Mijn dealer laat-het-aan-de-klant-over om te beslissen of hij op 20000km de kleppen wil laten nakijken + eventueel bijregelen. Het onderhoudsboekje zegt dat dit maar pas nodig is op 40000km...Ruikt dit naar "kassa-kassa" of is het beter dat je dat vroeger laat uitvoeren?
Lijkt me dat zo'n onderhoudsbeurt met kleppennazicht + -regelen toch wel een dure aangelegenheid is...vandaar mijn twijfels.
Ik geloof dat sommige FJR-rijders zelfs de 40000km-limiet overschredenhebben onder de leuze:"if it works, do't fix it"...
Groetjes,
Danneke.
PS Oostenrijkers blijkbaar goed gearriveerd...hebben veel "piet" met het weer...wat hen uiteraard van harte gegund is!
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
het is geen overbodige luxe om aan 20000 km de klepspeling te laten controleren
is idd een dure aangelegenheid ,er is dan ook veel werk aan he.
kleppen regelen is niet gewoon aan wat vijsjes regelen hoor ,nokkenassen moeten eruit enzo ,is een tijdrovend werkske.
Bij is het op +/- 40000km gebeurd en ik heb daarvoor geen enkel probleem gehad. Mijn dealer vond het niet nodig dit vroeger te doen. Het is inderdaad een zware onderhoudsbeurd.
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
Aangezien het onderhoudsboekje zegt dat het pas nodig is op 40000km en ik merk niks speciaals (negatief) bij het rijden, ben ik toch eerder geneigd om nog wat te wachten. Mijn Fjr rijdt als een trein (hm..slechte vergelijking mijn gedacht...) All?, hij rijdt gewwoon "keigoed", dus...
Ik geloof dat er iemand pas op 70000km zijn kleppen heeft laten regelen...of vergis ik mij (weer)?
Groetjes,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
Ik stond erop te kijken toen eraan gewerkt werd (incl de sync nadien), was onderdeel van een groot onderhoud.
Nadien minder tikkend en ook veel gelijklopender. Ik kon het verschil goed voelen. Ik zou niet zeggen dat *niet* gaan een bedreiging is voor de levensduur maar ik tracht toch alles te doen om moto in topconditie te houden. Dus als alles nog prima loopt kan je dacht ik idd gewoon overslaan.
Eventjes gewoon de grijze hersencellen gebruiken: geen enkele fabrikant zal qua onderhoud iets voorschrijven waar hij niet 100% zeker van is dat het binnen een veilige limiet ligt.
Je materiaal in perfecte staat houden is verstandig, je garagist nodeloos rijk maken overstandig.
Wie de indruk had dat zijn motor beter liep na de 20.000km-beurt moet zich eens afvragen waarom dat zo was. Er gebeuren immers meerdere werkzaamheden die je motorloop ten goede komen.
Volg toch gewoon het fabrikantenschema; zelfs daarmee blijf je nog binnen een veilige marge.
Ik vind het trouwens niet correct dat een vakman iemand voor zo'n keuze zet. Ofwel is het nodig, ofwel is het overbodig.
NEOK schreef:Eventjes gewoon de grijze hersencellen gebruiken: geen enkele fabrikant zal qua onderhoud iets voorschrijven waar hij niet 100% zeker van is dat het binnen een veilige limiet ligt.
Je materiaal in perfecte staat houden is verstandig, je garagist nodeloos rijk maken overstandig.
Wie de indruk had dat zijn motor beter liep na de 20.000km-beurt moet zich eens afvragen waarom dat zo was. Er gebeuren immers meerdere werkzaamheden die je motorloop ten goede komen.
Volg toch gewoon het fabrikantenschema; zelfs daarmee blijf je nog binnen een veilige marge.
Ik vind het trouwens niet correct dat een vakman iemand voor zo'n keuze zet. Ofwel is het nodig, ofwel is het overbodig.
Met deze laatste opmerking ben ik het volledig eens! Volgens mij wil men de klant een beetje laten twijfelen zodat die dat nazicht t?ch laat doen...gaat het z? slecht in de motorbuisiness??
Mijn besluit is alvast genomen: gewoon het onderhoudsboekje volgen!
Nem!
Groetjes,
Danneke.
NEOK schreef:Eventjes gewoon de grijze hersencellen gebruiken: geen enkele fabrikant zal qua onderhoud iets voorschrijven waar hij niet 100% zeker van is dat het binnen een veilige limiet ligt.
Met deze laatste opmerking ben ik het volledig eens! Volgens mij wil men de klant een beetje laten twijfelen zodat die dat nazicht t?ch laat doen...gaat het z? slecht in de motorbuisiness??
Nem!
Groetjes,
Danneke.
Ik vind het trouwens niet correct dat een vakman iemand voor zo'n keuze zet. Ofwel is het nodig, ofwel is het overbodig.[/quote]
Met deze laatste opmerking van "NEOK" ben ik het volledig eens! Volgens mij wil men de klant een beetje laten twijfelen zodat die dat nazicht t?ch laat doen...gaat het z? slecht in de motorbuisiness??
Nem!
Groetjes,
Danneke.
Sorry jongens, mijn vorig bericht is blijkbaar 3x doorgeseind!
Kreeg een foutmelding, iets met "DEBUG" en nog iets...blijkbaar heb ik iets verkeerds gedaan
In ieder geval, nu ben ik zeker dat jullie het goed kunnen lezen hebben!
Groetjes,
Danneke.