Pagina 1 van 3

Rukkerige injectie

Geplaatst: 10 aug 2006, 23:20
door Raketman
Onderhand begint het ??n en ander op mijn systeem te werken.

All?, af ende toe toch :?

Zijn de vering-en grondspelingproblemen zo goed als achter de rug, blijft het probleem van de injectie.

Het probleem is hetvolgende : er valt met mijn FJR bijna niet te rijden aan lage snelheden en deellast. Hetgeen wil zeggen aan een constante snelheid met constant gas. Vooral in 2 en 3 snokt die injectie aan en uit dat het geen naam heeft.
Het is zelfs van dien aard dat mijn vrouw vorig weekend tijdens een rustige cruise langs de Scheldedijk de opmerking maakte of ik nu eindelijk eens kon ophouden met dat geknoei met mijn gashendel. Terwijl ik em eigenlijk gewoon mooi constant hield in derde aan 50-60 km/h :(

Nu heb ik mij laten wijsmaken dat het nagenoeg volledig te wijten zou zijn aan het feit dat mijne velo nog steeds "begrensd" is op 78kW.
Volgens bepaalde bronnen zou het probleem nagenoeg volledig moeten verdwijnen met de grotere inlaatrubbers.

Nu is mijn vraag concreet, zijn er nog mensen die met een "begrensde" FJR rondrijden die hetzelfde probleem hebben, of mensen die duidelijk dat verschil gevoeld hebben op het moment dat de motor opengezet werd ?
Ik kan me niet herinneren dat het gesnok even erg was op de testmotor waar ik mee gereden heb voor de aankoop, maar die was dan ook full power.

Indien ik hier een lijn in kan ontdekken wil ik eventueel wel overwegen om hem te laten openzetten, maar dan ook enkel om van dat gesnok verlost te zijn. Het vermogen heb ik absoluut niet nodig en interesseert mij hoegenaamd niet, dat ding speert zo al hard genoeg. Bovendien zit ik nu op 6500km met een gemiddeld verbruik van 5,6l en dat zie ik, ??nmaal opengezet, zo ook niet blijven.

Geplaatst: 11 aug 2006, 08:21
door FJRrider38
i.v.m. dat verbruik: mja de mijne verbruikt wel rond de 7 liter/100
Ik heb geen last van rukkig rijden maar wel full power.

Geplaatst: 11 aug 2006, 08:30
door El Staff
@Raketman ,

Een vergelijkingstest tussen 'normaal' en 'full' power kan ik niet maken , omdat hij reeds bij het eerste onderhoud werd opengezet . Wel kan ik zeggen dat ik regelmatig racers voorbijvlieg :D , sprintjes trek en het hogere toerental opzoek dit met een gem. verbruik van 7 L en de nodige adrenaline :twisted:

Greetz El Staff.

injectie

Geplaatst: 11 aug 2006, 09:11
door webcommerce
Mijn machientje staat op full power en telkens de onderhoudsbeurt dichterbij komt heb ik daar ook wat last van. Gewoonlijk de laatste 1500 ? 2000 km. Telkens is het volledig verdwenen na het onderhoud.
Heb je al eens laten nakijken of er niet te veel speling zit op je gashendel?
Een andere oplossing is gewoon een versnelling lager rijden :D

Geplaatst: 11 aug 2006, 11:08
door johan
raketman, en anderen...
laat je CO op 24 zetten (met de boordcomputer)en je zal zien dat het beter is, ja zelfs verdwenen. Natuurlijk alle 4 de cylinders op dezelfde waarde zetten!
Dit heeft niets te maken met full-of geknepen versie.

Geplaatst: 11 aug 2006, 11:35
door danneke
Ha Johan! Blij je opnieuw op de site te zien!! :lol:
Als ik je telefoonnummer nog ergens vind bel ik je even, als't nie geeft :D

Bij de topic "verkiezingen" is het ineens heel stil...

Groetjes aan Chantal,
Danneke.

Geplaatst: 11 aug 2006, 12:43
door In Extremo
johan schreef:raketman, en anderen...
laat je CO op 24 zetten (met de boordcomputer)en je zal zien dat het beter is, ja zelfs verdwenen. Natuurlijk alle 4 de cylinders op dezelfde waarde zetten!
Dit heeft niets te maken met full-of geknepen versie.
Kunnen we dat zelf doen ??? Als we een beetje handig zijn ?

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 11 aug 2006, 13:00
door johan
Michel,

Je kan het zelf doen, enkele knoppekes indrukken van de boordcomputer. Alleen ik weet niet hoe je eraan komt aan de CO. Van mij heeft de dealer het gedaan en in een minuut was het gedaan.

Johan

Geplaatst: 11 aug 2006, 13:05
door melskeh
Hallo, Het onrustig rijden ligt dat niet aan de Gashendel sensor ook wel TPS genoemd en welke ondertussen berucht is. De mijne 2004 FJR met 18500 km er op heeft dat ook. Kwam pas aan het licht toen ik er ook woon-werk mee ging rijden en elke dag in de file kwam te staan. Dit aangekaart bij de dealer. hij zei al direct ooh dat is de gasklep sensor. Die moet vervangen worden... Ok? dan wordt dus Zaterdag (morgen dus) gedaan. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Mels H.

Geplaatst: 11 aug 2006, 15:53
door Lazarus
Indien de CO waarden aangepast worden, moeten we dan rekening houden met een hoger verbruik, of heeft deze wijziging hier geen invloed op ?[

Geplaatst: 11 aug 2006, 15:59
door FJR-Freak Max
danneke schreef:Bij de topic "verkiezingen" is het ineens heel stil...

Danneke.
Er zullen er nog weinigen zijn die nog iets te vertellen hebben he Danneke :?

Max 8)

Geplaatst: 11 aug 2006, 19:06
door edje
Ha de mannen,

Ik had hetzelfde probleem en mijn dealer heeft inderdaad de motor een beetje rijker afgesteld. Op het forum van onze noorderburen is dit ook een "heet hangijzer" en daar zweren ze bij een powercommander(ongev 500 euro). Veel geld voor iets dat simpeler opgelost kan worden (volgens mijn idee dan toch).

Het meerverbruik is volgens mij te verwaarlozen. Mijn verbruik ligt rond de 5,6 liter bij een redelijk rustige rijstijl.
Op reis(net terug van tripje van om en bij de 2600km) lag het gemiddeld verbruik zelfs rond de 5,2 liter. Afwisselend autostrade en bergen.

Grtjs
Eddy :P

Geplaatst: 11 aug 2006, 19:23
door Motorist
Ik heb ervaren dat full power wel degelijk een groot verschil maakt, zeker bij model 2006.
nukkige injectie is bijna volledig weg als het toerental naar min 1100 wordt gezet en op vol vermogen.
Er is duidelijk een verschil merkbaar op alle gebied, en niet alleen boven de 6000 meer trekkracht.
Bolt gewoon veel soepeler, alleen afremmen op motor is iets minder.
Voor de rest alleen maar beter om op 143 pk te rijden, verbruik is zelfs minder nu.

Geplaatst: 11 aug 2006, 19:27
door Peet
Een TE lage ralenti bevordert ook het snokkerig rijden. Best zet je de ralenti op 1100 - 1200 toeren.

Geplaatst: 11 aug 2006, 19:37
door edje
Peet schreef:Een TE lage ralenti bevordert ook het snokkerig rijden. Best zet je de ralenti op 1100 - 1200 toeren.
Inderdaad. Was ik nog vergeten te vermelden. Dat had ik namelijk al zelf gedaan. Je kan heel gemakkelijk aan dat schroefje (geleerd van ons aller Slurf)

Grtjs
Edje :P
Voor degen die hem niet weten zitten:
http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=28

Geplaatst: 11 aug 2006, 20:08
door FJRrider38
In Extremo schreef:
johan schreef:raketman, en anderen...
laat je CO op 24 zetten (met de boordcomputer)en je zal zien dat het beter is, ja zelfs verdwenen. Natuurlijk alle 4 de cylinders op dezelfde waarde zetten!
Dit heeft niets te maken met full-of geknepen versie.
Kunnen we dat zelf doen ??? Als we een beetje handig zijn ?

Groetjes,
Michel
Op deze website wordt beschreven hoe dat moet. Is wel in het engels

http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=26

Greetz,

Hans

Geplaatst: 11 aug 2006, 20:29
door dirkske
Het fenomeen van de rukkerige injectie heb ik ook, full power model 2003 met 70.000 op de teller, snokken al vanaf het eerste jaar dat ik hem had.
Na een onderhoudsbeurt met synchro is dat opgelost, en na een 5000 km begint dat weer.
Tussen 4200-4500 tr begint datte, en dat breidt uit naar 3500-4500 tr.
Zeer vervelend om bv traag met duo te rijden tegen constante snelheid ... ik krijg het soms Spaans benauwd als hij begint te snokken en dreigt stil te vallen. Als we tijdens een wielerwedstrijd meerijden, is dat helemaal om uw blote kont te laten zien.

Morgen staat er een onderhoudsbeurt op het programma, dan ben ik er weer een tijdje vanaf, zondag begeleiding (tenzij het pijpestelen regent, dan kom ik zeker naar de Zomerrit) , als hij het weer heeft, ga ik de tip van de CO volgen.

Thx for de tip.

Geplaatst: 11 aug 2006, 20:47
door Snorry
Verhoging van de C.O. waarden.

Dit doe je door een gelijkmatige verhoging van de initi?le waarde PER cilinder. M.a.w. de waarde per cylinder te verhogen met b.v. 2 en zeker NIET door alle 4 de cylinders op 24 te zetten :!:

Mvg, :wink:
Snorry

Geplaatst: 11 aug 2006, 20:49
door FJRrider38
Snorry schreef:Verhoging van de C.O. waarden.

Dit doe je door een gelijkmatige verhoging van de initi?le waarde PER cilinder. M.a.w. de waarde per cylinder te verhogen met b.v. 2 en zeker NIET door alle 4 de cylinders op 24 te zetten :!:

Mvg, :wink:
Snorry
Ja dat is correct Snorry, omdat de initi?le waarde niet gelijk is voor iedere cylinder.
Cyl 1 kan 21 zijn
Cyl 2 kan 23 zijn enz ...

Geplaatst: 11 aug 2006, 20:58
door FJR-Freak Max
Het zal meer dan waarschijnlijk het best zijn om je eerst eens goed te laten informeren bij je dealer voor je aan die C.O. zelf begint te prutsen :evil:

Zij zullen je het best kunnen helpen en een diagnose stellen over het probleem dat je moto op dat ogenblik heeft :P

Op tijd en stond en degelijk onderhoud en een opvolging van de dealer bij een probleem is nog altijd het beste voor je FJR indien je niet echt op de hoogte of technisch aangelegd bent :dontknow:

Max 8)