Gisteren weer even geluk gehad ....
Tijdens een begeleiding is mijn sleutel afgebroken tijdens het sluiten van een zijkoffer. Dat was het ongeluk.
Wat was het geluk? Wel, ik gebruik nooit mijn echte contactsleutel voor het openen / sluiten van zijkoffers, zadel en benzinedop. Ik heb een copie (€ 6) zonder transponder erin die ik gebruik voor die dingen. Anders had ik daar mooi gestaan zonder contactsleutel ....
Waarom doe ik dat? Omdat de contactsleutel enkel op volle lengte gebruikt wordt in het contact zelf. Voor de andere drie (tankdop, zijkoffers en zadel) wordt de sleutel maar op de helft van zijn lengte gebruikt. En net daar is zijn zwakste punt. Mijn ongelukje is dus eigenlijk voorgeprogrammeerd ....
Vandaar ook mijn advies aan allen: laat voor enkele euro's een copie maken bij Mister Minit of gelijkaardig en voorkom een bijzonder lastig probleem (zijnde ergens te velde staan met een afgebroken contactsleutel ..).
Geluk bij een ongelukje
- StefaanH
- Clublid
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 02 feb 2011 13:35
- Mijn motor is: FJR1300A '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Herentals (NDW)
- Status: Offline
Geluk bij een ongelukje
Historiek: Honda CM 125 T (1979); Honda CX 500 C (1980); Honda VF 1100 C (1985)(occ 1983); Honda Magna 650 (2007)(occ 1986); Honda CBF 1000 A (2010)(occ 2009); Yamaha FJR 1300 A (2010); Yamaha FJR 1300 A (2013)
- 'T Ghentse Stropke
- Clublid
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 11 mar 2008 19:50
- Mijn motor is: FJR1300 '03
- Regio: Oost-Vlaanderen
- Locatie: Gent
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
Inderdaad Stefaan,
ik ga zo ook al jaren tewerk en dat idee is PICO BELLO !
Groetjes
ik ga zo ook al jaren tewerk en dat idee is PICO BELLO !
Groetjes
Laat de zon schijnen voor ieder ander mens,dan zal ze steeds schijnen voor uzelf.
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
- FJR-Freak Max
- Site Admin
- Berichten: 5035
- Lid geworden op: 04 mar 2008 00:28
- Mijn motor is: FJR1300AS '20 Ultimate Edition
- Regio: Vlaams-Brabant
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
@StefaanH
Ja, dat is even geluk bij een ongelukje hebben, maar heb je dan het stuk dat van je reservesleutel is afgebroken ook uit het slot van je koffer gekregen want anders heb je hier nog miserie mee omdat eruit te krijgen
Je zou kunnen zeggen dat je je reserveslotje gaat gebruiken als je het stukje er niet uitkrijgt, maar hiervoor moet eerst wel je koffer open gaan om dit te kunnen vervangen of was je koffer nog niet gesloten Bij het tweede geval, dan heb je tweemaal geluk tijdens dat ongelukje gehad he
Groetjes en hopend dat het "Geluk" verder aan je zijde mag blijven staan
Max
Ja, dat is even geluk bij een ongelukje hebben, maar heb je dan het stuk dat van je reservesleutel is afgebroken ook uit het slot van je koffer gekregen want anders heb je hier nog miserie mee omdat eruit te krijgen
Je zou kunnen zeggen dat je je reserveslotje gaat gebruiken als je het stukje er niet uitkrijgt, maar hiervoor moet eerst wel je koffer open gaan om dit te kunnen vervangen of was je koffer nog niet gesloten Bij het tweede geval, dan heb je tweemaal geluk tijdens dat ongelukje gehad he
Groetjes en hopend dat het "Geluk" verder aan je zijde mag blijven staan
Max
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
- StefaanH
- Clublid
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 02 feb 2011 13:35
- Mijn motor is: FJR1300A '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Herentals (NDW)
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
Inderdaad Max, ne mens moet wat geluk hebben.
Ik heb zoals ge zegt het slotje vervangen door het reserveslotje (eigenlijk bedoeld voor een Yamaha topfoffer). Aangezien het stuk sleutel er nog in zat kon ik met een plat ijzer het slot verdraaien en kon ik aldus de klep van de koffer openmaken of dichtdoen.
Vandaag dan naar de slotenmaker geweest om een nieuwe werksleutel te maken. Die brave man is er ook in geslaagd om het stukje uit mijn oude slot te peuteren zodat ik nu opnieuw een functionerend reserveslotje heb.
Ikke blij
Ik heb zoals ge zegt het slotje vervangen door het reserveslotje (eigenlijk bedoeld voor een Yamaha topfoffer). Aangezien het stuk sleutel er nog in zat kon ik met een plat ijzer het slot verdraaien en kon ik aldus de klep van de koffer openmaken of dichtdoen.
Vandaag dan naar de slotenmaker geweest om een nieuwe werksleutel te maken. Die brave man is er ook in geslaagd om het stukje uit mijn oude slot te peuteren zodat ik nu opnieuw een functionerend reserveslotje heb.
Ikke blij
Historiek: Honda CM 125 T (1979); Honda CX 500 C (1980); Honda VF 1100 C (1985)(occ 1983); Honda Magna 650 (2007)(occ 1986); Honda CBF 1000 A (2010)(occ 2009); Yamaha FJR 1300 A (2010); Yamaha FJR 1300 A (2013)
- Abeloos
- Site Admin
- Berichten: 2946
- Lid geworden op: 03 mar 2008 23:42
- Mijn motor is: FJR1300A '15
- Regio: West-Vlaanderen
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
@ Allen,
Ik werk al jaren met een "werk" sleutel, dus voor koffers en tankdop...
Maar in tegenstelling tot Stefaan laat ik de sleutel maar voor de helft van de lengte maken. Het is te zeggen, enkel het gedeelte die in die sloten verdwijnt.
Zo vermijd je buigingen bij het verdraaien van die sloten en bij gevolg blijft de sleutel steeds recht, zowel in X als in Y richting
Ik werk al jaren met een "werk" sleutel, dus voor koffers en tankdop...
Maar in tegenstelling tot Stefaan laat ik de sleutel maar voor de helft van de lengte maken. Het is te zeggen, enkel het gedeelte die in die sloten verdwijnt.
Zo vermijd je buigingen bij het verdraaien van die sloten en bij gevolg blijft de sleutel steeds recht, zowel in X als in Y richting
Mvg, Abeloos
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
- StefaanH
- Clublid
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 02 feb 2011 13:35
- Mijn motor is: FJR1300A '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Herentals (NDW)
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
Bestaan er blanco sleutels van het juiste type in die lengte of laat gij er eentje wat afzagen alvorens de copie gemaakt wordt?Abeloos schreef:@ Allen,
knip ...
laat ik de sleutel maar voor de helft van de lengte maken. Het is te zeggen, enkel het gedeelte die in die sloten verdwijnt.
... knip
Historiek: Honda CM 125 T (1979); Honda CX 500 C (1980); Honda VF 1100 C (1985)(occ 1983); Honda Magna 650 (2007)(occ 1986); Honda CBF 1000 A (2010)(occ 2009); Yamaha FJR 1300 A (2010); Yamaha FJR 1300 A (2013)
- Abeloos
- Site Admin
- Berichten: 2946
- Lid geworden op: 03 mar 2008 23:42
- Mijn motor is: FJR1300A '15
- Regio: West-Vlaanderen
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
Mijn slotenmaker zoek de meest passende in lengte, dikte, breedte en werkt die volledig bij op zijn kopieerbank
Mvg, Abeloos
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
- Matchbox
- Clublid
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 29 aug 2015 22:51
- Mijn motor is: FJR1300A '09
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Niel
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
Hee
Bedankt voor de fantastisch goeie tip
Had ik in de verste verte nog niet aan gedacht
Tot zaterdag
Bedankt voor de fantastisch goeie tip
Had ik in de verste verte nog niet aan gedacht
Tot zaterdag
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Honda VT750 ACE, Yamaha XV535, Yamaha FJR 1300 ('09)
Honda VT750 ACE, Yamaha XV535, Yamaha FJR 1300 ('09)
- StefaanH
- Clublid
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 02 feb 2011 13:35
- Mijn motor is: FJR1300A '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Herentals (NDW)
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
Iemand heeft nog een heel interessant weetje ter mijner attentie gebracht:
Symmetrische sleutels, zoals onze Yamaha contactsleutel, kunnen ook slechts aan één zijde geslepen worden.
Nadeel: ge kunt de sleutel maar in één richting gebruiken, omgekeerd zal hij dus niet in het slot passen.
Voordeel: hij is veel sterker dan een dubbelzijdig ingeslepen exemplaar, zeker als er een diepe inkerving in voorkomt, want vanwege de symmetrie zit er aan de andere kant ook een diepe inkerving en daar is de sleutel dus heel zwak ...
Ge moogt drie keer raden op welke plaats mijn sleutel gebroken is ....
Afbeelding(en) niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Symmetrische sleutels, zoals onze Yamaha contactsleutel, kunnen ook slechts aan één zijde geslepen worden.
Nadeel: ge kunt de sleutel maar in één richting gebruiken, omgekeerd zal hij dus niet in het slot passen.
Voordeel: hij is veel sterker dan een dubbelzijdig ingeslepen exemplaar, zeker als er een diepe inkerving in voorkomt, want vanwege de symmetrie zit er aan de andere kant ook een diepe inkerving en daar is de sleutel dus heel zwak ...
Ge moogt drie keer raden op welke plaats mijn sleutel gebroken is ....
Afbeelding(en) niet meer beschikbaar daar TinyPic.com niet langer bestaat
Historiek: Honda CM 125 T (1979); Honda CX 500 C (1980); Honda VF 1100 C (1985)(occ 1983); Honda Magna 650 (2007)(occ 1986); Honda CBF 1000 A (2010)(occ 2009); Yamaha FJR 1300 A (2010); Yamaha FJR 1300 A (2013)
- Flykiller
- 1300 cc
- Berichten: 879
- Lid geworden op: 07 mar 2008 23:41
- Mijn motor is: FJR1300AS '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: 2940 Stabroek
- Status: Offline
Re: Geluk bij een ongelukje
werk ook reeds geruime tijd met een bijgemaakt exemplaar, de originele heeft reeds krom gestaan.
Van geluk gesproken.
Waarom maken ze die niet wat korter van de yam zelf, dat moeten ze nu toch ook reeds weten.
Grtjs Flykiller
Van geluk gesproken.
Waarom maken ze die niet wat korter van de yam zelf, dat moeten ze nu toch ook reeds weten.
Grtjs Flykiller
Een dag zonder dode vliegen is geen goede dag.