RP04-08-11 (2001-2005)

RP04 - RP08 - RP11 (2001-2005)


Aan het begin van deze eeuw kwam Yamaha met de FJR1300 en zette daarmee een nieuwe toon in het zwaardere Sport Touring segment:
het was de perfecte combinatie van een sportievere dikke supersport en de zwaardere (en minder krachtige) tourmotoren van die tijd.
De FJR1300 combineerde het sportieve karakter van de 145 pk, 125 Nm 1.298cc vierinlijn en aluminium deltabox frame met toureigenschappen als cardanaandrijving, een ontspannen zit en elektrisch verstelbaar windscherm en optionele zijkoffers. De fiets was voor Yamaha een regelrecht succes!
Met de lancering van de FJR1300, die een voortvloeisel uit de FJ1200 was, ging Yamaha de concurrentie aan met de toen heersende toermotoren. Yamaha kwam echter niet enkel met een evenwaardig alternatief maar deed er een schepje bovenop en gaf daarbij het huidige toersegment een waardige update. Door het toevoegen van extra vermogen alsook rijcomfort zette Yamaha de toon binnen het segment en opende zo een nieuwe tourwereld met extra sportief rijplezier.
Om de motor relatief licht (268 kg) te houden werd de motorframe opgebouwd uit laag gewicht aluminium. Voor het motorblok werd gekozen voor 1.298 cc 4-cilinderblok met 145 pK op 8000 rpm en een koppel van 125,5 NM op 6000 rpm om garant te kunnen staan voor de sportieve prestaties. Verder heeft de motor een onderhoudsarme cardanaandrijving.
De FJR1300 is met de nodige comfort uitgerust: een goede buddyseat voor zowel berijder als passagier voor lange afstanden rijden, een volle kuip met tijdens de rit elektrisch instelbare ruit om bestuurder en passagier uit weer en wind te houden, waarbij gezorgd is voor een zo goed mogelijke aerodynamica en 2 voor FJR 1300 ontworpen zijkoffers om bagage mee te kunnen vervoeren.

Kleuren 2001
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Kleurcode: klik op gewenste afbeelding

Kleuren 2002
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Kleurcode: klik op gewenste afbeelding

Specificaties
Afbeelding


In 2003 vond er een herziening plaats van de FJR. Het model werd standaard uitgerust met ABS, wat leidt tot de benaming FJR1300A.
De ABS is een 2-lijnen systeem, die het voorwiel en achterwiel apart controleert. Ter wille van het ABS-systeem en voor betere remprestaties werden de voorremschijven vergroot naar 320mm. Door de ABS-componenten werd de FJR tot ongeveer 14 kg zwaarder.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Verder werd de veringsafstellingsmogelijkheden vergroot voor een toegenomen comfort tijdens het rijden bij veranderende belading.
Tegen diefstal werd er een anti-diefstal transponder ingebouwd.
Het ontwerp van de kuip werd aangepast met nieuwe kleuren en geintegreerde richtingaanwijzers voor een betere aerodynamica en een moderner uiterlijk.
Daarnaast werd om de turbulentie te reduceren en betere afscherming van berijder en passagier de verstelbare ruit opnieuw ontworpen
De kuip kreeg een extra opbergdoosje in de linkerkuip om kleine dingen, zoals bijvoorbeeld een zonnebril, binnen handbereik te hebben.
De koplampen kregen beide makkelijk toegankelijke insteldraaischijven om de hoogte van de lichtstraal makkelijk aan te kunnen passen aan de lading.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Kleuren 2003
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Kleurcode: klik op gewenste afbeelding

Kleuren 2004
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Kleurcode: klik op gewenste afbeelding

Kleuren 2005
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Kleurcode: klik op gewenste afbeelding

Specificaties
Afbeelding