Platte accu: startkabel of opladen ?

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Toby
50 cc
50 cc

Platte accu: startkabel of opladen ?

Bericht door Toby »

Mijn vorige moto (Deauville) heeft een platte accu doordat ik hem natuurlijk niet meer heb gebruikt sinds ik in het bezit ben van wat we hier allen tegader zonder enige aarzeling een klasbak plegen te noemen. :lol:

Morgen komt er een koper kijken en moet hij natuurlijk direct starten.

Ik heb vandaag even geprobeerd en: hij starttte niet en na een zestal pogingen was de batterie plat. :evil:

Wat kan ik nu best doen: een optimate 3 gaan halen in RAD en langzaam opladen, of kan ik hem starten via een systeem van startkabels verbonden met mijn FJR of auto?

Riskeer ik op een of andere manier zo niet ook de batterie (of zekeringen) van mijnen FJR te beschadigen?

Alvast bedankt voor jullie tips :wink:

Mvg,

Toby
Waar mijn wiel is, is een weg !
alano
125 cc
125 cc

Bericht door alano »

Beste Toby,

Hier eens een berichtje van Marianne, vrouwke van Alain,

een batterij opladen van een motor doe je het best met een
optimate.
Zoals je misschien weet of niet weet , heb ik mij toch laten vertellen dat
een batteij werkt zoals de wet van de communicerende vaten , en is het niet zo gezond uw batterij ineens te overladen met een "serieuze electrische impuls".
In een batterij bestaat uit lamellen ( fjr heeft gel batterij , dacht ik )
en je kunt het niet beter voorstellen dan indien je via uw auto of moto gaat, die lamellen scheef trekken en mekaar raken. Dus kapot.

dus behandelen ze als een vrouw , hoe dat moet ik toch nie uitleggen zeker...

Indien ik niet de juiste uitleg heb gegeven , graag reactie aub.

Marianne.
Magnum
75 cc
75 cc

Bericht door Magnum »

@FJRAlain

Da van die vrouw da klopt al...
De rest :?: :wink:
alano
125 cc
125 cc

Bericht door alano »

@ magnum,

Marianne hier,
is mijn uitleg verkeerd mss???

Zo hebben ze het bij onze vorige dealer wel gezegd hoor!!

Marianne
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Er rest nog maar weinig tijd om met een Optimate III een batterij die volledig ontladen is, terug op te laden. De Optimate werkt een heel programma af, waarbij de batterij in de beginfase zachtjes wordt opgeladen, ontladen, om zo steeds verder naar volle laadcyclus te gaan, daarna test)cyclus, om tenslotte in onderhoudsmodus te gaan, het zogenaamde druppelladen.

Ik zou de Deauville-batterij gewoon normaal opladen met een accu-lader, het model die je voor de auto gebruikt. Zelfs zo'n kleintje van 6A zou de klus moeten doen.

Marianne haar uitleg klopt volledig hoor, altijd zoveel mogelijk zacht ontladen, en zacht opladen, en de theorie van de batterij klopt ook :wink:

Het is perfect mogelijk om een FJR met een platte batterij terug aan de praat te krijgen. Stelt u maar eens voor dat ge het hebt zitten, ongeveer 100km van huis, op ne zondagavond, als ge s'middags uw contactslot te ver naar links hebt gedraaid.

De FJR voorzien van een sigaretten-plug, interne afzekering, en "startkabels" fabriceren, en hopen dat er een andere moto met een bereikbare batterij, of een auto in de buurt is.

Eerst even laten "overvloeien", de communicerende vaten zeg maar, zodat de batterij van de lege FJR toch enigzins terug op laadniveau komt, zodat de startstromen voor de andere FJR niet te belastend zijn.

Algemeen weetje : als je als autobestuurder zo behulpzaam bent om iemand met een platte batterij te depanneren, zorg er altijd voor dat je eerst zijn lege batterij minimum 10 aan jou eigen draaiende auto laat hangen, VOOR er gestart wordt. Immer, als hij een lege batterij heeft, moet alle startstroom uit uwe auto komen, en dat zijn een paar honderd amp?r?. Je zou de eerste niet zijn die zijn alternator om zeep helpt, om iemand anders gedienstig te zijn.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
FiJaRo
75 cc
75 cc

Bericht door FiJaRo »

dirkske,

wat jij daar voorstelt met die kabels via de sigaretten-plug, dat is toch hetzelfde probleem als met startkablels : een rechtstreekse verbinding tussen een volle en een lege batterij. Bovendien zegt ge d'er nie bij dat ge - terwijl de 2 moto's op die manier met elkaar verbonden zijn - ook best niet start, want dan is Uw "startkabelke" weggebrand of het zekeringske onmiddellijk weg, denk ik. Onder die omstandigheden (batterij onverwacht plat, en ge staat in de Ardennen op een zondag vroege avond), dan vraag ik nog liever aan voorbijgangers of vrienden motards om mij te helpen de FJR in gang te lopen. Terwijl hij dan draait en rijdt, laadt hij zichzelf onder controle van de regelaar weer op.

Ik heb een weliswaar oude maar nog goeie batterij op mijn vorige BMW K1100LT op die manier verkl.....t. 's Winters niet genoeg rijden, dan niet kunnen starten, rap aan mijn auto met startkabels, die kon da toch trekken (diesel). Maar dat is achteraf nefast gebleken voor de motobatterij natuurlijk voor de redenen hierboven vermeld.

Nu gaat mijn FJR (vroeg)tijdig aan de Optimate, zelfs al is de batterij nog maar 8 maand oud. Staat hij 2 weken binnen zonder te draaien, dan gaat hij er al aan. Ik moet het niet meer weten !
Het Verlangen zó groot ... vertrekken de enige optie ...
piet

Bericht door piet »

Kan een Fjr wel in gang gelopen worden, gezien de injectie?

Fjr-Piet
FiJaRo
75 cc
75 cc

Bericht door FiJaRo »

Heb ik eerlijk nog niet moeten doen met mijn FJR, maar met mijn oude BMW K1100LT (ook injectie) heb ik dat verschillende keren moeten doen (met duwende helpers weliswaar).
Het Verlangen zó groot ... vertrekken de enige optie ...
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Starten met startkabels is altijd een noodoplossing .... maar het is de enige oplossing als je in Verwheggistan op een zondagavond staat.
Tijd om op te laden, of een acculader en een stopcontact bij de hand te hebben is er meestal niet bij.
t'Is de bluts met de buil ...

Goei vraag Piet, ik vermoed dat het niet gaat,om een FJR in gang te duwen, maar het is alleszins het proberen waard, om de test eens te doen.
Op een zonnige middag in de P?niche, met wat volk, gaan we dat eens doen :wink:
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Dominique
50 cc
50 cc

Bericht door Dominique »

Het is zeker mogelijk om een FJR te duwen, ik heb het vorig weekend moeten doen. M'n FJR stond reeds van weekend 11 november stil en vorige zondag als ik een ritje wilde maken dan was mijn batterij plat ( dus voor volgende winter zeker een druppellader kopen met de groepsaankopen ! ). Op een beperkte afstand ( oprit +- 10m ) heeft m'n buur ( R6 rijder ) met gemak mijn FJR geduwd ( in versnelling 2 ), daarna een toerke gedaan van 60Km en ik heb hem dit weekend terug gestart en alles was OK.

Groeten,
Dominique
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Prima ! Met z'n allen weer iets bijgeleerd.

ps: wat was het nummer van uwe buur ook alweer?
kwestie dat we het eens nodig hebben :wink:
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
pedro44

re

Bericht door pedro44 »

beste is van bij de geboorte van jullie beestje er direct een druppellader te laten opzetten( voor de prijs moet je het toch niet laten zeker, als je net een moto gekocht hebt van een half miljoen kan dat er toch nog wel bij he)
deze druppellader mag elke dag ingeschakeld zijn als hij gestald staat , kan absoluut geen kwaad ,zo heb je nooit problemen.

een moto met injectie kan je uiteraard in gang lopen , een auto met injectie loop je toch ook in gang als de batterij plat is.
de startmotor doet enkel maar de krukas draaien he, dus als je hem in gang loopt en je laat hem in 2de komen ,dan doe je toch net hetzelfde als dat starter doet he ,niet meer of niet minder
Vlootje
75 cc
75 cc

Bericht door Vlootje »

Heeft er iemand een idee hoelang je een batterij (Diversion 900 12V )die niet helemaal plat was, (nog halfoplichtend contactlampje ) aan de oplader moet laten hangen vooraleer een startpoging te ondernemen?
Uren, dag, dagen...?

En als ie dan start veronderstel ik ook dat je ergens een minimale tocht van hoeveel ?? km's moet doen om de batterij weer op niveau te laten gewerkt hebben om achteraf weer gewoon te kunnen starten..

Dank op voorhand.
Zied uus weere, wi !
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Onder normale omstandigheden is je batterij door een accu-lader terug op startniveau na een half uur chargeren.
Een druppellader doet er een aantal uren over.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gesloten