Pagina 1 van 1

kale FJR

Geplaatst: 22 aug 2006, 20:15
door PC800
Afbeelding

Afbeelding

En nu maar hopen dat het voor Avignon allemaal klaar is.

Geplaatst: 22 aug 2006, 21:56
door edje
Goeie moed :?

Maar.... wat is de bedoeling :?: :?: :?: :?:

Grtjs
Eddy :P

Geplaatst: 23 aug 2006, 10:03
door fjrMarcel
Amaai Ruud, eens gemonteerd zie dat ge geen vijzen overhoud :D :D :wink:
Hopelijk zie ik u in Avignon :!: :!: :roll: :wink:

Geplaatst: 23 aug 2006, 11:27
door Ed vollegaas
Je hebt nog 28 dagen Ruud :!: :!: :!:
Greetz Ed

Geplaatst: 23 aug 2006, 20:41
door spider
@ PC800,
Ben benieuwd zoals edje zij wat is de bedoeling om hem zo uit mekaar te vijzen.?: :?: :?:
Goeie moed.

Groetjes, Rudy

Geplaatst: 23 aug 2006, 20:41
door Raketman
Bwah...

buiten de voorvork en de 2 wielen is er toch zoveel niet aan gedemonteerd ?

Wa's de bedoeling van de vork ? Nieuwe olie ? Bourrages kapot ?

Geplaatst: 24 aug 2006, 10:14
door PC800
schreef:Goeie moed

Maar.... wat is de bedoeling

Was gewoon nieuwsgierig hoe dat bouwpakket in elkaar zit. :P
schreef:Bwah...

buiten de voorvork en de 2 wielen is er toch zoveel niet aan gedemonteerd ?
:D :D :D :D :D :D :D

Kan ik wel waarderen zo'n opmerking. Duidelijk iemand die de wereld bekijkt vanuit het principe "m'n glas is half vol" (dit in tegenstelling tot de mensen die het hebben over "m'n glas is half leeg" .)

En dan nu het waarom:
Met 90 k op de teller werd het tijd voor een aantal vervangingen die niet tot de reguliere onderhoudswerkzaamheden behoren.
Aanleiding is de niet meer optimale conditie van de standaard FJR-achterveer na 90k.
Dealer heeft het razend druk en had geen tijd om voor Avignon deze grote klus te doen.

In overleg met mijn vaste monteur is een alternatief plan opgezet om achterveer (inclusief kogellagers hevelmechanisme onderzijde achtervee), voorvorkpoten en balhoofdlagers etc te vervangen/revisieren. Demontage en montage doe ikzelf. De verenspecialist voor- en achtervering. Mijn monteur zorgt voor geestelijke en technische ondersteuning.
Motormaatje stelt zijn garage, zijn motor en en niet te vergeten zijn aangename gezelschap tijdens het sleutelen ter beschikking.
Tevens heb ik GIVI-rack laten stralen en poedercoaten. Ik overweeg om ook gelijk maar de velgen te laten spuiten.

Originele achterveer van de FJR is niet te reviseren. Dan resten 2 mogelijkheden: vernieuwen met origineel Yam of betere kwaliteit vervangingsveer. Er komt een compleet nieuwe achterveer met preload van het merk Wilbers onder.
Afbeelding
Voorpoten konden gereviseerd worden door verenspecialist. Dus nieuwe geleidebussen-oliekeerringen etc en eveneens vervangingsveren van het merk Wilbers.

De originele balhoofdlagers van Yam zagen er nog redelijk uit. Bovenste lager(-schaal) was niets aan te zien. Onderste lager(-schaal) vertoonde duidelijke gebruikssporen.
Originele balhoofdlagers zijn kogellagers in een kooi. Deze, op advies monteur, vervangen door conische rollagers.

Met name de lagers vervangen is een K..-klus.
Maar dat is nu gelukkig voor elkaar. En dat hoef ik dan de volgende 100.000 km tenminste niet meer te doen.

Begin september gaat de motor voor reguliere extra GROTE beurt naar de dealer. Kan de monteur alles wat ik gedaan heb controleren :wink:

En dan pakken en richting het zuiden.

Geplaatst: 24 aug 2006, 10:55
door Johnny
Hey ruud veel geluk bij het terug in elkaar zetten ik zou er niet durven aan beginnen

groetjes johnny

Geplaatst: 24 aug 2006, 14:13
door In Extremo
PC800 schreef: Originele achterveer van de FJR is niet te reviseren. Dan resten 2 mogelijkheden: vernieuwen met origineel Yam of betere kwaliteit vervangingsveer. Er komt een compleet nieuwe achterveer met preload van het merk Wilbers onder.
Afbeelding
Vraagje ?

Wat kost zo een Wilbers ?

Groetjes,
Michel

Geplaatst: 24 aug 2006, 14:40
door Gorky-GSA
In Extremo schreef:
PC800 schreef: Originele achterveer van de FJR is niet te reviseren. Dan resten 2 mogelijkheden: vernieuwen met origineel Yam of betere kwaliteit vervangingsveer. Er komt een compleet nieuwe achterveer met preload van het merk Wilbers onder.
Afbeelding
Vraagje ?

Wat kost zo een Wilbers ?

Groetjes,
Michel
ik heb bij mijn vorig machien na 70k (beamer) ook nieuwe wilbers gestoken ,ik dacht zo'n 460euro voor de achterpoot.
Wilbers is kwalitatief even goed als Ohlins of WP's maar zijn een beetje goedkoper, in Duitsland is er een grote markt voor deze veren.
de mijne komen van http://www.bikesetup.be/nl/index.htm

greetz.

Geplaatst: 24 aug 2006, 16:04
door PC800
In Extremo schreef:
PC800 schreef: Originele achterveer van de FJR is niet te reviseren. Dan resten 2 mogelijkheden: vernieuwen met origineel Yam of betere kwaliteit vervangingsveer. Er komt een compleet nieuwe achterveer met preload van het merk Wilbers onder.
Afbeelding
Vraagje ?

Wat kost zo een Wilbers ?

Groetjes,
Michel
Ik heb het gekocht bij www.hksuspension.nl
maar
je kunt ook eens kijken wie importeur/dealer is voor Belgie bij wilbers zelf
www.wilbers.de

Ik kon kiezen uit 3 uitvoeringen voor de achterveer.
Het beste is te overleggen met leverancier/specialist die jou kan adviseren wat voor jouw specifieke situatie het beste is.
Goeie verenspecialist zal alles zo instellen/aanpassen aan jouw specifieke motor/rijstijl/gewicht.

Geplaatst: 24 aug 2006, 21:23
door Raketman
Wie zegt "veringspecialist" zegt "Bikestup".

http://www.bikesetup.be/nl/index.htm

Laat je niet te snel wijsmaken dat de originele demper niet te reviseren valt. 't Is niet omdat Yamaha er geen revisiestukken voor voorziet, dat het niet kan hoor. De veren van mijn XJR waren zogenaamd ook niet te reviseren, bij Bikestup is dat gebeurd.

De setjes van Wilbers die daar getoond worden zijn er geen van 460? hoor. Dat zijn de goedkoopste. Hetgeen daar getoond wordt zijn de modellen met instelbare high-en lowspeed ingaande demping, kosten aanzienlijk meer.

Wilbers heeft een aantal verschillende modellen vari?rend van mechanische veervoorspanning en uitgaande demping alleen tot hydraulische veervoorspanning met high-lowspeed ingaande demping + uitgaande demping. Afhankelijk van hetgeen je wilt zitten ze tussen de 460-800?.

Stelt zich de vraag of je tevreden was van je originele demper, en of die gereviseerd kan worden voor minder geld dan zo'n Wilbers.
Dat wel die gereviseerd kan worden daar twijfel ik zelfs eigenlijk niet aan. Zelfs ??ndelig gelaste oldtimerdempers worden opengeslepen, gereviseerd en daarna terug aan elkaar gelast. Zo'n vaart zal het met een originele FJR-demper alvast niet lopen, die zitten op zo'n manier in elkaar dat ze (door een specialist welliswaar) op 10min uit elkaar liggen...

Geplaatst: 25 aug 2006, 07:46
door Gorky-GSA
Raketman schreef:Wie zegt "veringspecialist" zegt "Bikestup".

http://www.bikesetup.be/nl/index.htm

Laat je niet te snel wijsmaken dat de originele demper niet te reviseren valt. 't Is niet omdat Yamaha er geen revisiestukken voor voorziet, dat het niet kan hoor. De veren van mijn XJR waren zogenaamd ook niet te reviseren, bij Bikestup is dat gebeurd.

De setjes van Wilbers die daar getoond worden zijn er geen van 460? hoor. Dat zijn de goedkoopste. Hetgeen daar getoond wordt zijn de modellen met instelbare high-en lowspeed ingaande demping, kosten aanzienlijk meer.

Wilbers heeft een aantal verschillende modellen vari?rend van mechanische veervoorspanning en uitgaande demping alleen tot hydraulische veervoorspanning met high-lowspeed ingaande demping + uitgaande demping. Afhankelijk van hetgeen je wilt zitten ze tussen de 460-800?.

Stelt zich de vraag of je tevreden was van je originele demper, en of die gereviseerd kan worden voor minder geld dan zo'n Wilbers.
Dat wel die gereviseerd kan worden daar twijfel ik zelfs eigenlijk niet aan. Zelfs ??ndelig gelaste oldtimerdempers worden opengeslepen, gereviseerd en daarna terug aan elkaar gelast. Zo'n vaart zal het met een originele FJR-demper alvast niet lopen, die zitten op zo'n manier in elkaar dat ze (door een specialist welliswaar) op 10min uit elkaar liggen...
ik sprak hier wel over de achterpoot (achtervering dus) voor r1100gs bmw met regelbare ingaande en uitgaande demping, gekocht en geplaatst door bikesetup ( Steven ) dus. :wink: :wink: :wink:

Geplaatst: 25 aug 2006, 23:41
door PC800
Raketman schreef:............................................................
Stelt zich de vraag of je tevreden was van je originele demper, en of die gereviseerd kan worden voor minder geld dan zo'n Wilbers.
Dat wel die gereviseerd kan worden daar twijfel ik zelfs eigenlijk niet aan. Zelfs ??ndelig gelaste oldtimerdempers worden opengeslepen, gereviseerd en daarna terug aan elkaar gelast. Zo'n vaart zal het met een originele FJR-demper alvast niet lopen, die zitten op zo'n manier in elkaar dat ze (door een specialist welliswaar) op 10min uit elkaar liggen...
Reviseren is 9 van de 10 keer goedkoper dan nieuw, dus als er gereviseerd kon worden dan is het uiteraard goedkoper dan zo'n Wilbers.
Maar openslijpen en lassen is naar mijn bescheiden mening niet reviseren.
Ik hoor graag van je wie, op een technisch verantwoorde manier, de standaardachterveer reviseerd.

Geplaatst: 26 aug 2006, 11:09
door Raketman
Gorky schreef:ik sprak hier wel over de achterpoot (achtervering dus) voor r1100gs bmw met regelbare ingaande en uitgaande demping, gekocht en geplaatst door bikesetup ( Steven ) dus. :wink: :wink: :wink:
Oeps, had de link niet gezien in uwe vorige post :oops:
PC800 schreef: Reviseren is 9 van de 10 keer goedkoper dan nieuw, dus als er gereviseerd kon worden dan is het uiteraard goedkoper dan zo'n Wilbers.
Maar openslijpen en lassen is naar mijn bescheiden mening niet reviseren.
Ik hoor graag van je wie, op een technisch verantwoorde manier, de standaardachterveer reviseerd.
Awel, bij Bikestup doen ze dat...anders moet je maar eens contact opnemen en eens met je originele demper tot daar gaan.
Een moderne demper laat zich relatief gemakkelijk terug demonteren hoor. Voor die van een FJR hoeft er niks geslepen te worden, dat was maar een extreem voorbeeld. Dan gaat het hem over eendelig gesloten dempers zoals op oldtimers (R100 reeks van BMW bvb). 't Is niet omdat er de woorden "lassen en slijpen" in voorkomen dat je aan ??n of ander technisch barbarisme moet denken :wink: . Nadien zie je het verschil niet eens.