banan schreef:juist het zelfde voorgehad ander batterij gekocht probleem opgelost.
is van 2004 en eerste jaar probleem gehad met starten alarm afgesloten in de winter en geen probleem meer gehad.
Banan,
Wat bedoel je met "alarm afgesloten in de winter"??
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
Gewoon alarm afgesloten en in winter stalling gezet. ongeveer 2 maanden stil gestaan en zonder probleem terug gestart ,niet van eerste keer,maar het ging wel vlot.
Gewoon alles er terug af gehaalt.
Sorry voor het laattijdig reageren, maar het is alweer een beetje geleden dat ik hier geweest ben.
Ik wil toch nog meegeven ivm het opladen van de batterij met bvb de optimate dat je deze best ook nog laat naladen zelfs wanneer het groene lampje brandt. ( liefst nog de ganse nacht )
Omdat ik nu ook ondervind dat het beste van mijn batterij er na 4 jaar vanaf is, zeker tijdens koude periodes, de motor slaapt buiten wel met een dakje boven het hoofd en bij starten bij koude temperaturen draait de startmotor moeilijker rond.
Ik deed de volgende testen, optimate aanleggen, zo'n 2 uur nadien brande het groene lampje, lader afgekoppeld, 's morgens opnieuw starten bij vriestemperatuur gaf nog steeds geen voldoening, telkens net voor de motor aansloeg ging de display ff uit, juist gepast om toch geen reset van klok en dagtellers te bekomen, ik wou toen een andere batterij monteren, maar wou toch eerst nog wat testen uitvoeren
( geen alarm aanwezig, enkel het rode lampje dat flits, motor staat nooit langer dan 2 ? 3 dagen stil )
Zoals ik al ooit eerder vermeld heb de spanning van de batterij onbelast moet steeds uitkomen boven de 12 Volt zelfs wanneer ze bijna volledig leeg is, dit was OK
De optimate aangeschakeld na 2 uur brande het lampje alweer groen, heb toen met een universel meter de spanning gemeten, deze bedroeg 13,6 volt, 2 uur nadien bedroeg de spanning nog steeds 13,6 volt en ga zo maar verder, dat betekend dus dat de batterij wel degelijk nog geladen of onderhouden wordt zelfs na het branden van het groene lampje, enfin de druppellader is de ganse nacht blijven aanliggen en 's morgens draaide de startmotor rond net alsof er een nieuwe batterij gemonteerd was
Besluit, eigenlijk zou op iedere FJR een sigarettenplug of een oplaadstekker rechtstreeks aangesloten op de batterijklemmen met uiteraard zekering gemonteerd moeten zijn zodanig dat met een simpel voltmeterke toch belangrijke dingen te weten kunnen gekomen worden zoals daling van de startspanning, laadspanning van de motor zelf, laadspanning optimate, enz......... en dit kan dan ook gemakkelijk aangeleerd worden door techneuten