Pagina 1 van 1

Achtervering

Geplaatst: 26 mei 2006, 11:55
door snowangel
Hoi iedereen , Ik zit met een vervelend probleem misschien zijn het gedachten maar graag zou ik willen weten of er mensen problemen hebben gekregen met hun achter vering . Het probleem zit zo als ik de achterkant lichtjes naar beneden duw kan ik die heel diep induwen het gevoel is dat er eigenlijk geen veer inzit de terug demping blijkt goed te werken en deze kan ik bij regelen maar de veer zelf ik heb in de boek zitten zoeken en vind niets terug om de veer bij te regelen . ben er mee naar mijn dealer geweest hij vind het ook niet normaal maar wat me niet beviel bij die kerel hij vroeg of ik olie of zo onder mijn fiets zag liggen maar in die veringen zit geen olie maar gas dus????????????. Bij het rijden zelf blijkt alles redelijk goed wel rijden we duo dus de fiets is wel geladen .

Geplaatst: 26 mei 2006, 17:21
door NEOK
Er zit heus wel olie in je demper hoor ! Een logische vraag dus van die man, want als je demper (serieus) lekt zou er inderdaad een plasje onder je moto staan...
Het dempingsmedium is wel degelijk olie, eventueel bijgestaan door een gas (lucht bvb !).

Ik weet niet in welk boek jij hebt zitten zoeken om de veer te regelen, want in de handleiding van de FJR staat dat echt wel vermeld. Je vind trouwens ook een duidelijk zichtbare stelknop met het opschrift 'hard - soft' op de zijkant van je FJR ! :idea:

Elke veer kan je statisch een eind(je) induwen. Hangt je FJR helemaal 'door z'n gat' ?
Wanneer je die beweging traag doen zal de demper trouwens geen weerstand bieden. Misschien is het een indruk ?
Als je tijdens het rijden een 'goed gevoel' hebt lijkt er niets aan de hand... a fortiori m?t duo !

Luisteren naar een vakman (je dealer) is de juiste oplossing. Zo vanop afstand via een forum valt het moeilijk om iets vast te stellen.

Succes met de oplossing van je probleem.

Geplaatst: 01 jun 2006, 19:32
door Raketman
Een nog veel betere plaats om iets te vragen ivm al je veringproblemem is Bikestup te Schellebelle.
Als die het niet weet, dan niemand.

De doorsnee dealer blijkt doorgaans afschuwelijk slecht op de hoogte van veringproblematiek...

Geplaatst: 03 jun 2006, 19:52
door dirkske
De knop soft-hard is enkel een by-pass tussen de 2 oliekamertjes van de demper.
"soft" wil zeggen dat de olie vrij in-uit kan stromen, "hard" wil zeggen dat dat kleine verbindskanaaltje sterk geknepen wordt.

Let op , er is een verschil tussen VEER en DEMPER. Beiden hebben een totaal verschillende werking, de VEER kan je bijstellen door onderaan het ophangpunt de gekartelde ring te verdraaien ( 20 klikken, staat normaal op 13 als ik me niet vergis).

Ik ken daar weinig of niets van, ik heb met veel belangstelling de technische special in M&T gevolgd, maar ik blijf daar gewoon liever af.
Voor mij is de FJR m??r dan voldoende, ik kan hem echt niet op de limiet rijden, dus heeft het weinig zin om de grens nog wat verder te leggen.

Geplaatst: 03 jun 2006, 20:36
door Raketman
dirkske schreef:De knop soft-hard is enkel een by-pass tussen de 2 oliekamertjes van de demper.
"soft" wil zeggen dat de olie vrij in-uit kan stromen, "hard" wil zeggen dat dat kleine verbindskanaaltje sterk geknepen wordt.

Let op , er is een verschil tussen VEER en DEMPER. Beiden hebben een totaal verschillende werking, de VEER kan je bijstellen door onderaan het ophangpunt de gekartelde ring te verdraaien ( 20 klikken, staat normaal op 13 als ik me niet vergis).
Helaas dirkske, het is net omgekeerd...

Geplaatst: 05 jun 2006, 18:54
door NEOK
Zoals Raketman al verbeterde: de DEMPING (= het afremmen, dus dempen van de veerbewegingen) stel je in onderaan de veerpoot, door een aantal 'clicks' links of rechts te draaien.
De VEER kan je enkel in hard/soft zetten door het hendeltje opzij. Bij 'soft' zijn beide van de in serie geplaatste veren aktief en bij 'hard' is het er maar ??n (jaja ! NIET omgekeerd !)
Vooraan kan je alles traploos instellen bij onze FJR: zowel de veervoorspanning (= een hoogteregeling, geen hard/zacht regeling zoals velen denken!), de ingaande demping ?n de uitgaande demping (achter is het enkel de uitgaande demping).
Anderen zowel als ikzelf hebben hier al 't ??n en 't ander over neergeforumd.
Blijf van alles af als je niet weet waatoe het dient en lees ten minste het instructieboekje als je gaat draaien, of beter nog een deftig artikel over vering en demping.
Het enige dat Dirkske juist had is dat er een verschil is tussen veer en demper; de rest was ietsje minder...
Aan alle :?: :?: :?: : zoekfunctie op dit forum eens proberen stel ik voor.
Niet dat ik de grote veerspecialist ben, maar ik wil steeds proberen om verduidelijking te brengen (qua basisbegrippen). Smijt het in de groep ?!