Pagina 2 van 5

Geplaatst: 02 nov 2005, 22:54
door ROCO
Hallo Dream
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.Ik vermoed dat het wel de tps zal zijn,motor is ook reeds tweemaal stilgevallen.Ga het wel eens controleren met de streepjes , indien het de tps is wordt het wel de dealer . Het zootje eruit halen is geen probleem maar de afstelling is mij iets te ingewikkeld.Ik hou je zeker op de hoogte. :roll:
mvgr.

Geplaatst: 03 nov 2005, 08:26
door Polarend
dream danks je bracht het euvel volledig onder woorden en in beeld
ook ik rij nu al 4maanden stottervrij

FJRgroet pol

Re: Stotteren

Geplaatst: 03 nov 2005, 12:14
door PC800
Dream schreef:Hoi allen,

Zo te lezen doet niemand iets met de info van Polarend, had destijds ook hetzelfde probleem .........................................Groetjes, Dream
Hi Dream,

In mijn beleving deed niemand iets met de info van Polarend omdat de relatie Throttle Position Sensor / Throttle Sensor Assy schijnbaar bij jou en Polarend bekend was en niet bij de meeste forumbezoekers. Ook lees ik bij Polarend alleen dat de TPS vervangen is, en niet waarom deze vervangen is. Evenmin hoe de diagnose tot stand is gekomen.
Nu na jouw uitgebreide en duidelijke verhaal is het denk ik bij een grotere groep bekend. Waarvoor ik je zeer erkentelijk ben.
Het zal altijd zo zijn, op een forum, dat je niet direct antwoord krijgt op jouw specifieke probleem. (kijk maar eens naar de datums op http://fjrijders.net/forum/viewtopic.php?t=1433 )
Ook jouw dealer kon niet direct een antwoord geven. Op zich heb ik de indruk dat in dit topic door mensen gereageerd is middels determineren. In de hoop de anderen daarmee verder op weg te helpen.

In jouw uitgebreidde verslag geef je aan dat het probleem zich toevallig ook in vrijloop voordeed op het moment dat je een fototoestel had.
Tevens stel je dat Flip en Roco hetzelfde verschijnsel hebben. Daar wil ik het volgende aan toevoegen.

Na de Austria-tour zijn wij met 5 FJR's doorgereden naar Itali?. ??n van de motoren vertoonde op een gegeven moment ongeveer hetzelfde verschijnsel. Namelijk volledig terugvallen van het toerental bij een bepaalde gasstand. Om vervolgens weer direct op te pakken (wel of niet stotterend of met horten en stoten). Zeer onaangenaam en gevaarlijk. Tijdens vrijloop deed zich het probleem niet voor.
Uiteindelijk een Oostenrijkse dealer opgezocht. Allerlei smoezen werden er door de dealer naar voren gebracht. Hij wilde niets doen omdat hij nog nooit problemen had gehad met een FJR. Gefrustreerd en onverricht ter zake vertrokken bij die dealer.
Vervolgens geprobeerd bij de Oostenrijkse wegenwacht maar dat lukte ook niet.

Op weg naar de Grossglockner was er niet meer mee te rijden en hebben wij langs de kant een noodreparatie uitgevoerd.
De draden van de side-stand-switch doorgeknipt en doorverbonden. Gedurende de duizenden kilometers daarna geen probleem meer ondervonden.
Mijn vermoeden is dat in de side-stand-switch wel/geen kontakt optrad door vibraties van de motor bij een bepaald toerental. En daardoor de ontsteking af en toe onderbroken werd. (Ik weet namelijk niet wat de side-stand-switch onderbreekt als je de zijstandaard uitzet, uiteraard indien een versnelling ingeschakeld is.)


Ik zeg niet dat bovenstaand de oplossing is voor Flip en ROCO, maar misschien is iemand hiermee geholpen..

Heb nog wel een vraagje.
Waar precies zit de TPS op de FJR? Of op welke pagina kan ik het terugvinden in PDF-manual?

CU Ruud

Geplaatst: 03 nov 2005, 12:42
door Julle
Fantastische uiteenzetting jongens. Hier kan iedereen wat aan hebben denk ik
@ Dream: wanneer je een vraag lanceert op dit forum kan het idd zijn dat je niet direct het juiste antwoord krijgt. Niet iedereen is immers zo technisch begaafd als jij en die paar enkelingen die er zeker in de club zijn. De mensen die toch reageren doen dit steeds in de hoop om op een of andere reden nuttig te kunnen zijn en zeker niet om jou niet of slecht in te lichten. In ieder geval succes met alles in de toekomst.

Julle

Lang en toch goed

Geplaatst: 03 nov 2005, 15:29
door co-admin
Dat was inderdaad een flinke hap, maar zeer bruikbare info. Bedankt!

Ruud: is dat elektriciteitsprobleem van je al opgelost?

Re: Lang en toch goed

Geplaatst: 03 nov 2005, 15:36
door PC800
co-admin schreef:.............

Ruud: is dat elektriciteitsprobleem van je al opgelost?

NEE,

ik zit met hetzelfde probleem als wanneer je bij de tandarts bent. Dan is meestal de pijn over.
Oftewel het probleem is nog niet door de dealer zelf waargenomen.

Maar ik geef de moed niet op.

CU Ruud

That's the spirit!

Geplaatst: 03 nov 2005, 16:32
door co-admin
***verplaatst naar Ruud's topic***

Geplaatst: 03 nov 2005, 18:55
door PC800
Stel voor om dit over te zetten naar "mijn" topic over elektrische problemen.

CU Ruud

Geplaatst: 03 nov 2005, 19:39
door Dream
Bedankt mannen voor de toffe reacties, op deze wijze probeer je iemand te helpen met plezier h?

Ruud, ik las jou bericht aandachtig ivm de zijstandaard, we weten allemaal, wat mankeert het meeste, thuis, in de wagen, op onze motor, alles wat maar enigzins met elektriciteit of elektronische componetjes te maken heeft, vandaar niks is uitgesloten, onze motor zit vol componeten en het contact op de zijstandaard is daar ook onderdeel van.
Vandaar dat ik nog nadrukkelijk zeg, probeer zo goed mogelijk vast te stellen en eventueel te vergelijken met de info waarover je kan beschikken, alles kan op elkaar lijken, zo is het ook bij de mens om diagnoses te stellen :-)
Het zou dus best dezelfde symtonen kunnen geven de uitleg van ruud, omdat die idd iets zal onderbreken die schakelaar, zou ook op schema moeten kijken wat juist, maar dan moet het dan ook nog juist lukken dat dit steeds op hetzelfde punt ( gasstand ) zou zijn, een onderbreking via de zijstandaard zou toch ook eens moeten voorkomen op een andere gasstand mijn inziens, maarja wanneer ben je echt zeker, wanneer het opgelost is en blijft kan je zeggen, dat was het !!!
Ruud, deze avond moet ik nog weg, maar ik zal eens op je link klikken als het past ivm jouw probleem OK

De TPS zit gewoon onder de benzinetank ter hoogte van het rechter zwarte afdekplaatje, fiche met 3 contacten, in het verlengde van de as die de gaskleppen bedienen, hoe kan het ook anders h?, heeft dus verband tot de gasstand en de stand van de gaskleppen
Althans bij mijn model 2004 :D :D :D

Ik las ook de info van co-admin ivm een 2e massavoorziening, bij twijfel aan massa prima om op te volgen

Eigenlijk nu ik er pas aan denk heb ik ook nog een voorstel ivm technische defecten, je zou een soort database of topic waarin je kunt zoeken op fouten en hun symtonen moeten kunnen beschikbaar stellen, de grote uitleg zoals deze kan gewoon zoals nu, maar een hele beknopte versie in een soort foutenbestand, ik probeer een vb te geven zoals dit van mij

Aard defect :Haperende, stotterende motor
Aanbevelingen of handelingen :
- vnl bij warme motor
- Steeds bij zelfde gasstand
- Meest voorkomend bij volgen verkeer, wanneer gas moet ingehouden worden, bij lagere toeren
- Kan zich eventueel voordoen bij stilstand
Doe volgende test
- Kijk stationair toerental na 1100 ? 1200 tr/min vereist
- Breng heel langzaam gas naar omhoog en kijk of toerental niet daalt op het vastgestelde punt tijdens het rijden
Bij vaststelling van deze symtonen mogelijke oorzaak
Throttle position sensor
Reeds vervangen bij x, y, z ...........

Dus ik heb nu eigenlijk mijn ganse verhaal samengevat in enkel zinnetjes, wanneer je door alle fjrijders aan zulke info zou kunnen bekomen, kan je op een vlugge manier door een zoekfunctie de essentiele dingen opschrijven en uittesten bij je motor wat op het dichtbij zijnde probleem lijkt

Is maar een ontwerp h?, altijd vatbaar voor verbeteringen en moet ook nog haalbaar zijn

Groetjes en tot later Dream

Geplaatst: 04 nov 2005, 12:12
door dirkske
Mijn oren flapperen al bij het lezen van al dit lekkers :wink:

Tijd om de FJR (nog!) eens open te gooien, en dieje deugeniet op te zoeken.
Het contact van de zijstandaard loopt waarschijnlijk recht naar de ECU, die volgens zijn programma de motor vrij geeft of niet.
Het contactje zelf is waarschijnlijk een massa-contactje.
Ik zoek het dit weekend eens uit, ter plaatse, in de garage, de FJR in de hand 8)

Geplaatst: 08 nov 2005, 20:17
door Kujaku
bedankt voor de info.
Zal het eens uittesten.
Weet er al iemand de prijs van een TPS?

Geplaatst: 09 nov 2005, 06:45
door Polarend
flip schreef:bedankt voor de info.
Zal het eens uittesten.
Weet er al iemand de prijs van een TPS?
de mijne was nog in garantie maar ga donderdag in onderhoud ik zal het eens vragen

fjrgroet Pol

Geplaatst: 19 nov 2005, 14:32
door Kujaku
Zoals Dream al opmerkte zou ik het ook een goede zaak vinden om een database aan te leggen van verschillende technische problemen en hoe ze zijn opgelost.
Misschien kan er ook een data bestand (eventueel naamloos) van alle FJR's met ; bouwjaar, Km stand, eventuele problemen en hun oplossing (sommige problemen komen enkel voor in bepaalde bouwjaren en na X aantal Km).
Liefst zoveel mogelijk probleemloze FJR's zou niet willen dat BMW's , PAN's ......enz met ons lachen.

Een uitdaging voor een computer specialist .

stotteren motor

Geplaatst: 02 dec 2005, 20:42
door Dream
Hallo allen,

We zijn nu toch alweer een eindje verder, een vriend van me stuurde me net een mailtje ( bla bla bla .......... )
Daarin stond ook de volgende tekst hieronder gekopieerd

Nu gaan we toch eens afspreken bij jou thuis, niet? En dit samen met mijn copain met zijnen donkergrijze FJR.
Hij heeft z'n TPS laten vervangen na herhaaldelijk wat miserie gehad te hebben (stilvallen, enz...). Is dit niet hetgene dat jij ook hebt laten vervangen?
Ik denk dat we met ons drie?n heel wat kunen afbabbelen over bikes

Dat is dus zoals je leest een vriend van hem die ik ook nog niet ken, maar die eveneens met een FJR rijdt en die op de koop toe ook nog eens last had met de TPS
Zoals ik dus van bij den beginne zei, dat ik wel niet alleen zou zijn, er zijn nu bij mijn weten 3 gevallen bekend, Polarend, die makker en ikzelf

Vandaar nu ook mijn vraag naar Roco en flip, hebben jullie nu ondertussen al een duidelijke diagnose kunnen stellen of is het ondertussen al hersteld, zoja wat?

Groetjes

Geplaatst: 06 dec 2005, 12:55
door ROCO
Hallo,
Ik heb het de laatste tijd zeer druk gehad waardoor er geen tijd was om aan de motor te werken.Graag zou ik eerst alle fiches willen controleren en inspuiten.Indien dit niet helpt gaat hij binnen voor controle. Ik hou jullie op de hoogte . :roll:

Geplaatst: 18 jan 2006, 19:00
door ROCO
Hallo,
Zondag ben ik een namiddag gaan toeren en heb geen enkele stottering gehad,de motor wel te verstaan.Het was wel maar een paar graden boven nul.Zou de buitentemperatuur erook iets mee te maken kunnen hebben?Ben ook eens gestopt bij dealer ,was open ter gelegenheid vh salon, daar aan de praat gegaan met mechanieker, die stelt voor om de motor eens af te stellen.
Heb ook wel alle fiches gekuist. :3some:

Geplaatst: 19 jan 2006, 00:54
door Dream
Hallo Rocco,

Toen het euvel ooit is begonnen bij mij had de temperatuur er zeker mee te maken, het was ergens ook in het voorjaar, maar de motor was goed warm ( heet ), de TPS zit tenslotte onder de benzinetank in de nabijheid van de motor.
Enfin ook bij mij is voorgesteld om de motor af te stellen, wat dan ook is gebeurd, dat kan trouwens nooit kwaad h?.
Ik kan je wel nog een raad geven, zeker wanneer je deze zomer van plan zou zijn om met de motor op reis te gaan, na de afstelling van je motor rij je best zo veel en zo langdurig mogelijk ( lees mijn verhaal ), waarom ik dat zeg, volgens jouw beschrijving blijft er nog steeds een kans in zitten dat jouw TPS stuk zou zijn.
Zelf heb ik er een paar maanden over gedaan, ik had er dus mee te maken op mijn reis naar oostenrijk en dat was heel vervelend, het was na de reis dat ik het euvel gevonden heb
Nog steeds rijd mijn motor als een juweeltje na het vervangen van mijn TPS, dat was enkele maanden anders.
Dus gouden raad "rij veel en lang, maak hem goed heet" :-)
Wanneer het zich opnieuw zou voordoen, probeer de juiste diagnose te stellen, iets wat nu toch gemakkelijker zou moeten gaan als je alles nog eens naleest
Er zijn toch nu al enkele gevallen gekend, dus moet je er zeker rekening mee houden

Zo hopende hiermee geholpen te hebben

Groetjes, Dream

Geplaatst: 19 jan 2006, 17:54
door ROCO
Hallo Dream,
Ben deze namiddag gaan informeren bij dealer in Wetteren. Ik heb het probleem uitgelegd en dit geval hebben ze nog niet meegemaakt, niettegenstaande ze meer dan 100 FJR's lopen hebben. De meca heeft de alarmen doorlopen, alles OK, ook van de gtps. Daar de motor er bij dit weer geen last van heeft blijf ik voorlopig zo nog een tijdje toeren . Ik ga zeker de gtps laten vervangen voor de zomer. Prijs gtps zonder plaatsen 182 euro.
Hou jullie op de hoogte, alvast bedankt voor de uitleg. :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Geplaatst: 20 jan 2006, 01:16
door Dream
Hallo Rocco,

Ik weet dat de mensen van Wetteren het probleem nog niet hebben gehad, iets wat best mogelijk is h?, daarom was het ook zoeken, in dezelfde periode ben ik dan toch ook eens gaan informeren bij de dealer in Lede omdat ik daar dan opties gekocht had van autocom, iets wat ze in Wetteren niet hebben, de zaakvoerder had me toen ook aangeraden de motor eens te laten afstellen, ik heb dit dan ook laten doen in Wetteren daar de zaakvoerder een vriend is van me.
Hij is dus wel degelijk op de hoogte maar zit nu nog op het salon in Brussel, je wacht dus best af tot hij terug is, zoals je kon lezen heb ik zelf de TPS vervangen en niet de maca's van Wetteren, daarom is het best mogelijk dat zij niet op de hoogte zijn omdat de zaakvoerder de TPS besteld heeft en ik heb het onderdeel toen afgehaald bij zijn vr'ke
Wacht dus idd nog ff af, zo te lezen is het nu ook niet goedkoop en tenslotte moet je zeker zijn dat je TPS eventueel stuk zou zijn h?

Groetjes

Geplaatst: 01 jun 2006, 20:07
door ROCO
Hallo,
Hier even de stand van zaken ivm het stotteren. De motor is binnen geweest voor een groot onderhoud en ik heb het probleem van het stotteren uitgelegd,men heeft daar nog geen problemen gekend met de gtps van een fjr maar wel een geval gehad met een fz 1000.Men ging normaal enkel het grote onderhoud doen en daarna zien of de motor het nog had. Bij de testrit van de meca. lichte het alarmlampje efkes op waarna de motor aan het analisetoestel gekoppeld werd, daar was een alarm vd gtps wel merkbaar (op het alarmschempje van de motor was er geen alarm) ; De meca contacteerde me om zijn conclusie mee te delen en de vraag of hij de gtps moest bestellen. Nu, de gtps is vervangen , heeft zijn onderhoud gehad en rijdt als nieuw.Afwachten bij de eerste lange rit als hrt stotteren idd verdwenen is.