elektrische problemen

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
PC800
1300 cc
1300 cc

elektrische problemen

Bericht door PC800 »

Anderhalve week geleden voor het eerst elektrische problemen.
bij het verstellen van de ruit:
- ruit komt niet in andere stand
- blauwe grootlicht waarschuwingslampje gaat branden
- beide groene knipperlicht waarschuwingslampjes branden constant
- knipperlicht heeft dubbele frequentie (omdat achter wel en voor niet brand)
- indien alarmknop ingedrukt doen alle vier de knipperlichten het
- beide koplampen (stads, dim en groot licht) branden niet
- soms gaat stads/standlicht meeknipperen met knipperlicht

Indien motor enige tijd (1 uur tot een nacht) heeft stilgestaan functioneert alles weer totdat ik ruitschakelaar bedien.
Ruitschakelaar gecontroleerd en schoongemaakt. Eveneens grootlichtschakelaars en knipper.
Vervolgens alle contactblokken onder de tank losgehaald, geinspecteerd, ingespoten met WD40.
Hierna heb ik gedurende een week (1300 km) geen problemen meer gehad.
Sinds gisteren wederom dezelfde elektrische problemen.

- Heeft iemand dit ook als eens gehad?
- Weet iemand een oplossing?
- Kan iemand mij vertellen waar in de kuip (instrumentenpaneel, koplampen etc) de massadraden en massabevestigingen zitten?

HELLUP, ik wil FJRmeetsFJR op de motor meemaken.
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
GTRichard
125 cc
125 cc
Contacteer:

Bericht door GTRichard »

Ruud ik denk dat je een electricien nodig hebt of anders zeker en groot technicus die dit allemaal kan oplossen met vermoedelijk 1 handeling.
Ik hoop voor jou dat dit voor vrijdag as. wel is opgelost.

Groet Richard.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Massadraden ..... grande problemo ....
de meeste massasluitingen zitten IN de kabelboom verwerkt, en zijn aan elkaar gepuntlast. Een kabelboom demonteren, is secuur precisiewerk, en meestal maak je meer kapot dan te maken.

Wat je wel kan doen, is voor het dashboard-gedeelte, een paar extra massa-sluitingen zelf te cre?ren. Ondertussen heb ik al ervaring met de bedrading achter het dashboard, dus dat zit wel snor. De problemen die je beschrijft, zijn dus perfect afkomstig van het ontbreken van een massasluiting.

Heb je electrisch schema van de FJR ?
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
PC800
1300 cc
1300 cc

Bericht door PC800 »

dirkske schreef:
Heb je electrisch schema van de FJR ?
Ja maar niet van een ABS-uitvoering, wel van 2001-model.

Probleem op dit moment is dat ik niet goed bij de electra achter dashboard kan komen, omdat het kuipwerk (nog) niet gedemonteerd heb.
Groeten Ruud
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

@ Ruud,

Hopelijk zijn je problemen opgelost geraakt en kan je met een gerust hart beginnen denken om af te zakken naar oostduinkerke :headbang:

Tot Hoors,

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Die tip om bijkomende massasluitingen te plaatsen lijkt me in dit geval het proberen waard. Je hebt alle fiches onder de tank gecontroleerd, maar heb je de schakelaars op het stuur al negekeken ? Ooit had ik ook met zo'n onverklaarbare fenomenen (op een andere motor) af te rekenen, en het spook bleek in een schakelaar te zitten . Goed reinigen en WD 40 erop en de problemen waren opgelost.
Niet opgeven Ruud !
PC800
1300 cc
1300 cc

Bericht door PC800 »

Het begon met co-admin die (in een andere topic dan nog wel!) schreef: Ruud: is dat elektriciteitsprobleem van je al opgelost?
Waarop PC800 schreef:NEE,

ik zit met hetzelfde probleem als wanneer je bij de tandarts bent. Dan is meestal de pijn over.
Oftewel het probleem is nog niet door de dealer zelf waargenomen.

Maar ik geef de moed niet op.

CU Ruud
Toen was het weer de beurt aan co-admin, dus hij schreef: Gelijk heb je, niet opgeven.

Het klinkt als een massaprobleem: alles licht op, en de fout doet zich voornamelijk voor na een hoog verbruik - de ruitmotor dus. Kan je die fout ook opwekken met het gebruik van de grootlichten? Of desnoods alles behalve de ruit bedienen?

Blijven de achterlichten normaal werken? Dus als je alle lichten afzet en je remt, werkt enkel je stoplicht - de rest gaat niet mee branden. Klopt?

Ik weet dat het moeilijk is om dingen te demonteren, maar een eenvoudige test is deze: koplamp of iets dergelijks demonteren, de massadraad zoeken (meten), en een extra draad van daar naar een goed massapunt koppelen. In jouw geval: achter het stuur.
Nu komt het: tussen die draad stop je een zekering van 0.5 Ampere of zelfs nog lichter.

Die leg ik uit.

Bij een normale motor zal die extra draad niets uithalen. Indien je met een slechte massa zit, zal op een gegeven moment de massa via die draad moeten lopen, en zal de zekering springen.
Kortom: als de zekering springt is er iets fout met de massa, geen verdere discussie mogelijk. Handig voor je dealer :wink:

Ik heb ondertussen het schema opgezocht, en kabel B wordt gebruikt voor: ruitmotor, aux light (stadslicht?), dim en grootlichten en richtingsaanwijzers voor. Klinkt bekend?
Ik gok op een slechte kabel. Belgenhumor: slechte kabel, telenetgebruikers weten er alles van.
Kijk nu gaan we de goede kant op. Mensen die meedenken. Thx mate.

Kan je die fout ook opwekken met het gebruik van de grootlichten? Of desnoods alles behalve de ruit bedienen?

Nee. Als het probleem er niet is en ik bedien grootlicht of andere verbruikers, dan treed het niet op.

Blijven de achterlichten normaal werken?
Ja, evenals intercom, alarmlichten, remlicht

een extra draad van daar naar een goed massapunt koppelen.
Die truc heb ik ook uitgehaald en zekering bleef heel. Ook met fuse van 0,2A.
Overigens functioneerde ten tijde van deze truc alles normaal :evil:

Ik heb ondertussen het schema opgezocht, en kabel B wordt gebruikt voor: ruitmotor, aux light (stadslicht?), dim en grootlichten en richtingsaanwijzers voor. Klinkt bekend?
Ja klinkt bekend. Dat is de kabel onder de tank (bij balhoofd) met witte 8-polige steker.

Het is ook al een aantal keren voorgekomen dat ik het weer normaal werkend had met contact aan. Maar zodra ik de motor startte was het wederom het oude probleem. En dat kan ik dus met de best wil van de wereld niet plaatsen.

Sinds enkele dagen (1200 km) functioneert alles weer naar behoren. Enkele dagen geleden ontdekte ik dat bij het in elkaar steken van de witte 8-polige steker dat ??n pin (vrouwtje) ietsjes naar buiten werd geduwd. Zeer moeilijk te zien omdat de isolatie van deze draad redelijk ver in de witte behuizing zit. Het is de dikste draad van de 8-polige steker en daarom vermoed ik dat het de massa-draad is. (moet ik nog nakijken in schema en nameten op de fiets)
Omdat ik net voor FmF wederom in de problemen zat na 1300 km ben ik dus nog niet gerustgesteld. Het vertrouwen zal opnieuw opgebouwd moeten worden.

P.S. 1
Durf nu overigens wel een wedstrijd aan:
wie het snelst zadel/kapjes/tank-etc demonteert, om bij de kabels en stekers achter het balhoofd te komen. :D :D

P.S. 2
Wat betreft die slechte (telenet)kabel.
Als ervaringsdeskundige weet ik inmiddels dat ook de Nederlandse ISP-ers niet altijd kwaliteit leveren.

CU Ruud
Groeten Ruud
co-admin
75 cc
75 cc
Contacteer:

2001, maar wel na Christus. Niet zo oud dus.

Bericht door co-admin »

PC800 schreef: Ja klinkt bekend. Dat is de kabel onder de tank (bij balhoofd) met witte 8-polige steker.
Damn, ik zit hier met het schema van model 2001, en daar hebben ze zelfs geen 8-polige stekker.

De kabel die ik op het schema vond was deze:
Afbeelding
(de kabel die naar links loopt gaat naar de ruit)

In het rode stuk kan die massafout zitten.
Voor de niet-techneuten:
in het rode stuk staat van boven naar beneden
- een stuk zwarte kabel
- verbinding via connector (B)
- een stuk zwarte kabel naar massa.

Hopelijk was het probleem te wijten aan die plug, als het inderdaad de dikste kabel was (een zwarte veronderstel ik) en de pin zat schuin waardoor die niet om de nadere pin klemde maar er tegen zat kan je inderdaad prijs hebben. Een massaprobleem met euh... een massa problemen als gevolg.
Was er verkleuring te zien aan die pin?

Nog 100 Km en je weet als het opgelost is. :wink:
PC800
1300 cc
1300 cc

Re: 2001, maar wel na Christus. Niet zo oud dus.

Bericht door PC800 »

co-admin schreef:
PC800 schreef: Ja klinkt bekend. Dat is de kabel onder de tank (bij balhoofd) met witte 8-polige steker.
Damn, ik zit hier met het schema van model 2001, en daar hebben ze zelfs geen 8-polige stekker.

Hopelijk was het probleem te wijten aan die plug, als het inderdaad de dikste kabel was (een zwarte veronderstel ik) en de pin zat schuin waardoor die niet om de nadere pin klemde maar er tegen zat kan je inderdaad prijs hebben. Een massaprobleem met euh... een massa problemen als gevolg.
Was er verkleuring te zien aan die pin?

Nog 100 Km en je weet als het opgelost is. :wink:
------------------------
Geplaatst: Do Nov 03, 2005 21:34 Onderwerp: Re: 2001, maar wel na Christus. Niet zo oud dus. :D :D :D :D
-------------------------

Bedankt maatje voor al het werk wat je doet.

Heb zelf ook het 2001 schema. Maar ja met de ABS-uitvoering is er het ??n en ander bijgekomen.
Het is niet voor niets dat ik iedere keer kleur en aantal pinnen vermeld. En jij bent gelukkig een alerte lezer.

De dikste draad is inderdaad een zwarte. Dik + zwart doet vermoeden dat het massa is.

Pin (vrouwjte) zat niet schuin maar zit niet vast genoeg in de witte kunststof-steker. Daardoor wordt het weggeduwd bij het aan elkaar zetten van de stekers. Echter de afstand welke de pin weggeduwd werd is dusdanig klein dat het haast niet te zien is als je de gehele steker in de hand hebt.

Er was geen verkleuring of inbranding aan het pinnetje. Wel een lichte roestbruineverkleuring op het witte kunststof van de steker. Juist door die verkleuring ben ik die verbinding nader gaan bekijken. Maar het kan ook opgelost roest zijn t.g.v. de WD40.

Ik denk dat de 1300 km van de vorige keer niet het kritische punt is. Als ik de volgende week uitrij zonder problemen begin ik hoop te krijgen.

CU Ruud
Groeten Ruud
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Hallo Ruud,

Ik heb jouw probleem en deze topic eens volledig gelezen
Op het eerste zicht is alles al gezegd en ik plaats het eveneens als een massaprobleem

Wat ik wel als tip kan toevoegen omdat ieder toch zijn eigen systeem heeft van opbouwend werken, zeker als je al van alles geprobeerd hebt en niet wil lukken

Het heeft dus zeker te maken met de motor die de ruit bediend, daar ga ik toch ten volle van uit

Wat ik zou doen is deze motor rechtstreeks (zo dicht mogelijk) van een bijkomende deftige massa te voorzien, aangesloten op een voor mijn enige betrouwbare massa, de min van de batterij, alle andere massapunten zelf chassis geef ik geen optie

Bijkomend zou ik zelf overwegen om daar een voldoende zware schakelaar tussen te plaatsen bvb 20 amp ( ik weet nu niet wat die motor verbruikt ), maar een startstroom mag je 10 x zijn nominale stroom rekenen, waarom nu die extra schakelaar
Je zou deze gewoon kunnen laten afstaan tot het moment dat het probleem zich terug voordoet en dan zet je de schakelaar aan en kijk je of het probleem weg is

Zo ik hoop dat je ook hier iets aan hebt

Groetjes, Dream
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

PC800 schreef:
...
P.S. 1
Durf nu overigens wel een wedstrijd aan:
wie het snelst zadel/kapjes/tank-etc demonteert, om bij de kabels en stekers achter het balhoofd te komen. :D :D

...

CU Ruud

Deal ! :wink:

Ruud, ALS je er nog eens last van heb, kom ne keer langs, dan demonteren we die fiets, als we niets vinden, maken we wel geheid elke stekkerverbinding water- en shockproof.

Ik heb mijn eigen persoonlijke electro-probleempjes ook op de manier opgelost, zoals Dream ze omschrijft. Het probleem localiseren (door determinatie), een provisorische electrische brug hier en daar, en nadien verse kabel met krimpkous en soldering.
Dank Neeke voor de krimpkousjes !
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Dirkske :-)

Zo te lezen hebben we dezelfde eetwijze :D en wat een prachtige therminologie, we zullen moeten oppassen dat we niet teveel verdikken, anders vermoeien we teveel onze paardjes lollllllllll

Zijn jouw elektoprobs nu volledig van de baan?

Groetjes, Deam
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Voor de moment (hout vasthouden!) werkt alles naar behoren.
Maar ... het vertrouwen is wat zoek, dus ik blijf voorlopig nog ff rond de kerktoren draaien. Als de verlichting bv. het weer eens moest begeven, het is s'avonds al heel snel donker.
Dus er wordt al ne keer sneller met het koekblik gereden, (maar dat heeft nog een andere reden ook :wink: ).
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Ik loop nu al 26 uur te denken is het nu koeblik of koekblik, maar tja beiden verdikken ons h? :D
En die andere reden toeme dirkske zo'n nen mens nieuwsgierig maken hihi :D :D :D

Dream
PC800
1300 cc
1300 cc

Bericht door PC800 »

Huidige stand van zaken met mijn model 2003:

Enige tijd geleden ontdekte ik dat bij het in elkaar steken van de witte 8-polige steker (onder tank bij balhoofd) dat ??n pin (vrouwtje) ietsjes naar buiten werd geduwd. Zeer moeilijk te zien omdat de isolatie van deze draad redelijk ver in de witte behuizing zit. Het is de dikste draad van de 8-polige steker en daarom vermoed ik dat het de massa-draad is. (moet ik nog nakijken en nameten op de fiets)

Na deze laatste "ontdekking" ben ik inmiddels 3000 km verder zonder de elektrische problemen. Het bleek dus een gevalletje van massa-verbinding.
Ik ga wederom met hernieuwd vertrouwen de donkere dagen tegemoet.

Iedereen bedankt voor zijn/haar (technische) inbreng. Door jullie suggesties en opmerkingen lijkt het probleem verholpen.

CU Ruud
Groeten Ruud
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Met plezier gedaan Ruud, hopelijk heb je de echte dader gevonden en blijven de problemen uit

Groetjes
Gesloten