Pagina 3 van 5
Geplaatst: 01 jun 2006, 22:09
door Dream
hoi Roco,
Thx voor de info, ik en waarschijnlijk het gehele forum hopen voor jou dat het stotteren van de baan zal zijn, ik kijk al uit naar je volgende mededeling, wat ik van jouw melding opgestoken heb is alvast dat het uitgetest kon worden, de ECU van de FJR geeft idd geen melding over die defecte TPS, maarja eenmaal je de exacte diagnose kent met de daarbij horende verschijnselen zal je onmiddellijk bij een 2 de keer de link maken h?.
In ieder geval wil ik bij deze meedelen dat de ritjes met de FJR nog steeds schokvrij verlopen

das toch al bijna een jaar h? en ik 14 dagen terug opnieuw volop genoten heb van Luxemburg en zijn omgeving en niet te vergeten van de FJR natuurlijk ( en mijn collega met zijn fazer 1000 )
groetjes aan allen,
dreamke
Geplaatst: 15 jun 2006, 23:20
door ROCO
Hi Dream,
We zijn dit week-end een viertal dagen gaan toeren in de eifel en de motor liep als een liertje,alle snelheden gedaan alsook met heel warme motor traag verkeer moeten volgen en dat alles zonder stotteren!!
Het was een plezier en ook wel een opluchting om stottervrij te rijden,
Bedankt Dream voor je moeite van al de uitleg over de gtps dank zij jou tip kon dit mankement aan onze fjr vlot opgelost worden!!
Waar dit forum al niet goed voor is!!

Stotteren motor
Geplaatst: 19 jun 2006, 00:30
door Dream
Beste Roco en opstarter van deze topic

Zo zie je maar dat de genomineerden met een defecte TPS blijven stijgen
Ik meen bij deze ook te mogen zeggen zonder blozen dat het probleem niet echt gekent was en door mezelf hogerop beschreven ontdekt is,
iedereen FJrijders en dealers kunnen er maar goed mee zijn h? en zal het zoeken overbodig maken
Het begint er toch ferm op te gelijken dat dit onderdeeltje " TPS " bij verschillende FJR's een zwakke schakel is, natuurlijk ??nmaal gekent door de dealers en erkent door Yamaha gemakkelijk op te lossen en hopelijk maken ze een betere versie van de TPS want ik dacht te lezen 186 ? voor een potentiometerke dat dan nog kwalitatief niet voldoet is wel straf doorgerekend, neem daar bij de meeste plaatsing en afstelling nog eens bij en mss wat vooraf ging omdat het probleem niet gekent is, afstellen motor, enz ....... als hij niet meer onder garantie valt amaai geldbeugel

dit alles door zo'n onnozel piepklein dingetje
Blij te horen Roco dat ook voor jou het probleem opgelost is, veel rijplezier en hopelijk komen we elkaar eens tegen op een terrasje h?
Groetjes, Dream
Geplaatst: 09 aug 2006, 20:49
door Tom
Hallo,
ik zit met hetzelfde probleem!! Mijn dealer heeft de TPS vervangen maar het probleem blijft!!. Ik heb mijn FJR vorige week okkazie bij hem gekocht. Een blauwe van 2003. Tijdens de testrit heb ik er niks van ondervonden. Nu staat hij al twee dagen bij mijn dealer en hij kan de oorzaak niet vinden. T' is toevallig niet over dezelfde moto dat we spreken?
Geplaatst: 10 aug 2006, 14:18
door Tom
Dealer heeft het probleem opgelost; benzinipomp kapot. Dus niet altijd de tps die de oorzaak is.
Geplaatst: 12 aug 2006, 17:45
door Dream
Tja Tom,
Uiteraard kan en mag je niet alles direct op dat ding steken h?, als je alles goed leest zal je merken dat dit het laatste is dat ik suggereer, zo'n ding kost geld en vervang je niet zomaar, daarvoor gaf ik duidelijke wenken, wellicht zal jouw euvel op andere toerentallen en gasstanden voorgekomen hebben, dan krijg je al een andere diagnose h?
Dus voor iedereen, alle tips die hier worden meegegeven dienen als info, de ene zal er iets mee kunnen doen, de andere niet, maar laat je nooit zomaar leiden tot het vervangen van dingen waarbij je niet zeker bent
In bovenstaand geval is het door een dealer gebeurd, als je niet onmiddellijk de oplossing vind en je kan het u permiteren als dealer ( omdat het stuk in voorraad is bvb ) om bvb met de TPS, Bougies, Lamdasonde, Benzinepomp, Injectors en ga zo maar verder uitsluitsel te bekomen, waarom niet h?
Uiteindelijk wordt er iets gedaan en de bedoeling is de klant helpen toch?
Groetjes, Dream
Geplaatst: 21 sep 2007, 18:48
door FJbaRt
Ik vrees dat ik een vervolgstuk moet breien aan deze topic.
Vorige week had ik tijdens mijn reis naar de Ard?che namelijk het volgende voor :
Eerst de omstandigheden :
- warm weer
- uiteraard zeer bochtige wegen
- constant zeer warme motor : 5, 6 ? 7 blokjes (model 2007)
- toeristisch tempo
Na enige tijd ondervind ik dat de motor begint te sputteren, zeker bij hernemingen vanaf 2 ? 3000 toeren. In het begin valt het nog mee en is verder rijden geen probleem. Ik probeer de motor iets hoger in toeren te houden. Slechts bij het uitaccelereren van bochten ondervind ik moeilijkheden.
Na een tijdje verergert de toestand en wordt het echt een probleem om verder te rijden. Telkens ik een bocht uitkom dreigt de motor stil te vallen. De motor reageert niet op het gasgeven. Ik moet telkens noodgedwongen ontkoppelen om de motor niet te laten stilvallen. Zelfs tijdens het ontkoppelen reageert de motor eerst niet op het gas. Na iedere bocht sta ik zo goed als stil. Pas bij serieus gasgeven en hogere toeren reageert de motor opnieuw. Ik kan dan langzaam de koppeling laten komen om daarna met horten en stoten verder te rijden. Zolang ik aan 4000 toeren of erboven rijd, is er niet direct een probleem, maar telkens ik omwille van een scherpe bocht niet anders kan dan het toerental te laten zakken, heb ik het opnieuw zitten. Ik hoef jullie niet te zeggen dat het op deze manier tamelijk gevaarlijk rijden is. Na enige tijd heb ik dan ook besloten om me op kant te zetten en de motor stil te leggen.
Toen ik na ongeveer een kwartier opnieuw vertrok, had ik totaal geen problemen meer. De rest van de dag kon ik dan zonder problemen verder rijden.
De problemen hebben zich drie dagen na mekaar voorgedaan, de ene dag al erger dan de andere.
Eerst dacht ik dat ik ergens vervuilde benzine getankt had, maar na verschillende tankbeurten hield het niet op.
Na het herlezen van deze topic sluit ik niet uit dat er opnieuw problemen zijn met de TPS.
Ik ben vandaag langsgeweest bij mijn dealer en heb hem het probleem uitgelegd. Ook volgens hem kan een defecte TPS de oorzaak zijn van mijn problemen. Bij mijn volgende onderhoud zal hij een nieuwe TPS voorzien. Ik houd jullie op de hoogte.
Sedert ik terug thuis ben hebben de problemen zich niet meer voorgedaan, maar ik wil natuurlijk zekerheid dat ik het in de toekomst niet meer tegenkom.
Nu is mijn vraag :
Zijn er nog mensen die met een nieuw model (2006-2007) rijden en die gelijkaardige problemen hebben gehad ? Zo ja, heeft jullie dealer dan een oplossing geboden ?
Groetjes,
Bart
Geplaatst: 21 sep 2007, 20:08
door Paul
Lees hier
http://forum.fjr-club.nl/topic.asp?TOPI ... hichpage=1
Het door jou omschreven probleem heeft niets, maar dan ook niets te maken met de TPS. Vanaf het model 2007 is er nog maar 1 luchtdruk sensor gemonteerd ipv 2. Dit veroorzaakt het probleem bij rijden in hoger gelegen gebieden.
De oplossing die Yamaha tot nu toe biedt...........................NIETS.
De enige oplossing is het monteren van een power commander.
Geplaatst: 22 sep 2007, 12:09
door Vince
Ik heb tijdens mijn reis in Corsica hetzelfde meegemaakt. Motor sputtert bij opnieuw gas geven aan lage toeren. Ben zelfs ??nmaal stilgevallen in een stijgende bocht

Mijn dealer wil de tps vervangen onder garantie. Ik heb een model 2006. Nog een eigenaardigheid was op de terugweg. Ik was rond de 160 ? 170 km/u aant bollen (autostrade) toen ineens mijn kilometerteller en brandstofmeter uitvielen. Na een herstart was alles terug normaal

Ik ga dit laten vervangen en dan zien we wel.
Gr,
V
Geplaatst: 22 sep 2007, 12:51
door FJbaRt
Paul,
Bedankt voor de reactie. Ik heb het topic op jullie forum doorgenomen en blijkbaar is het een goed gekend probleem in gans Europa. Ik geef het door aan mijn dealer. Hopelijk komt Yamaha binnenkort met een oplossing. Ik trek volgend jaar de Alpen in en ik heb geen zin om daar opnieuw met het probleem geconfronteerd te worden. Voor de rest niets dan lof over mijn tweede FJR.
Groetjes,
Bart
Geplaatst: 22 sep 2007, 13:23
door Ed vollegaas
@FJbaRt
heb hetzelfde meegemaakt tijdens de Austria tour, bij laag toerental in de bergen sputtert de motor. Is een 2006, en als ik me het goed herinner had de mannelijke helft van M&M er ook last van met zijn 2007.
Greetz Ed
Geplaatst: 22 sep 2007, 15:35
door FJbaRt
Er zullen nog wel gevallen opduiken. Het zou misschien geen slecht idee zijn om de klachten te bundelen en eens met Yamaha te gaan spreken om tot een oplossing te komen. Samen zijn we altijd sterker.
Groetjes,
Bart
Geplaatst: 22 sep 2007, 23:28
door Fons
In de bergen moet ge niet op laag toeren rijden,draai maar rond de 5000 toeren en hij zal niet sputerren.
Rij al met de derde fjr nog nooit iets ondervonden
FONS
Geplaatst: 23 sep 2007, 11:19
door Paul
Fons schreef:In de bergen moet ge niet op laag toeren rijden,draai maar rond de 5000 toeren en hij zal niet sputerren.
Rij al met de derde fjr nog nooit iets ondervonden
FONS
ehhhhh.......daar gaat het hier volgens mij niet om. Er is GEEN sprale vam dat er om TE LAGE toeren gereden wordt.
Het is een gekend probleem bij de nieuwe fjr'en het mag simpelweg niet voor komen dat de motor afslaat bij lage toeren.
Overigens een beetje flauw om de suggestie te wekken dat het probleem veroorzaakt wordt door een onjuiste rijstijl

Geplaatst: 24 sep 2007, 21:59
door jacky
Ik heb met het model 2006 juist hetzelfde evaren tijdens mijne 4000km tour door de alpen en pyreneen.Hij had het alleen op lange afdalingen hoe warmer het weer hoe feller . Ik heb de ralenti verhoogd naar 1200 t/m met 98 naft en het was stukken beter Het enige dat echt hielp was een pauze inlassen .Ik heb ondertussen hier 7000km rond gereden maar gene ene keer nog iets opgemerkt.Maar hier zijn geen bergen.Ik ben geen ene keer stil gevallen maar wel haperen als je de bocht uit komt en dat is al erg genoeg laat staan stil vallen.In de garage dit gemeld en deze zei dat ze er niets aan konden doen iets met vacuum zuigen maar nu ik dit lees ga ik ermee door.Groeten Jacky
Geplaatst: 25 sep 2007, 15:33
door alexxjr
jacky schreef:Ik heb met het model 2006 j........ iets
met vacuum zuigen maar nu ik dit lees ga ik ermee door.Groeten Jacky
Vacuum zuigen is een probleem waarbij het beluchtingsslangetje of -gaatje van de benzinetank verstopt is, zodat er, naarmate je benzine verbruikt, een vacuum ontstaat in de tank, waardoor er geen benzine meer naar de carburateur of injectie kan stromen. De symptomen zijn dezelfde als hierboven aangehaald, met het belangrijke verschil dat vacuum overal voorkomt, ongeacht de hoogte. Je kan dit echter makkelijk vaststellen, als je vacuumprobleem hebt, plakt de naftstop in de opening, en als je hem lostrekt, hoor je duidelijk een zuigend geluid! Vacuumprobleem doet zich voor bij benzine en dieselmotoren, bij motoren, auto's en camionetten, enz...

Geplaatst: 28 sep 2007, 21:58
door Dany
Hallo jongens,meisjes
ik heb mijn 2 de FJR aangeschaft(eerste model 2004 en geen problemen) nu model 2007 en op een hoogte vanaf +- 1300 m reageerd hij niet op de gas of zeer laat bij het nemen van een haarspeldbocht. Er is reeds de hoogtesensor vervangen maar dit heeft geen resultaat opgeleverd nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb dit euvel de eerste maal ondervonden in Frankrijk eind juni,en eind augustus speciaal hiervoor naar Oostenrijk gereden(Landeck) om daar te proberen zonder resultaat Heeht iemand hetzelfde probleem of een oplossing? Bij Yamaha Belgie krijg ik het antwoord dat ik boven de 5000 toeren moet blijven,maar dat heb ik gedaan de eerste maal zonder resultaat.In Oostenrijk ben ik ook bij een Yamaha daeler geweest maar die wist ook geen raad maar Yam-Oostenrijk was wel op de hoogte van het probleem
Groetjes Dany
Geplaatst: 29 sep 2007, 07:51
door Peet
Net zoals jij, en ook met mijn tweede FJR heb ik deze hapering, en vooral ook bij het ingaan van een haarspeltbocht bij laag toerental. Maar omdat ik echt maar een licht stotteren is heb ik er nooit een echt probleem van gemaakt.
Boven de vijf duizend toeren in een haarspeltbocht ? Dat mag dan toch geen scherpe zijn !
Geplaatst: 29 sep 2007, 10:04
door Ed vollegaas
Inderdaad Peet, of je moet hem in zijn eerste nemen.
Greetz Ed
Geplaatst: 29 sep 2007, 10:12
door Kujaku
Kan het zijn dat FJR's met uitgesneden rubbers( luchtinlaten) geen syncrone verbranding krijgen in de vier cilinders?
mischien kan dit een oorzaak zijn?
Kujaku