Geschiedenis...  
 








Model RP04 (2001-2002)
Model RP08 (2003)
Model RP11 (2004-2005)
Model RP13 (2006-2012)
Model RP23 (2013-2015)
Model RP28 (2016-....)
Modelgeschiedenis in cijfers

 

Ontwikkeling 1ste generatie FJR1300

Om de FJR 1300 (Fast Journey and Ride) te ontwikkelen nam projectleider, Hiroshi Komatsubara, zijn ontwikkelteam voor een toer door Europa met verschillende toermotoren. Om een typische Europese toervakantie te simuleren reed het team van Nederland, naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italie en Frankrijk. Alle motoren werden getest uitvoering in het stedelijk verkeer, op de Duitse Autobahn en in de bergen van de Alpen. Hierna werd het wenslijstje gemaakt voor de "ultimate fun tourer". In 2001 introduceerde Yamaha de FJR 1300 in Europa als een nieuwe generatie sportieve touringmotor, die naast een krachtig sportief motorblok ook voorzien was van de nodige comfort. Een jaar later (2002) introduceerde Yamaha de motor ook in Noord-Amerika. Om de motor relatief licht (268 kg) te houden werd de motorframe opgebouwd uit laag gewicht aluminium. Voor het motorblok werd gekozen voor 1.298 cc 4-cilinderblok met 145 pK op 8000 rpm en een koppel van 125,5 NM op 6000 rpm om garant te kunnen staan voor de sportieve prestaties. Verder heeft de motor een onderhoudsarme cardanaandrijving.
De FJR1300 is met de nodige comfort uitgerust: een goede buddyseat voor zowel berijder als passagier voor lange afstanden rijden, een volle kuip met tijdens de rit elektrisch instelbare ruit om bestuurder en passagier uit weer en wind te houden, waarbij gezorgd is voor een zo goed mogelijke aerodynamica en 2 voor FJR 1300 ontworpen zijkoffers om bagage mee te kunnen vervoeren.
De FJR was 7 jaren achter elkaar winnaar van de Reader Choice van het Duitse motortijdschrift Motorrad. Vanaf 31 mei 2002 heeft de FJR1300 een eigen Nederlandse club. Ook in Belgie bestaat er een FJR1300 Club.

Ontwikkeling 2de generatie FJR1300A

In 2003 vond er een herziening plaats van de FJR. Het model werd standaard uitgerust met ABS, wat leidt tot de benaming FJR1300A. De ABS is een 2-lijnen systeem, die het voorwiel en achterwiel apart controleert. Ter wille van het ABS-systeem en voor betere remprestaties werden de voorremschijven vergroot naar 320mm. Door de ABS-componenten werd de FJR tot ongeveer 14 kg zwaarder. Verder werd de veringsafstellingsmogelijkheden vergroot voor een toegenomen comfort tijdens het rijden bij veranderende belading. Tegen diefstal werd er een anti-diefstal transponder ingebouwd.
Het ontwerp van de kuip werd aangepast met nieuwe kleuren en geintegreerde richtingaanwijzers voor een betere aerodynamica en een moderner uiterlijk. Daarnaast werd om de turbulentie te reduceren en betere afscherming van berijder en passagier de verstelbare ruit opnieuw ontworpen. De kuip kreeg een extra opbergdoosje in de linkerkuip om kleine dingen, zoals bijvoorbeeld een zonnebril, binnen handbereik te hebben. De koplampen kregen beide makkelijk toegankelijke insteldraaischijven om de hoogte van de lichtstraal makkelijk aan te kunnen passen aan de lading.

Ontwikkeling 3de generatie FJR1300 A/AS (2006)

In 2006 voert Yamaha aan de hand van tips van gebruikers een uitgebreid pakket van verandering in. Ook introduceert Yamaha dat jaar de FJR1300 AS, de eerste semiautomatische motor ter wereld.

Uiterlijk 3de generatie FJR1300 A (2006)

De FJR1300 A heeft in 2006 een totaal nieuw bodywork gekregen. Het doel van Yamaha was om het karakter van de FJR te behouden, maar meer comfort in het model te brengen en een iets moderner uiterlijk te krijgen. Om het comfort verder te verhogen hebben de ontwikkelaars ook gekeken naar het windscherm. Het bereik van de ruit is vergroot naar 120mm, 40mm groter dan het vorige model. Tevens zijn er luchtkanalen onder aan de ruit bijgekomen die de berijder voorzien van frisse lucht en de druk achter het windscherm verlagen. De kuip kreeg links nog een extra opbergdoosje met een 12 Volt sigarettenaansteker stopcontact, te gebruiken voor bijvoorbeeld het navigatiesysteem.
Op advies van gebruikers werd om het comfort verder te verhogen de grootte van de luchtinlaat voor de radiator vergroot, en zijn er verschillende verstelbare ventilatieopeningen in de kuip toegevoegd, waaronder een nieuwe luchtinlaat onder het instrumentenpaneel. Zo wordt er meer hitte weggenomen bij de bestuurder. Tegelijkertijd hebben de Yamaha-ingenieurs hitte-isolatie aan het onderste gedeelte van de voorkant van de tank aangebracht om nog meer hitte richting de berijder te kunnen verminderen.
De nieuw ontworpen achteruitkijkspiegels, die horizontaal intrekbaar zijn, werden vergroot en kregen de kleur van de kuip. Andere veranderingen zijn de nieuw ontworpen koplampen, een nieuw achterlicht en de witte covers voor de knipperlichten. Het omvangrijke instrumentenpaneel kreeg als uitbreiding een nieuwe versnellings-positie indicator. De meters werden voorzien van een nieuw zilveren frame. Dit ziet er niet alleen mooier uit, maar ze zijn nu ook iets beter te zien. Voor een hoog gevoel van comfort werd ook een progressieve gas-pulley geintroduceerd. Door deze aanpassing van de loop van de gaskabel heeft de gashandel in het lage en midden toerengebied een lichter gevoel.
Voor meer stabiliteit is gekozen voor een langere achterbrug. De nieuwe brug meet van het midden van het scharnierpunt tot het middelpunt van de achteras nu 567mm. Hiermee is hij dus 35mm langer dan die van het vorige model. Deze 6.5% verlenging geeft een betere rij-karakteristiek. Er is tevens een nieuw subframe aan de achterkant geplaatst om de motor gemakkelijker op de middenbok te krijgen. Door het nieuwe smallere subframe is de breedte van de motor verminderd als er zijkoffers, die vanaf 2006 standaard bij de FJR1300A geleverd worden, geplaatst worden. De FJR1300 A werd voorzien van een verstelbare zitting die verhoogd of verlaagd kan worden in twee standen met waardoor een verschil van 2 cm in zithoogte mogelijk is.

Techniek 3de generatie FJR1300 A (2006)

Vanaf 2006 zijn alle FJR modellen standaard uitgerust met ABS in combinatie met een CBS (Central Brake System; ook wel Unified Brake System. Dit geeft meer stabiliteit tijdens het remmen. Als nu de achterrem wordt gebruikt wordt automatisch door het ABS CBS systeem de voorrem in verhouding ook meegenomen. Hiervoor gebruikt het systeem de onderste twee zuigers van de rechter vierzuigerremklauw aan de voorkant. Om een gelijkmatige en progressieve rem actie te verkrijgen zijn de twee zuigers in de rechter voorremklauw iets kleiner dan de andere zes zuigers in het remsysteem aan de voorkant. Het ABS CBS remsysteem wordt alleen ingeschakeld als de achterrem wordt gebruikt. De 2006 modellen zijn uitgerust met een iets grotere middenversnelling die nu 37 tanden heeft. 1 meer dan de 2005 modellen. Dit heeft een toename van 2.7% in het totale versnellingsratio als gevolg, waardoor de motortoerentallen bij typische cruise-snelheden verlaagd worden en dus meer comfort opleveren. In plaats van de platte radiator met de enkele ventilator zijn de 2006 FJR modellen uitgerust met een nieuwe gebogen radiator en zogenaamde twin-ring ventilatoren. Dit moet de rijeigenschappen op hoge snelheid verbeteren en meer koeling leveren. Om aan de EURO-3 emissienorm te voldoen is er een extra honingraat aangebracht in de katalysator, en het aantal actieve platina en rodium elementen is verhoogd. In het controlesysteem is een nieuwe verwarmde O2-sensor aangebracht, die de emissie nog nauwkeuriger vermindert door direct na een start de benzinetoevoer aan te passen aan de lage temperatuur van de uitlaatgassen.

FJR1300 AS (YCC-S)

Qua uiterlijk heeft FJR1300 AS net als de FJR1300A een in drie standen verstelbaar stuur waarmee een beweging naar voor en achteren kan worden gemaakt van 11mm. T.o.v. de FJR1300A zijn verwarmde handgrepen echter standaard en ontbreekt de koppelingshendel. De FJR1300 AS is dan ook de eerste motor ter wereld met een semiautomatische versnellingsbak, Yamaha Chip Controlled Shift systeem (YCC-S). Dit systeem is een grote vooruitgang in motorfiets-design en is ontworpen om het rijden op de FJR 1300 nog comfortabeler te maken. Om van versnelling te veranderen op de FJR 1300AS kan de berijder de schakelaar op de linker handgreep of het voetpedaal gebruiken, wat leidt tot een elektrisch schakeling. De hele schakelhandeling wordt bestuurd door een speciale ECU die de ideale manier van schakelen bepaalt. Schakelhandelingen vinden plaats binnen 0,1- 0,2 seconden na het commando van de bestuurder. Het YCC-S systeem is in wezen hetzelfde systeem wat je ziet in F1-wagens en een aantal dure sportwagens. Yamaha heeft dit systeem echter helemaal aangepast om verwerkt te kunnen worden in een tweewieler. Het hele systeem weegt maar 4 kilo en is in het kader van handelbaarheid dicht bij het centrale massapunt geplaatst. In Amerika wordt dit semiautomatische model FJR1300 AE genoemd.

Verdere ontwikkeling

Vanaf 2007 werd de handverwarming standaard op alle modellen. Ook kregen alle motoren van dat jaar een twee-tone kleurschema voor een nog sportievere look. In 2007 volgde er een terugroepactie voor veel FJR1300's voor het verwisselen van een slecht functionerende Throttle Position Sensor.
In 2008 werd de computer voor de injectie aangepast voor een soepelere werking bij lage toeren. Daarnaast kreeg de ABS-schakelaar naast de aan/uit-stand een stand om druk op de remmen vast te houden, gelijk aan de werking van een handrem. Daarnaast werd de kuip verbeterd zodat deze beter bestand is tegen krassen.
In 2009 werd voor nog meer comfort de bediening van de koppeling nog lichter uitgevoerd. Verder werd de FJR1300 een halve centimeter breder en 1 centimeter korter met 1 centimeter korter wielbasis en een halve centimeter grondspeling.

In 2013 staat de nieuwe generatie FJR1300A/AS klaar, met een keur aan voordelen die de sportieve touringrijder zullen aanspreken, zoals pure body work lijnen, een betere controle over motor en frame en een verhoogde functionaliteit, factoren die de rijsensaties alleen maar mooier maken.
De nieuwe FJR beschikt over een nieuwe en eigentijdse en agressief ogende kuip, een geavanceerde motor voorzien van door Yamaha ontwikkelde elektronische bedieningssystemen en een totaal vernieuwd sportief frame. De nieuwe Yamaha FJR1300A is ideaal voor ervaren rijders voor wie kwaliteit, prestaties en een rijke voldoening voorop staan. De FJR heeft veel te bieden, en de FJR1300AS zelfs nog net iets meer, zeker aan de rijder die doorgaans lange afstanden op de motor aflegt en wiens aandacht vooral uitgaat naar het technische plaatje. De FJR1300AS krijgt in 2013 dezelfde update als de FJR1300A, met als extra troef het elektronisch YCC-S koppelingssysteem van Yamaha, met een ongeziene precisie, en een nieuw systeem voor het elektronisch afstellen van de vering. Dit wordt door Yamaha voor het eerst toegepast op een standaardmodel.
Nieuwe elektronisch gestuurde gasklepregeling (Yamaha Chip Controlled Throttle - YCCT)
De nieuwe FJR modellen beschikken allemaal over de meest geperfectioneerde elektronische commandosystemen die er zijn, zoals de nieuwe elektronisch gestuurde gasklepregeling. Dit systeem begeleidt de bestuurder en communiceert rechtstreeks met de ECU unit. Die definieert onmiddellijk de optimale openingsgraad van de gaskleppen zodat het luchtdebiet perfect wordt aangepast aan het gevraagde vermogen. Hierdoor verhoogt het totale vermogen met 2 kW. Het nieuwe YCC-T systeem draagt ook bij tot een betere motriciteit van de FJR en levert een progressievere respons bij het versnellen, wat voor aangename rijsensaties zorgt.
Nieuwe tractiecontrole (TCS)
Een andere, opmerkelijke, verandering waar de FJR1300 in 2013 baat bij heeft is het nieuwe tractiecontrolesysteem (TCS), een must voor diegenen die hun voertuig het hele jaar door gebruiken, bij weer en wind. Het doorslippen van het achterwiel wordt gedetecteerd door elektronische sensoren en het TCS systeem past in dat geval meteen de ontstekingstiming, het injectievolume en de opening van de gaskleppen aan, om de motriciteit van de motor optimaal te houden. Het nieuwe TCS systeem is bijzonder nuttig wanneer de bestuurder versnelt op een nat of niet geasfalteerd wegdek. Anderzijds kan het systeem worden geactiveerd of uitgeschakeld in functie van de noden van de bestuurder, de grip op de weg of de weersomstandigheden.
Cruise control
De FJR modellen zijn vanaf 2013 uitgerust met een gemakkelijk te bedienen cruise control functie. Deze snelheidsregelaar verhoogt niet alleen het comfort maar tevens ook het rijplezier tijdens lange trajecten aan het stuur van deze hyper geperfectioneerde motoren. Het nieuwe systeem functioneert in de 3de, 4de en 5de versnelling, bij een snelheid tussen 50km en 180 km/uur, en wordt geactiveerd door middel van 2 knoppen links op het stuur. De snelheid kan worden verhoogd of afgeremd door een lichte druk op de knop en werkt met marges van 2 km/uur. Voor grotere marges, volstaat het om de knop langer ingedrukt te houden. De rem-, koppelings of versnellingsfunctie desactiveert automatisch de cruise control die vervolgens naar de laatst geprogrammeerde versnelling teruggaat door een druk op de "resume" knop. De cruise control functie biedt verschillende praktische voordelen: de bestuurder kan een constante snelheid aanhouden op vlak en heuvelachtig terrein, en automatisch de snelheidsbeperkingen respecteren zonder constant de meter in de gaten te houden. Hij kan zich daardoor beter concentreren op het verkeer, de signalisatieborden en eventuele potentieel gevaarlijke situaties op de weg.
Het Yamaha D-MODE Systeem
Het Yamaha D-MODE systeem illustreert perfect het voordeel van de elektronische uitrustingen die het voor de FJR-rijder extra aangenaam maken omdat hij het volledige potentieel van zijn voertuig kan benutten in functie van de rijomstandigheden. Het systeem past de prestaties van de motor aan door het sturen van de gaskleppen via het elektronische YCC-T controlesysteem. Het Yamaha D-MODE systeem biedt 2 opties aan : de T-mode en de S-mode - allebei te activeren door middel van een knop op de rechterstuurhendel. In T-mode bieden de FJR een progressiever vermogen dat zich goed aanpast aan een stedelijke omgeving of aan langere afstanden. In S-mode krijgt de motor een uitgesproken sportief karakter en kan de rijder optimaal genieten van de output die de ultraperformante 1298cc 4-cilinders-in-lijn motor aanlevert.
Geperfectioneerde inlaat- en uitlaatsystemen
De Yamaha ingenieurs hebben de injectie-unit voor de 2013 serie helemaal opnieuw heruitgevonden om een optimaal rendement te bereiken van het nieuwe elektronische YCC-T systeem. Naast deze wijziging aan het inlaatsysteem, profiteren de nieuwe FJR1300 modellen ook van een nieuwe performante uitlaat, voorzien van vernieuwde interne componenten. De uitlaat werd verlengd en kreeg nieuwe moderne kappen. In synergie met het YCC-T systeem zijn de nieuwe inlaat- en uitlaatsystemen bedoeld om steeds een optimale totaalprestatie van de motor te garanderen. Door de motorfunctie grondig te perfectioneren, laten de nieuwe inlaat-en uitlaatsystemen toe om het aantal katalysators te reduceren. Voor de uitlaat wordt het totaal van 4 teruggebracht naar 2. Het levert een lichter gewicht op en door het aantal katalysators te verminderen wordt anderzijds ook ingespeeld op de reglementering betreffende de gasuitstoot en de schaarste aan zeldzame metalen.
Ceramisch beklede cilinders
Voor het eerste krijgt het FJR motorblok ceramische cilinders, geinspireerd op de cilinders die met succes werden geintroduceerd op supersportmodellen zoals de YZF-R1 en YZF-R6. De traditionele bekleding van deze cilinderbussen in het aluminium cilinderblok wordt vervangen door een nieuw systeem dat bestaat uit een directe integratie in het blok. Het grootste voordeel hiervan is de verbeterde warmteafvoer die de motorfunctie bevordert, want die blijft in alle omstandigheden optimaal en regelmatig.

Aanpassingen aan het 2013 model

  • Yamaha YCC-T systeem voor de elektronische gasklepafstelling
  • Tractiecontrolesysteem (TCS)
  • Cruise control
  • Yamaha D-MODE systeem met injectiecartografie (2 posities)
  • Nieuwe injectie-unit
  • Nieuw uitlaatsysteem en nieuwe demperkap
  • Nieuwe ceramische cilinderbekleding
  • Nieuw motorcarter
  • Elektronische YCC-S koppeling van Yamaha met Stop-Mode functie (nieuw), alleen verkrijgbaar op de FJR1300 AS.

    Nieuw windscherm, nieuwe kuip en nieuw centrale luchthapper
    De carrosserie werd voor de FJR modellen van 2013 vooral aan de voorkant grondig herzien om de machine een nog elegantere uitstraling te geven met behoud van de agressieve styling en de door de rijd al er zeer gewaardeerde voordelen. Het elektrische windscherm werd grondig aangepakt. De nieuwe vorm vermindert het effect van windstoten. De in- en uitlaten van de centrale luchthapper werden eveneens gewijzigd. De nieuwe leidingen reduceren de luchtdruk en de turbulentie die de bovenkant van het lichaam treffen. Resultaat: een aangenaam rijgevoel, zeker bij hogere snelheden. Het concept van de windschermrails werd vereenvoudigd voor een zachtere afstelling. Het windscherm kan nu 2 maal sneller elektrisch worden afgesteld in vergelijking met het vorige model. Deze wijzigingen bevorderen het gebruikscomfort en reduceren het aantal onderdelen in het mechanisme. Zo wordt het systeem in 1 klap eenvoudiger, lichter en beter. Een andere, kleinere aanpassing aan het windscherm heeft betrekking op de positie die behouden blijft wanneer de motor wordt stilgelegd. Om de bescherming en de kwaliteit van de afwerking in zijn algemeenheid te verbeteren, werd de voorkuip in 2013 volledig vernieuwd. De bovenkuip bestaat uit een integraal blok. Het design van de onderkuip biedt een betere bescherming tegen regen en wind. Met het oog op nog meer gebruiksvriendelijkheid, werd het afstelbare paneel van de onderkuip aangepast zodat het kan worden afgesteld zonder gereedschap. Al deze wijzigingen geven aan de FJR een nieuwe aanblik en maken een vlotte afstelling van het windscherm mogelijk. Dit verleent aan deze touring koning een superieure kwaliteit, terwijl de uitstekende bescherming tegen de weersomstandigheden of de aerodynamische vormgeving bewaard blijven.
    Nieuwe moderne dubbele voorlichten en LED technologie
    De stijl van de FJR wordt geaccentueerd door het indringende agressieve design van de nieuwe voorlichten. De dubbele koplamp is opvallend hoekig gestyled en geeft de machine een doordringende blik die nog wordt versterkt door de 6 LED lampjes. De aerodynamiek is alom voelbaar, tot aan de verlichting toe en onderscheidt de nieuwe FJR duidelijk van zijn concurrenten.
    LED pinkers
    De in de voorkuip geintegreerde pinkers geven een modern accent aan het geheel. Hun vorm en positie doen de lijnen van de carrosserie nog beter uitkomen. Ze wijzen recht naar de as van het voorlicht en onderstrepen de dynamiek van de nieuwe aankleding.

    2014: Yamaha Motor introduceert de Yamaha FJR1300AE
    Yamaha Motor heeft de sportieve FJR1300 serie voor 2014 uitgebreid met de nieuwe FJR1300AE.
    De FJR1300AE wordt naast de standaard FJR1300A en de exclusieve FJR1300AS in de line up opgenomen.
    De AE is gelijk aan de FJR1300A, met de aanvulling dat deze standaard is uitgerust met een elektronisch verstelbaar veersysteem en een upside-down voorvork.
    Elektronisch verstelbaar veersysteem
    Met één druk op de knop kunt u de vering en schokdemping aanpassen aan uw persoonlijke wensen.
    Als berijder kunt u kiezen uit de volgende instellingen, te weten: 'One-Up' (één persoon), 'One-Up with Luggage' (één persoon met bagage), 'Two-Up' (twee personen) of 'Two-Up with Luggage' (twee personen met bagage).
    Bij elke instelling heeft men ook een keuzemogelijkheid voor de demping die 'Soft' (comfortabel), 'Standard' (standaard) of 'Hard' (sportief) ingesteld kan worden, waardoor er twaalf unieke afstellingen mogelijk zijn.
    Upside-down voorvork
    Om de elektronisch verstelbare vering geschikt te maken voor deze motorfiets, heeft Yamaha de conventionele voorvork van de FJR1300A vervangen door een nieuwe upside-down voorvork.

    Wijzigingen bij model 2016
    Nieuwe 6-versnellingsbak voor betere prestaties
    Dankzij het sterke en soepel lopende 1.298 cc motorblok, is de Yamaha FJR1300 bijzonder geliefd als het gaat om het afleggen van grote afstanden onder hoge kruissnelheden. Het modeljaar 2016 FJR doet er echter nog een schepje bovenop met wederom verbeterde dynamiek. De compleet nieuwe 6-versnellingsbak is grondig onder handen genomen en de FJR is de allereerste Yamaha waarin een afzonderlijke 'Dog Clutch' met nieuwe ontworpen spiraalvormige tandwielen wordt toegepast. Vergeleken met de conventionele versnellingsbakken van de concurrerende merken, weegt deze nieuwe 6-versnellingsbak maar liefst 400 gram minder en is bovendien niet groter dan een 5-versnellingsbak. De nieuwe 6-versnellingsbak stelt de toermotorrijder in staat om optimaal te profiteren van het ongekend hoge koppel van het 1.298 cc viercilinder motorblok over het gehele bereik. De aandrijftrein met onderhoudsarme cardan, staat borg voor plezierig en vloeiend rijgedrag.
    Vernieuwde A&S koppeling voor lichtere bediening en soepeler terugschakelen
    Om een meer geleidelijke en vloeiende beweging van het frame te kunnen bereiken tijdens het terugschakelen, is het modeljaar 2016 Yamaha FJR uitgerust met een nieuwe A&S (Assist and Slipper) koppeling. Dit is hetzelfde ontwerp als waar de 2015 YZF-R1 mee is uitgerust. Deze techniek biedt meerdere voordelen in vergelijking met een conventionele koppeling. Om te beginnen een lichtere bediening van de koppelingshendel. Ten tweede helpt de A&S koppeling tijdens snel gas los vervorming en instabiliteit van het frame tijdens het terugschakelen tegen te gaan met als gevolg betere voertuigbeheersing.
    Nieuwe dubbele LED-koplampen
    Ter onderstreping van de doorontwikkeling van de FJR als Yamaha's ultieme zware toermotor zijn de 2016 modellen uitgerust met compleet nieuw ontworpen, dubbele LED-koplampen. Deze benadrukken het uitgesproken 3D-karakter van het ontwerp. Het nieuwe aangezicht van de koplampen sluit naadloos aan bij de high end specificatie van de jongste generatie Yamaha FJR. Met hun meervoudige facet reflectoren accentueren visgraatvormige LED-contourlichten het 3D-karakter van de koplampgroep aan de buitenste zijde. De koplampreflectoren van de 2016 FJR modellen beschikken over een golfbalprofiel (met kuiltjes). Deze zorgen tevens voor een grotere lichtopbrengst van de LED-contourlichten en een unieke uitstraling van de nieuwste FJR-modellen.
    Adaptieve bochtverlichting voor de FJR1300AE/AS
    De 2016 FJR1300AE/AS modellen zijn de eerste motorfietsen van Yamaha die zijn uitgerust met adaptieve bochtverlichting. Deze LED lichten gaan automatisch branden op het moment dat de motorfiets begint te hellen tijdens het nemen van een bocht en worden aangestuurd door een zogenaamde IMU, een afkorting die staat voor Inertial Measurement Unit. Deze eenheid registreert feilloos de mate van helling. Tussen de bochtverlichtingslampen zijn reflectoren aangebracht die ervoor zorgen dat de juiste hoeveelheid licht op het wegdek wordt geprojecteerd. De modellen FJR1300AE/AS zijn uiterlijk te herkennen door de verticaal gescheiden delen van de koplampgroep.
    Onder geringe hellingshoek gaat alleen het binnenste paar LED's automatisch branden, bij toenemend hellen volgt het middelste paar. Wordt de hellingshoek nog extremer, dan komt ook het buitenste paar in actie voor optimaal zicht in de bocht. De bochtverlichting treedt alleen in werking met ingeschakeld dim- of grootlicht; een functionaliteit die de reputatie van de FJR1300AE/AS modellen als lange afstandsmachine pur sang zelfs 's nachts optimaal waarmaakt.
    Nieuwe achterlichtsectie
    Niet alleen de koplampgroep van de 2016 FJR modellen onderging een upgrade; ook de achterlichtsectie werd uitgebreid onder handen genomen, waarbij het LED-achterlicht dezelfde 3D-kenmerken draagt als de koplampgroep. Het nieuwe gecombineerde achterlicht is een fractie groter dan de het huidige ontwerp, waarbij een centraal geplaatst cluster LED's als remlicht fungeert, omringd door een cluster LED's van het achterlicht. Een set van elk drie LED's fungeert als richtingaanwijzer.
    Herontwerpen instrumentenpaneel
    Een aantal detailwijzigingen aan het instrumentenpaneel hebben de intuïtieve afleesbaarheid verbeterd. Het omlijstende frame van de drie hoofddisplays is nu uitgevoerd in een fraaie 'Gun Metal' kleur en ligt hiermee volledig in lijn met de overige stijldetails en technische verfijningen die kenmerkend zijn voor modeljaar 2016. Zo is het ontwerp van de toerenteller gelijk aan het instrument dat wordt toegepast in de Yamaha R-serie. Bovendien is de afleesbaarheid van het centraal geplaatste LCD-display verbeterd door het minimaliseren van reflectie en de duidelijke staafpresentatie van de brandstofmeter. Het totaal van subtiele aanpassingen heeft gezorgd voor een beleving van kwaliteit, functionaliteit, stijl en oog voor detail; stuk voor stuk elementen die karakteristiek zijn voor high end toermotoren.
    Voorbereid op D-Air® Street System
    De 2016 FJR1300 modellen zijn voorbereid op installatie van het Dainese D-Air® Street System. Een speciale FJR1300 D-Air® installatieset (M-kit) bestaande uit sensoren, connectoren, display en montagemateriaal kan worden gemonteerd door een D-Air® Street dealer in combinatie met een D-Air® jack (J-kit). Voor meer informatie over het Dainese D-Air® Street System kunt u terecht bij de D-Air® Street dealer.
  •  
         
    Bekijk hier de modelgeschiedenis in cijfers...
     

     

    cron