Hoi iedereen,
Onderstaande bericht schreef ik in een andere topic een tijdje geleden, waarom ik dit nog een kopieer, met dit lezen zal je waarschijnlijk beter begrijpen waarom de ene dealer meer werk nodig heeft dan een andere, zoals ik reeds wist zal er geen overeenkomende demontage handleiding zijn aangezien het TPS probleem in medio 2005 nog niet bekent was bij de meeste dealers vermoed ik
De werkwijze die ik volgde zal bij een getraind persoon zo'n 1/2 uurtje in beslag nemen denk ik, wanneer je tegenslag hebt en die ene schroef zou vast zitten welke je met de bit moet losmaken zoals onderaan beschreven dan heb je pech en zal er meer moeten gedemonteerd worden
Dus ieder zijn werkwijze 't is toch gratis h?
PS : Toeme wreed druk 'k moet ook nog altijd eens contact opnemen voor nieuwe TPS
Ja Roco, nu je vragen h?
De TPS vervangen is op zich niet moeilijk, ware het niet dat er bij mij althans een addertje onder het gras verdoken zat, letterlijk en figuurlijk dan.
Het zijn maar 2 vijsjes te lossen en een fiche maar de onderste vijs was bij mij niet bereikbaar met een gewone schroevendraaier, deze zit verdoken achter het aluminium kader.
Volgens mij waren er toen 2 oplossingen
1 - De ganse boel losmaken, zelfde werkwijze als wanneer je de motor op full power wil zetten, throttle body joints losmaken, mss wat schroefjes lossen ( weet ik niet zo direct zou dit moeten bekijken ) en het boeltje omhoog tillen, daar koos ik niet voor was met teveel werk voor 1 vijsje, het moest eenvoudiger kunnen
2 - De oplossing die ik bedacht heb, er is juist genoeg plaats om een bit op de vijs te steken tussen vijs en alu kader, ik vijlde een steeksleutel van 6 mm uit zodanig dat deze spande op de bit, ik plakte nog wat tape op bit en sleutel tegen het kantelen van de bit en zodoende kon ik de schroef lossen en achteraf terug vastzetten.
Je hebt toch wat technische vaardigheid nodig wil je dit werk tot een goed einde brengen, bij twijfel laat je het beter door je dealer doen als blijkt dat je TPS defect is.
Er staat in het werkplaatsboek veel uitleg over de TPS, je moet maar in acrobat op de zoekfunctie klikken "throttle position sensor" ingeven en zoeken, heel veel info ook om uit te meten, maar daar heb ik me alvast niet meer mee bezig gehouden, ging er meteen van uit dat er ergens een slecht stuk was, zeg maar puntje ingebrandt of zoiets en heb hem meteen vervangen
Voor je begint kijk eerst de waarden na van je huidige sensor in de opgestelde configuratie
Gewoon naar de diagmode gaan, ik dacht onder code 01 en de waarde aflezen, de throttle angle moet met gesloten gasklep tussen de 15 - 17 graden liggen
Langzaam het gas aandraaien tot vol gas, de waarde moet dan liggen tussen de 97 - 100 graden
Het bereik zou ergens liggen tussen de 0 - 125 graden
Bij mij is de TPS ingesteld op dezelfde waarden als de oude, tussen de 16 - 100 dacht ik, 16 gesloten en 100 open ( vol gas )
Bij de afstelling van de TPS waren de vijsjes al zacht aangedraaid zodanig dat deze nog lichtjes verdraaid kan worden, eenmaal de juiste afstelling bereikt zet je de schroeven vast
ivm oneerlijke concurentie tov een dealer zal ik zelf geen vijs uitdraaien bij andermans motor bij manier van spreken, dit is een denkwijze zoals elke andere, ook deze site wordt gelezen door de dealers, waarmee ik nog eens wil benadrukken zoals ze zo mooi beschrijven in een handboekje bijgeleverd bij de motor, kleine herstellingen waarover je meester ziet kan, zaken waarvoor je technisch niet opgeleid bent moet je aan de dealer overlaten
Wanneer je niet vertrouwd bent met de diagnose modus kan je meer kwaad doen dan goed h?
Doch met het geven van info misdoe ik niks kan er veel leed mee besparen en info vind je overal op het internet
Of de TPS een dure grap is weet ik natuurlijk niet, is me geleverd onder garantie maar ik vermoed dat dit wel zal meevallen, ik ben zelf benieuwd wat deze kost, als jij aan een nieuwe toe bent laat me dan ff de prijs weten thx
Ik heb de TPS dus besteld bij mijn yamaha dealer zoals je wellicht al kon lezen in vorig bericht
Zo dit was het, hopelijk is jouw probleem en dat van anderen nu vlug van de baan als je op dit onnozel maar toch belangrijk ding uitkomt, ik heb het met plezier gedaan, de enige wederdienst die ik vraag is
Hou me op de hoogte of jouw en eventueel anderen die dit lezen met dezelfde kenmerken hun probleem is opgelost en wat er is vervangen, altijd nuttig voor mij toekomstgericht
Groetjes, Dream