Pagina 3 van 5
Geplaatst: 28 jan 2006, 12:38
door @ FJR
Marcel,
de achterband heeft de toevoeging B erbij staan, de voorband niet.
de gewone versie is niet helemaal geschikt voor de FJR,
net zoals bij de Bridgestone BT020, daar heb je ook een speciale versie die geschikt is voor de zwaardere toermotoren
succes

Geplaatst: 28 jan 2006, 14:49
door Julle
De gewone Roadtec Z6 is een algemene ontwikkeling van een band. Wanneer er een B achter staat betekent dit dat deze band een speciale fabricatie is die voor een beperkt aantal motoren is ontwikkeld (FJR - BMW Series - Ducati ST enz. )
Julle
Geplaatst: 28 jan 2006, 14:50
door FJR-Freak Max
fjrMarcel schreef:@FJR : Ik zal dat eens navragen want ik wist zelf niet dat er een speciale band bestond voor de fjr.
Ja hoor Marcel, zoals @FJR al aanhaalde zijn er bij verschillende bandenmerken speciale versie's voorzien om onder de toerbuffels te leggen, onlangs heeft Pirelli ook een speciale versie uitgebracht voor onze FJR in het type "Diabolo Strada" die nog beter geschikt is voor de levensduur dan de huidige gekende "Pirelli Diabolo Strada"
Max

Geplaatst: 29 jan 2006, 06:56
door Peet
Ik heb in september 2004 de gewone MEZ6 laten plaatsen (achter), toen was deze nieuw op de markt, en deze was versleten na slechts 6000 km !
Sindsdien ben ik terug overgestapt naar BT20. Gemiddeld doe in zo'n 9000 km met een BT20 of een MEZ4.
Als de MEZ6 versie met verstevigd karkas voor FJR beter is dan de gewone moet in misschien nog eens proberen.
Heeft er al iemand ervaring met beide soorten?
Geplaatst: 29 jan 2006, 11:47
door Big Jomb
Ha de mannen,
De laatste keer heb ik de
Michelin Pilot Road katen opleggen, maar aan de hand van jullie verslagen en bevindingen, denk ik eraan om of de Pilrelli Diabolo Strada of de Metzeler Roadtec Z6 op te leggen, tegen dan is er misschien alweer een betere band
Met de Bridgestone's BT 020 amper 5500 km gereden, veel te weinig, de Michelin (achter) ligt er nu 4500 km op en amper slijtage te merken.
Slukes
Geplaatst: 29 jan 2006, 17:30
door Polarend
ik heb de metz roadtec z6 b er opliggen en heb hem spijtig genoeg na lek gereden te hebben erafmoeten halen
maar toen had hij mij al 13000km trouw en veilig gedien dus heb ik er terug een op gelegt met b
dus voor de zwaardere motoren
groeten pol
Geplaatst: 30 jan 2006, 08:10
door Vlootje
Bangelijk

om zien hoe verschillend het aantal afgelegde km is bij de verscheidene forumgebruikers.
Dit verschilt dus v/d luttele
4500 ? 6000 km tot +/- 13000km en dit dan nog dikwijls met hetzelfde type band?
Ligt dit dan aan de zo verschillende rijstijl OF vervangt de ene zijn banden gewoon weer veel rapper omdat
ie geen risico's durft nemen en bv rapper een onveilig gevoel (tss de 2 oren) heeft ??
Ik kan bv best aannemen dat iemand die veel autostrade kms maalt rapper de vlak gereden band te vervangen
heeft dan zijn collega die af en toe zijn bandjes rond gaat bochten tijdens het weekend.
Ikzelf heb er nu 13000 gedaan met de BRidgestone's BT 020 maar morgen heb ik een afspraak voor een paar
DIABOLO STRADA 's.
Ik zou nog wel wat langer weg kunnen maar heb nu wel al :
- schuddend stuur bij handloos rijden
- gevoelig nemen van oneffenheden (bv beton (macadam) baan over het midden van rijvak verwisselen)
- achterband centraal net te weinig tekening ...
- wat me het meest stoort : het insturen verloopt stroef en geeft af en toe het gevoel van
invallen
@ Max
Waar moet ik op letten om me de juiste soort STRADA's te laten aanmeten?? Welk verschil in codering??
thanks
Geplaatst: 30 jan 2006, 08:55
door dartagnan
Hallo Vlootje,
de laatste band die ik heb laten plaatsen was de Pirelli Diablo en deze band heeft mij +/- 7000km veilig en wel door de bochtige wegen van Oostenrijk en de Italiaanse dolomieten gebracht. Geen enkele band heeft mij zoveel vertrouwen gegeven als de Pirelli en dat was de 4de band die ik heb laten plaatsen. De vorige banden breek ik niet af, maar Pirelli staat bij mij op nr.1
Toen mijn dealer de band erop gelegd had was ik wel verwonderd dat het midden ongegroefd was, zoals je op de bijgevoegde foto kunt zien.
Dat is niet het geval bij de Metzler, die trouwens uit dezelfde fabriek van de band rolt.
Doch mijn wantrouwen was snel weg toen ik eerste keer met de nieuwe band door de gietende regen reed.
Zoals ik reeds zei heeft hij het ongeveer 7000km met mij volgehouden, maar band was dan wel totaal versleten, over bijna het ganse loopvlak.
Serge
Geplaatst: 30 jan 2006, 12:35
door den R1 zot
Hoi Vlootje,
Hoe dat komt al die verschillende kilometers daar heb ik geen idee van.
De ??ne zal harder aan z'n gas draaien bij vertrek dan de ander zeker?
Vanuit stilstand vol op de gas of na enige meters/snelheid scheelt al aardig wat in de slijtage op de bandjes.
Laat remmen tot in de bocht is ook mooi te zien op de voorband trouwens.
Ik rij veel met duo en ik dacht dat ik beide bandjes heb vervangen op 13.000 Km, zo rap is dat niet naar mijn goesting.
De bandjes op den R1 gaan max 2-3 dagen mee (circuit = 6 x 20 minuutjes per dag).
Vroeger haalde ik tussen de 7000 - 12000 km met een setje op de R1.
Maar of ik nu traag rij?
Laat ons zeggen gematigd sportief met af en toe nen uitschieter om eens achterom te kunnen kijken
Ik heb blijkbaar dezelfde band als Dartagnan, we schoven met ons achterwiel op net dezelfde plaats.
Ik ben kontent van de Diablo tot hiertoe.
Groetjes,
den R1 zot, natuurlijk....... nog altijd.

Geplaatst: 30 jan 2006, 17:44
door Julle
7.000 km vind ik toch heel weinig Serge. Ik deed met de vorige MEZ6 13000 km en die was dan wel helemaal versleten.
Mvg
Julle
Geplaatst: 30 jan 2006, 18:34
door FJR-Freak Max
Vlootje schreef:@ Max
Waar moet ik op letten om me de juiste soort STRADA's te laten aanmeten?? Welk verschil in codering??
thanks
Hey Vlootje,
Zoals je hier al van verschillende mensen kan lezen heb je zeker voor een goede band gekozen
Ook ik ben z??r tevreden en dit in alle weersomstandigheden over de "Pirelli Diaolo Strada", wel moet ik zeggen dat ik nog maar met de gewone reed en niet met de gecodeerde voor de toerbuffels
Op het motosalon is mij voor het eerst gezegd door de directie van Yamaha dat er speciaal voor onze FJR een verstevigde diabolo strada op de markt is gekomen maar welke codering deze heeft gekregen weet ik zelf nog niet
Normaal gezien als je dit aan je bandenboer of dealer vraagt kunnen zij je dat dan wel vertellen

of misschien dat er hier al leden zijn die van de codering op de hoogte zijn
Max

Geplaatst: 30 jan 2006, 18:38
door Big Jomb
Ha de mannen,
Vlootje schreef:
Ikzelf heb er nu 13000 gedaan met de BRidgestone's BT 020 maar morgen heb ik een afspraak voor een paar
DIABOLO STRADA 's.
Toch een merkelijk verschil, ik deed maar
5500 km met de BT 020's, altijd met de goede bandenspanning, en verhouding rijtijd alleen / duo ongeveer 65% / 35%.
En toch ook een merkelijk verschil tussen de km's die Julle en Dartagnan reden met een band die nagenoeg hetzelfde karkas heeft, zo zie je maar
Slukes
Geplaatst: 30 jan 2006, 21:56
door Julle
Max,
De Mez6 B is niet alleen voor de FJR ontwikkeld maar voor verschillende zware toermotoren. Op het MAG forum zit een kenner (Firestorm) die hier alles over weet
Julle
Geplaatst: 31 jan 2006, 02:33
door FJR-Freak Max
Julle schreef:Max,
De Mez6 B is niet alleen voor de FJR ontwikkeld maar voor verschillende zware toermotoren. Op het MAG forum zit een kenner (Firestorm) die hier alles over weet
Julle
Hey Julle,
Daar heb je natuurlijk gelijk in hoor, het was maar een aanhaling van mij dat ik enkel onze FJR als toerbuffel vernoemde en niet bevoorbeeld de "Pan" of de "BMW" want daar zijn de bovenvernoemde banden ook voor geschikt
Niet dat ik iets tegen die andere toermotoren heb hoor maar omdat we hier toch op een FJR forum zitten heb ik de rest niet tersprake gebracht
Max

Geplaatst: 31 jan 2006, 14:03
door Firechief
fjrMarcel schreef:Jo Demannen,
Ik ben deze namiddag bij den bandenboer geweest voor nieuwe sloefen op mijn koekenblik, en hij wist mij te vertellen dat de MEZ6 te verkrijgen zijn aan 250 euro. Dit voor een volledig stel, dus vooraan en achteraan uitbalanceren plus plaatsen. Het lijkt mij een zeer goedkope prijs.
Bij bandenboer Stevens in Lochristi, het is maar een kleine garage en hij doet ook mee aan races (motor) voor zijn hobby.
Bij deze heb ik vanmiddag gebeld om te verifi?ren of het om de B-versie ging of niet. Hij wist me te vertellen dat er echter geen prijsverschil op zit, en heb dan ook bij deze de B- versie besteld. Voor diegenen die hun sloefkes moeten veranderen is het althans de moment om te bestellen, want aan deze prijs vind je ze nergens ! (Contactgegevens zijn te verkrijgen via PB)
Firechief
Geplaatst: 31 jan 2006, 17:58
door stropke
Heb zonet een gesprek gehad met mijn dealer Lammens over banden
de MEZ6 is te verkrijgen in drie versies : de gewone voor alle motoren ,de B voor BMW en de Y voor Yamaha
Pirelli en Metzeler werken samen met Yamaha bij het ontwikkelen van banden
Groeten uit Gent
Stropke

Geplaatst: 31 jan 2006, 20:09
door Firechief
@ Stropke,
Hieronder vind je de lijst die ik rechtstreeks heb overgenomen van de site van Metzeler, en zoals je kan zien staat er geen "Y" tussen zoals je dealer je vertelde. Ook als je op de site van Metzeler gaat zoeken welke banden geschikt zijn voor je moto, wordt er voor de FJR 1300A aangeraden om de vetgedrukte types te gebruiken. Ik denk dat door die "B" al snel de link gelegd wordt naar BMW, maar onterecht.
Site van Metzeler
ROADTEC Z6 FRONT Front
120/60ZR17M/CTL(55W) RODZ6F
110/70ZR17M/CTL54W RODZ6F
120/70ZR17M/CTL (58W)(G) RODZ6F
120/70ZR17M/CTL (58W)(K) RODZ6F
120/70ZR17M/CTL (58W)(L) RODZ6F
120/70ZR17M/CTL (58W)(U) RODZ6F
120/70ZR17M/CTL(58W) RODZ6F
120/70ZR18M/CTL(59W) RODZ6F
110/80ZR18M/CTL(58W) RODZ6F
ROADTEC Z6 Rear
190/50ZR17M/CTL (73W)(U) RODZ6
190/50ZR17M/CTL(73W) RODZ6
180/55ZR17M/CTL(73W)(B) RODZ6
180/55ZR17M/CTL(73W)(C) RODZ6
180/55ZR17M/CTL (73W)(E) RODZ6
180/55ZR17M/CTL(73W)(K) RODZ6
180/55ZR17M/CTL(73W) RODZ6
160/60ZR17M/CTL(69W) RODZ6
160/60ZR18M/CTL(70W) RODZ6
170/60ZR17M/CTL(72W) RODZ6
150/70ZR17M/CTL(69W) RODZ6
Firechief
Geplaatst: 31 jan 2006, 20:15
door stropke
Mijn dealer heeft het mij niet gezegd ,hij heeft het mij laten zien in een boek van metzeler
Groeten uit Gent
Stropke

Geplaatst: 31 jan 2006, 21:23
door Dream
Stropke,
dit zag ik zonet op de site van jouw dealer
Uitzonderlijke promotie: 235 euro netto
voor een set banden (voor+achter) 120/70-17 + 180/55-17
(inclusief montage & uitbalanceren)
groetjes
Geplaatst: 31 jan 2006, 21:30
door Firechief
Staat wel niet bij welk merk en type.
Firechief