanging achter Link-type veersysteem, instelbare veervoorspanning, enkele schokdemper
Veerweg 125 mm
Balhoofdhoek / Naloop 26 graden / 109 mm
Voorrem Twee remschijven, diam. 320 mm, vierzuigerremklauwen
Achterrem Enkele remschijf, diam. 282 mm, dubbele zuigerremklauwen
Bandenmaat voor 120/70 ZR17 (58W)
Bandenmaat achter 180/55 ZR17 (73W)
Afmetingen
Lengte 2.230 mm
Breedte 750 mm (zonder koffers) / 930 mm (met koffers) / 780 mm (met smalle 'City' koffers)
Hoogte 1.325 mm (windscherm omlaag) / 1.455 mm (windscherm omhoog)
Zithoogte 805 / 825 mm
Wielbasis 1.545 mm
Grondspeling 125 mm (AE en AS)
Gewicht 292 kg (AE) / 296 kg (AS)
Drooggewicht 269 kg (AE) / 273 kg (AS)
 
     
Modellen RP04 - RP08 - RP11
Modellen RP13
Modellen RP23 - RP28
Model RP28 Ultimate Edition
Modelgeschiedenis

Terug naar overzicht