Geplaatst: 15 aug 2006, 13:44
hoi raketman,
Ik heb toch nog ff jouw laatste notities vergeleken met die van jou
@Raketman schreef
Wel om heel concreet te zijn : het gebeurt altijd bij deellast. Dat kan dus zijn aan gelijk welk toerental, van vlak boven vrijloop tot ongeveer 5500 rmp. Hij trekt vlot, stottert niet, houdt niet in als ik aan het gas kom. Maar vanop het moment dat ik mijn gashendel constant houd gaat ie aan/uit. Typisch het punt waarop een injectie moet beslissen of er wel of geen inspuiting moet zijn. Bij lagere snelheden gebeurt het natuurlijk opmerkelijker omdat je daar nog geen last hebt van winddruk (waardoor je bij hogere snelheden automatisch moet gas blijven geven om dezelfde snelheid aan te houden, de grotere luchtweerstand zorgt voor een continue belasting die het blok moet blijven overwinnen).
Het gebeurt dus evengoed aan 30km/h in 2de, 50km/h in 2de of 3de (verschillende stand van de TPS dus), of is bij rugwind (en verminderde luchtweerstand) zelfs nog merkbaar aan 70km/h in 4de.
Allemaal verschillende standen van de TPS, maar allemaal ook punten waarop een digitaal reagerende injectie moet beslissen om wel of geen mengsel te spuiten...Daarom mijn idee dat dit geen TPS-probleem is.
@Dream notities, die ik destijd maakte toen ik het probleem nog niet gevonden had
Stotteren doet hem meestal voor bij warme motor, doch naar verluid van tijd gebeurde dit ook met minder warme motor, het euvel deed hem meestal voor bij snelheden 30/40/50/60/70, meestal bij volgen verkeer of het rijden van de legale snelheid, constante gasstand
2 maanden later had de FJR het stotteren zelfs eens voor op de autostrade, opmerkelijk dus, ik reed 120 Km/h np, toen het verkeer drukker werd en ik het gas moest inhouden naar ongeveer 110 Km/h begon de motor opeens erg te stotteren, was warm die dag
Besluit, ik had toen belange nog niet ontdekt wat de oorzaak zou kunnen zijn, laat staan door al die verschillende constante snelheden waarop de motor dit had, zeg maar van 30 - 110 km/h zou nooit in mijn hoofd opgekomen zijn dat dit altijd op identiek dezelfde gasstand was.
Waarom schrijf ik dit nu allemaal toch nog eens, omdat ik nog steeds twijfels heb, ik zou je dan ook bij deze sterk aanraden oom met bvb een geel vetkrijt een streep op de rubber van je gashendel te plaatsen en een streek op het vaste deel, het was uiteindelijk op mijn reis vorig jaar naar oostenrijk dat ik dit begon door te hebben en heb daar dan ook streepjes op geplaatst, die me dan uiteindelijk het beeld gaven toen het stotteren begon eender welke constante snelheid, het toch steeds op dit punt van de gasstand gebeurde, kleine afwijking mogelijk 2 ? 3 mm
Dus raketman probeer me daar ten stelligste van te overtuigen dat dit bij jou bvb niet het geval is en dat het er cm's naast zit en allerhande andere standen, want je zegt wel of je gaat er van uit dat de TPS een andere stand zal hebben omdat er verschillende snelheden aan te pas komen, maar dat is dus niet altijd zo
Dus overtuig me met de streepjes test en dan laat ik de TPS definitief varen, ik probeer enkel maar te helpen en dit onderdeel volledig uit te sluiten, het is niet altijd gemakkelijk communiceren via deze weg, daarom toch nog enige duidelijkheid van jouw
Deze test is nog altijd beter dan het effectieve uitmeten denk ik, ik heb eens na gekeken je kan de TPS uitmeten via ohmmeter en dit staat zoals ik hogerop beschreven had uitgelegd in het werkplaatshandboek hier ergens op de site te downloaden, pagina's 8 - 60, 8 - 61, 8 - 62, 8 - 63, indien noodzakelijk en je zou er niet uitgeraken kan ik het wel vertalen
Geef me eerst die streepjestest door daarna zien we wel
Groetjes, Dream
Ik heb toch nog ff jouw laatste notities vergeleken met die van jou
@Raketman schreef
Wel om heel concreet te zijn : het gebeurt altijd bij deellast. Dat kan dus zijn aan gelijk welk toerental, van vlak boven vrijloop tot ongeveer 5500 rmp. Hij trekt vlot, stottert niet, houdt niet in als ik aan het gas kom. Maar vanop het moment dat ik mijn gashendel constant houd gaat ie aan/uit. Typisch het punt waarop een injectie moet beslissen of er wel of geen inspuiting moet zijn. Bij lagere snelheden gebeurt het natuurlijk opmerkelijker omdat je daar nog geen last hebt van winddruk (waardoor je bij hogere snelheden automatisch moet gas blijven geven om dezelfde snelheid aan te houden, de grotere luchtweerstand zorgt voor een continue belasting die het blok moet blijven overwinnen).
Het gebeurt dus evengoed aan 30km/h in 2de, 50km/h in 2de of 3de (verschillende stand van de TPS dus), of is bij rugwind (en verminderde luchtweerstand) zelfs nog merkbaar aan 70km/h in 4de.
Allemaal verschillende standen van de TPS, maar allemaal ook punten waarop een digitaal reagerende injectie moet beslissen om wel of geen mengsel te spuiten...Daarom mijn idee dat dit geen TPS-probleem is.
@Dream notities, die ik destijd maakte toen ik het probleem nog niet gevonden had
Stotteren doet hem meestal voor bij warme motor, doch naar verluid van tijd gebeurde dit ook met minder warme motor, het euvel deed hem meestal voor bij snelheden 30/40/50/60/70, meestal bij volgen verkeer of het rijden van de legale snelheid, constante gasstand
2 maanden later had de FJR het stotteren zelfs eens voor op de autostrade, opmerkelijk dus, ik reed 120 Km/h np, toen het verkeer drukker werd en ik het gas moest inhouden naar ongeveer 110 Km/h begon de motor opeens erg te stotteren, was warm die dag
Besluit, ik had toen belange nog niet ontdekt wat de oorzaak zou kunnen zijn, laat staan door al die verschillende constante snelheden waarop de motor dit had, zeg maar van 30 - 110 km/h zou nooit in mijn hoofd opgekomen zijn dat dit altijd op identiek dezelfde gasstand was.
Waarom schrijf ik dit nu allemaal toch nog eens, omdat ik nog steeds twijfels heb, ik zou je dan ook bij deze sterk aanraden oom met bvb een geel vetkrijt een streep op de rubber van je gashendel te plaatsen en een streek op het vaste deel, het was uiteindelijk op mijn reis vorig jaar naar oostenrijk dat ik dit begon door te hebben en heb daar dan ook streepjes op geplaatst, die me dan uiteindelijk het beeld gaven toen het stotteren begon eender welke constante snelheid, het toch steeds op dit punt van de gasstand gebeurde, kleine afwijking mogelijk 2 ? 3 mm
Dus raketman probeer me daar ten stelligste van te overtuigen dat dit bij jou bvb niet het geval is en dat het er cm's naast zit en allerhande andere standen, want je zegt wel of je gaat er van uit dat de TPS een andere stand zal hebben omdat er verschillende snelheden aan te pas komen, maar dat is dus niet altijd zo
Dus overtuig me met de streepjes test en dan laat ik de TPS definitief varen, ik probeer enkel maar te helpen en dit onderdeel volledig uit te sluiten, het is niet altijd gemakkelijk communiceren via deze weg, daarom toch nog enige duidelijkheid van jouw
Deze test is nog altijd beter dan het effectieve uitmeten denk ik, ik heb eens na gekeken je kan de TPS uitmeten via ohmmeter en dit staat zoals ik hogerop beschreven had uitgelegd in het werkplaatshandboek hier ergens op de site te downloaden, pagina's 8 - 60, 8 - 61, 8 - 62, 8 - 63, indien noodzakelijk en je zou er niet uitgeraken kan ik het wel vertalen
Geef me eerst die streepjestest door daarna zien we wel
Groetjes, Dream