RP23 (2013-2015)

RP23 (2013-2015)


De nieuwe motor en het nieuwe chassis tillen de FJR naar een hoger niveau, ook qua rijcomfort. De FJR1300A en FJR1300AS zijn uiterst geschikt voor lange afstanden. In 2013 staat de nieuwe generatie FJR1300A/AS klaar, met een keur aan voordelen die de sportieve touringrijder zullen aanspreken, zoals pure body work lijnen, een betere controle over motor en frame en een verhoogde functionaliteit, factoren die de rijsensaties alleen maar mooier maken.

De nieuwe FJR beschikt over een nieuwe en eigentijdse en agressief ogende kuip, een geavanceerde motor voorzien van door Yamaha ontwikkelde elektronische bedieningssystemen en een totaal vernieuwd sportief frame. De nieuwe Yamaha FJR1300A is ideaal voor ervaren rijders voor wie kwaliteit, prestaties en een rijke voldoening voorop staan.
De FJR heeft veel te bieden, en de FJR1300AS zelfs nog net iets meer, zeker aan de rijder die doorgaans lange afstanden op de motor aflegt en wiens aandacht vooral uitgaat naar het technische plaatje. De FJR1300AS krijgt in 2013 dezelfde update als de FJR1300A, met als extra troef het elektronisch YCC-S koppelingssysteem van Yamaha, met een ongeziene precisie, en een nieuw systeem voor het elektronisch afstellen van de vering. Dit wordt door Yamaha voor het eerst toegepast op een standaardmodel.

Nieuwe elektronisch gestuurde gasklepregeling (Yamaha Chip Controlled Throttle - YCCT)
De nieuwe FJR modellen beschikken allemaal over de meest geperfectioneerde elektronische commandosystemen die er zijn, zoals de nieuwe elektronisch gestuurde gasklepregeling.
Dit systeem begeleidt de bestuurder en communiceert rechtstreeks met de ECU unit. Die definieert onmiddellijk de optimale openingsgraad van de gaskleppen zodat het luchtdebiet perfect wordt aangepast aan het gevraagde vermogen. Hierdoor verhoogt het totale vermogen met 2 kW. Het nieuwe YCC-T systeem draagt ook bij tot een betere motriciteit van de FJR en levert een progressievere respons bij het versnellen, wat voor aangename rijsensaties zorgt.

Nieuwe tractiecontrole (TCS)
Een andere, opmerkelijke, verandering waar de FJR1300 in 2013 baat bij heeft is het nieuwe tractiecontrolesysteem (TCS), een must voor diegenen die hun voertuig het hele jaar door gebruiken, bij weer en wind. Het doorslippen van het achterwiel wordt gedetecteerd door elektronische sensoren en het TCS systeem past in dat geval meteen de ontstekingstiming, het injectievolume en de opening van de gaskleppen aan, om de motriciteit van de motor optimaal te houden. Het nieuwe TCS systeem is bijzonder nuttig wanneer de bestuurder versnelt op een nat of niet geasfalteerd wegdek. Anderzijds kan het systeem worden geactiveerd of uitgeschakeld in functie van de noden van de bestuurder, de grip op de weg of de weersomstandigheden.

Cruise control
De FJR modellen zijn vanaf 2013 uitgerust met een gemakkelijk te bedienen cruise control functie. Deze snelheidsregelaar verhoogt niet alleen het comfort maar tevens ook het rijplezier tijdens lange trajecten aan het stuur van deze hyper geperfectioneerde motoren. Het nieuwe systeem functioneert in de 3de, 4de en 5de versnelling, bij een snelheid tussen 50km en 180 km/uur, en wordt geactiveerd door middel van 2 knoppen links op het stuur. De snelheid kan worden verhoogd of afgeremd door een lichte druk op de knop en werkt met marges van 2 km/uur. Voor grotere marges, volstaat het om de knop langer ingedrukt te houden. De rem-, koppelings of versnellingsfunctie desactiveert automatisch de cruise control die vervolgens naar de laatst geprogrammeerde versnelling teruggaat door een druk op de "resume" knop. De cruise control functie biedt verschillende praktische voordelen: de bestuurder kan een constante snelheid aanhouden op vlak en heuvelachtig terrein, en automatisch de snelheidsbeperkingen respecteren zonder constant de meter in de gaten te houden. Hij kan zich daardoor beter concentreren op het verkeer, de signalisatieborden en eventuele potentieel gevaarlijke situaties op de weg.

Het Yamaha D-MODE Systeem
Het Yamaha D-MODE systeem illustreert perfect het voordeel van de elektronische uitrustingen die het voor de FJR-rijder extra aangenaam maken omdat hij het volledige potentieel van zijn voertuig kan benutten in functie van de rijomstandigheden. Het systeem past de prestaties van de motor aan door het sturen van de gaskleppen via het elektronische YCC-T controlesysteem.
Het Yamaha D-MODE systeem biedt 2 opties aan : de T-mode en de S-mode - allebei te activeren door middel van een knop op de rechterstuurhendel. In T-mode bieden de FJR een progressiever vermogen dat zich goed aanpast aan een stedelijke omgeving of aan langere afstanden. In S-mode krijgt de motor een uitgesproken sportief karakter en kan de rijder optimaal genieten van de output die de ultraperformante 1298cc 4-cilinders-in-lijn motor aanlevert.

Geperfectioneerde inlaat- en uitlaatsystemen
De Yamaha ingenieurs hebben de injectie-unit voor de 2013 serie helemaal opnieuw heruitgevonden om een optimaal rendement te bereiken van het nieuwe elektronische YCC-T systeem. Naast deze wijziging aan het inlaatsysteem, profiteren de nieuwe FJR1300 modellen ook van een nieuwe performante uitlaat, voorzien van vernieuwde interne componenten. De uitlaat werd verlengd en kreeg nieuwe moderne kappen. In synergie met het YCC-T systeem zijn de nieuwe inlaat- en uitlaatsystemen bedoeld om steeds een optimale totaalprestatie van de motor te garanderen. Door de motorfunctie grondig te perfectioneren, laten de nieuwe inlaat-en uitlaatsystemen toe om het aantal katalysators te reduceren. Voor de uitlaat wordt het totaal van 4 teruggebracht naar 2. Het levert een lichter gewicht op en door het aantal katalysators te verminderen wordt anderzijds ook ingespeeld op de reglementering betreffende de gasuitstoot en de schaarste aan zeldzame metalen.

Ceramisch beklede cilinders
Voor het eerste krijgt het FJR motorblok ceramische cilinders, geinspireerd op de cilinders die met succes werden geintroduceerd op supersportmodellen zoals de YZF-R1 en YZF-R6.
De traditionele bekleding van deze cilinderbussen in het aluminium cilinderblok wordt vervangen door een nieuw systeem dat bestaat uit een directe integratie in het blok. Het grootste voordeel hiervan is de verbeterde warmteafvoer die de motorfunctie bevordert, want die blijft in alle omstandigheden optimaal en regelmatig.

Alleen van toepassing op de FJR1300AS:
Snellere afstelling van het YCC-S systeem met de nieuwe STOP MODE functie!
De FJR1300A beschikt over een conventionele manuele koppeling, maar de FJR1300AS is uitgerust met een elektronische Yamaha YCC-S koppeling (Yamaha Chip Controlled Shift) die de rijder toelaat van versnelling te wisselen zonder de koppeling te gebruiken, wat hem verzekert van een super ontspannen rijstijl gezien het overbodig is om veelvuldig de pedaal van de koppeling te activeren, in het bijzonder tijdens langere verplaatsingen. Maar het systeem werkt ook prima in een stedelijke context.
Het toevoegen van het nieuwe YCC-T systeem leidt tot een snellere en erg nauwkeurige motorcontrole. Bovendien is de FJR1300AS in 2013 tevens voorzien van een nog efficientere elektronische koppeling (YCC-S). Dankzij dit systeem van de nieuwste generatie wisselt de rijder snel en soepel van versnelling zodat het rijgevoel steeds sportief en aangenaam blijft. De schakelpedaal is trouwens nog een wijziging die werd toegepast op de FJR1300AS van 2013: dit nieuwe model biedt de mogelijkheid om de versnellingen te activeren aan het stuur of via de schakelpedaal zonder een preselectie te maken (in tegenstelling tot de vorige FJR1300AS versie).
De nieuwe elektronische YCC-S koppeling beschikt ook over de STOP MODE functie, die onmiddellijk retrogradeert naar de eerste versnelling wanneer de FJR1300AS stilstaat na te hebben gereden aan een laag toerental. De STOP MODE functie superviseert de versnelling waarin de motor functioneert, het motorregime en de positie van de versnellingshendel. Dit is een handigheidje bij frequent stoppen en vertrekken in een stedelijke omgeving, op drukke kruispunten of in de file. Het STOP MODE systeem kan worden aan- en uitgeschakeld volgens de wens van de bestuurder of de gegeven rijomstandigheden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Aanpassingen aan het 2013 model
  • Yamaha YCC-T systeem voor de elektronische gasklepafstelling
  • Tractiecontrolesysteem (TCS)
  • Cruise control
  • Yamaha D-MODE systeem met injectiecartografie (2 posities)
  • Nieuwe injectie-unit
  • Nieuw uitlaatsysteem en nieuwe demperkap
  • Nieuwe ceramische cilinderbekleding
  • Nieuw motorcarter
  • Elektronische YCC-S koppeling van Yamaha met Stop-Mode functie (nieuw), alleen verkrijgbaar op de FJR1300 AS.


Nieuw windscherm, nieuwe kuip en nieuw centrale luchthapper
De carrosserie werd voor de FJR modellen van 2013 vooral aan de voorkant grondig herzien om de machine een nog elegantere uitstraling te geven met behoud van de agressieve styling en de door de rijd al er zeer gewaardeerde voordelen. Het elektrische windscherm werd grondig aangepakt. De nieuwe vorm vermindert het effect van windstoten. De in- en uitlaten van de centrale luchthapper werden eveneens gewijzigd. De nieuwe leidingen reduceren de luchtdruk en de turbulentie die de bovenkant van het lichaam treffen. Resultaat: een aangenaam rijgevoel, zeker bij hogere snelheden. Het concept van de windschermrails werd vereenvoudigd voor een zachtere afstelling. Het windscherm kan nu 2 maal sneller elektrisch worden afgesteld in vergelijking met het vorige model. Deze wijzigingen bevorderen het gebruikscomfort en reduceren het aantal onderdelen in het mechanisme. Zo wordt het systeem in 1 klap eenvoudiger, lichter en beter. Een andere, kleinere aanpassing aan het windscherm heeft betrekking op de positie die behouden blijft wanneer de motor wordt stilgelegd. Om de bescherming en de kwaliteit van de afwerking in zijn algemeenheid te verbeteren, werd de voorkuip in 2013 volledig vernieuwd. De bovenkuip bestaat uit een integraal blok. Het design van de onderkuip biedt een betere bescherming tegen regen en wind. Met het oog op nog meer gebruiksvriendelijkheid, werd het afstelbare paneel van de onderkuip aangepast zodat het kan worden afgesteld zonder gereedschap.
Al deze wijzigingen geven aan de FJR een nieuwe aanblik en maken een vlotte afstelling van het windscherm mogelijk. Dit verleent aan deze touring koning een superieure kwaliteit, terwijl de uitstekende bescherming tegen de weersomstandigheden of de aerodynamische vormgeving bewaard blijven.

Nieuwe moderne dubbele voorlichten en LED technologie
De stijl van de FJR wordt geaccentueerd door het indringende agressieve design van de nieuwe voorlichten. De dubbele koplamp is opvallend hoekig gestyled en geeft de machine een doordringende blik die nog wordt versterkt door de 6 LED lampjes. De aerodynamiek is alom voelbaar, tot aan de verlichting toe en onderscheidt de nieuwe FJR duidelijk van zijn concurrenten.

LED pinkers
De in de voorkuip geintegreerde pinkers geven een modern accent aan het geheel. Hun vorm en positie doen de lijnen van de carrosserie nog beter uitkomen. Ze wijzen recht naar de as van het voorlicht en onderstrepen de dynamiek van de nieuwe aankleding.

Alleen van toepassing op de FJR1300A:
Nieuwe componenten voor de voorvork en achtervering
Het comfort van de bestuurder en de passagier staan hoog op de wenslijst en daarom heeft de FJR1300A in 2013 belangrijke wijzigingen ondergaan zowel aan de voor- als aan de achtervering.
De 48mm voorvork is uitgerust met nieuwe componenten, waaronder een zuiger en plunger in aluminium. Door deze wijziging wordt het gewicht verlaagd en wordt de motorfiets responsiever. De veersterkte werd aangepast om de ophanging te versoepelen en progressiever te maken over de ganse veerweg van 135mm.
De achtervering kreeg eveneens aangepaste veren en gewijzigde dempingskenmerken, ... stuk voor stuk aanpassingen die de capaciteit van de ophanging verbeteren en de wendbaarheid van het voertuig en het comfort voor de rijder en de passagier bevorderen.

Alleen van toepassing op de FJR1300AS:
Elektronische afgestelde ophanging
Één van de meest ingrijpende wijzigingen aan de nieuwe FJR1300AS is de aanpassing van de elektronische afstelling van de ophanging. De rijder kan op elk moment de ophanging voor- en achteraan afstellen naar wens.
Dit is een nieuwe Yamaha exclusiviteit die aan de bestuurder 4 opties geeft om zich optimaal aan te passen aan de staat van de weg en aan de belasting van het voertuig.
Door gebruik te maken van de knop op het stuur kan de bestuurde kiezen uit: One-Up, One-Up with Luggage, Two-Up of Two-Up with Luggage . De geselecteerde afstelling verschijnt op het dashboard. Naast een selectie uit deze 4 hoofdposities, bestaat ook de mogelijkheid om de demping te regelen via de modes: Soft, Standard en Hard. Als we de optelsom maken, stelt Yamaha niet minder dan 12 afstelmogelijkheden voor, alleen al voor de ophanging. Dit systeem is gelieerd aan de voor- en achterophanging en beinvloedt de dempingsgraad van de vork in functie enerzijds van de afstellingen en anderzijds van de impact op de achtervering. Het nieuwe systeem garandeert het evenwicht tussen de voor- en achtervering, wat zorgt voor nog meer comfort en een onberispelijk rijgedrag.

Wijzigingen aan het frame op de FJR van 2013
  • Nieuw elektrisch afstelbaar windscherm
  • Nieuwe bovenkuip
  • Nieuwe onderkuip met afstelbaar paneel
  • Nieuwe voorlichten met 6 LEDjes
  • Nieuwe LED pinkers
  • Nieuwe afstelbare voor- en achtervering


Accessoires voor de FJR1300A/AS
  • Akrapovic uitlaat in licht titanium
  • Binnentassen met draagriem afgestemd op de standaard zijkoffers
  • Topcase van 50 liter in geassorteerde kleuren
  • Binnentas van 40 liter voor de topcase met handvat en draagriem
  • Rugsteun voor de passagier (compatibel met de 50L topcase)
  • Hoog windscherm 593 x 510 mm (100 mm hoger dan het standaard scherm)
  • Supercomfortabel duozadel, uiterst geschikt voor lange ritten
  • Beschermpad voor het frame
  • Handbescherming in geassorteerde kleuren
  • Voetbescherming in geassorteerde kleuren
  • GPS houder geschikt voor Garmin toestellen
  • 12V cc stekker (alleen voor de FJR1300A)
  • Tanktas van 35 liter
  • Reservoirbescherming in hars
  • Fixatieplaat voor de topcase
  • Slot met universele sleutel voor de topcase
  • Binnenhoes (in de maten groot en medium)
  • Buitenhoes (in de maten groot en medium)




Kleuren 2013
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Kleurcode: klik op gewenste afbeelding


Yamaha Motor introduceert de Yamaha FJR1300AE
Yamaha Motor heeft de sportieve FJR1300 serie voor 2014 uitgebreid met de nieuwe FJR1300AE.
De FJR1300AE wordt naast de standaard FJR1300A en de exclusieve FJR1300AS in de line up opgenomen.
De AE is gelijk aan de FJR1300A, met de aanvulling dat deze standaard is uitgerust met een elektronisch verstelbaar veersysteem en een upside-down voorvork.<br>

Elektronisch verstelbaar veersysteem
Met één druk op de knop kunt u de vering en schokdemping aanpassen aan uw persoonlijke wensen.
Als berijder kunt u kiezen uit de volgende instellingen, te weten:
  • 'One-Up' (één persoon),
  • 'One-Up with Luggage' (één persoon met bagage),
  • 'Two-Up' (twee personen) of
  • 'Two-Up with Luggage' (twee personen met bagage).

Bij elke instelling heeft men ook een keuzemogelijkheid voor de demping die 'Soft' (comfortabel), 'Standard' (standaard) of 'Hard' (sportief) ingesteld kan worden, waardoor er twaalf unieke afstellingen mogelijk zijn.

Upside-down voorvork
Om de elektronisch verstelbare vering geschikt te maken voor deze motorfiets, heeft Yamaha de conventionele voorvork van de FJR1300A vervangen door een nieuwe upside-down voorvork.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Kleuren 2014 & 2015 A-versie
Afbeelding Afbeelding
Kleurcode: klik op gewenste afbeelding

Kleuren 2014 & 2015 AS- & AE-versie
Afbeelding Afbeelding
Kleurcode: klik op gewenste afbeelding


Specificaties
Afbeelding