Voor ik die o zo mooie FJR aankoop had ik graag geweten of die turbulenties waar ze steeds over schrijven echt zo erg zijn...
Ik las vandaag dat je zelfs met oordopjes (wanneer het scherm op de hoogste stand staat) getrakteerd word op een dagen durend fluitconcert...
Ik zou het ten zeerste op prijs stellen moesten jullie me daar jullie ervaringen over vertellen...
Dank bij voorbaat ...
Llorca schreef:Yooo de manne,
Ik las vandaag dat je zelfs met oordopjes (wanneer het scherm op de hoogste stand staat) getrakteerd word op een dagen durend fluitconcert...
Dagenlang een fluitconcert , niet overdrijven h?
Als je wil weten hoe het zit met die turbulentie dan kan ik je alleen maar aanraden om eens met een FJR test te gaan rijden.
Er zijn al verschillende aftermarket windschermen te verkrijgen in diverse hoogten..
Ook de keuze van helm wil wel eens helpen,een Caberg Justissimo is naar eigen bevinding niet de meest geschikte,maar dit is een eigen mening natuurlijk.
Zoals Flitser schrijft eerst gaan testen. Veel hangt af van de lengte van het bovenlichaam. Ik heb bijvoorbeeld lange benen voor een kort bovenlichaam en heb helemaal geen turbulentie. Testen dus
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Bedankt jongens, ik heb caset gebeld en heb donderdag mijn eerste rit ooit op een zalige FJR geboekt...
Hopelijk zal het hoger scherm op het nieuwe model de verwachtingen inlossen,
P.S. Jullie zijn een hulpvaardige bende en weten al ZOveel. Dit forum is als het ware een encyclopedie lol
En qua helm rij ik al een tijdje met een Schubert C2.
Als je een fjr gekocht hebt kun je altijd nog een laminar lip op het orgineel scherm zetten dat scheelt bij mij echt veel herrie ik rijd ook met een schuberth c2 helm en ben niet zo groot.
Achter het orgineele scherm was de ging het eigenlijk ook wel met de herrie maar na het plaatsen van een lip was het veel beter.
Die turbulentie achter het (originele) scherm is iets wat erbij hoort denk ik. Rij zelf met een 2006 model en mits het dragen van oorsbescherming op de autosnelweg heb ik er weinig last van, tenzij misschien bij sterke zijwind. Persoonlijk vind ik het zelfs te warm bij temperaturen boven de 20?. Het stoort niet, wij komen net terug van Schotland en zelfs bij snelheden boven de 160 km/u op autbaan (met oorbescherming) is het zalig toeren.
Op de gewone wegen gaat het scherm omlaag. En fluiten doet ie helemaal niet, alleen lekker zoeven...
jps schreef:Als je een fjr gekocht hebt kun je altijd nog een laminar lip op het orgineel scherm zetten dat scheelt bij mij echt veel herrie ik rijd ook met een schuberth c2 helm en ben niet zo groot.
Achter het orgineele scherm was de ging het eigenlijk ook wel met de herrie maar na het plaatsen van een lip was het veel beter.
ik heb mezelf ook een schubert C2 aangeschaft, omdat dat een zeer stille helm zou zijn, maar het lawaai tgv turbulentie blijft enorm storend, enkel oordopjes helpen!
vraagje: die laminar, wordt die ??n keer vast ingesteld, of kan je die ook tijdens het rijden van stand veranderen?
anders staat die toch maar goed voor ??n stand van de verstelbare orginele ruit bijv de hoogste stand?
en kun je ev een foto van zo'n laminar posten?
Hoi Max,
er zijn verschillende mogelijkheden
hieronder een foto van een gemonteerde Laminarlip. Deze is volgens mij niet verstelbaar. Zij wordt op het originele scherm gemondeerd door bijgeleverde stikkers. Er zou een mogelijkheid zijn om ze vast te boren maar daar weet ik verder niets over. http://www.laminarlip.com/australian.pdf
Hieronder een MRA flip-up (is wel op een Kawa)
Deze had ik op mijn Diversion 900 staan en is verstelbaar in, ik geloof, 5 verschillende standen. Deze vond ik zelf een goede oplossing (op mijn Div) Voor deze flipper moet je wel 4 gaatjes boren in je originele scherm. Er bestaat nog een Variuo touring screen speciaal voor de FJR maar dat vindt ik persoonlijk niet zo geslaagd. http://www.mra.de/html/gb/gb-news.htm
Ikzelf heb nu op de FJR een Calsci ruit staan en deze vind ik supper.
Mijn lamiarlip steekt 3 cm boven de orgineele yamaha ruit uit.
Je kunt dit veranderen door op andere plaats nieuwe duallocks (voor bevestiging van de ruit ) te plakken zodat de lip hoger of lager komt te staan.
Ik ben maar 1.65 en bij mij staat hij zo goed.
edje schreef:Hoi Max,
er zijn verschillende mogelijkheden
hieronder een foto van een gemonteerde Laminarlip. Deze is volgens mij niet verstelbaar. Zij wordt op het originele scherm gemondeerd door bijgeleverde stikkers. Er zou een mogelijkheid zijn om ze vast te boren maar daar weet ik verder niets over. http://www.laminarlip.com/australian.pdf
Hieronder een MRA flip-up (is wel op een Kawa)
Deze had ik op mijn Diversion 900 staan en is verstelbaar in, ik geloof, 5 verschillende standen. Deze vond ik zelf een goede oplossing (op mijn Div) Voor deze flipper moet je wel 4 gaatjes boren in je originele scherm. Er bestaat nog een Variuo touring screen speciaal voor de FJR maar dat vindt ik persoonlijk niet zo geslaagd. http://www.mra.de/html/gb/gb-news.htm
Ikzelf heb nu op de FJR een Calsci ruit staan en deze vind ik supper.
ik had het over de laminarlip, maar nu ik de foto's zie, zie ik dat ik eigenlijk zo'n flip-up systeem bedoel
is deze (flip-up) tijdens het rijden verstelbaar, of kan dat enkel "iets omslachtiger" in stilstaande fase
zijn er "ervaringsdesdkundigen" met zo'n flip-up op hun FJR?
als ik het forum erop na sla, zie ik dat de meeste voor een grotere ruit opteren, om in de winter droger(minder nat) of uit de koude wind te zitten, ik ben vooral geintresseerd in het verminderen vh lawaai tvg turbulentie...
met zo'n flip-up blijft "het sportieve karakter" vd FJR meer behouden dan met de grote vervangruit vindt ik...
Persoonlijk vind ik zo'n lip geen zicht op de fjr,maar smaken verschillen..
Het sportieve karakter of de sportieve look?
Een iets hoger scherm +5 cm ?n g??n systeemhelm is al dag en nacht verschil.
ik heb zelf een Calsci ruit en ben der zelf heel tevreden over, zelfs als je je helmvizier open zet werkt deze als spoiler en hoor je echt elk geluid van motor
Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
je kan dat eventueel verstellen tijdens het rijden maar dat is een hachelijke onderneming. Het systeem werkt met klikjes en je moet het eigenlijk met 2 handen bedienen. Ik heb het toen al rijdend geprobeerd maar raad dit ten stelligste af.
Even langs de kant, tandje meer of tandje minder en terug weg.
Ja jongens, ik heb zojuist de foto geplaatst door Edje gezien. Als je op die moto kruipt is het net of je zit in je veranda of pergola. Een FJR moet toch zijn uitstraling van een toffe moto blijven behouden en er niet beginnen gaan uitzien als een aquarium. Moto rijden is immers contact houden met de buitenlucht. Daarvoor doen we het toch. Als stoere FJRrijder moet je toch tegen een stootje wind kunnen. Alle? dat is mijn mening toch.