Pagina 4 van 4

Geplaatst: 28 jul 2007, 20:35
door Big Jomb
Ha de Frankie,

Bedankt voor jouw ervaring, kreeg op het laatste alleen op het laatste last van mijn ogen, dat oranje geschrift h? :D :D :D

Ik deel jouw mening volkomen, ik denk dat velen die een dergelijke toermotor zullen aanschaffen, uiteindelijk terecht zullen komen bij de FJR en GTR.
All?, behalve de Beemer-rijders die gewoon nie beter willen weten h? met hun RT's en GT's 8) 8) 8)

Slukes

Geplaatst: 28 jul 2007, 21:40
door den R1 zot
De GTR heeft voor mij slechts ??n troef...

Hij is in het zwart..... :geek: :evil5:

Geplaatst: 30 jul 2007, 08:40
door fjrMarcel
Hallo Frankie, een prachtig verslag.
Ik heb hem gezien en vind persoonkijk de fjr sportiever van uitzicht. Is er al een officieele prijs bekend?

Geplaatst: 30 jul 2007, 08:59
door Den Boete
fjrMarcel schreef:Hallo Frankie, een prachtig verslag.
Ik heb hem gezien en vind persoonkijk de fjr sportiever van uitzicht. Is er al een officieele prijs bekend?
De exacte prijs weet ik niet, maar naar het schijnt scheelt he niet veel met de FJR.

Geplaatst: 30 jul 2007, 09:21
door Julle
Den Boete schreef:
fjrMarcel schreef:Hallo Frankie, een prachtig verslag.
Ik heb hem gezien en vind persoonkijk de fjr sportiever van uitzicht. Is er al een officieele prijs bekend?
De exacte prijs weet ik niet, maar naar het schijnt scheelt he niet veel met de FJR.
Volgens M & T is de prijs voor Belgi? 15.890?

Julle

Geplaatst: 30 jul 2007, 10:49
door FJRudi
bij motorpaleis Beringen en Antwerpen lanceeraktie: 14.999 euro

Rudi

Geplaatst: 02 aug 2007, 22:25
door Big Jomb
Ha de mannen,

Nog een artikelke:

http://www.motornet.be/modellen/0707_14 ... asaki.html

Slukes

Geplaatst: 04 aug 2007, 17:09
door Magneto
Den Boete schreef:Ik ben gisteren en vandaag met de GTR op pad geweest en wil jullie mijn ervaringen niet onthouden.
Toen ik hem ging afhalen en er eens rondwandelde, merkte ik veel punten van overeenkomst met de FJR.
De GTR is geen kopie, maar veel stijlkenmerken zijn toch wel gemeen, het vooraanzicht, vorm van koffers, bedieningselementen enz.
Dit kan natuurlijk moeilijk anders, beide machines mikken op dezelfde doelgroep.
Het vooronder van de kuip is altijd zwart, bij een zwarte moto geen probleem, maar op een andere kleur vind ik dit een misser.

Afbeelding

De achterpartij van de FJR vind ik persoonlijk mooier dan die van de GTR, dit komt door de symetrische vormen van de FJR-achterpartij.
Ook is de partij met verlichting harmonieuzer op de FJR. De GTR oogt hier misschien wel iets sportiever.

Afbeelding

De mega-uitlaat is even wennen, maar op deze zwarte machine vind ik hem niet misstaan.

Afbeelding

De koffers staan iets meer naar voor geplaatst, wat de opstap van een eventuele duo er niet gemakkelijker op maakt.
Vorm en inhoud verschillen weinig met de FJR-koffers.
Er zit ook nog een prullenbakje op de tank, het is veel gemakkelijker te bereiken dan dat in de kuip van de FJR, het kan echter niet op slot, en het is een stuk kleiner.
Het stopkontakt in het dashboard daarentegen is top.

Afbeelding

Een beugelslot, alarmsysteem, regenkleren, communicatiespullen, bandenreparatieset,...op de FJR vind je die traditioneel onder het zadel.
Waar men die op de GTR zal laten is een ander paar mouwen, onder het zadel is geen ruimte meer vrij.

Afbeelding

Even proefzitten : de GTR voelt lichter aan dan de FJR, dit belooft !
Voor ik vertrok bekeek ik ook even de werking van knoppen en instrumenten.
De knoppenwinkel is net dezelfde als op de FJR 2006, zeer goed dus.
De tellers zijn naar mijn smaak mooier vormgegeven op de FJR, maar dat is dan ook alles.
De klokken op de GTR zijn goed afleesbaar, en de informatie op het display is echt wel kompleet :
resterende actieradius, 2 tripmeters, odo, tijd, batterijspanning, momenteel en gemiddeld verbruik, bandendruk, toerenteller en snelheidsmeter.
Ook heeft de GTR een non-conform antidiefstalsysteem, het is een kombinatie van een zender die je bij je draagt, en een sleutel die je gewoon in het contactslot laat zitten, ook al verlaat je de motor, lieden met lange vingers krijgen hem toch niet uit het slot.

Afbeelding

Afbeelding

Rijden maar, de eerste meters moet ik me al keren in de straat, hier merk ik dat de draaicirkel ondanks ongeveer gelijke lengte toch een stuk groter is dan op de FJR.
Ik heb thuis eens gekeken naar de maximum stuuruitslag, je ziet het verschil duidelijk op onderstaande foto.
Afbeelding
Bij het rijden voelt de machine zoals verwacht lichtvoetiger aan dan de FJR, bochten nemen gaat echt als vanzelf, en er is meer grondspeling voorhanden.
In snellere bochten en op de snelweg voelt de motor echt stabiel aan, net zoals onze vertrouwde FJR.
Vergelijken van koppel en vermogen kon ik niet, want de GTR stond nog op 98 paardjes terwijl ik mijn vrij ademende FJR gewend ben.
Dit is een wereld van verschil, echt niet te vergelijken. Wel is de motor soepel, hij neemt vanuit de laagste toerentallen zonder morren op.
Ik denk dat de variabele kleptiming en de tweetrapsinjectie hier voor iets tussen zit.
De GTR reageet bij stilstand alerter op een stootje gas, volgens mij werpen de dubbele balansassen van de FJR hier roet in het eten.
Ik weet niet of er balansassen op de GTR zitten, maar trillen doet hij echt niet.
De remmen, met ABS, zijn van hetzelfde niveau als de FJR, top dus. Wel moest ik terug even wennen aan een niet-gecombineerd remsysteem.
De koppeling nu : dat is echt super op de GTR, veeel lichter dan op de FJR en met een slipsysteem bij het terugschakelen, dit samen met de gelinkte cardan doet je echt vergeten dat je met een cardanfiets op de baan bent. Hier kan Yamaha echt iets van leren !

Het windscherm is lager dan op de FJR, en de stelradius is kleiner. Een minpunt zou je op het eerste gezicht zeggen...
maar niks is minder waar, hier is echt gewerkt in de windtunnel, het is lang geleden dat ik mij in zo'n stilte op een motorfiets verplaatste, puik werk van Kawa !
Bij een regenbui met het scherm omhoog wordt de wind net zoals op de FJR van je helm geblazen. Turbulenties zijn dan ook je deel.
Voor de rest is de bescherming van de kuip op het niveau van de FJR. Ook is de GTR weinig gevoelig voor zijwind.
Mijn vrouw heeft een ritje meegemaakt en besloot dat hij zacht reed, maar dat ze meer wind ving dan op de FJR.
Verder is de vorm van het duozadel niet perfect, de duo schuift bij het remmen steeds naar voor. (Intiem is dat echter wel.)
Dit kan echter voorkomen worden door een antislip overtrekje, deze zijn te koop in de accesoirehandel.
Het pilootzadel is ok. Het zadel is in 1 deel, en niet in hoogte verstelbaar. De hoogte is 81,5 cm.
Veercomfort : op hetzelfde hoog niveau als de FJR.

Een ander verhaal is dat van de hitte-afgifte. Ik reed bij een buitentemperatuur van zo'n 16?C, beschermd door motorbroek en hoge laarzen.
Toch kwam er op de onderbenen reeds een storende warmte vrij. Op de FJR 2006 komt daar ook warmte vrij, maar die begint maar te storen bij een buitentemperatuur van +25?C.
Voor de mannen met een FJR 2002-2005 : dijen en ballen blijven koel ! :D

Mijn persoonlijk besluit :
Kawasaki heeft hier een motor ontworpen die menig concurrent slapeloze nachten bezorgt.
Hij is superieur tegenover de Pan en de Duitsers, want hij kost een stuk minder en bovendien is hij sneller en lichter.
Met de FJR doet hij een nek aan nekrace, persoonlijke smaak, merkgetrouwheid en het lokale dealernet zullen hier volgens mij het verschil maken.
Mocht ik moeten kiezen voor een zware toermotor, de keuze ging zeker tussen FJR en GTR.
De GTR is iets sportiever, de FJR iets praktischer, maar het verschil zit echt in details.
Laat je leiden door je emoties en door de liefde, het kan volgens mij niet fout gaan :love7:

Mvg.
Frankie

Met dank aan INTERBIKE LOKEREN voor het vertrouwen en het ter beschikking stellen van de GTR !

Hey wij zijn vandaag ook gaan proefrijden op deze maschine,

wat ik aan het verslag van den Boete wens toe te voegen is het volgende: de warmte vondt ik ??n h??l storende factor h??l warm aan de onderbenen wat me nog opviel is dat de ventilator bijna constant werkte en de motor wel degelijk meer geluid produceert dit zijn onze persoonlijke aanvullingen.
Wij blijven dus zeker en vast bij de FJR :twisted: :twisted: :twisted:

Greetz,

Magneto, :twisted: :twisted:

Geplaatst: 06 sep 2007, 17:20
door Flitser
Hoi,

Ook ik ben vandaag de GTR gaan proefrijden. Mijn bevindingen zijn de volgende: het schakelen is boterzacht en dus beter dan op de FJR. Het in eerste zetten geeft ook niet de fameuze "klak". Ik vind de motor stiller dan de FJR. Als je erop stapt een je begint te rijden voelt hij meteen vertrouwt aan, het is net of je er altijd mee gereden hebt. Sturen gaat heel makkelijk door het lage zwartepunt en dat geeft meteen vertrouwen. Het scherm is kleiner dan op de FJR maar de windbescherming is niet beter maar ook niet slechter, wel iets minder last van turbulentie. De kuip zelf is niet zo breed dan op de FJR dus de handen zijn niet zo goed beschermd tegen wind en eventuele regen. De motor is even soepel als van onze FJR en heeft ook koppel te over en het "ONE - OFF" gevoel van de injectie is er helemaal niet bij de GTR. Wat me wel opviel is ook de warmte afgifte van de motor terwijl het vandaag geen warm weer was dus wat moet dat geven bij zomerse temperaturen? Het vrouwtje was ook content op de GTR, ze vond dat ze confortabel zat maar dat zit ze ook op de FJR zegt ze.

Conclusie is dat de GTR zeker een concurrent zal zijn voor onze FJR maar ook voor de PAN en BMW zeker gezien zijn prijs. Ikzelf zal wel nog wat blijven rijden met mijn machien.

Groetjes Flitser