De kleppen van een FJR moeten normaal maar op 40.000 gesteld worden.mailb0xer schreef:Mannen,
Kunnen jullie je factuur nog eens opdiepen en kijken hoeveel werkuren er gespendeerd zijn aan jullie groot onderhoud (24.000 incl. kleppen regelen)?
Ik kom net terug van de dealer en het totaal aantal aangerekende werkuren: 6uur en 50 minuten!!
Volgens mij ben ik dik in de zak gezet, maar ik wil eerst eens informeren voor ik verdere stappen onderneem.
Philip
PS: Ik heb berleden jaar een boite laten vervangen 'onder waarborg' waaop de dealer nogal veel uren heeft gespendeerd. Ik vermoed dat hij via dit 'groot ondrhoud' wat uren wil terugwinnen. Dat ganse waarborg geval heeft me sowieso al een 300 euro gekost (moto is ongeveer 10 keer binnengeweest en telkens was er een kost van olie, nafte, dit of dat.. wat niet zou onder de waarborg vallen)
groot onderhoud €€
Moderator: Abeloos
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Jo demannen.
Groot onderhoud 12.000km bij Lammens.
4,2 L olie 36,96
4 bougies 36,00
Luchtfilter 28,42
Oliefilter 12,34
Moer balhoofd 19,65
Werk 99,00
Totaal 232,37
De moer van het balhoofd is vervangen omdat daar mijn oude gps op gemonteerd stond.
Groot onderhoud 12.000km bij Lammens.
4,2 L olie 36,96
4 bougies 36,00
Luchtfilter 28,42
Oliefilter 12,34
Moer balhoofd 19,65
Werk 99,00
Totaal 232,37
De moer van het balhoofd is vervangen omdat daar mijn oude gps op gemonteerd stond.


Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Sommige mensen laten hun beurten om de 6000 km doen ipv om de 10000.spider schreef:Jo Marcel,
Bougies & luchtfilter moeten op 10000 km nog niet vervangen worden pas om 20.000 km.
Groetjes Rudy
De rijkeren onder ons h?

"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Hangt er ook vanaf hoeveel km's je per jaar doet.
Tegen mij zeiden ze in het begin ook om de 6000 km, na de eerste 6000 km, moest ik nog maar om de 10 000 km.
We zijn nu bijna 2 jaar verder en zit al aan de 35 000 km, dus om de 10 000 km is ruim voldoende.
Groetjes,
Michel
Tegen mij zeiden ze in het begin ook om de 6000 km, na de eerste 6000 km, moest ik nog maar om de 10 000 km.
We zijn nu bijna 2 jaar verder en zit al aan de 35 000 km, dus om de 10 000 km is ruim voldoende.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
- Pikke senior
- 75 cc
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jul 2006, 21:02
- Locatie: Landen
Sinds ik mij vorig jaar een nieuwe FJR heb aangeschaft en ik er ook mee ga werken, doe ik het onderhoud van mijn moto niet meer zelf.
Telkens schrik ik opnieuw van de bedragen die je links en rechts opvangt die men aanrekent voor groot onderhoud
Als ik het vergelijk maak met mijn auto (Toyota) : Er moet meer olie in, de filters zijn groter en een kleine beurt neemt meer tijd in beslag.
Toch betaal ik een stuk minder voor mijn auto.
Eerlijk : ik vind de prijzen bij de motodealers te hoog. Iedereen moet leven zal je zeggen, maar toch. Zo makkelijk en zo vlug heb ik ze ook niet verdiend hoor.
Telkens schrik ik opnieuw van de bedragen die je links en rechts opvangt die men aanrekent voor groot onderhoud

Als ik het vergelijk maak met mijn auto (Toyota) : Er moet meer olie in, de filters zijn groter en een kleine beurt neemt meer tijd in beslag.
Toch betaal ik een stuk minder voor mijn auto.
Eerlijk : ik vind de prijzen bij de motodealers te hoog. Iedereen moet leven zal je zeggen, maar toch. Zo makkelijk en zo vlug heb ik ze ook niet verdiend hoor.
-
- 50 cc
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 mei 2007, 15:52
- Locatie: Almere (NL)
Heren,
hieronder de rekening van mijn 50.000 km beurt (eigenlijk verlate 40.000 beurt).
Het onderhoud is uitgevoerd op 13-04-2007 door Motor Centrum Emmeloord bij 50.349 km.
Omschrijving____________Aantal__________Prijs___________Korting __________Totaal
Motorolie 10W40 __________43____________0,95___________________________40,85
Fort?____________________1____________10,50___________________________10,50
SW.ASSY, FR.STOP________1____________20,11__________________________ 20,11
OIL CLEANER_____________1____________12,47___________________________12,47
AIR CLEANER_____________1____________28,33___________________________28,33
PANEL A_________________1____________39,58___________________________39,58
DRIVE SHAFT GEAR OIL____1____________42,35___________50%____________21,17
DIVERSEN_______________1_____________5,00____________________________5,00
Milieuheffing______________1_____________2,50____________________________2,50
Subtotaal____________________________________________________________180,51
Arbeidsloon______________5___________________________________________250,00
Totaal_______________________________________________________________430,51
Voor een dergelijke beurt staat 4,5 uur arbeid voorgeschreven vanuit Yamaha.
Dat andere half uurtje is dus voor het vervangen van Paneel A (Zwarte kapje links tegen tank aan) en het afstellen van de verlichting e.d.
Verder heb ik toen ook nog het volgende erop laten zetten:
Set Pilot Road 2 incl montage____1____380,00______380,00
Ventielset___________________1_____27,50_______27,50
Kleppen stellen was deze keer niet nodig, dus over 40.000 kilometertjes pas weer.
Als ze dit wel hadden moeten doen, was er maximaal ? 100,00 bijgekomen.
PS Hoe bouw je hier eigenlijk een normale tabel, zodat alles mooi onder elkaar komt te staan???
hieronder de rekening van mijn 50.000 km beurt (eigenlijk verlate 40.000 beurt).
Het onderhoud is uitgevoerd op 13-04-2007 door Motor Centrum Emmeloord bij 50.349 km.
Omschrijving____________Aantal__________Prijs___________Korting __________Totaal
Motorolie 10W40 __________43____________0,95___________________________40,85
Fort?____________________1____________10,50___________________________10,50
SW.ASSY, FR.STOP________1____________20,11__________________________ 20,11
OIL CLEANER_____________1____________12,47___________________________12,47
AIR CLEANER_____________1____________28,33___________________________28,33
PANEL A_________________1____________39,58___________________________39,58
DRIVE SHAFT GEAR OIL____1____________42,35___________50%____________21,17
DIVERSEN_______________1_____________5,00____________________________5,00
Milieuheffing______________1_____________2,50____________________________2,50
Subtotaal____________________________________________________________180,51
Arbeidsloon______________5___________________________________________250,00
Totaal_______________________________________________________________430,51
Voor een dergelijke beurt staat 4,5 uur arbeid voorgeschreven vanuit Yamaha.
Dat andere half uurtje is dus voor het vervangen van Paneel A (Zwarte kapje links tegen tank aan) en het afstellen van de verlichting e.d.
Verder heb ik toen ook nog het volgende erop laten zetten:
Set Pilot Road 2 incl montage____1____380,00______380,00
Ventielset___________________1_____27,50_______27,50
Kleppen stellen was deze keer niet nodig, dus over 40.000 kilometertjes pas weer.
Als ze dit wel hadden moeten doen, was er maximaal ? 100,00 bijgekomen.
PS Hoe bouw je hier eigenlijk een normale tabel, zodat alles mooi onder elkaar komt te staan???
Jeroen Goddijn
- Abeloos
- Beheerder
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
Dag luitjes,
Ik doe het onderheod van mijn FJR?ke zelf en moet zeggen dat ik aardig wat ???'sss in mijn zakken hou als ik hierboven die prijzen en banditisme praktijken van sommige dealers heb gelezen.
Op 31/5 een onderhoud uitgevoerd op 42.075KM
Mijn boodschappenlijstje:
Bougies, 7.60 Euro/stuk x4 30.40 Euro
Luchtfilter, 28.42 Euro (Niet nodig gehad, reeds voor onderhoud op 50.000Km)
Cardanolie 0.2 liter 1.30 Euro
Half-synthetische motorolie 4.0 liter 19.95 Euro
Oliefilter 11.60 Euro
Totaal 91.67 Euro
Bovenstaande zaken vervangen, reinigen van de luchtfilter, smeren van ophaging en bok, controle van remmen, koppeling- en remolie niveau kost mij maar drie en een half uur werk.
Dan nog een opmerking: De dichtingsring op een aftapplug is niet telkens versleten of beschadigd.
Groeten, Arne.
Ik doe het onderheod van mijn FJR?ke zelf en moet zeggen dat ik aardig wat ???'sss in mijn zakken hou als ik hierboven die prijzen en banditisme praktijken van sommige dealers heb gelezen.
Op 31/5 een onderhoud uitgevoerd op 42.075KM
Mijn boodschappenlijstje:
Bougies, 7.60 Euro/stuk x4 30.40 Euro
Luchtfilter, 28.42 Euro (Niet nodig gehad, reeds voor onderhoud op 50.000Km)
Cardanolie 0.2 liter 1.30 Euro
Half-synthetische motorolie 4.0 liter 19.95 Euro
Oliefilter 11.60 Euro
Totaal 91.67 Euro
Bovenstaande zaken vervangen, reinigen van de luchtfilter, smeren van ophaging en bok, controle van remmen, koppeling- en remolie niveau kost mij maar drie en een half uur werk.
Dan nog een opmerking: De dichtingsring op een aftapplug is niet telkens versleten of beschadigd.
Groeten, Arne.
Mvg, Abeloos 

Motorrijden is steeds een beetje reizen!


Motorrijden is steeds een beetje reizen!
-
- 50 cc
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:34
- Locatie: Son (NL)
Hallo Arne,abeloos schreef:Dag luitjes,
Ik doe het onderheod van mijn FJR?ke zelf en moet zeggen dat ik aardig wat ???'sss in mijn zakken hou als ik hierboven die prijzen en banditisme praktijken van sommige dealers heb gelezen.
Op 31/5 een onderhoud uitgevoerd op 42.075KM.........
Groeten, Arne.
Ik wil mijn volgende onderhoud ook zelf doen, mag ik vragen hoe jij de motor laat lopen zonder tank erop ?
Dit is namelijk nodig om de gasklephuizen te synchroniseren.
Ik heb al toestanden gezien met touwen en gekantelde tank.
Zelf overweeg ik om verlengstukken te maken, maar daarvoor heb ik zowel de brandstof- als de elektrische fiches nodig van een pertotale FJR.
Wie een pertotalleke heeft dus : gelieve mij te kontakteren.
Grtz,
Frankie
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
- Abeloos
- Beheerder
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
ikkezelluf schreef:Da's niet te duur voor 4 liter, je hebt toch wel motorolie gebruikt die geschikt is voor motoren?? Dit i.v.m. de natte plaatkoppeling?abeloos schreef:Half-synthetische motorolie 4.0 liter 19.95 Euro
Groeten, Wim
Wim,
Even naar de site van RAD gaan, door klikken bij 'Techniek' naar de smeermiddelen. RAD= gespecialiseerd in motor benodigdheden.
By the way, hun gamma in techniek zal nog ruim worden uitgebreid tot een totaal aanbod voor de doe het zelf onderhouds techneuten onder ons!
Greetz, Arne
Mvg, Abeloos 

Motorrijden is steeds een beetje reizen!


Motorrijden is steeds een beetje reizen!
- Abeloos
- Beheerder
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
Frankie,Den Boete schreef:Hallo Arne,abeloos schreef:Dag luitjes,
Ik doe het onderheod van mijn FJR?ke zelf en moet zeggen dat ik aardig wat ???'sss in mijn zakken hou als ik hierboven die prijzen en banditisme praktijken van sommige dealers heb gelezen.
Op 31/5 een onderhoud uitgevoerd op 42.075KM.........
Groeten, Arne.
Ik wil mijn volgende onderhoud ook zelf doen, mag ik vragen hoe jij de motor laat lopen zonder tank erop ?
Dit is namelijk nodig om de gasklephuizen te synchroniseren.
Ik heb al toestanden gezien met touwen en gekantelde tank.
Zelf overweeg ik om verlengstukken te maken, maar daarvoor heb ik zowel de brandstof- als de elektrische fiches nodig van een pertotale FJR.
Wie een pertotalleke heeft dus : gelieve mij te kontakteren.
Grtz,
Frankie
Synchronisatie van gasklephuizen heb ik nog niet uitgevoerd. Regeling van kleppenspeling is pas nodig wanneer je dat hoort en voelt aan het afnemen van het vermogen. (Vraag maar na aan onze MAX). De handleiding en de mening van de dealers spreekt van 40.000KM maar dit is puur een commercieel aspect. Ik weet zeker als mijn FJR?ke op 50.000Km nog geen reden kenbaar maakt om de speling te regelen dat ik er nog niet naar zal kijken of laten kijken.
Wat betreft de tank: Om nieuwe bougies te plaatsen haal ik die er ook niet af. Ik ga als volgd tewerk:
* lossen van tankbouten onder stuur, en centrale scharnierbout onder zadel wegnemen,
* op het frame, dat onder het zadel steekt, plaats ik een houten blok van +/- 10 bij 10cm en dit om niet onderuit te kunnen slaan als de blok wat naar achter moet kantelen.
* Hef de tank omhoog en plaats de achterkant op die blok terwijl je de tank zoveel mogelijk naar achter schuift.
* Zorg voor een houten stukje hout van +/- 25cm lang om tussen de voorzijde van de tank en stuurkolom te plaatsen.
* Op deze mannier is er voldoende ruimte om aan de motor te sleutelen.
* Neem nu de alu-tussensteun weg.
Dit is en methode dat een beroeps motor techneut mij heeft aangeleerd.
PS bij volgende werkzaamheden zal ik eens wat fotokes nemen en posten. indien er nog mensen overwegen om zelf onderhoud uit te voeren kunnen ze me steeds persoonlijk contacteren.
Greetz, Arne
Mvg, Abeloos 

Motorrijden is steeds een beetje reizen!


Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Boete,abeloos schreef:Frankie,Den Boete schreef:Hallo Arne,abeloos schreef:Dag luitjes,
Ik doe het onderheod van mijn FJR?ke zelf en moet zeggen dat ik aardig wat ???'sss in mijn zakken hou als ik hierboven die prijzen en banditisme praktijken van sommige dealers heb gelezen.
Op 31/5 een onderhoud uitgevoerd op 42.075KM.........
Groeten, Arne.
Ik wil mijn volgende onderhoud ook zelf doen, mag ik vragen hoe jij de motor laat lopen zonder tank erop ?
Dit is namelijk nodig om de gasklephuizen te synchroniseren.
Ik heb al toestanden gezien met touwen en gekantelde tank.
Zelf overweeg ik om verlengstukken te maken, maar daarvoor heb ik zowel de brandstof- als de elektrische fiches nodig van een pertotale FJR.
Wie een pertotalleke heeft dus : gelieve mij te kontakteren.
Grtz,
Frankie
Synchronisatie van gasklephuizen heb ik nog niet uitgevoerd. Regeling van kleppenspeling is pas nodig wanneer je dat hoort en voelt aan het afnemen van het vermogen. (Vraag maar na aan onze MAX). De handleiding en de mening van de dealers spreekt van 40.000KM maar dit is puur een commercieel aspect. Ik weet zeker als mijn FJR?ke op 50.000Km nog geen reden kenbaar maakt om de speling te regelen dat ik er nog niet naar zal kijken of laten kijken.
Wat betreft de tank: Om nieuwe bougies te plaatsen haal ik die er ook niet af. Ik ga als volgd tewerk:
* lossen van tankbouten onder stuur, en centrale scharnierbout onder zadel wegnemen,
* op het frame, dat onder het zadel steekt, plaats ik een houten blok van +/- 10 bij 10cm en dit om niet onderuit te kunnen slaan als de blok wat naar achter moet kantelen.
* Hef de tank omhoog en plaats de achterkant op die blok terwijl je de tank zoveel mogelijk naar achter schuift.
* Zorg voor een houten stukje hout van +/- 25cm lang om tussen de voorzijde van de tank en stuurkolom te plaatsen.
* Op deze mannier is er voldoende ruimte om aan de motor te sleutelen.
* Neem nu de alu-tussensteun weg.
Dit is en methode dat een beroeps motor techneut mij heeft aangeleerd.
PS bij volgende werkzaamheden zal ik eens wat fotokes nemen en posten. indien er nog mensen overwegen om zelf onderhoud uit te voeren kunnen ze me steeds persoonlijk contacteren.
Greetz, Arne
Houten blokje ondersteken is gemakkelijk. Je kan ook de tank losmaken, vooraan een koordje aan vastmaken, scharnieren en hem achteraan aan handvaten duo vastmaken zodat hij omhoog blijft staan
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Bedankt voor de uitleg iedereen !
Zijn de leidingen lang genoeg om de motor te laten draaien met de tank omhoog ?
Ik heb al foto's gezien op FJRowners.com, maar heb het nog niet zelf getest.
Als ik terugkom van het Zwarte Woud is mijn brommer aan onderhoud 20 000 toe, dan zien we wel.
Ik laat zeker iets horen.
Grtz
Den Boete
Zijn de leidingen lang genoeg om de motor te laten draaien met de tank omhoog ?
Ik heb al foto's gezien op FJRowners.com, maar heb het nog niet zelf getest.
Als ik terugkom van het Zwarte Woud is mijn brommer aan onderhoud 20 000 toe, dan zien we wel.
Ik laat zeker iets horen.
Grtz
Den Boete
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Ben onlangs gaan informeren bij een dealer. 250 euro in combinatie met een onderhoud.Dirk schreef:Hallo ! Weet er iemand nog wat hij betaald heeft om zijn fjr op full power te zetten ? Ik hoor hier ook verschillende prijzen voor ! Van 125 tot 200 euro ! Das maar ( hm ) een verschil van 75 euro ! Grts Tommeke
Telefonisch andere dealer gecontacteerd en we komen uit op 150 euro.
Hoi Arne,
De kosten van de cardan olie a 1,20 stonden ook op mijn factuur toen ik de motor voor de 20.000 km beurt ging. Echter toen ik vorige dag opnieuw ging vragen voor de onderdelen waren alle prijzen ongeveer hetzelfde gebleven in vergelijk met vorig jaar echter. NU MOEST ER SPECIALE YAMAHA CARDAN OLIE in a ? 43,50 per liter en dat terwijl je maar 0,2 L nodig heb. Ook ik ga vanaf nu de beurten zelf doen. Ben trouwens nu toe aan de 40.000 km beurt. Qua onderdelen zonder cardanolie en gewone olie ? 81,- (In Nederland)
De kosten van de cardan olie a 1,20 stonden ook op mijn factuur toen ik de motor voor de 20.000 km beurt ging. Echter toen ik vorige dag opnieuw ging vragen voor de onderdelen waren alle prijzen ongeveer hetzelfde gebleven in vergelijk met vorig jaar echter. NU MOEST ER SPECIALE YAMAHA CARDAN OLIE in a ? 43,50 per liter en dat terwijl je maar 0,2 L nodig heb. Ook ik ga vanaf nu de beurten zelf doen. Ben trouwens nu toe aan de 40.000 km beurt. Qua onderdelen zonder cardanolie en gewone olie ? 81,- (In Nederland)
Geneet van t leave, du leafs mer eine kier