Pagina 2 van 3

Geplaatst: 11 aug 2006, 21:19
door Snorry
De FJR staat fabriek af reeds zeer arm afgesteld. Dit heeft te maken met de steeds strenger wordende emissienormen. Dit is een van de oorzaken dat je FJR op deellast wat schokkerig rijdt. Het rijker zetten (CO) is een van de oplossingen. Er zijn dealers die de CO reeds wijzigen nog voor er 1 km mee gereden is. Bijkomend voordeel hiervan is dat het dipje dat zich manifesteert rond de 5000 toeren zo goed als weggewerkt is.Ook een goede synchronisatie van de cylinders is heel belangrijk.

Het is natuurlijk evident, zoals MAX al zei ,dat je FJR tiptop onderhouden moet worden en dat doe je het beste bij een erkende YAMAHA DEALER :!:

Mvg, :wink:
Snorry

Geplaatst: 12 aug 2006, 18:03
door Dream
Als tip en enkel rekening mee houden, lees toch ook deze topic maar eens over help mijn fjr stottert
je weet maar nooit, raketman zijn beschrijving komt alvast overeen met deze bevindingen
TPS
Doch eigenlijk en altijd vooraleer je begint te denken aan mankementen moet je altijd eerst zeker zijn over de motor goed is afgesteld, bougies ok zijn, syncronisatie en ga zo maarverder, pas als dat alles ok is en dit fenomeen blijft kan het ook bvb de TPS zijn

http://www.fjrijders.net/phpBB2/viewtop ... 13&start=0

Geplaatst: 12 aug 2006, 19:26
door Raketman
Goed, ondertussen weten we al iets meer.

Zoals Snorry al zei, kan je niet zomaar zondermeer alle 4 de cylinders op 24 zetten.
Ben vandaag bij de dealer langsgeweest en de stelling even voorgelegd, waarop hij mij de settings van de CO laten zien heeft.

De waardes van de cylinders 1 tem 4 waren achtereenvolgens -10, -6, 11 en 14.

Deze waardes hebben totaal geen belang an sich als het hem om CO-uitlezing gaat, het zijn zuivere referentiewaardes. Ze gewoon op 24 zetten zou resulteren in een motor die met moeite nog vierkant wilt draaien.

Dealer heeft voorgesteld om bij het volgende onderhoud de CO een percent of 2-3 hoger te zetten (met CO-meting en synchro), hetgeen het probleem zou moeten verbeteren zonder merkbaar meerverbruik. Volledig weg kan volgens hem niet zonder de motor open te zetten.
'k Ga dat dus eerst eens proberen, kan ik er dan nog niet mee leven dat laat ik em openzetten.
Ahja den TPS blijkt in orde te zijn.

Geplaatst: 12 aug 2006, 21:16
door In Extremo
Raketman schreef: 'k Ga dat dus eerst eens proberen, kan ik er dan nog niet mee leven dat laat ik em openzetten.
Waarom niet onmiddellijk "open" zetten ?

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 12 aug 2006, 21:20
door edje
Raketman schreef:Goed, ondertussen weten we al iets meer.

Zoals Snorry al zei, kan je niet zomaar zondermeer alle 4 de cylinders op 24 zetten.
Ben vandaag bij de dealer langsgeweest en de stelling even voorgelegd, waarop hij mij de settings van de CO laten zien heeft.

De waardes van de cylinders 1 tem 4 waren achtereenvolgens -10, -6, 11 en 14.

Deze waardes hebben totaal geen belang an sich als het hem om CO-uitlezing gaat, het zijn zuivere referentiewaardes. Ze gewoon op 24 zetten zou resulteren in een motor die met moeite nog vierkant wilt draaien.

Dealer heeft voorgesteld om bij het volgende onderhoud de CO een percent of 2-3 hoger te zetten (met CO-meting en synchro), hetgeen het probleem zou moeten verbeteren zonder merkbaar meerverbruik. Volledig weg kan volgens hem niet zonder de motor open te zetten.
'k Ga dat dus eerst eens proberen, kan ik er dan nog niet mee leven dat laat ik em openzetten.
Ahja den TPS blijkt in orde te zijn.
Dat is wat bij de mijne ook gebeurd is.
Het rukkerig gedrag is niet volledig weg maar je kan nu zonder problemen rustig rijden. Vroeger bij konstante snelheden van 50 en 70km/u werd ik gewoon zeeziek. Dat behoord nu tot het verleden. Voor de volledigheid; ik heb wel een full-power, maar volgens mij doet dat niet veel ter zake.

Grtjs
Eddy :P

Geplaatst: 12 aug 2006, 23:31
door Raketman
In Extremo schreef:
Raketman schreef: 'k Ga dat dus eerst eens proberen, kan ik er dan nog niet mee leven dat laat ik em openzetten.
Waarom niet onmiddellijk "open" zetten ?
Omdat ik ervan overtuigd ben dat die dikke 30Pk extra niks extra's bijbrengen behalve de kans op een hoger verbruik.

Geplaatst: 12 aug 2006, 23:59
door Flitser
Raketman schreef: Omdat ik ervan overtuigd ben dat die dikke 30Pk extra niks extra's bijbrengen behalve de kans op een hoger verbruik.
Mijne FJR staat ook op Full Power en voor ik dat laten doen heb, heb ik aan de dealer gevraagd of hij meer ging verbruiken en zijn antwoord was: Hij zal niet meer verbruiken maar zelfs iets minder. En hij had gelijk :!: :!:
Verwacht nu niet dat hij veel minder gaat verbruiken h?, het verschil is minimaal :!: :!:

Ik moet zeggen heb geen last van een nukkige motor

Groetjes Mariano

Geplaatst: 13 aug 2006, 02:27
door In Extremo
Raketman schreef:
In Extremo schreef:
Raketman schreef: 'k Ga dat dus eerst eens proberen, kan ik er dan nog niet mee leven dat laat ik em openzetten.
Waarom niet onmiddellijk "open" zetten ?
Omdat ik ervan overtuigd ben dat die dikke 30Pk extra niks extra's bijbrengen behalve de kans op een hoger verbruik.
Klein foutje, de motor is gemaakt voor 143 pk en niet voor 100 pk, hij zal minder verbruiken bij 143 pk.
Meer pk's en wat meer koppel.

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 13 aug 2006, 10:20
door Gorky-GSA
Nog nooit met met R1100GS gereden zekers :lol: :) :wink:

Geplaatst: 13 aug 2006, 12:35
door Dream
OK Raketman TPS in orde, des te beter, dat is dan al uitgesloten want ik blijf erbij het is en blijft een zwak punt aan onze motor

Terloops mag ik je vragen hoe jij en je dealer zeker zijn dat de TPS uitgesloten is, welke meting is er uitgevoerd?

Ik geef hier maar een vb

Wanneer je naar de diagnose mode gaat kan je via het menu de gasklepstand opvragen
Het bereik van de TPS is ergens tussen de 0 - 125 graden
Het bereik op je motor moet liggen met gesloten gasklep tussen 15 - 17 graden
en met volledig open gaskleppen tussen 97 - 100 graden

Er tussenin gaande van volledig gesloten gaskleppen naar volledig open gaskleppen moet dus gegradueerd verlopen, dwz regelmatig, in stijgende lijn zonder haperingen

Maar dat is het nu net, deze meting werd ook bij mij op deze manier uitgevoerd, zonder dat er een defect aan het licht kwam van de TPS

Daarom graag had ik geweten hoe deze meting en besluit tot stand is gekomen dat alles OK is met de TPS

groetjes

Geplaatst: 13 aug 2006, 12:54
door FJRrider38
@ Dream

Droom jij s'nachts van TPS'sen?
:D :D :D

Geplaatst: 13 aug 2006, 12:57
door Tom
Ik had juist dezelfde ervaring. Tps vervangen, bleef maar schokken. Achteraf bleek het de benzinepomp te zijn die een te klein debit gaf. Nieuwe pomp en draait nu perfect!

Geplaatst: 13 aug 2006, 13:16
door Dream
Raketman schreef

Het probleem is hetvolgende : er valt met mijn FJR bijna niet te rijden aan lage snelheden en deellast. Hetgeen wil zeggen aan een constante snelheid met constant gas. Vooral in 2 en 3 snokt die injectie aan en uit dat het geen naam heeft.
Het is zelfs van dien aard dat mijn vrouw vorig weekend tijdens een rustige cruise langs de Scheldedijk de opmerking maakte of ik nu eindelijk eens kon ophouden met dat geknoei met mijn gashendel. Terwijl ik em eigenlijk gewoon mooi constant hield in derde aan 50-60 km/h


Nu om toch helemaal zeker te zijn vraag ik jou

- Heb je de topic " help mijn fjr stottert " helemaal gelezen?
- Kontroleer zeker of hij het meer doet bij warme motor dan bij koude motor
- Indien hij snokt, zeker bepalen of hij dat steeds op dezelfde gasstand doet

Indien deze 2 te dedecteren zijn zou het de TPS toch kunnen zijn, schrijf hierna uw bevindingen dan maar neer

Doet het hem voor op andere gasstanden dan zal het dus iets anders zijn, het zou moeten lukken dat de potentiometer ( TPS ) op 2 of meerdere plaatsen is ingebrand en waar brandt een weerstand of potentiometer het rapste in, bij vaak dezelfde stand natuurlijk, de meest gebruikte en deze zal waarschijnlijk bij de meeste van ons ergens op 0,5 ? 1 cm gas geven liggen, volgen verkeer en constante snelheden 50 ? 70 Km/h geven deze veel gebruikte gasstand

Maar je omschrijving van je defect past perfect in wat ik meemaakte, idem hetzelfde gevoel
Dus ook in 2 en 3e versnelling, 50 ? 70 Km/h, bij volgen verkeer, mijn vrouw die zei, amaai wat steek jij allemaal uit, zo erg snokken, net al viel de ontsteking een fractie van een seconde uit

Daarom zeker zelf kontroleren met al deze tips, dan ben je pas echt zeker en ik ook en is de TPS zeker al uitgesloten dan
In een andere topic las ik iemand met defecte benzinepomp, ook dat kan, maar dan zal je een andere dignose krijgen die niet dezelfde is als deze van de TPS, ook aan de ontsteking kan iets haperen, injectie, enz.......

DUS de gasstand kontroleren als hij snokt ik kan er niet genoeg op nadrukken, daarmee sluit je al veel uit of net niet uit als het op andere standen gebeurt

Sorry mannen om tot vervelens toe mijn uitleg te moeten aanhoren, ik probeer het enkel maar om die mannen die met een eventueel TPS probleem zitten te helpen omdat ik weet hoe vervelend het is, je hoort heel vaak van het stotter en haper gevoel ( niet het gewone on/of gevoel wat een injectie meebrengt )

Eigenlijk hoop ik voortaan deze tekst niet meer te moeten typen maar soms moet je het tot vervelens toe wel doen

DUS deze slogan, voor wie zijn motor snokt, hapert of stottert, bij koude maar meest bij warme motor, zet een streepje op uw gas en kontroleer deze alvorens je past :-)

groetjes, dream ;-)

Geplaatst: 13 aug 2006, 13:24
door Dream
haha shadow, ik droom niet over TPS'sen, waarover ik dan wel droom wil je vast niet weten :-)

Tom ik reageerde ook al op jouw probleem, zoals ik reeds zei kan je niet alles op de TPS steken dat zou maar al te gek zijn h?
Wat dan wel welkom zou zijn TOM is dat je nu bvb jouw ervaring neerpent en jouw diagnose, hoe deed het euvel zich voor, welke bizondere kenmerken waren aan het defect die kunnen leiden tot de vaststellig dat het de benzinepomp was

Nu van mij een hele belangrijke vraag, deed jouw mankement zich voor op identiek altijd dezelfde gasstand? ja of nee
Met dit antwoord van jou Tom weet ik al genoeg

groetjes

Geplaatst: 13 aug 2006, 21:05
door Tom
Wel, de moto startte perfect. Zet hem in eerste. Het stotteren was dan al bezig. Hij draaide op ralenti ook onregelmatig en niet meer dan 950 toeren. Als ik dan mijn gas opendraaide dan reageerde hij als het ware niet en dan plots schoot mijn achterwiel in beweging. Dit bleef zich herhalen tot ongeveer ik de 60 per uur voorbij was, vanaf dan was alles normaal. Het maakte niet uit of hij warm of koud stond hij bleef dit zeer vervelende gedrag herhalen. Mijn garagist dacht onmiddelijk aan de TPS, dan aan de injectie. Maar na alles vervangen te hebben, bleef hij pruttelen. Je kon ook de ralenti niet verhogen. De benzinepomp had hij ook gecontroleerd en de druk bleek goed te zijn. Tot dat hij er een tank van een andere FJR op monteerde. Plots was het hakkelen volledig verdwenen, tot zijn grote verbazing, want de druk van de pomp was toch ok? Bleek dat het debiet van de pomp niet deugde. Ik heb nu geen enkel probleem meer van stotteren en een zeer minimaal en acceptabel on/off gevoel bij lage toeren.

Geplaatst: 13 aug 2006, 21:42
door Dream
Thx Tom voor jou uiteenzetting
Zo zie je maar hoe alles kan vergaan zelfs na uitmeten, maar ook daarmee lever je mij het bewijs dat het zeker niet om de TPS ging bij jou

De woordjes " constante snelheid met constant gas " die raketman beschrijft blijven mij hoog zitten en mijn voorkeur gaat bij hem daardoor nog steeds uit naar een defecte TPS, hij moet dit zeker blijven opvolgen, bij jou was er zeker geen sprake van constante gas en constante snelheid, daardoor kon het de TPS niet zijn

Ik ben ervan overtuigd dat er velen of in de toekomst zullen rond rijden met een FJR die meer dan een on/of gevoel heeft, daarom kan ik niet genoeg tot vervelens toe de nadruk leggen op rij, ervaar en stel vast, zo kan je vlug dingen uitschakelen en vooral, indien het bij constante snelheid en gasstand zal zijn, zal het hoogste waarschijnlijk de TPS zijn

groetjes

Geplaatst: 13 aug 2006, 23:07
door V4-lover
Dien CO toestand dan verander je de basisafstellking per cilinder afzonderlijk mee en daar moet ge met uw 2 pollen tegelijk afblijven.

Tot model 2002 zijn er gaatjes in de uitlaatcollector waar ge de Co kunt meten voor de Katalisator per cilinder en dit met een Co meter.
Na 2002 moogde zelf gaten boren en moertjes van 6mm op lassen als je deze wilt controleren of afstellen (de dealers kunnen andere uitlaatbochten bestellen bij de invoerder) hiervoor.

Ge regelt met die CO settings dus gewoon uw basisafstelling van 2,5 %vol, dat wat de construkteur voorschrijft en dit in stapjes van + of - 128.
Als je in die settings gaat zien zul je zien dat er geen enkele cilinde op de zelfde waarde staat, zodus:
voorbeeld:
cit 1 >>> +24
Cil 2 >>> -15
Cil 3 >>> -54
cil 4 >>> +76

Groetjes V4 ( een curieueze wegenwachter :roll: )

Geplaatst: 14 aug 2006, 00:10
door Raketman
Dream schreef:Nu om toch helemaal zeker te zijn vraag ik jou

- Heb je de topic " help mijn fjr stottert " helemaal gelezen?
- Kontroleer zeker of hij het meer doet bij warme motor dan bij koude motor
- Indien hij snokt, zeker bepalen of hij dat steeds op dezelfde gasstand doet

Indien deze 2 te dedecteren zijn zou het de TPS toch kunnen zijn, schrijf hierna uw bevindingen dan maar neer

Doet het hem voor op andere gasstanden dan zal het dus iets anders zijn, het zou moeten lukken dat de potentiometer ( TPS ) op 2 of meerdere plaatsen is ingebrand en waar brandt een weerstand of potentiometer het rapste in, bij vaak dezelfde stand natuurlijk, de meest gebruikte en deze zal waarschijnlijk bij de meeste van ons ergens op 0,5 ? 1 cm gas geven liggen, volgen verkeer en constante snelheden 50 ? 70 Km/h geven deze veel gebruikte gasstand.


Wel om heel concreet te zijn : het gebeurt altijd bij deellast. Dat kan dus zijn aan gelijk welk toerental, van vlak boven vrijloop tot ongeveer 5500 rmp. Hij trekt vlot, stottert niet, houdt niet in als ik aan het gas kom. Maar vanop het moment dat ik mijn gashendel constant houd gaat ie aan/uit. Typisch het punt waarop een injectie moet beslissen of er wel of geen inspuiting moet zijn. Bij lagere snelheden gebeurt het natuurlijk opmerkelijker omdat je daar nog geen last hebt van winddruk (waardoor je bij hogere snelheden automatisch moet gas blijven geven om dezelfde snelheid aan te houden, de grotere luchtweerstand zorgt voor een continue belasting die het blok moet blijven overwinnen).
Het gebeurt dus evengoed aan 30km/h in 2de, 50km/h in 2de of 3de (verschillende stand van de TPS dus), of is bij rugwind (en verminderde luchtweerstand) zelfs nog merkbaar aan 70km/h in 4de.

Allemaal verschillende standen van de TPS, maar allemaal ook punten waarop een digitaal reagerende injectie moet beslissen om wel of geen mengsel te spuiten...Daarom mijn idee dat dit geen TPS-probleem is.

Geplaatst: 14 aug 2006, 00:13
door Raketman
Dream schreef:OK Raketman TPS in orde, des te beter, dat is dan al uitgesloten want ik blijf erbij het is en blijft een zwak punt aan onze motor

Terloops mag ik je vragen hoe jij en je dealer zeker zijn dat de TPS uitgesloten is, welke meting is er uitgevoerd?

Ik geef hier maar een vb

Wanneer je naar de diagnose mode gaat kan je via het menu de gasklepstand opvragen
Het bereik van de TPS is ergens tussen de 0 - 125 graden
Het bereik op je motor moet liggen met gesloten gasklep tussen 15 - 17 graden
en met volledig open gaskleppen tussen 97 - 100 graden

Er tussenin gaande van volledig gesloten gaskleppen naar volledig open gaskleppen moet dus gegradueerd verlopen, dwz regelmatig, in stijgende lijn zonder haperingen

Maar dat is het nu net, deze meting werd ook bij mij op deze manier uitgevoerd, zonder dat er een defect aan het licht kwam van de TPS

Daarom graag had ik geweten hoe deze meting en besluit tot stand is gekomen dat alles OK is met de TPS

groetjes
Aangezien ik niet zo'n "believer" ben van hetgeen je op een schermpje kan aflezen en een TPS-sensor een veredelde potmeter is, kan je die nog perfect uitmeten met een Ohmmeter...

Geplaatst: 15 aug 2006, 00:14
door Dream
Ik heb je berichtjes gelezen raketman en zo te zien zal het idd niet de TPS zijn aangezien het op verschillende gasstanden waar te nemen is volgens je beschrijving of hij zou het al op meerdere plaatsen moeten laten afweten en dit zou ook voor mij de 1 ste keer zijn dat ik dit hoor

Uiteraard kan je de TPS uitmeten met een ohmmeter, of dit dan volledig uitsluitsel zal geven weet ik niet aangezien het bij mij althans enkel voorkwam bij warme motor en om de juiste meetwaarden te verkrijgen meen ik gelezen te hebben dat je hem moet uitmeten bij ongeveer 20 ? C

In ieder geval alles staat goed beschreven om de TPS uit te meten in de werkplaatshandboek engelse versie hier op de site te downloaden, er zijn 2 manieren dacht ik, TPS gemonteerd op de motor en TPS gedemonteerd, ik wil het gerust morgen eens opzoeken en hier dan neerpennen

groetjes en tot morgen