Pagina 1 van 5

Help mijn fjr stottert

Geplaatst: 31 okt 2005, 18:57
door ROCO
Bij rustig toeren onder 4000 tr. begint de motor in te houden en shokkerig te rijden.Dit verschijnsel is altijd bij warme motor.Wanneer ik boven 4000 tr. rij is er niks aan de hand,maar is wel vervelend om te vertrekken aan lichten of kruispunten .De luchtfilter en bougies zijn nieuw en er gaat altijd super 98 in .Wat kan hier de oorzaak van zijn :?: :?: :?:

Geplaatst: 31 okt 2005, 20:32
door Peet
Het ziet er naar uit dat het benzinemengsel te arm is. Een diagnose bij een Yamaha dealer zal wel duidelijkheid brengen ( tenminste als uw dealer over de nodige aparatuur beschikt), maar het zou me ook niet verwonderen dat het probleem bij de kleppen te zoeken is waar wel meer FJR rijders mee te maken hebben. In dit geval zou het garantie moeten zijn. Hoeveel kilometers heb je al op de FJR staan ?

Geplaatst: 31 okt 2005, 20:48
door PC800
Peet schreef:............................... maar het zou me ook niet verwonderen dat het probleem bij de kleppen te zoeken is waar wel meer FJR rijders mee te maken hebben. ..............................
Hi Peet,

relatie schokkerig rijden en arm benzinemengsel meen ik te kunnen plaatsen.
Maar kun je mij proberen duidelijk te maken waar jij een relatie ziet tussen schokkerig rijden en probleem met de klepppen, onder de 4000 rpm?


CU Ruud

Geplaatst: 31 okt 2005, 21:11
door Kujaku
Ik heb ook soms dat stotterend probleem.
Het doet zich voor onder de 4000 toeren.
De motor wil plots langzamer draaien.
Ik rij met 95 benzine en heb ca 33500Km.
Zou wel willen weten wat er schort.

Geplaatst: 01 nov 2005, 01:05
door ROCO
Mn fjr is 2,5 jaar en heeft 30 000km op de teller staan . :roll:

Geplaatst: 01 nov 2005, 06:53
door Polarend
bij is throttle sensor assy vervangen en heb daarna al drie maand geen enkel probleem meer

FJRgroet pol

Geplaatst: 01 nov 2005, 07:21
door Peet
Ruud,

Ik heb het al gemerkt, je bent een echte techneut !

Relatie schokkerig rijden / kleppen : gewoon omdat ik het zelf ondervonden heb voordat mijn kleppenprobleem verholpen was : verlies aan mengsel misschien, wat zich vooral voor bij lagere toerentallen voordoet. En nu lees ik ook dat Flip en Roco er ook ongeveer 30000km er op staan hebben.
Uiteraard zal eerst de injectie moeten gecontroleerd worden.

Roco, volgens mij is benzine met 98 oktaan echt voor niks nodig.

Maar zoals bij elk ander FJR probleem ben ik ook nu heel benieuwd wat de oorzaak was.

Geplaatst: 01 nov 2005, 09:18
door V4-lover
Krijg je geen foutcode te zien?

Gewoon kontakt aanzetten en dan komt er een F met een nummer erachter

Geplaatst: 01 nov 2005, 10:33
door PC800
Hi Peet,
Peet schreef:Ruud,

Ik heb het al gemerkt, je bent een echte techneut !
Weet niet precies waar de grens ligt voor het predikaat echte techneut.
In ieder geval ben ik altijd geinteresseerd en leergierig :D
Peet schreef:................................... wat zich vooral voor bij lagere toerentallen voordoet. ..............................
En juist daarom kan ik met mijn beperkte kennis de relatie stotteren/kleppen niet plaatsen. Want ROCO heeft het verschijnsel tot aan ongeveer 4000 rpm. Voor mij valt 4000 in de middenrange en niet de lagere toerentallen voor de FJR.

Hoorde je met jouw "kleppenprobleem" destijds wel of niet verhoogd kleppengeratel? En bij welke toerental trad daarin verandering op?

@ROCO
Ben je zelf aan het zoeken of wordt het dealer?

CU Ruud

Geplaatst: 01 nov 2005, 11:19
door ROCO
Er komt geen foutmelding op display.Het rare is dat de motor boven 4000tr geen enkel probleem heeft .Er is geen enkel bijkomstig geluid te horen.Kan het geen verkeerde meting zijn ?Ik ga eens de fiches controleren , als deze in orde blijken word het de dealer. :roll:

Geplaatst: 01 nov 2005, 11:56
door Peet
Bij mij kwam er inderdaad nogal wat geratel bij, en werd alles boven de 4000 toeren normaal.
Maar zoals ik reeds schreef : eerst diagnose met geschikte aparatuur, en dan pas worden mijns inziens de kleppen verdacht, maar aangezien er geen bijkomstige geluiden zijn is die kans misschien wel heel klein.
Maar die fiches onder de benzinetank controleren lijkt mij ook geen slecht idee : misschien geeft ??n of andere sensor zijn informatie niet door ? Maar waarom geeft de display dan geen foutcode aan ?
Ik ben benieuwd !

Stotteren

Geplaatst: 01 nov 2005, 23:51
door Dream
Hoi allen,

Zo te lezen doet niemand iets met de info van Polarend, had destijds ook hetzelfde probleem stelde toen nog vragen over stationair toerental " hoe hoog je kon gaan " maar kreeg enkel duidelijk antwoord van Dirkske
Enfin, na lang zoeken en vele dingen uitgevoerd te hebben, ben ik ook uitgekomen op de throttle position sensor die ik dan zelf vervangen heb, probleem opgelost
Indien iemand daar meer info over wil geef hier dan een seintje dan weet ik of er interesse over dit onderwerp is, anders heeft het geen zin een lang epistel te typen h? :-)
Kan er mss meteen bij vermelden dat deze sensor een soort potentiometer is die zich onder de benzinetank bevindt, had toen ook last bij warme motor en verslechterde alsmaar, deze sensor geeft info door aan de ECU, een test die je al kan doen is op je gas een streepje zetten en ook op het handvat en kijken of dit euvel steeds terugkomt op ongeveer dezelfde gasstand

Hopende al iets geholpen te hebben

Groetjes, Dream

Geplaatst: 02 nov 2005, 12:26
door Julle
Dream,
Ik denk dat het steeds interessant kan zijn, is het niet nu dan misschien later
Julle

Geplaatst: 02 nov 2005, 14:02
door ROCO
Hallo Dream,
graag had ik wat meer uitleg over de TPS .
Is deze makkelijk te vervangen?en moet de tps daarna nog afgeregeld worden?is dat een dure grap zo een tps?waar heb je deze besteld? :roll:

mvgr.

Stotteren motor

Geplaatst: 02 nov 2005, 19:07
door Dream
Hallo Roco en anderen,

Allereerst ga ik hier proberen het probleem zo goed als mogelijk te omschrijven, wat eraan is voorafgegaan en tot slot de oplossing.
Dit zal jullie een beeld geven waarvan ik ten sterkste vermoed dat dit probleem bij meerdere FJR's zal voorkomen in de toekomst.
Ikzelf als mekanieker, samen met mijn dealer ( vriend en vroegere klasgenoot ) hebben we er een tijdje op gezocht, was dus niet zo maar een alledaags probleem, maar wie zoekt die vindt, geduld en een juiste diagnose bracht het euvel naar boven.

Alles begon toen de motor 14 maand was april 2004, 11.000 Km
Ik stond aan de kerncentrale van doel en reed naar de receptie, degene die dit daar kennen weten dat je wat hoogspanningskabels voorbij moet, ik stopte ff om parking te zoeken toen plots de motor stilviel, was nog nooit gebeurd, ik moest tot 3 x toe starten, bij het aanslaan sputterde de motor heel erg, draaide heel slecht, met veel moeite maakte ik me vlug uit de voeten, dacht dat het magnetisch veld er iets mee te maken had en dat de ECU mss zou kunnen beschadigd zijn, toen ik zo'n 500 meter verder uit de buurt was leek me terug alles ok, de rit verder gezet zonder verdere problemen.

Ondertussen ook al andere ritjes gemaakt np

14 dagen later half weg in de rit na 1h15', warme motor, lange tijd aan 50 km/h begon de motor plots te haperen en te stotteren, net alsof de ontsteking iedere keer een fractie van een seconde uitviel, zo erg dat mijn vrouw en ik besloten om vroegtijdig naar huis te rijden, zelks mijn vrouw die vaak als begeleider meerijd wist verdomd goed wanneer het probleem er terug was.

Dus telkens maar opnieuw en opnieuw na zo'n 1 uur rijden motor goed warm begon het probleem, de ene keer al slechter dan de andere keer, ondertussen had ik het probleem al besproken met mijn dealer en het eerste onderdeel was reeds in bestelling, uiteraard is alles onder garantie uitgevoerd of aan mij geleverd om te vervangen, wat ik zelf met plezier doe als technieker natuurlijk, op deze manier leer je toch beter je eigen motor kennen en waar alles zo'n beetje op zijn plaats zit.

Aangezien ik er niet echt mee in panne viel reed ik gewoon met de motor verder, welliswaar soms heel fustrerend, maar ah er zijn ergere dingen in het leven en opgelost zal het wel geraken.

Wat is nu allemaal vervangen in cronologische volgorde

1 - Lamdasonde ( door mezelf vervangen )
2 - 4 Bougies ( door mezelf vervangen en betaald wat normaal is )
3 - Demontage van de 4 bougiekoppen, nakijken op oxydatie en uitmeten 10 K ohm ( door mezelf uitgevoerd )
4 - Nakijken van alle fiches onder de tank ( door mezelf )
5 - Reinigingsproduct bij brandstof gedaan, opgepast dat er op vermeld staat geschikt voor benzinemotor met katalisator
6 - 4 injectoren vervangen ( uitgevoerd door dealer )
7 - Syncronisatie en diverse afstellingen van de motor (door dealer)

Toen dacht ik ff dat het opgelost was, maar niks was minder waar, op onze reis naar oostenrijk was het terug herbegonnen maar het viel nogal mee in het begin van de reis, doch de reis na 5 dagen onderbroken en terug huiswaarts toen het euvel een godganse dag tijdens onze verplaatsing van voralberg oostenrijk naar het zwarte woud zich voordeed, toen waren ook mijn vrouwke en ik het ff kotsbeu en hadden we geen zin meer op deze manier toerkes te doen in het ZW, was ook gevaarlijk trouwens in het bochtenwerk, uitvallen en terug aanslaan, das zoiets van actie en reactie, maar enfin we konden al terugblikken op een regenloze vakantie door de ardennen, luxemburg, zwarte woud, duitsland, oostenrijk, italie, zwitserland en terug naar oostenrijk, terugkeren naar het zwarte woud zat er dus niet meer in.

Thuis gekomen direct naar dealer, terug proefgereden en stelden niks vast, zo was het telkens, mijn dealer zelfs 3 ? 4 proefritjes en zijn meka's eveneens, nooit werd het euvel vastgesteld, fustrerend maarja zo is het er valt hen niks te verwijten, al hadden sommige meka's hun bedenkingen of het niet aan mij lag en ik het niet verwarde met het on/off gevoel die een injectiemotor heeft, doch mijn vriend dealer bleef in me geloven, wist dat er iets moest zijn en zoals ik reeds zei wist mijn vrouw het eveneens goed wanneer het begon.

Het vervelende aan de ganse zaak was dat je telkens serieuse toerkes moest doen om te ontdekken of hij het nu al dan niet deed en dan was het al eens beter, zoiets is dus niet vlug opgelost, telkens na iedere vervanging of daad moest het getest worden, het was van belang 1 na 1 te doen om erop uit te komen zodanig dat anderen dan vlugger geholpen zijn.

Na mijn thuiskomst van de reis ben ik beginnen lezen en lezen in de werkplaatshandboek en dingen beginnen uitsluiten, toen ik op de koop toe het geluk of ongeluk had tijdens een ritje mijn fototoestel bij te hebben en het euvel zich terug veel voordeed, kon ik er foto's van maken, mss zal je nu denken foto's maken van dat haperen hoe doe je dat :-)
Ik had reeds tijdens de reis ondervonden dat het vnl voorkwam tijdens warme motor, constante snelheid, zowel bij 50, 60, 70, 80 enz.... zolang je moest volgen in het verkeer, ik had al streepjes op de gashendel gezet met een vast punt op het handvat, daarom dat ik het goed in de gaten kon houden, bij mij steeds op dezelfde plek vooral als ik me wat moest inhouden, zo'n 5 mm gasstand dus, trok je op ging je onder of boven dat akelige punt was er geen probleem.

Ik had dus 2 dingen in mijn hoofd de ECU of de throttle position sensor

De ECU vervangen was oorspronkelijk een probleem omdat je met de transponder zit, doch daar was eventueel al een oplossing voor

Enfin ikke met mijn foto's naar mijn dealer, na de bespreking bestelde hij meteen de TPS, hij had ook net een brief gekregen van Yamaha dat ze laten weten dat er een probleem zou zijn met de TPS van de R1, daardoor werd mijn verlangen nog groter naar wat ik dacht, zeker met het in beeld brengen van mijn foto's, deze zal ik hier na dit bericht proberen te uploaden als bewijsmateriaal :-)

Alleen moest ik nog ff geduld hebben om het bestelde stuk af te halen, hij vertrok net op reis welke hij uiteraard verdiende, ah het was al 4 maand een weekje meer of minder maakt niet uit h? :-)

Wat je op de foto's zal te zien krijgen is het volgende
Toen het defect zich voordeed onmiddelijk aan de kant, in den beginne zou dit op deze manier nog niet zo gedetecteerd kunnen worden, want ik had dat reeds al verschillende keren uitgeprobeerd, doch zonder succes, nu had ik geluk dat hij het ook deed bij stilstand en ik mijn fototoestel bij had
Gestopt dus en aan de kant stationair toerental bij losgelaten gashendel 1200 tr/min
Bij het lichtjes omhoog draaien zo'n 5 mm dus van de gashendel verliep het toerental niet naar omhoog maar viel tot 600 tr/min
Ik weet nu niet meer juist aan hoeveel toeren ik zat bij het terugvallen maar vermoed zo'n 2500 ? 3000 tr/min onbelast
Je kan je dus perfect voorstellen wanneer dat gebeurt tijdens het rijden het lijkt alsof je ontsteking ff uitvalt en dan onmiddelijk terugkomt wat het haperende resultaat oplevert
Dit in beeld kunnen brengen samen met de info uit het werkplaatshandboek wist ik dus dat ik dicht bij de oplossing zat ik verdacht nog meer de TPS
( Zo te lezen heeft Flip in zijn topic hetzelfde verschijnsel, evenals Roco natuurlijk )

Eindelijk was de TPS binnen, deze heb ik zelf vervangen en afgesteld, nu reeds 3 maand en het probleem is niet meer teruggekomen
( Een foutcode was er idd niet te zien, ook niet opgeslagen in het geheugen )

Roco op je vragen ga ik in een volgend berichtje antwoorden, evenals de foto's

Wat ik toch nog wil meegeven, toen ik ergens middenin in mijn lijden zat stelde ik hier op het forum de vraag aan alle FJrijders of ze hun stationair toerental konden verhogen en zoja wie het aandurfde hoe hoog je dit kon krijgen, ik verdacht daar toen ook een oorzaak van, ik kon het niet hoger krijgen dan 1100 tr/min
Je moet het nog maar eens opzoeken indien het nog bestaat, welke antwoorden ik toen allemaal kreeg, waarom is dat nodig, waarom moet dat hoger kunnen, enz.... enkel dirkske gaf mijn een concreet antwoord, de overgrote meerderheid draaide rond de pot waar ik niks mee was, opgepast h? vrienden je moet dat niet aanzien als een verwijt, ik begrijp wel hoe het soms gaat maar doch, als iemand iets vraagt probeer hem dan te helpen met iets nuttig iets waar de man in kwestie iets aan heeft, dat is toch de bedoeling van dit medium en soms antwoord je dan al eens zonder je af te vragen waarvoor het goed is, ik had toen in die tijd niet veel zin om hier alles neer te typen in welke onconfortabele situatie ik toen zat met de FJR maar ben er wel steeds blijven in geloven, als toen al geen deftig antwoord uit de bus kwam over dat toerental, wat zou het dan baten dat ik toen hier mijn verhaal al deed van het haperen h?
Uiteindelijk ben ik vandaag blij ondanks het vele typwerk mss enkele mensen op een vlugge en cordate manier te kunnen helpen, mss ook wel rond de pot of een gans verhaal, maar wou het toch ff kwijt aan degene die er iets mee kan zijn en op deze manier zal iedereen er iets aan hebben in de toekomst om eventueel bij zulks probleem een juiste diagnose te kunnen stellen

Dus probeer eerst dezelfde testen te doen met de gasstand vooralleer dingen te laten doen

Hopende u ermee geholpen te hebben

De rest zal ik strakjes na het eten proberen op het forum te zetten

Groetjes, Dream

Foto's defect haperen

Geplaatst: 02 nov 2005, 19:22
door Dream
Afbeelding

Geplaatst: 02 nov 2005, 20:31
door Peet
Dream,

Heel erg bedankt voor je verhaal !
Daarvoor kom ik nu graag naar het forum.

Geplaatst: 02 nov 2005, 20:44
door Johnny
prachtig gedaan draem
en dat zonder direct je vertrouwen in de fjr te verliezen :lol:
groetjes johnny

Stotteren

Geplaatst: 02 nov 2005, 21:11
door Dream
ROCO schreef:Hallo Dream,
graag had ik wat meer uitleg over de TPS .
Is deze makkelijk te vervangen?en moet de tps daarna nog afgeregeld worden?is dat een dure grap zo een tps?waar heb je deze besteld? :roll:

mvgr.
Ja Roco, nu je vragen h? :-)
De TPS vervangen is op zich niet moeilijk, ware het niet dat er bij mij althans een addertje onder het gras verdoken zat, letterlijk en figuurlijk dan.
Het zijn maar 2 vijsjes te lossen en een fiche maar de onderste vijs was bij mij niet bereikbaar met een gewone schroevendraaier, deze zit verdoken achter het aluminium kader.
Volgens mij waren er toen 2 oplossingen
1 - De ganse boel losmaken, zelfde werkwijze als wanneer je de motor op full power wil zetten, throttle body joints losmaken, mss wat schroefjes lossen ( weet ik niet zo direct zou dit moeten bekijken ) en het boeltje omhoog tillen, daar koos ik niet voor was met teveel werk voor 1 vijsje, het moest eenvoudiger kunnen
2 - De oplossing die ik bedacht heb, er is juist genoeg plaats om een bit op de vijs te steken tussen vijs en alu kader, ik vijlde een steeksleutel van 6 mm uit zodanig dat deze spande op de bit, ik plakte nog wat tape op bit en sleutel tegen het kantelen van de bit en zodoende kon ik de schroef lossen en achteraf terug vastzetten.

Je hebt toch wat technische vaardigheid nodig wil je dit werk tot een goed einde brengen, bij twijfel laat je het beter door je dealer doen als blijkt dat je TPS defect is.

Er staat in het werkplaatsboek veel uitleg over de TPS, je moet maar in acrobat op de zoekfunctie klikken "throttle position sensor" ingeven en zoeken, heel veel info ook om uit te meten, maar daar heb ik me alvast niet meer mee bezig gehouden, ging er meteen van uit dat er ergens een slecht stuk was, zeg maar puntje ingebrandt of zoiets en heb hem meteen vervangen

Voor je begint kijk eerst de waarden na van je huidige sensor in de opgestelde configuratie
Gewoon naar de diagmode gaan, ik dacht onder code 01 en de waarde aflezen, de throttle angle moet met gesloten gasklep tussen de 15 - 17 graden liggen
Langzaam het gas aandraaien tot vol gas, de waarde moet dan liggen tussen de 97 - 100 graden
Het bereik zou ergens liggen tussen de 0 - 125 graden
Bij mij is de TPS ingesteld op dezelfde waarden als de oude, tussen de 16 - 100 dacht ik, 16 gesloten en 100 open ( vol gas )

Bij de afstelling van de TPS waren de vijsjes al zacht aangedraaid zodanig dat deze nog lichtjes verdraaid kan worden, eenmaal de juiste afstelling bereikt zet je de schroeven vast

ivm oneerlijke concurentie tov een dealer zal ik zelf geen vijs uitdraaien bij andermans motor bij manier van spreken, dit is een denkwijze zoals elke andere, ook deze site wordt gelezen door de dealers, waarmee ik nog eens wil benadrukken zoals ze zo mooi beschrijven in een handboekje bijgeleverd bij de motor, kleine herstellingen waarover je meester ziet kan, zaken waarvoor je technisch niet opgeleid bent moet je aan de dealer overlaten

Wanneer je niet vertrouwd bent met de diagnose modus kan je meer kwaad doen dan goed h?

Doch met het geven van info misdoe ik niks kan er veel leed mee besparen en info vind je overal op het internet

Of de TPS een dure grap is weet ik natuurlijk niet, is me geleverd onder garantie maar ik vermoed dat dit wel zal meevallen, ik ben zelf benieuwd wat deze kost, als jij aan een nieuwe toe bent laat me dan ff de prijs weten thx

Ik heb de TPS dus besteld bij mijn yamaha dealer zoals je wellicht al kon lezen in vorig bericht

Zo dit was het, hopelijk is jouw probleem en dat van anderen nu vlug van de baan als je op dit onnozel maar toch belangrijk ding uitkomt, ik heb het met plezier gedaan, de enige wederdienst die ik vraag is
Hou me op de hoogte of jouw en eventueel anderen die dit lezen met dezelfde kenmerken hun probleem is opgelost en wat er is vervangen, altijd nuttig voor mij toekomstgericht

Groetjes, Dream

reactie

Geplaatst: 02 nov 2005, 21:16
door Dream
Bedankt Peet en Trukker voor jullie leuke reactie
Euh, een vraagje er zit toch genoeg papier in jullie printer h?
:D :D :D