Pagina 4 van 5

Geplaatst: 29 sep 2007, 11:11
door Paul
Beste mensen................ik vindt het toch wel een beetje apart, dat hier mensen blijven gissen naar het probleem.
Heel bijzonder vindt ik de dealer die zegt dat je boven de 5000 toeren moet blijven. :evil: Een fjr behoort gewoon in alle toerental gebieden fatsoenlijk te lopen.
In Nederland is het probleem bij Yamaha overduidelijk bekend.
Nieuws is, dat men een oplossing biedt via de dealer.
Onder garantie (tot 5 jaar na aankoop datum) wordt bij de 2006 en 2007 modellen de ECU vervangen.
Dit zou het probleem definitief moeten verhelpen.




Het lijkt me dus raadzaam dat er eens contact opgenomen wordt met de Belgische importeur.

Ook erg vreemd dat dit (goede) nieuws in Belgie nog niet bekend is

Zie deze link: en mn de bijdrage van KIM
.http://forum.fjr-club.nl/topic.asp?TOPI ... ichpage=10

Geplaatst: 29 sep 2007, 11:22
door edje
Dany schreef:In Oostenrijk ben ik ook bij een Yamaha daeler geweest maar die wist ook geen raad maar Yam-Oostenrijk was wel op de hoogte van het probleem
Groetjes Dany


Hoi Danny,

Toch niet toevallig ZweiradZentrumZams in Zams???

Grtjs
:P :P :P

Geplaatst: 29 sep 2007, 12:10
door Peet
Die rubbers waren heel proper en gelijk uitgesneden, dus dat kan niet. En als ze niet mooi zouden uitgesneden zijn zou dit pas te voelen zijn bij volledig geopende kanalen ofte volgas. Toch bedankt om mee te helpen denken.

Geplaatst: 29 sep 2007, 13:57
door Ed vollegaas
Ik vraag mij eigenlijk af of er boven aan de top wel gepraat wordt met de invoerders aller landen. Je moet toch niet gestudeerd hebben om te weten dat dit probleem niet alleen in een bepaald land kan voorkomen, een FJR blijft een FJR, of hij nu rijdt in een europees land of in Timboektoe. Ook het feit dat er zo veel tijd moet overgaan voor een klacht erkend wordt als een probleem van een bepaald onderdeel. Met mijn 2006 had ik na twee maand rijden een (originele) topkoffer die aan de onderzijde twee scheuren vertoonde, dankzij mijn dealer Rudax heb ik een nieuwe onderzijde gekregen van Yamaha. Nu anderhalf jaar later blijkt het een algemeen probleem te zijn en werd ik door mijn dealer verwittigd eens langs te komen voor een nieuw bagagerek en een versteviging aan de onderzijde van de topkoffer.
Zoals Paul al schreef moet je motor in alle toerentallen soepel blijven lopen, je moet geen reclame maken voor een motor die onderin veel koppel heeft en dan gaan zeggen dat je boven de 5000 toeren moet blijven.
Ik denk dat we onze krachten eens zullen moeten bundelen en een de klacht overmaken aan Yamaha Belgie, als dat in Nederland kan moet dat hier ook kunnen.
Greetz Ed

Geplaatst: 29 sep 2007, 14:05
door Flitser
Hoi,

Dat vind ik nu ook als het probleem erkend word in nederland dan kan het ook niet anders dan dat het in andere landen ook voorkomt. Mijne FJR heeft het probleem niet maar ik kan ook alleen maar de mensen die dit probleem wel hebben de raad geven om samen het probleem aan de kaarten bij Yamaha Belgie.

Groetjes Flitser

Geplaatst: 29 sep 2007, 14:13
door Dany
Hello mannen
Edje het was inderdaad in Zams maar ik werd daar toch snel geholpen (bij manier van spreken) maar de monteur van Yam-Oostenrijk had net 2 dagen verlof?
De tip om boven 5000 toeren te rijden komt van Marc Brusselmans bij D ieteren heb via mail met hem kontact gehad.Hier in Belgie heb ik geen problemen

Geplaatst: 29 sep 2007, 15:32
door edje
Dany schreef:Hello mannen
Edje het was inderdaad in Zams maar ik werd daar toch snel geholpen (bij manier van spreken)
Heb daar in juni mijn a-schokdemper laten vervangen. Spijtig voorval, motor 4 dagen kwijt geweest(buiten hun schuld welliswaar)

Mooie zaak overigens.

De tegenstellingen Nederland - Belgie werken ook andersom. Indertijd werden bij ons de TPSsen zonder problemen vervangen terwijl op hetzelfde moment in Nederland de invoerder aanvankelijk niet reageerde.
Waarschijnlijk hangt het er vanaf wie er met de zaak belast wordt zeker.
Ik heb nav de problemen begin dit jaar ook een protestbrief geschreven naar 'd Ieteren. Ik heb daar toch redelijk snel (na ong. 3weken) antwoord op gehad.
Hun voorstel was wel te belachelijk voor woorden maar toch...

Grtjs
:P :P :P

Geplaatst: 29 sep 2007, 17:32
door pnobels
Is dit een probleem bij alle 2006 en 2007 modellen?

Geplaatst: 29 sep 2007, 18:33
door Julle
pnobels schreef:Is dit een probleem bij alle 2006 en 2007 modellen?
Blijkbaar niet want de mijne heeft het niet (of nog niet)

Julle

Geplaatst: 29 sep 2007, 18:53
door Lucvh
Even off topic: A-schokdemper welke is dat, ??n van de twee vooraan of deze achteraan?
Bestaat er zo ook iets als een B&C schokdemper?

Groetjes Luc

Geplaatst: 29 sep 2007, 22:37
door edje
Lucvh schreef:Even off topic: A-schokdemper welke is dat, ??n van de twee vooraan of deze achteraan?
Bestaat er zo ook iets als een B&C schokdemper?

Groetjes Luc


:D :D :D

Geplaatst: 30 sep 2007, 03:02
door FJR-Freak Max
Ik weet niet dat de personen die ook met een AS rijden al van deze problemen iets ondervonden hebben :idea:

Met mijn AS'ke van 2006 heb ik hier nog niets van ondervonden en heb toch ook al in het buitenland op verschillende hoogtes gaan rijden in z??r hoge temperaturen :!:


Max 8)

Geplaatst: 30 sep 2007, 09:54
door FJbaRt
Blijkbaar zijn er enkele gelukkigen die er geen last van hebben. (zou dit nogmaals bewijzen dat ge niet schoon moet zijn om geluk te hebben :?: :D :?: )
Degenen die er wel last van hebben zullen wel weten dat het wreed ambetant is :evil: .
Hopelijk worden de problemen opgelost dmv het vervangen van de ECU. Ik zal mijn dealer vragen dat hij eens informeert bij YAMAHA-Belgi?. Het wordt natuurlijk afwachten wat de nieuwe ECU geeft op grotere hoogtes. Wordt vervolgd...


Groetjes,

Bart

Geplaatst: 30 sep 2007, 12:24
door Dream
Hoi allen,

Ik heb deze topic ook een beetje gevolg, 't is idd wreed ambetant, 'k weet van meespreken.
Ik raad ook iedereen aan die er last van heeft samen de krachten te bundelen om tot een oplossing te komen, dat het wederom niet gemakkelijk en eventueel niet snel zal verlopen zullen jullie er moeten bij nemen.
Belangrijk is dat het juiste onderdeel wat het probleem veroorzaakt gevonden wordt, aangezien zich dit niet altijd voordoet is dit een extra opgave om het probleem te zoeken.
Eigenlijk zou iemand zijn motor bij dewelke het euvel steeds voorkomt bij dezelfde omstandigheden moeten afstaan aan de techniekers van Yamaha, die dan telkens de meest voor de hand liggende onderdelen 1 voor 1 vervangt en test ofdat het probleem van de baan is.
Uiteraard moet betrokkene dan wel over een bruikleen FJR beschikken dat spreekt voor zich.
Waarom pen ik dit alles neer, ik zie ook al praten over het vervangen van de ECU, op zich geen probleem, maar denk wel dat de daarbij behorende sleutels, contactslot gekoppeld is aan de beveiliging, om dan nog niet te spreken van het zadelslot en koffers, wil je dus in de toekomst rijden met slechts 1 sleutels zal dus alles vervangen moeten worden.
Daarom is voor mij het vervangen van de ECU echt de laatste optie of ze moeten zeker zijn van hun stuk.
Naar het schijnt bestaan er ook al test ECU's, beter mss dan eerst met deze proberen en kijken of het probleem opgelost is, maar niemand zegt wanneer het daarmee zou opgelost zijn en dan toch wordt overgegaan om het ganse boeltje te vervangen dat het probleem daarna na enkele maanden opnieuw opduikt, tenslotte zijn het dan mss dezelfde series van ECU's.
Ik wil daarmee ook aantonen dat men mss tegen wil en dank geduld zal moeten uitoefenen om het opgelost te krijgen, maar als jullie samenspannen en de draaimolen bij Yamaha op gang kunnen brengen en de dialogen op een fatsoenlijke en constructieve manier verlopen is dat al een goed begin.
Bij mij is er destijds ook een tijdje over gegaan, de dealer deed zijn best met wat onderdelen zelf te vervangen, in samenspraak met hem heb ik toen ook wat onderdelen vervangen totdat ik uiteindelijk het probleem gevonden en gelocaliseerd heb, ik begrijp wanneer je zelf technieker bent dat dit alles wat gemakkelijker is om dingen uit te sluiten, het was toen de TPS, wat zal het nu zijn?........................
Maar dit alles verliep fatsoenlijk, begrijpend en constructief, weet dat met al die electronika heden het niet meer gemakkelijk is.

Groetjes, Dream

Geplaatst: 30 sep 2007, 20:33
door Peet
....en voor de techniekers van Yam wordt dit ook een probleem, want waar gaan ze uittesten ? Even vlug naar de Alpen ???

Geplaatst: 30 sep 2007, 23:30
door Paul
Peet schreef:....en voor de techniekers van Yam wordt dit ook een probleem, want waar gaan ze uittesten ? Even vlug naar de Alpen ???
Tja....ik hou er maar mee op, blijkbaar kunnen veel mensen niet lezen.

HET IS BEKEND WAT HET PROBLEEM VEROORZAAKT EN.....ER IS EEN OPLOSSING. HET VERVANGEN VAN DE ECU DUS. ER HOEFT NIETS MEER GETEST TE WORDEN.
IN NEDERLAND WORDT DEZE OPLOSSING INMIDDELS GEBODEN DOOR DE IMPORTEUR. IN BELGI? BLIJKBAAR NOG NIET, MAAR ZAL ONGETWIJFELD VOLGEN. HET LIJKT MIJ STUG DAT DE OPLOSSING VAN YAMAHA NEDERLAND EEN KNUTSEL RESULTAAT IS VAN ZELF WAT HOBBYEN. GELOOF MAAR DAT YAMAHA JAPAN HIER OOK EEN VINGER IN DE PAP HEEFT.

Maar goed als een aantal onder u graag nog wat door zevert en zelf gaat zitten gissen naar oorzaken en oplossingen, be my guest.
Maar het lijkt mij zinniger om Yamaha Belgie achter zijn broek te zitten, dat zij ook zo snel mogelijk de oplossing via de dealers gaan aanbieden.

Geplaatst: 01 okt 2007, 00:15
door Dream
Beste Paul,

Zoals ik reeds zei in een vorig berichtje, heb ik deze topic aandachtig gelezen, dus ook jouw berichtjes.
Op vrijdag 21 sept schreef je volgende

Lees hier

http://forum.fjr-club.nl/topic.asp?TOPI ... hichpage=1

Het door jou omschreven probleem heeft niets, maar dan ook niets te maken met de TPS. Vanaf het model 2007 is er nog maar 1 luchtdruk sensor gemonteerd ipv 2. Dit veroorzaakt het probleem bij rijden in hoger gelegen gebieden.
De oplossing die Yamaha tot nu toe biedt...........................NIETS.
De enige oplossing is het monteren van een power commander.

Ik dacht ooit eens iets gelezen te hebben over een power commander en dit was in ieder geval geen ECU
Pas daarna in volgende berichtjes van jou spreek je over een ECU vervangen.
Dus ik denk dat je mss sommige onder ons aan het twijfelen hebt gezet wat het nu moet zijn, maar een power commander is dacht ik althans geen standaard onderdeel van onze FJR.
De link die je er bijplaatst kan ik niet gebruiken en waarschijnlijk ook nog andere onder ons want je moet geregistreerd zijn, iets wat ik nu niet ga doen, heb al met moeite de tijd om onze eigen site te bekijken soms.
Mss kan je eens het belangrijkste naar hier kopieren maar of dit dan weeral mag en je geen inbreuk maakt tegen het kopieren van een andere site is weer een andere zaak

vriendelijke groetjes, Dream

Geplaatst: 22 okt 2007, 12:33
door FJbaRt
Zoals beloofd heb ik via mijn dealer (Caset in Lichtervelde) laten informeren bij YAMAHA-Belgi?. Ik heb vandaag van mijn dealer vernomen dat ze bij YAMAHA-Belgi? op de hoogte zijn van het probleem en dat er een oplossing in de maak is. Er zal binnenkort een terugroepactie komen voor alle modellen 2006/2007 waarbij (uiteraard onder garantie) de ECU zal vervangen worden. Dit zou de problemen moeten oplossen.


Groetjes,

Bart

Geplaatst: 23 okt 2007, 13:33
door Dany
Hey,
Dat heb ik ook vernomen bij Felix en Jos maar wou eerst nog afwachten om dit aan jullie te laten weten want D ieteren is blijkbaar niet zo snel met deze nota te verzenden naar de Dealers

Groetjes Dany

Geplaatst: 23 okt 2007, 17:48
door popie
HALLO fjr LIEFHEBBERS.
rij al een zestal jaren met fjr met biezonder veel plezier, ben nu aan mijn tweede model O6, over het algemeen zeer tevreden op een paar details na zoals de draaikultuur stationeer of aan lage toerental vanaf 3500 EN hoger draaiende de motor vlot, beneden stotteren , of en toe den hik , dat ergde mij , zo een krachtigmotor en niet vlot oppakken ,stroeve gas , de laaste testen en vergelijken wezen erop ,heb de forums bekeken en vooral was benieuwd wie of wat deed men , spijtig op datvlak weinig of geen verhalen of oplossingen ? zelf ben 172cm groot of klein gelijk ge het wilt en heb mij laten overtuigen een verhoog srtje te laten steken, dit werd perfect gedaan door Hans de nieuwe vader in wording ,Hans als het zover is GEWEET WEL , na het plaatsen rijden was sportiever beviel mi maar er was een nieuw probleem ,nl , ik kwam juist met mijn tenen op de grond dat gaf een onveilig gevoel ,soms ook op of af bij het parkeren borduur ,zeer onveilig gevoel ,maar ik had niet direct een oplossing , en zag ook geen.
Nu kwam ik in contact met een motard die wel wat verstand scheen te hebben van motoren , heb hem mijn verhaal gedaan , gasrespons , oppakken op lagetoeren , afstelling motor loop cultuur . kortom ik contact gelegd mijn probleem uitgelegd en wat kunt gij voor mij doen ,wat kan ik verwachten , wat is de prijs ?ale de motor op de aanhangwagen en weg .
Motor op de testbank met leovinse dempers en ik had ook de orgineele mee , na twee runs bleek duidelijk dat de leos meer vermogen bieden , beneden 4000 toeren weinig of geen vermogen om dan plots alles en niet goed doseerbaar naar buiten te komen eveneens kwam de gashendel tersprake , om kort te gaan ,powercomander , afstelling , orgineel verhoog setje er weer terug op ,veerafstelling met een speciale ring tussen de achter demper , veervork aangepast , demping geregeld , gashendel daar is een nieuwe manier van overbrenging aangebracht , nu was ie klaar voor proefrit , een week was motor weg of beter twee weken ,aangekomen proefrit gedaan , ik had nog een motard mee rijd met R1 ook een testje gedaan , mensen wat was dat ? gewoon GEWELDIG ?ZALIG ?WAT EEN MOTOR!
stationeerdraaien perfect ,
oppakken in 5de indien gewenst gewoon zalig zo zacht zo kontroleerbaar ,trekken op iedertourtal gewoon formidabel ,in zen tweede versnelling voordat ik er gezien of hop in begrezer 185 KM , de motor ligt voormij als als op rails gewoon dat is niet gewoon onze R1 man vertelde wat hebben zij met deze motor geddan ? Nu is het een FJR jongens , gewoon verbluffend , heb nu een kleine 800km gedaan wat een lux wat een geweldige niet herkenbare motor , wat een verschil ,wat een vakman kan doen aan een motor ! ik ben in de wolken met deze nieuwe zo zou elke fjr moeten draaien.
Popie