Pagina 1 van 4
groot onderhoud ??
Geplaatst: 14 mar 2005, 19:18
door yami
h? manne,
Heb juist mijn fjr-eke bij de dealer gaan halen, is binnen geweest voor een groot onderhoud. Ik ben wel een beetje geschrokken van de prijs. 435?. Allo mijne vlo! Hierbij gevoegd het faktuur.
4 bougie cr8e (ngk) 36.80?
1 oliefilter 12.23?
bijdrage milieu oliefilter 0.73?
3 pakking aflaatdop 3.48?
1 luchtfilter FJR 36.60?
0.5ltr. remolie elf 3.43?
4.20ltr. halfsynt olie elf 4hp eco 10w40 36.08?
0.50ltr.drive shaft gear oil 19.36?
2 remblokken front (cf4sv) 97.62?
remmenreiniger 4.40?
2 12v21/5 bay15d lamp 12499(philips) 3.00?
1 cap FJR 1.68?
werkuren 1 73.54?
producten en diversen 5.80?
Totaal 434.75?
Zijn dit normale prijzen of is mijn dealer mij een rib uit mijn lijf aan het halen. Graag een paar reactie. Alvast bedankt[/b]
Geplaatst: 14 mar 2005, 19:39
door den R1 zot
Ik denk dat dat normale prijzen zijn.
Alleen de zon komt gratis op.
Groetjes,
Geplaatst: 14 mar 2005, 19:53
door sideleaner
Op welke km stand werd deze onderhoudsbeurt gedaan ?
Groeten, Pascal
Geplaatst: 14 mar 2005, 20:18
door FJbaRt
Ik heb 176.13 ? betaald voor het volgende :
olie vervangen motor en cardan
nieuwe oliefilter en nieuwe luchtfilter
4 nieuwe bougie's
synchroniseren
sloten gesmeerd
Nazicht lichten, remmen en banden
ongeveer 1u30 min aan gewerkt
Groetjes,
Bart
onderhoud
Geplaatst: 14 mar 2005, 20:34
door ynimmie
hallo,
Heb mijne FJR ook eens binnen gedaan hier in TJECHIEvoor een 10.000km beurt.
Nu kunnen jullie eens vergelijken.Wel bij ne officiele YAMAHA dealer.
Olie,olie filter,cardan olie,luchtfilter,alles sloten smeren,klein materiaal
en 2 uur werk 146 euro.
De werk uren zijn hier wel zeer goedkoop namelijk 30 euro voor de 2 uren.Maar de stukken zijn dan iets duurder daar ze het allemaal in NEDERLAND moeten bestellen.
Heb trouwens ook een set banden laten op leggen METZELER ROADTEC6
aan een toch duurdere prijs dan in BELGIE namelijk 350 euro alles inbegrepen + per band een repair kit gratis
Groetjes uit het nog altijd witte PRAAG
YVAN EN JOHANITA
Re: groot onderhoud ??
Geplaatst: 14 mar 2005, 20:34
door PC800
yami schreef:h? manne,
..........................
............................
werkuren - 1 - 73.54?
Totaal 434.75?
[/b]
Indien dit alles in ??n werkuur gedaan is dan wil ik graag de dealer en monteur weten. Want dan is er echt doorgewerkt.
CU Ruud
Geplaatst: 14 mar 2005, 20:44
door FJRboy-dirk
Ruud,
als ik alles samen tel dan merk ik op dat het 173,54 euro aan werkuren zijn

Geplaatst: 14 mar 2005, 21:57
door Julle
@ Yami,
Ik heb verleden week een groot onderhoud laten doen bij mijn dealer en wat me opvalt is dat de eenheidsprijzen die ik heb betaald bijna allemaal iets hoger liggen dan die van u. Zo betaalde ik voor een luchtfilter 37,26? en voor een oliefilter 12,34?. Voor de olie 38.09?, maar ik betaalde voor mijn remblokken 2 x 64,20? + 2 x 2.20? voor de remreiniger en dat is wel een aardig verschil. Heeft iemand hier misschien een uitleg over
Julle
Geplaatst: 14 mar 2005, 22:26
door Firechief
Grote winkel, veel werkvolk???
Firechief
Geplaatst: 14 mar 2005, 22:41
door dirkske
Prijs per werkuur is bij elke Yamaha-dealer gelijk. Dat er verschillen opzitten, lijkt me normaal, een uur m??r of minder, zo'n dingen gebeuren.
(op een groot onderhoud).
Niet elke fjr is dezelfde, een propere goed onderhouden fjr werkt vlotter en gesmeerder dan ??ntje die enkel regenwater en sneeuwzout heeft gezien.
Verschil in prijzen van offici?le Yamaha-onderdelen .... k'ga daar ne keer achter informeren.
Ik heb weet van een systeem dat in de auto-industrie gebruikt wordt, namelijk dat dealers gecatalogeerd worden naargelang hun omzet of afname, en dat daar prijsverschillen op kunnen zitten. Misschien bestaat dat in motorland ook, k'weet het niet.
FJR-boy dirk merktte al eens op dat onderdelen in NL v??l goedkoper zijn, bij Motorgoedkoop, dus prijsverschillen zullen er altijd wel ergens zijn.
De moeite waard om eens uit te zoeken.
Geplaatst: 15 mar 2005, 10:51
door PC800
dirkske schreef:......................... onderdelen in NL v??l goedkoper zijn, bij Motorgoedkoop, ................
Dealer-onderdelen-prijzen vergelijken met motorgoedkoop is in mijn optiek niet correct.
De meeste internetwinkels zijn goedkoper dan de winkel op de hoek.
En hoe staat het met service, advies en retourneren ???
@ yami
jij betaalde voor 2 remblokken front (cf4sv) 97.62?
@ julle
jij betaalde voor mijn remblokken 2 x 64,20?
Offici?le dealerprijs in NL (december 2004) voor:
remblokken voor, origineel Yam, per set: 42,15 Euro (incl BTW)
remblokken achter, origineel Yam: 37,50 Euro (incl BTW)
En hierop krijgt het officiele FJRijder.be-lid uiteraard ook nog eens een schone korting
Maar let op het is niet allemaal rozegeur en maneschijn in NL, kijk maar eens naar de aanschafprijs (FullPower)
CU Ruud
Geplaatst: 15 mar 2005, 12:00
door dirkske
In de gehele productie-piramide, zitten enorm veel verschillen.
Simpel voorbeeld : het granulaat, de korreltjes ABS plastiek waar in de fabriek de mallen worden geperst, die kosten nog g??n 0,1 euro/kg.
Bedenk dan dat een rechterflank die om en bij de 7 kg weegt, toch maar mooi voor 500 euro over de toonbank gaat ... hebben er al veel mensen daar iets aan verdiend.
Internet-shop valt niet te vergelijken met een dealer, de prijs van een webstek en het onderhoud, da's totaal niet in verhouding met de oppervlakte van een winkel,personeel,materiaal,RSZ.
In Nederland, die schandalige aanschaf-extra-nog-eens-in-je-zak-zitten-tax ... die hebben wij dan weer niet in B. (BMP of hoe noemt die dure belasting ?
Geplaatst: 15 mar 2005, 20:37
door Gast
Onderstaande Belgische prijs is van Yami.
Prijs in NL (incl BTW) betaald 4 januari 2005:
4 bougie cr8e (ngk) 36.80? B - in NL 34,50 ?
1 oliefilter 12.23? B - in NL 12,20 ?
1 luchtfilter FJR 36.60? B - in NL 36,00 ?
0.5ltr. remolie elf 3.43? B - in NL 2,70 ?
4.20ltr. halfsynt olie elf 4hp eco 10w40 36.08? B - in NL 42,00 ? (Shell Advance VSX 4)
0.50ltr.drive shaft gear oil 19.36? B - in NL 19,85 ?
2 (sets) remblokken front (cf4sv) 97.62? B - in NL 84,30 ?
In NL uurtarief 53,55 ? /uur
Geplaatst: 15 mar 2005, 20:39
door PC800
Sorry

,
bovenstaand prijsoverzicht is van mij.
CU Ruud
Geplaatst: 16 mar 2005, 18:37
door yami
He de manne,
Het onderhoud is gebeurt op 240000km. Als ik zo kan lezen dan lijkt mijn dealer een vrij eerlijke gast. De prijsverschillen die ik hier lees zijn niet overdreven. Mijn ribben kunnen wat mij betreft in mijn lijf blijven zitten. Ik was gewoon een beetje geschrokken van de prijs die ik toen moest betalen. Heb voordien een Deauville gehad en die kost natuurlijk een pak minder in onderhoud. Ik kan terug met een gerust hart gaan slapen. Allemaal veel dank u dank u voor de reacties. Keep it safe on the road with FJR.
yami
PS:By the way; het was vandaag schitterrend weer, de bandjes beginnen beter aan het asfalt te kleven.
Geplaatst: 16 mar 2005, 20:41
door yamaha
@Yami
240000km???
Geplaatst: 16 mar 2005, 21:00
door PC800
yami schreef:....................
Het onderhoud is gebeurt op 240000km. ................................................Ik was gewoon een beetje geschrokken van de prijs die ik toen moest betalen. ...........................
Ook ik neem aan dat de kilometerstand ??n nulleke teveel heeft. Zoniet dat verdient je motor een ereplaats in de galerij der kilometervreters.
Weet je trouwens hoever je remblokken versleten waren want ik heb de 1e set er met 48.000 nog opzitten.
En als de prijs bij 24.000 km ietsjes tegenviel dan heb ik een advies: "begin nu alvast te sparen voor de 40.000-beurt", dan moet namelijk de klepspeling gecontroleerd worden en dat kost tijd=arbeidsloon.
CU Ruud
Geplaatst: 17 mar 2005, 20:29
door Gast
He manne,
Luc, het moet natuurlijk 24.000km zijn. Als je mij een beetje tijd geeft knal ik er wel 240.000 op ze. H? Ruud, gaat op 40.000km de rib dus toch uit mijn lijf?! Aan hoeveel mag ik mij ongeveer verwachten, kwestie van mijn madam een beetje voor te bereiden. Als die dan nog eens van het verschieten met hare kop tegen de grond knalt zijn dat weeral kosten.
yami
Geplaatst: 17 mar 2005, 21:05
door dirkske
Hoeveel pingping een groot onderhoud op 42.OOOkm kost is moeilijk te voorspellen. Aangezien er veel meer sleutelwerk nodig is, het kleppendeksel moet er af, zal het aandeel "werkuren" de grootste hap uit het budget nemen. Bij een volgende kleine beurt informeer je best eens bij je dealer, daar bestaan "richtlijnen" over.
onderhoudskosten
Geplaatst: 18 mar 2005, 06:45
door Paul
4 bougie cr8e (ngk) 36.80?
1 oliefilter 12.23?
bijdrage milieu oliefilter 0.73?
3 pakking aflaatdop 3.48?
1 luchtfilter FJR 36.60?
0.5ltr. remolie elf 3.43?
4.20ltr. halfsynt olie elf 4hp eco 10w40 36.08?
0.50ltr.drive shaft gear oil 19.36?
2 remblokken front (cf4sv) 97.62?
remmenreiniger 4.40?
2 12v21/5 bay15d lamp 12499(philips) 3.00?
1 cap FJR 1.68?
werkuren 1 73.54?
producten en diversen 5.80?
Totaal 434.75?
Ik vindt bovenstaande rekening toch behoorlijk aan de prijs en niet zo normaal
Allereerst 0.50ltr.drive shaft gear oil 19.36?, er gaat maar 0,2ltr olie in het cardan. Dat is wat ik bij mijn dealer betaal. Restant blijft bij de dealer en betaal ik ook niet voor.
2. 1 luchtfilter FJR 36.60? . Was het luchtfilter zo erg vervuild? Normaal is bij deze km stand schoonblazen met de compressor voldoende en is vervangen niet nodig.
3. 3 pakking aflaatdop 3.48?, ook bijzonder volgens mij is er maar 1 pakking ring nodig voor de olieaflaatdop
4. remmenreiniger 4.40?, een hele spuitbus leeggespoten of zo?
5. producten en diversen 5.80?, wat is dit???? valt hier de remmenreiniger bv. niet onder en de pakkingring voor de olieaflaat dop?
6. 1 cap FJR 1.68?, en dat is?
Grofweg had deze rekening al 57 euro lager kunnen zijn. Ik vindt de prijs voor de remblokken overigens ook behoorlijk ruim.
Nou weet ik niet wat de normale uurlonen in Belgie zijn. Maar hier in Nederland is 55 euro eerder normaal dan het hierboven genoemde. Of hebben Belgische monteurs een universitaire graad wat het hoge uurloon rechtvaardigd?
Ik zou toch eens rond kijken voor een andere dealer voor het onderhoud.