Reis naar Schotland juli 2007

Hier kunnen alle verslagen van reizen, hotels en info over buitenlandse reizen gepost worden.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gebruikersavatar
Divvy
50 cc
50 cc
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2006, 12:10
Locatie: Merksem

Reis naar Schotland juli 2007

Bericht door Divvy »

Hoi iedereen die een beetje van reizen houdt (met de motor).
Ik en mijn vrouwtje zijn van plan met de motor, FJR 2006 met een goeie 3500 km op de teller :oops: gekocht trouwens 02/01/2007.... om het een beetje goed te praten, die lage km-stand... op vakantie te gaan naar Schotland, voor een dag of 9. Mijn broer rijdt ook mee met een Diversion 900 (mijne vorige trouwens).
Ik had echter nog een paar vraagjes, ik vermoed dat er reeds FJR-rijders de trip al gemaakt hebben, waaronder Yamaha bvb, met dank voor de prachtige
http://lucsa1.be/Schotland2006/schotland.2006.htm reisverslagen en tips trouwens.
De bootreis is al geboekt, bij P&O ferries van Rotterdam naar Hull, vertrek 21 juli 2007 om 21:00 uur. De meeste Bed and Breakfasts liggen ook al vast, dus da's ook al geregeld. de TomtomRider is ook gemonteerd, en werkt nog ook, dus da's ook in orde (met dank aan TomH voor de bevestigingstips).
Voor de bootreis had ik echter nog een vraag: Hoe leggen jullie de motor vast? Moet ik zelf voor spanbanden zorgen? En waar moet ik die dingen bevestigen? Zet je de motor op de middenbok of op de zijstandaard? Spanbanden over het zadel trekken en beschermen door bvb een nylonkous of zoiets, of door de wielen vooraan en achteraan? Hoe doen jullie ervaren globetrotters het?
Hoe zit het met het tanken in de Highlands, vooral op de meer afgelegen plaatsen of valt het wel mee?
De reisroute ziet er ongeveer als volgt uit: Merksem - Rotterdam/Europoort, Hull - Whitby - Gateshead - Penicuik (B&B) voor de eerste twee dagen, Penicuik - Stirling - Inverness (B&B voor dag drie en vier, Inverness - Arisaig (B&B) en Highlandgames op 25/07(dag 5), Arisaig en Hadrian's Wall in de buurt van Brampton (dag 6), Wakefield en omgeving (verplichte stop want mijn eega heeft daar een vriendin wonen, wij twee mannen willen dan in de buurt (National Park) gaan rondrijden), voor dag 7 en 8, en dan naar Hull terug met nog een bezoekje aan het havenstadje voor de laatste dag en dan terug met de boot naar Belgenland via Rotterdam.
What about the midgets???
Indien er nog tips, oa wat nog te bezoeken enzo, zijn, laat maar weten.
Indien er per ongeluk nog motards zijn die op of rond dezelfde periode deze richting uitgaan, laat ook maar weten
:thumbup:
Nota: vind het FJR forum klasse en de :fjr: fantastisch machien.

Groetjes allemaal, Divvy & Diva.
Gebruikersavatar
TOMH
1300 cc
1300 cc
Berichten: 365
Lid geworden op: 14 jan 2006, 19:01
Locatie: Harelbeke

Bericht door TOMH »

@ Divy;
Ik zelf heb (nog) geen ervaring op Scotland maar kan je wel iets over ferry-boten vertellen.

Op een kleinere,72km/h varende ferry naar Corsica stonden alle motoren recht tegen de wand van het schip.
met het achterwiel tussen 2 profiellen en een grote (met mousse beklede) beugel ,die vasthing aan de wand,
werd over het zadel aangetrokken met een spanriem.
voorts waren er nog grote kussens beschikbaar voor wie het dan nog niet betrouwde

Op een grote ferry naar Sardini?
Afbeelding
stonden alle motoren naast elkaar op de auto-plaatsen (de mijne op de middenbok)
daar ging een touw telkens door een ring in de vloer over een zadel .

mvg
Tom :P
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Gebruikersavatar
yamaha
1000 cc
1000 cc
Berichten: 198
Lid geworden op: 05 mar 2004, 14:12
Locatie: Tielt
Contacteer:

Bericht door yamaha »

Hi Divvy,
thanks voor de reactie op het reisverslag.
Motor staat bij ons steeds op de zijstandaard.
Op de overzet Calais-Dover word de motor vastgelegd door het personeel. Dit met een riem over het zadel voorzien van een dik kussen
dat op het zadel rust. Vroeger gebruikten we de handschoenen om het zadel te beschermen. Zelf geen ervaring met de langere overzetten naar Hull.
Tanken in Schotland met de FJR is geen probleem. In de meer afgelegen plaatsen houden we de regel aan indien we boven de 200km zitten word er getankt bij het eerste tankstation.
Veel plezier aan de overkant van de plas.
We kijken reeds uit naar de foto's. :wink:
FJR-Groetjes
Luc & Sabien
Afbeelding
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Divvy,

Ik ben al regelmatig naar Schotland geweest, nooit problemen gehad ivm benzine.
Behalve toen er schaarste was door een staking of zoiets .... :oops:
Als je gewoon elke dag, 's avonds of 's morgens, je bakje vult dan ga je niet in de problemen geraken,
als je per dag meer als 300 km doet heb je of alleen de grote wegen gedaan of veel te weinig genoten.
Wij gingen altijd via Rosyth en namen een spanriem mee, moto op zijpoot.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
LiThiLu
125 cc
125 cc
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 aug 2004, 13:30
Locatie: Zwevegem

Bericht door LiThiLu »

Ga dit jaar met een collega en onze wederhelften ook op reis naar Schotland
Veel informatie ontvangen van Luc (yamaha) en ook via zijn voorgenoemde prachtige site
We vertrekken op 02/08/07 via de eurotunnel zonder onze wederhelften richting Moffat en halen dan de 2de dag onze dames af op het vliegveld van Edingburg
dan richting Braemer (verblijf 2 nachten) vervolgens richting inverness tot strathpeffer (4 nachten) dan naar Broadford op eiland Sky voor 2 nachten en zo terug via Glen Coe naar onze eerste verblijfplaats in Moffat
Voor de 2 laatste dagen rijden we eerst via gewone wegen en de nationale parken richting Folkstone en zien waar we kunnen overnachten.
De laatste dag zal autostrade zijn en indien er ons nog tijd rest wat rondtoeren in de streek rond londen, we zien wel
Ook al onze BB's zijn reeds besproken.
Routes staan reeds op GPS

grtjs
Carel
Gebruikersavatar
M&M
Clublid
Clublid
Berichten: 249
Lid geworden op: 27 jun 2005, 11:23
Locatie: Kapellen (bij Antwerpen)

Bericht door M&M »

Zowel op de ferry Rotterdam / Hull als Zeebrugge / Hull worden de motos door het personeel vasgezet
- in wielklemmen (meer moderne schepen) => moto rechtop zonder staander
- door middel van spanbanden die men over het zadel vastsjort => moto op zijpikkel
Er is een beschermband maar die bedekt niet altijd de "vitale delen"
Door het over en weer dijnen , ontstaat een schurend effect met mogelijke verfschade als gevolg
Dus best vodden of dwijlen meenemen om tussen de spanbanden te sjorren als beveiliging
TIP 1 : blijf altijd bij je moto als men hem vastzet ! De crew gaat nogal onzacht twerk
Ben zojuist terug van tripje Calias / Dover en de "dwijlen" kwamen weeral goed van pas...
TIP 2 : zelfs al zet men je vanachter in de rij bij den overtocht , ga naar voren want motos mogen altijd eerst van boord , wat niet betekent dat je er ook eerst vanaf kan....
TIP 3 : plan nooit de ritten vooraf - in Schotland regent het altijd maar...nooit aan de west & de oostkust tegelijk
Plan je trips dus in functie van het weerbericht en je zal weinig regen tegenkomen

M&M (12 x the South , 8x the Yorkshire dales , 7x Lake District , 4x Scotland , 2x Wales...)
Gebruikersavatar
Divvy
50 cc
50 cc
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2006, 12:10
Locatie: Merksem

Bericht door Divvy »

Heel erg bedankt voor de reakties allemaal, sorry voor het late antwoorden, maar vorige week had ik serieuze problemen met het inloggen op het forum, nu gaat gelukkig alles weer gesmeerd. :thumbright:
Ik had een mail naar P&O gestuurd en dit was het antwoord:

Geachte heer,

hartelijk dank voor uw boeking bij P&O Ferries.

Aan boord is materiaal aanwezig waarmee u zelf uw motor vast dient te zetten.

Wij wensen u een prettige reis met P&O Ferries.

Met vriendelijke groet, Chantal Houwen
Customer service Europoort


Dus blijkbaar zelf vastzetten dus.
De routes staan wel al vast, daar de B&B al gereserveerd zijn, op ??n dag na, daar vonden we nog niets, en het weer daar zullen we maar het beste van hopen zeker?
Ik heb wel al gehoord dat je aan de Schotten zelf perfect kan zien wat voor weer het wordt: dragen ze een T-shirt en short, doe dan een trui aan, dragen ze een trui, doe er dan zelf twee aan, dragen ze een trui en vest, blijf dan best binnenshuis...
:idea:
@ Yamaha: De foto's zullen zeker volgen, samen met een "reisverslagske"

Groetjes, Divvy.[/i] :downtown:
Marcusaurelius
75 cc
75 cc
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2006, 09:54
Locatie: Oudenaarde

Bericht door Marcusaurelius »

'k Ben al twee keer naar Schotland geweest
Laatste keer via Hull
Doen = Hadrian Wall en Yorkshire Dales
D'en A939 (ergens na Balmoral tot bijna in Grandtown on Spey, richting Inverness is een waar motoplezier. Het kan niet lang genoeg duren.
Ga je naar het hoge Noorden? John Lennon achterna? (op vakantie bij zijn tante in Durness) Langs de westkust. Mooi en vol kronkelwegjes.
Dan best niet te lang wachten met tanken. 'k Ben toen 79 km ver geraakt op reserve en ... stil gevallen op 10 meter van benzinestation (met nog ca. 1 liter te gaan, maar was bergop ...)
Sky? Iedere keer g??n regen gehad. Maar opletten van de mugjes dan, vooral 's avonds. Met honderdduizenden zijn ze.
Het eiland Mull is ook mooi.
In Hull is niets te zien. Wel mooi is York.
Wat de boot betreft: inderdaad: bij je moto blijven en een beetje hulp vragen. Maar ze doen niet meer alles all??n, wegens ... verantwoordelijkheid denk ik. Misschien helpt 5 euro? Het zou al serieus moeten tegenvallen dat je 9 dagen regen hebt. En inderdaad, als het in het oosten regent is het vrijwel altijd droog in het westen. En dan nog, ik ken een middeltje: je zegt gans de tijd: "het regent niet, het regent niet, de zon schijnt, de zon schijnt ..." en dat helpt ...
Goeie reis.
Het geluk is aan de tevredenen (Aristoteles)
FJRFrans
50 cc
50 cc
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 sep 2005, 20:35
Locatie: Kampenhout

Bericht door FJRFrans »

Ook tot Rosyth gevaren moto op middenbok geplaatst en dan met spanring aan voorwiel vastgemaakt .
We waren met de Rudaxgroep en de moto's werden met spanriemen vastgetrokken met mouse tussen.
Gebruikersavatar
Gobelijn
1300 cc
1300 cc
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 sep 2004, 13:04
Locatie: Herselt

Bericht door Gobelijn »

...en voor de zeeziekelingachtigen, zoals ik,
Ik was ook bij die Rudaxploeg, maar ik heb de overtocht (of 'ondertocht'als je het letterlijk wil hebben) met de trein gedaan, door de chunnel.
Voordeel : snel aan de overkant en geen zeeziekte.
Nadeel, je moet dan wel een extra dag voorzien om Engeland van zuid naar noord te doorkruisen,
maar dat heeft dan weer als voordeel dat je ook een stukje Engeland meepikt, vooral Yorkshire is de moeite.

Veel pret en liefst veel goed weer toegewenst.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Gebruikersavatar
Divvy
50 cc
50 cc
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2006, 12:10
Locatie: Merksem

Bericht door Divvy »

Met dank aan de Fons voor het idee, een paar fotokes.
http://picasaweb.google.nl/Herre58/Scho ... 5479741842
Wordt nog aan gewerkt!
Groetjes, Divvy.
Gebruikersavatar
Fons
125 cc
125 cc
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 mar 2004, 23:02
Locatie: Heppen

Bericht door Fons »

Mooi Divvy

FONS
Gebruikersavatar
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1343
Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

Prachtig Divvy, zeker de moeite waard om eens te doen :wink:

Groetjes,

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Divvy
50 cc
50 cc
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2006, 12:10
Locatie: Merksem

Bericht door Divvy »

FJR-Freak Max schreef:Prachtig Divvy, zeker de moeite waard om eens te doen :wink:

Groetjes,

Max 8)
En nog eens te doen, we gaan zeker terug. Heb nog een paar fotokes erbij gezet.

Grtz, Divvy.
Gebruikersavatar
yamaha
1000 cc
1000 cc
Berichten: 198
Lid geworden op: 05 mar 2004, 14:12
Locatie: Tielt
Contacteer:

Bericht door yamaha »

Divvy schreef: En nog eens te doen, we gaan zeker terug. Heb nog een paar fotokes erbij gezet.

Grtz, Divvy.
Kan ik alleen maar bevestigen.
Mogelijks trekken we volgend jaar terug naar de highlands. :D
FJR-Groetjes
Luc & Sabien
Afbeelding
Gebruikersavatar
fjrMarcel
Clublid
Clublid
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 okt 2004, 11:42
Locatie: lokeren

Bericht door fjrMarcel »

Hallo Divvy,
Prachtige foto's en zoals bij Fons het ziet er verleidelijk uit.
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
Gesloten