Jopet @ Alps

Hier kunnen alle verslagen van reizen, hotels en info over buitenlandse reizen gepost worden.
Gebruikersavatar
Jopet
500 cc
500 cc
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 mar 2008 23:25
Mijn motor is: Andere
Regio: West-Vlaanderen
Locatie: Brugge St-Kruis
Contacteer:
Status: Offline

Jopet @ Alps

Bericht door Jopet »

FJR 1300 AS WAT EEN REISMOTO!!!

Dit is toch het eerste wat ik wil zeggen na mijn 8 daagse trip en 3344km gereden te hebben.

Vorige woensdag zijn mijn zoon (als duo) en ik vertrokken naar o.a. de Alpen waar we in Les Deux Alpes een studio gehuurd hadden voor 7 dagen.

Dag 1. 1026 km.

Vertrokken vanuit Brugge om via Reims, Lyon, Grenoble de Alpen te bereiken.
1ste stop na 310km
2de stop na 605km
3de stop na 905km

Wat mij vooral opviel was dat we helemaal niet zo vermoeid waren ondanks het feit dat we telkens pas na zo’n 300km een stop maakte, met mijn vorige moto’s zouden we dat nooit volgehouden hebben!

Toen we ter hoogte van Le Bourg d’Oisans kwamen passeerden we aan de voet van de Col van Alpe-d’Huez, omdat de renners in de Ronde van Frankrijk op het einde van hun bergrit ook nog eens de Alpe-d’Huez moeten beklimmen vond ik dat we dat na een ritje van +/- 920km ook wel nog aankonden en hebben dus die Col ook maar beklommen.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 1

Nog niet voldaan dan maar doorgereden tot de Col de Poutran om dan een kleine wandeling te maken aan het Lac Besson en Lac Noir.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 2

Alpe-d’Huez terug afgereden en mijn eerste foutje gemaakt, te snel naar beneden gereden en teveel mijn achterrem gebruikt, dit met 2 op de moto en de 3 koffers vol met bagage, resultaat aan de voet van de Col geen achterrem meer wegens de remolie te warm en dus geen druk meer… gelukkig zonder erg, even gestopt om na zo’n 15 min onze weg verder te zetten.

Via de Col de L’Alpe aangekomen in onze studio in Les Deux Alpes, alles uitgeladen en terug op de moto gesprongen om de directe omgeving van het dorp te ontdekken.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 3

Dag 2. 222 km.

Route “Net ten zuiden van L2A” in gps geladen.
Ter info: L2A = Les Deux Alpes
Dag was mooi begonnen maar was de rest van de dag redelijk bewolkt en af en toe een lichte bui.
Via D530 naar La Bérade gereden waar die weg ten einde loopt.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 4

Na het middagmaal in Le Bourg d’Oisans via de D526 naar de Col d’Ornon (niets te zien eigenlijk) gereden en teruggekeerd om dan via de D221 en een zeer smalle Col naar Oulles te rijden.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 5

Hier heb ik mijn 2de foutje gemaakt en een nadeel van de AS ondervonden, je kan namelijk de AS niet in versnelling laten staan, mijn FJR stond op de zijpekkel op een weg die lichtjes naar beneden liep en plotseling schoof mijn FJR naar voor… daar ik mijn FJR zag gaan ben ik er onmiddellijk onder gesprongen net voor die tegen de vlakte ging gaan, mijn zoon is direct aan de andere zijde beginnen trekken, zo hebben we zonder ook maar 1 schrammetje mijn FJR terug recht gekregen. Hierbij heb ik wel mijn linker pols bezeerd (5 tal dagen last van gehad). Dan had ik daarbij weer het geluk om wel met een AS te rijden omdat ik niet steeds hoefde de koppelingshendel (die we niet hebben natuurlijk) in te trekken. Wat ik dan wel ondervonden heb en waar een mens tijdens het rijden niet echt stil bij staat is dat je eigenlijk constant zit te trekken en duwen aan je stuur. Maar met wat zalf en een goed steunverband heb ik toch zonder problemen kunnen verder rijden.

Dit ter zijde, nu verder met de rit.
Terug naar Le Bourg d’Oisans en daar via de D219 om de Col de Saulude op te rijden tot in Villard-Notre-Dame waar we met een prachtig uitzicht een pannekoek gegeten hebben.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 6

Op de terugweg nog eens die D530 tot in La Bérarde gereden (omdat het weer wat beter was) en onderweg via de D214 naar Venosc gereden waar we een ander zicht hadden op L2A.

Dag 3. 397 km.

Route “La Bonette” in gps geladen.
Een beetje bewolking bij vertrek maar de rest van de dag schitterend weer gehad.

Via de D1091 (in een vorig leven N91) naar Briançon gereden met onderweg de Col du Lauteret, een col waar je toch een beetje snelheid kunt maken. Verder via de N94 dia langs de rivier de Durance loopt. Via de D902 vlot doorgereden tot op de Col de Vars.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 7

In Jausiers een middagstop gehouden waar het dorp nog steeds in de ban is van hun aankomst van de “Tour de France”.
Wat een mooie en vlotte weg naar de Col de la Bonette en wat een uitzicht op de Cime de la Bonette. Te voet naar de top gegaan en daar zeker een half uur zitten genieten van al dat moois…

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 8, 9, 10, 11

Dan weer naar beneden gewandeld en nog een half uurtje te blijven zitten aan de steen om onze sandwich jambon et fromage op te smullen uitkijkend op al die bergen.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 12

Onze rit verder gezet via de Col de Raspaillon tot in Le Pra, daar teruggekeerd om de cols in de omgekeerde richting te nemen.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 13

Wat mij ook opviel waren de vele bunkers en forten langs deze weg.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 14

Dan via de D902 onze weg verder gezet via de Combe du Queyras en de Casse Déserte en zo tot de Col d’Izoard.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 15, 16

Dan werd het tijd om terug te keren naar L2A.

Dag 4. 195 km.

Na de lange rit van gisteren besloten om het vandaag wat rustiger aan te doen.
Rit “Alpe d’Huez-Croix de Fer-Glandon” ingeladen in de gps en vertrokken met mooi weer.
Bedoeling was die Alpe d’Huez in 2 stukken te rijden. De col oprijden en ter hoogte van het oude dorp Huez afrijden en komende van de Croix de Fer-Glandon terug binnendoor naar Huez en zo de col verder oprijden.
Zogezegd zogedaan tot we op de col ter hoogte van de afslag met de D211b in het dorp Huez kwamen. Daar liet mijn gps mij in de steek…. Ik was voorbij die D211b gereden en moest dus toen rechtsomkeer maken en toen viel mijn gps uit. Telkens ik die probeerde op te starten viel de gps uit bij het inladen van de kaarten. Dan maar om raad gebeld en te horen gekregen dat ik eens moest proberen te resetten en oef de gps deed het weer, tot ik de route (die gelukkig ook op mijn sd kaartje stond) probeerde te gebruiken, telkens viel de gps weer uit. Terug gereset en de volgende bestemming manueel ingegeven en toen werkte de gps weer normaal. Later op de dag nog eens geprobeerd de route in te laden en dan bleek alles normaal te werken… eigenaardig allemaal…

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 17

Nu we lieten dit niet aan ons hart komen en dus reden we die D211b af, wat een mooi weggetje, eigenlijk veel mooier dan de Col Alpe d’Huez zelf , en komt uit op de Barrage du Verney.
Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 18

Via de Défilé de Maupas naar de Barage de Lac de Grand Maison gereden.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 19, 20

Verder op de Combe d’Olle kun je dan de 2 volgende cols reeds zien, de Col de la Croix de Fer en de Col du Glandon.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 21

Eerst zijn we doorgereden naar de Col de la Croix de Fer, daar onze middagpauze genomen en de Col afgereden tot in St-Jean-d’Arves. Daar hebben we dan besloten de geplande route niet verder te rijden maar terug te keren en zo de geplande route wat in te korten.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 22

De col terug op gereden en dan doorgereden tot de Glandon. Op de Glandon heb je dan ook bij mooi weer een zicht op het Mount Blanc massief. Je moet daar op een steen gaan staan en kijken tussen vier zuilen en zo heb je dan een mooi zicht op de Mount Blanc op voorwaarde dat er geen paragliders voor vliegen….

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 23, 24

Via dezelfde weg teruggereden naar Huez om daar het 2de deel aan te vangen van de Col de Alpe-d’Huez. Hoewel ik steeds gehoord had dat iedereen via dezelfde weg de col Alpe-d’Huez moet verlaten blijkt er toch een weggetje via een andere zijde te lopen, namelijk via de Valléé de Ferrand en de Col de Sarenne tot in Mizoën aan de Lac du Chambon. Ik had die D25a dan ook reeds op voorhand in mijn route ingepland. De staat van het weggetje was wel iets minder maar rustig op ons gemak konden we weer genieten van de prachtige omgeving.
Alpe-d’Huez staat bekend als één van de minder mooie cols in de Alpen en dit is dus enigszins wel zo maar als je zoals ik de moeite doet om door te rijden tot de Lac Besson, het weggetje links de D211b en het weggetje rechts de D25a eens neemt vind ik de Alpe-d’Huez zeker de moeite om te bezichtigen.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 25, 26

Op die D25a in het dorpje Clavans kwamen we nog een mooi bordje tegen, hoewel mijn Frans redelijk is moest ik het toch een paar keer lezen om te begrijpen wat ze bedoelden, ik heb er dan maar een fotootje van gemaakt om jullie de vertaling eens te laten doen…

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 27


Dag 5. 320 km.

Weerom opgestaan met een stralende zon heb ik de rit “Glandon dicht en er rond” ingeladen in de GPS.
Via de D1091 en de col du Lautaret afgeslagen op de D902 naar de Galibier. Op de Galibier hebben we weer de moeite gedaan om naar de top van de berg te wandelen. Ook hier hadden we weer een prachtig zicht op de omgeving en konden we zelfs het Mount Blanc massief beter zien dan op de Glandon.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 28,29,30,31

Ik vind persoonlijk deze weg en de top van de Galibier samen met de Col de Bonette het mooiste dat ik op deze reis mogen zien en beleven heb.
Hoewel bepaalde individuen ons probeerde de weg te versperren hebben we ze recht in de ogen gekeken en onze trip onvermoeid verder gezet

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 32

Onderweg even mijn zoon afgezet zodat hij eens een fotoke van zijn vader kon nemen toen die van een col afreed.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 33

In Valloire zijn we dan voor onze middagmaal gestopt en dan verder te rijden naar de Col du Telegraphe waar niet zoveel te zien is, de weg verder gezet om via de D215a naar Valmeinir te rijden.
Wat verder in St-Michiels de Maurienne wilde de gps de voorgeplande route niet verder volgen. Toen heb ik mijn zoon gevraagd of hij niet eens naar Italië wilde en zo hebben we de rit wat aangepast om via de D1006 en de col du Mont Cenis en de Lac du Mont Cenis naar Susa in Italië te rijden.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 34,35

Omdat het al wat later werd zijn we via de col de Montgenevre (helmaal niets te zien vanop de N94) en Briancon terug naar L2A gereden.

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 36

’s Avonds aangekomen in L2A hoorden we zeggen dat het de volgende 2 dagen zwaar zou onweren in de Alpen. De volgende dag hadden we rit ten oosten van Grenoble gepland en de laatste dag ter plaatse was als rustdag vooropgesteld. Gezien onze reis tot nu toe zeer geslaagd was en we het niet wilde laten verpesten door de regen hebben we besloten ’s anderdaags te vertrekken en die 2 dagen te laten vallen.
Daar ik sowieso mijn terugreis via Orléans gepland had heb ik mijn zoon gezegd dat we dan nog een dagje in Parijs zouden site seeing.

Dag 6. 642 km.

Via Grenoble Lyon ST-Etienne en Clermont-Ferrand naar Orléans gereden.
Tussen Grenoble en Clermont-Ferrand toch wat regen gehad….

1ste stop na 345km
2de stop na 500km

In Orléans vrienden opgezocht en ’s avond met hen mosselen gaan eten en iets gaan drinken.

Dag 7. 240 km.

Eerst naar het hotel gereden in Saint Denis om onze bagage te gaan afzetten om dan wat te gaan rond toeren in Parijs, enkele klassiekers gaan bekijken zoals de Eiffeltoren, Het Louvre, De Notre Dame, Champs Elysée, Sacré Coeur, Monmartre, place de Tertre….

Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Foto 37, 38

Dag 8. 302 km.

Met 1 tussenstop na zo’n 100 km terug thuis gekomen net voor de middag, ons moeder had toch wel mosselen in huis gehaald om te eten….
De andere kinderen en ons Petra hun cadeautjes gegeven en dan wat jaloers gemaakt met de foto’s en de filmpjes die we onderweg gemaakt hebben.

Moe maar voldaan na een trip van 3344 km.

Het laatste dat ik er nog wil aan toe voegen is:

FJR 1300 AS WAT EEN REISMOTO!!!
RD50 - MT50 - RD125 - RD500 - CBR1000 - DL1000 V-Strom - FJR 1300 AS - KTM 1190 Adventure
TOMH
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door TOMH »

Prachtig reisverslag Jopet!
en zo'n mooi weer.. :shock:

Zijn de werken al gedaan op de "Mont Cenis" (Italiaanse kant) :?:

Tom :razz:
den R1 zot
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door den R1 zot »

Heel knap!
rcracer
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door rcracer »

Leuk verslag en uitstekende foto's :laughing7:
droopy
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door droopy »

Jo,

Zoals beloofd, je hebt een heel knap verslag gemaakt !
Zo'n verslag kun je alleen maar maken als het een goeie reis was.
En zoals ik kan lezen en zien heb je er echt van genoten hé ?

Een mogelijk trukje omdat je moto (AS) in bergaf niet alleen op stap te laten gaan, is met een riempje van oude koersfietspedalen je voorem bedienen ! Of een steen voor het achterwiel leggen. ( Ik zou nooit onder mijn moto duiken, indien deze alleen op stap gaat. Wel proberen tegen te houden maar meestal als je het ziet is het te laat.)


mvg,

Droopy
Gebruikersavatar
pnobels
1300 cc
1300 cc
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mar 2008 22:29
Mijn motor is: FJR1300A '13
Regio: Antwerpen
Locatie: Berchem/Antwerpen
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door pnobels »

Amai, wat een prachtig weer... En dan te denken dat wij enige tijd geleden daar niks anders dan in de druilirige regen gereden hebben... Zo erg, dat mijn compagnon zijn Zumo zelfs er aan kapot gegaan is...
Gebruikersavatar
Jopet
500 cc
500 cc
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 mar 2008 23:25
Mijn motor is: Andere
Regio: West-Vlaanderen
Locatie: Brugge St-Kruis
Contacteer:
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door Jopet »

TOMH schreef: Zijn de werken al gedaan op de "Mont Cenis" (Italiaanse kant) :?:

Inderdaad Tom ze waren daar nog bezig in het eerste dorpje dat je in Italië op de afdaling tegen kwam, maar wat mij vooral opviel op deze col was het aantal moto's, veel veel meer moto's tegengekomen daar dan op de andere cols.
Groetjes,
Jopet
RD50 - MT50 - RD125 - RD500 - CBR1000 - DL1000 V-Strom - FJR 1300 AS - KTM 1190 Adventure
Gebruikersavatar
Jopet
500 cc
500 cc
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 mar 2008 23:25
Mijn motor is: Andere
Regio: West-Vlaanderen
Locatie: Brugge St-Kruis
Contacteer:
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door Jopet »

pnobels schreef: niks anders dan in de druilirige regen gereden hebben...
Kweet het, toen ik dagelijks het thuisfront belde om verslag uit te brengen kloegen ze steen en been over het weer.
De ergste regen hebben we woensdag over ons gekregen, toen we de grens met België overschreden :cry:
Wat een thuiskomst......
droopy schreef: Zo'n verslag kun je alleen maar maken als het een goeie reis was.
Hoi Droopy, dit is inderdaad zo en dat was ook de reden om iets vroeger te vertrekken, nu vonden we het allemaal prachtig en fantastisch en we wilden het niet laten vergallen door 2 dagen langer te blijven in de regen....
droopy schreef: Een mogelijk trukje omdat je moto (AS) in bergaf niet alleen op stap te laten gaan...
ik had ook nog een ander truukje....
Afbeeldingen niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
groetjes,
Jo
Groetjes,
Jopet
RD50 - MT50 - RD125 - RD500 - CBR1000 - DL1000 V-Strom - FJR 1300 AS - KTM 1190 Adventure
Gebruikersavatar
jantje2
Clublid
Clublid
Berichten: 784
Lid geworden op: 04 mar 2008 08:54
Mijn motor is: FJR1300AS '13
Regio: Antwerpen
Locatie: Wilrijk
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door jantje2 »

Als collega AS rijder moet ik je melden dat in vitesse laten staan bergop of bergaf wel gaat. In 1ste versnelling laten staan en contact af. Motor kan dan nog wel een aantal centimeters bollen maar blijft dan hangen.
MVG
Een Dag Niet Gelachen Is Een Dag Niet Geleefd

Sarolea Blauwe vogel-Suz T20 Super Six X6 Hustler-BSA Lightning 650-Norton 850 Commando-Norton Wasp 850-Honda CBR 900 RR-Yam Fazer1000-Yam FJR1300 AS 2006 FJR1300 AS 2013
FJbaRt
Status: Offline

Re: Jopet @ Alps

Bericht door FJbaRt »

Schitterend verslag :!:
Ik hoop dat ik binnen een drietal weken ook zo'n mooie foto's kan maken. ;)

Groetjes,

Bart
Plaats reactie