Benzinelek
Moderator: Abeloos
Benzinelek
Tot mijn grote verbazing mijn machine zonet gevonden met een benzineplas eronder. (2001)
Blijkt langs linkerkant langs motor zowel vooraan langs de carter als iets naar achter langs de oliefilter te lekken.
De precieze plaats van het lek is zonder d?montage van de carenage in ieder geval niet op te sporen.
Heb de motor nu voorlopig gereinigd en drooggeblazen en ga binnen een uurtje gaan checken waar het vandaan zou kunne komen.
Iemand mss toch al een ideetje??
Blijkt langs linkerkant langs motor zowel vooraan langs de carter als iets naar achter langs de oliefilter te lekken.
De precieze plaats van het lek is zonder d?montage van de carenage in ieder geval niet op te sporen.
Heb de motor nu voorlopig gereinigd en drooggeblazen en ga binnen een uurtje gaan checken waar het vandaan zou kunne komen.
Iemand mss toch al een ideetje??
Zied uus weere, wi !
Vlootje,
Maak de tank eens los en zet hem omhoog alvorens je de kuip losmaakt. Mss. zie je hier al iets dat niet juist is. Aan de tank vertrekt een buisje waar een plastieken buisje over schuift. Wss is daar de oorzaak te zoeken
Julle
Maak de tank eens los en zet hem omhoog alvorens je de kuip losmaakt. Mss. zie je hier al iets dat niet juist is. Aan de tank vertrekt een buisje waar een plastieken buisje over schuift. Wss is daar de oorzaak te zoeken
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Idd, het lek kwam en komt nog van net onder de tank.
Heb al van alles geprobeerd:
1) nieuwe spanring met vijs ( de originele zijn er van het soort dat je moet toeknijpen om te openen en lossen om te doen spannen)
2) nieuw darmpje
3) uiteindelijk nieuw darmpje + originele spanring + 2e spanring met vijs ernaast .....
en toch komt er direkt een druppel of 2 vocht (benzine) uit !
Ben nu wel benieuwd wat het gaat geven als ik bijtank.
Bedankt voor de tips. W'hem weer bijgeleerd ... en ik hou jullie op de hoogte.
Willy
Heb al van alles geprobeerd:
1) nieuwe spanring met vijs ( de originele zijn er van het soort dat je moet toeknijpen om te openen en lossen om te doen spannen)
2) nieuw darmpje
3) uiteindelijk nieuw darmpje + originele spanring + 2e spanring met vijs ernaast .....
en toch komt er direkt een druppel of 2 vocht (benzine) uit !

Ben nu wel benieuwd wat het gaat geven als ik bijtank.

Bedankt voor de tips. W'hem weer bijgeleerd ... en ik hou jullie op de hoogte.
Willy
Zied uus weere, wi !
benzinlek
Hoi wat je ook kan doen als je een betje handig bent is het uit einde vanhet pijpje een beetje uit rekken naar buiten toe zo dat je en klein kraagje krijg en dan het darmpje er terug weer erop en het zou moet gaan terug met ??n spanklempje . Het kraagje kan je bekomen met het buisje met een tangetje vast te houden en dan met een kruisschroeven (klein) of met een priem lichtjes naar buiten te draaien het buisje zou dan en klein kraagje krijgen dat zou de lek moeten verhelpen in de toekomst . ps met zachte hand behandellen .
Diagnose is gesteld !
x aantal dagen later komt er nu duidelijk een barstje v/e paar mm
te voorschijn in de tank.
Voorlopig gedicht met een goedgekauwde Stimorol !
Ondertussen ben ik her en der mijn oor te luister aan 't leggen voor de meest praktische oplossing.
Een vriend van me denkt het (gaat eerst nog informeren) te kunnen oplossen met een soort metaallijm bestaande uit 2 componenten.
En dit vooral om lassen met verkleuring van het lakwerk als gevolg te vermijden.
Mn dealer spreekt van het bevestigen van een soort epoxy in de binnenwand van de tank. Daarvoor moet de moto wel +/- een week binnen omwille van de lange uitdroogtijd! Voor hen is het weliswaar de eerste maal dat een FJR met dergelijk probleem opduikt.
Horen jullie andere tips, laat maar horen!!
Ondertussen kauw ik voort Stimorol !
Willy
x aantal dagen later komt er nu duidelijk een barstje v/e paar mm
te voorschijn in de tank.
Voorlopig gedicht met een goedgekauwde Stimorol !
Ondertussen ben ik her en der mijn oor te luister aan 't leggen voor de meest praktische oplossing.
Een vriend van me denkt het (gaat eerst nog informeren) te kunnen oplossen met een soort metaallijm bestaande uit 2 componenten.
En dit vooral om lassen met verkleuring van het lakwerk als gevolg te vermijden.
Mn dealer spreekt van het bevestigen van een soort epoxy in de binnenwand van de tank. Daarvoor moet de moto wel +/- een week binnen omwille van de lange uitdroogtijd! Voor hen is het weliswaar de eerste maal dat een FJR met dergelijk probleem opduikt.
Horen jullie andere tips, laat maar horen!!
Ondertussen kauw ik voort Stimorol !
Willy
Zied uus weere, wi !
Is dat echt geen garantie ?
Een goed product is soudal synthetisch metaal. Een poeder en een verharder meng je tot een papje en je legt een laagje op de lekkende plaats. (wel eerst goed reinigen en ontvetten); volledig uitgehard na 24 uur of sneller als je het opwarmt. Ik heb er met succes een koppelingsdeksel van een trialmotor mee afgedicht ( vanuit de binnenkant) en koperen warmwaterleidingen ( langs buiten natuurlijk) , 10 jaar later nog steeds dicht.
Hoe je dealer dit lek langs binnen wil afdichten is me een raadsel, en waarom een week uitharden begrijp ik ook niet, maar misschien gaat het hier wel over een ander product !
Laat ons iets weten hoe het afloopt aub.
Een goed product is soudal synthetisch metaal. Een poeder en een verharder meng je tot een papje en je legt een laagje op de lekkende plaats. (wel eerst goed reinigen en ontvetten); volledig uitgehard na 24 uur of sneller als je het opwarmt. Ik heb er met succes een koppelingsdeksel van een trialmotor mee afgedicht ( vanuit de binnenkant) en koperen warmwaterleidingen ( langs buiten natuurlijk) , 10 jaar later nog steeds dicht.
Hoe je dealer dit lek langs binnen wil afdichten is me een raadsel, en waarom een week uitharden begrijp ik ook niet, maar misschien gaat het hier wel over een ander product !
Laat ons iets weten hoe het afloopt aub.
Je moogt nooit te vroeg roepen maar....
HET LEK IS DICHT.
Ik heb uiteindelijk besloten het zelf te proberen en heb me een vloeibaar 2 componenten epoxymetaal aangeschaft in een spuit met dus 2 aparte openingen (juiste gelijke hoeveelheid mengsel).
Goed mengen en op de goed opgekuiste en ontvette plaats van lek aangebracht.
Na 24 u heb ik de tank teruggeplaatst en benzine derin.
Tot op heden staan we 4 dagen verder en een heen / terug ritje
Ardennnen...
EN DE MOTOR IS REUK EN LEKVRIJ !
Bedankt jongens voor de hulp en de hints.
PS / 1)Spuit vh merk PETEC . ? 10.00 betaald
2)Garantie? : mijn motor heb ik 2de hands particulier gekocht (model 2001) . De dealer maakt er geen punt van dat ie niet van bij hen komt maar wijst op de leeftijd die wel voor problemen zorgt.
Ze worden bij de invoerder blijkbaar toch wat stugger!
3) het ging hier uiteindelijk om een minuscuul gaatje in de las van het elleboogje
HET LEK IS DICHT.

Ik heb uiteindelijk besloten het zelf te proberen en heb me een vloeibaar 2 componenten epoxymetaal aangeschaft in een spuit met dus 2 aparte openingen (juiste gelijke hoeveelheid mengsel).
Goed mengen en op de goed opgekuiste en ontvette plaats van lek aangebracht.
Na 24 u heb ik de tank teruggeplaatst en benzine derin.
Tot op heden staan we 4 dagen verder en een heen / terug ritje
Ardennnen...
EN DE MOTOR IS REUK EN LEKVRIJ !
Bedankt jongens voor de hulp en de hints.

PS / 1)Spuit vh merk PETEC . ? 10.00 betaald
2)Garantie? : mijn motor heb ik 2de hands particulier gekocht (model 2001) . De dealer maakt er geen punt van dat ie niet van bij hen komt maar wijst op de leeftijd die wel voor problemen zorgt.
Ze worden bij de invoerder blijkbaar toch wat stugger!
3) het ging hier uiteindelijk om een minuscuul gaatje in de las van het elleboogje
Zied uus weere, wi !