raad gevraagd

Allerlei onderwerpen die niet specifiek onder een andere rubriek kunnen ondergebracht worden.
witte
50 cc
50 cc
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 feb 2018 10:28
Mijn motor is: Andere
Regio: Limburg
Status: Offline

raad gevraagd

Bericht door witte »

Aangezien mijn motor verkocht is ben ik nu dus op zoek naar een FJR. Ik heb er vier op het oog. Twee daarvan zijn van 2005 en worden verkocht door (twee aparte) handelaars.De prijs ligt bij beide rond de 6000 euro. Beide motoren hebben relatief weinig km's (tss 24000 - 34000). De twee andere zijn particulier. 1 is van 2006 met 68000 km, vraagprijs 5900. De andere is van 2007 met 50000 km, vraagprijs 6250.
Langs de ene kant zou ik zeggen ik koop bij een handelaar (mede omwille van garantie). Langs de andere kant heb ik al meermaals gelezen dat vanaf 2006 er een aantal verbeteringen zijn (plus ik vind deze iets mooier).
Ik weet dat de beslissing uiteindelijk bij mezelf ligt maar ik had graag eens een onafhankelijke mening gehad van zij die meer op de hoogte zijn van de FJR?
Gebruikersavatar
sevenfifty
1300 cc
1300 cc
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 aug 2011 21:31
Mijn motor is: FJR1300A '18
Regio: Antwerpen
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door sevenfifty »

Dag Witte,

Mijn vorige was een derdehands van 2007 ( model 2006 ) dewelke ik particulier heb aangekocht destijds. Ik heb in het verleden een 3 tal motoren tweedehands particulier aangekocht, en ben er steeds zeer tevreden over geweest.
Persoonlijk kocht ik liever particulier, omdat je dan een eerste indruk kon vellen over de verkoper. Laten we zeggen het betere buikgevoel, alhoewel je nooit geen zekerheid hebt uiteraard.
Waar je wel moet op letten bij de 2006-2007 reeks, is dat de kans bestaat, dat ze last hebben van hoogte ziekte. Normaal gezien zal de ECU onder garantie zijn vervangen. Indien je zinnens moest zijn in de bergen te gaan rijden, is dit wel aangeraden, alhoewel het ook niet dramatisch was. Ik vind ook de vraagprijzen wat aan de hoge kant, maar hierover kan meestal gepraat worden.
In elk geval succes met je aankoop.

Met collegiale FJR groet,

Sevenfifty
FJRmart
1000 cc
1000 cc
Berichten: 182
Lid geworden op: 05 jan 2018 01:33
Mijn motor is: FJR1300AS '15
Regio: Nederland
Locatie: Heerlen NL
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door FJRmart »

Problemen van een 2006-2007 kun je oplossen door een powercommander in te bouwen.
witte
50 cc
50 cc
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 feb 2018 10:28
Mijn motor is: Andere
Regio: Limburg
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door witte »

Mja ivm de vraagprijzen, ze zijn wat hoog en particulier valt er wel wat over te onderhandelen hetgeen bij een handelaar niet het geval is. En qua prijzen liggen ze allemaal "hoog" gelet op het bouwjaar tenzij je al ene gaat nemen met +80000 km.
Gebruikersavatar
pnobels
1300 cc
1300 cc
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mar 2008 22:29
Mijn motor is: FJR1300A '13
Regio: Antwerpen
Locatie: Berchem/Antwerpen
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door pnobels »

Model 2006 en 2007 zijn idem, met uitzondering van de kleurtjes. De ECU is inderdaad een minor issue, tenminste als je ooit naar bijvoorbeeld de Alpen gaat. Is ook geen ramp. De motor gaat even inhouden wanneer je hoger de bergen in gaat. Even stoppen, kontakt af en op en probleem opgelost. Er is ook ooit een recall geweest voor de kontrole van de bekabeling (probleem met de massa).
witte
50 cc
50 cc
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 feb 2018 10:28
Mijn motor is: Andere
Regio: Limburg
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door witte »

En naar km-stand toe? ik weet dat die moto's hoge standen aankunnen zonder problemen en er staan er ook een paar te koop met +/- 70000 km maar is dit aan te raden?
FJRmart
1000 cc
1000 cc
Berichten: 182
Lid geworden op: 05 jan 2018 01:33
Mijn motor is: FJR1300AS '15
Regio: Nederland
Locatie: Heerlen NL
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door FJRmart »

Er was ook een terugroepactie mbt TPS sensor.
Bij ca 80000 dient zich de distributie met spanner aan, dat is dan een grotere uitgave post.

Verder ná aankoop je link systeem laten controleren en smeren door een ervaren FJR hobbyist óf een dealer die er verstand van heeft. Juist die dealers smeren voor de hoofdprijs maar 50% van het systeem !

Verder probleemloze en zeer fijne moto, zag er laatst weer een met 200000 km voorbij komen.
witte
50 cc
50 cc
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 feb 2018 10:28
Mijn motor is: Andere
Regio: Limburg
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door witte »

En heeft u enig idee van de kost van distributie en spanner? Ongeveer hé. Kwestie van alles in rekening te kunnen brengen.
FJRmart
1000 cc
1000 cc
Berichten: 182
Lid geworden op: 05 jan 2018 01:33
Mijn motor is: FJR1300AS '15
Regio: Nederland
Locatie: Heerlen NL
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door FJRmart »

Denk dat je daar toch wel ca 500,00 voor mag reserveren, heb het nog nooit laten doen maar hoor en lees nogal eens wat.
Gebruikersavatar
Flykiller
1300 cc
1300 cc
Berichten: 879
Lid geworden op: 07 mar 2008 23:41
Mijn motor is: FJR1300AS '13
Regio: Antwerpen
Locatie: 2940 Stabroek
Status: Offline

Re: raad gevraagd

Bericht door Flykiller »

Om je een idee te geven ik kreeg bij overname door een dealer eind 2016 € 4500 voor mijn oude fjr.
Het was een 2006 met redelijk wat km (rond de 100.000km)
Heb geen noemenswaardige onkosten gehad, wel op tijd en stond binnen voor onderhoud.
Met tweedehands moet je zowizo geluk hebben zowel bij dealer als bij particulier.
Doe steeds een proefritje en kijk uit naar schade..
Veel geluk gewenst bij je zoektocht.
Flykiller
Een dag zonder dode vliegen is geen goede dag.
Plaats reactie