Hallo Makkers,
Heb een vraagje. Ieder weet dat van 1 januari 2017 we overschakelen van Euro 95 naar 95 E10. Dit zal natuurlijk zijn allerlei problemen geven voor allerlei voertuigen en motoren vanaf een bepaalt bouwjaar.
Zal voor die gasten met hun nieuwe machine natuurlijk geen probleem zijn
Nu dealer de vraag gesteld of mijn Oldtimer van 2004 daar geen problemen zou mee hebben...Antwoord NEEN !
Maar toch nog eens de vraag richten voor alle zekerheid aan de Fjr bende of er toch wel hier of daar andere versies zijn in deze materie?
Voor auto's allerlei info overal te vinden, maar de Fjr nog niets tegengekomen.
Alvast bedankt !
Groeten,
Dirk
van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
- 'T Ghentse Stropke
- Clublid
- Berichten: 1569
- Lid geworden op: 11 mar 2008 19:50
- Mijn motor is: FJR1300 '03
- Regio: Oost-Vlaanderen
- Locatie: Gent
- Status: Offline
van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Laatst gewijzigd door 'T Ghentse Stropke op 19 okt 2016 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de zon schijnen voor ieder ander mens,dan zal ze steeds schijnen voor uzelf.
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
- Matchbox
- Clublid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 29 aug 2015 22:51
- Mijn motor is: FJR1300A '09
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Niel
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
hee Dirkske,
Kijk op ons forum, http://www.fjrijders.net/forum/viewtopi ... =44&t=3872
Ik meende mij te herinneren dat we ons daar geen zorgen hoefde over te maken en dat we op ons 2 oren mochten slapen
En aan de Moezel, denk ik ergens al E10 getankt te hebben
Groetjes
Ronny
Kijk op ons forum, http://www.fjrijders.net/forum/viewtopi ... =44&t=3872
Ik meende mij te herinneren dat we ons daar geen zorgen hoefde over te maken en dat we op ons 2 oren mochten slapen
En aan de Moezel, denk ik ergens al E10 getankt te hebben
Groetjes
Ronny
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Honda VT750 ACE, Yamaha XV535, Yamaha FJR 1300 ('09)
Honda VT750 ACE, Yamaha XV535, Yamaha FJR 1300 ('09)
- 'T Ghentse Stropke
- Clublid
- Berichten: 1569
- Lid geworden op: 11 mar 2008 19:50
- Mijn motor is: FJR1300 '03
- Regio: Oost-Vlaanderen
- Locatie: Gent
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Dag Ronny,
Klopt hebben we getankt, maar het gaat hem op lange termijn.
Benzine 95-E10 is een loodvrije benzine die tot maximum 10% ethanol kan bevatten, wat gelijk is aan 5% meer dan bij de huidige brandstof benzine 95-E5. Voor een paar keer kan dit geen kwaad, maar het gaat hem bij veel gebruik.
Alvast al bedankt voor de link.
Groetjes,
Dirk
Klopt hebben we getankt, maar het gaat hem op lange termijn.
Benzine 95-E10 is een loodvrije benzine die tot maximum 10% ethanol kan bevatten, wat gelijk is aan 5% meer dan bij de huidige brandstof benzine 95-E5. Voor een paar keer kan dit geen kwaad, maar het gaat hem bij veel gebruik.
Alvast al bedankt voor de link.
Groetjes,
Dirk
Laat de zon schijnen voor ieder ander mens,dan zal ze steeds schijnen voor uzelf.
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
- GS-Keke
- 1300 cc
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 10 feb 2011 16:08
- Mijn motor is: Andere
- Regio: Limburg
- Locatie: Leopoldsburg
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Hey Dirkske, had de vraag aan d'Ieteren gesteld en onze geliefde machines kunnen er tegen. Heb wel al vernomen van een motor-kenner dat je best wel voor de winterstop euro 98 tankt. Want bij langer stilstaan zou de ethanol zich losmaken in de benzine en dat kan wel voor schade zorgen aan de benzine-tank en rubberen delen enzo.
Greets,
Keke
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Greets,
Keke
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- 'T Ghentse Stropke
- Clublid
- Berichten: 1569
- Lid geworden op: 11 mar 2008 19:50
- Mijn motor is: FJR1300 '03
- Regio: Oost-Vlaanderen
- Locatie: Gent
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Bedankt Kevin voor de info !
En zal daar in het bijzonder aandacht aan schenken voor de winterslaap
Groetjes,
Dirk
En zal daar in het bijzonder aandacht aan schenken voor de winterslaap
Groetjes,
Dirk
Laat de zon schijnen voor ieder ander mens,dan zal ze steeds schijnen voor uzelf.
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
- FJR-Freak Max
- Site Admin
- Berichten: 5047
- Lid geworden op: 04 mar 2008 00:28
- Mijn motor is: FJR1300AS '20 Ultimate Edition
- Regio: Vlaams-Brabant
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Hey Makkers,
Van het verhaal dat ik gehoord heb, zou er voor al diegenen dat redelijk veel rijden geen probleem zijn als ze 95-E10 tanken, voor die dat niet zoveel rijden en de benzine redelijk lang in de tank blijft staan gaat er bezinksel zich afscheiden en in de tank nestelen, wat dan met der tijd zeker voor problemen zal zorgen !
Wat Kevin hierboven dus aanhaalt dat je net voor de winterperiode het best 98 tankt is dus zeker aan te raden, of je moest een doorrijder zijn, dan is het misschien niet van toepassing, al raad ik toch iedereen aan die met de 95-E10 gaan rijden, dat deze toch eens regelmatig een tank of 2 na mekaar vullen met 98, dan is al wat achter kan blijven van de 95-E10 weg gereden en kan je opnieuw meermaals 95-E10 tanken tot je weer eens een tank of 2 met de 98 vult om door te spoelen
"Beter een paar euro's meer uitgeven aan enkele tanks te vullen met benzine 98, dan honderden euro's aan schade moeten uit te geven door constant met die vuilere E10 te gaan zitten rijden"
Van het verhaal dat ik gehoord heb, zou er voor al diegenen dat redelijk veel rijden geen probleem zijn als ze 95-E10 tanken, voor die dat niet zoveel rijden en de benzine redelijk lang in de tank blijft staan gaat er bezinksel zich afscheiden en in de tank nestelen, wat dan met der tijd zeker voor problemen zal zorgen !
Wat Kevin hierboven dus aanhaalt dat je net voor de winterperiode het best 98 tankt is dus zeker aan te raden, of je moest een doorrijder zijn, dan is het misschien niet van toepassing, al raad ik toch iedereen aan die met de 95-E10 gaan rijden, dat deze toch eens regelmatig een tank of 2 na mekaar vullen met 98, dan is al wat achter kan blijven van de 95-E10 weg gereden en kan je opnieuw meermaals 95-E10 tanken tot je weer eens een tank of 2 met de 98 vult om door te spoelen
"Beter een paar euro's meer uitgeven aan enkele tanks te vullen met benzine 98, dan honderden euro's aan schade moeten uit te geven door constant met die vuilere E10 te gaan zitten rijden"
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
- Matchbox
- Clublid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 29 aug 2015 22:51
- Mijn motor is: FJR1300A '09
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Niel
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
hee manne,
Tanken jullie nu ook soms 98 of altijd 98 of 95
Ik tank, zoals voorgeschreven, altijd 95.
Alvast bedankt voor 't antwoordje
Tanken jullie nu ook soms 98 of altijd 98 of 95
Ik tank, zoals voorgeschreven, altijd 95.
Alvast bedankt voor 't antwoordje
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Honda VT750 ACE, Yamaha XV535, Yamaha FJR 1300 ('09)
Honda VT750 ACE, Yamaha XV535, Yamaha FJR 1300 ('09)
- StefaanH
- Clublid
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: 02 feb 2011 13:35
- Mijn motor is: FJR1300A '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Herentals (NDW)
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Wat betreft die paar euro's meer voor een tank 98: we weten nog niet wat de 95 E10 gaat kosten, maar onze regering heeft ons alvast beloofd dat het meer zal zijn dan de gewone 95 (terwijl dit in de ons omringende buurlanden net omgekeerd is).
Als ge dan daarbij rekening houdt dat 95 E10 minder efficiënt is dan gewone 95 (omdat methanol een lagere verbrandingswaarde dan benzine heeft) met als resultaat hoger verbruik en lagere prestatie (waardoor ge harder aan uw gas gaat draaien dan vroeger en aldus nog eens meer gaat verbruiken) denk ik dat ge eigenlijk goedkoper uit gaat zijn met altijd 98 te tanken.
Heeft als bijkomend voordeel dat ge ook geen last meer hebt van de methanol die zich gaat afscheiden van de benzine en water opslorpen (dat is het probleem bij lang stilstaande machines, methanol is in hoge mate hygroscopisch). Die waterlaag zinkt naar de bodem en bij de volgende start krijgen uw injectoren water ipv benzine te drinken.
Maar we zullen afwachten wat de prijs gaat zijn. Ik persoonlijk neig er echter wel sterk naar om d' office over te stappen naar 98 bij het verdwijnen van 95. Ik hoef geen waterslorpende methanol in mijn tank ....
P.S. Dat waterslorpen (ook bij 95, heeft ook tot 5% methanol, herinner u) is trouwens de reden dat ge bij stalling van uw fietske dat altijd moet doen met een VOLLE tank, anders kunt ge roestvorming krijgen aan de binnenkant van uw tank ....
Als ge dan daarbij rekening houdt dat 95 E10 minder efficiënt is dan gewone 95 (omdat methanol een lagere verbrandingswaarde dan benzine heeft) met als resultaat hoger verbruik en lagere prestatie (waardoor ge harder aan uw gas gaat draaien dan vroeger en aldus nog eens meer gaat verbruiken) denk ik dat ge eigenlijk goedkoper uit gaat zijn met altijd 98 te tanken.
Heeft als bijkomend voordeel dat ge ook geen last meer hebt van de methanol die zich gaat afscheiden van de benzine en water opslorpen (dat is het probleem bij lang stilstaande machines, methanol is in hoge mate hygroscopisch). Die waterlaag zinkt naar de bodem en bij de volgende start krijgen uw injectoren water ipv benzine te drinken.
Maar we zullen afwachten wat de prijs gaat zijn. Ik persoonlijk neig er echter wel sterk naar om d' office over te stappen naar 98 bij het verdwijnen van 95. Ik hoef geen waterslorpende methanol in mijn tank ....
P.S. Dat waterslorpen (ook bij 95, heeft ook tot 5% methanol, herinner u) is trouwens de reden dat ge bij stalling van uw fietske dat altijd moet doen met een VOLLE tank, anders kunt ge roestvorming krijgen aan de binnenkant van uw tank ....
Historiek: Honda CM 125 T (1979); Honda CX 500 C (1980); Honda VF 1100 C (1985)(occ 1983); Honda Magna 650 (2007)(occ 1986); Honda CBF 1000 A (2010)(occ 2009); Yamaha FJR 1300 A (2010); Yamaha FJR 1300 A (2013)
- 'T Ghentse Stropke
- Clublid
- Berichten: 1569
- Lid geworden op: 11 mar 2008 19:50
- Mijn motor is: FJR1300 '03
- Regio: Oost-Vlaanderen
- Locatie: Gent
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Bedankt Makkers voor deze wel interessante uitleg !
Groeten,
Dirk
Groeten,
Dirk
Laat de zon schijnen voor ieder ander mens,dan zal ze steeds schijnen voor uzelf.
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
' Mein Gensch es oenvervalst Gensch'
- Flykiller
- 1300 cc
- Berichten: 879
- Lid geworden op: 07 mar 2008 23:41
- Mijn motor is: FJR1300AS '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: 2940 Stabroek
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Voila we zijn weeral wat wijzer geworden.
Nu maar afwachten wat het in de praktijk zal zijn.
Mijn tank zal ik alvast deze winter nokvol zetten.
Grtjs Flykiller
Nu maar afwachten wat het in de praktijk zal zijn.
Mijn tank zal ik alvast deze winter nokvol zetten.
Grtjs Flykiller
Een dag zonder dode vliegen is geen goede dag.