reis naar de Vercors
Moderator: Abeloos
reis naar de Vercors
Zoals aangekondigd volgt hier een poging tot verslag van mijn uitstapje naar de Vercors.
Op maandag 11/09/06 zijn we vanuit Poperinge vertrokken. De eerste dag reden we deels via autosnelweg en deels via nationale wegen naar Chagny in de Bourgogne. Het was afzien onder een loden zon.
De tweede dag zijn we vanuit Chagny dwars door de Jura naar onze eindbestemming in Villard de Lans gereden. Het doorkruisen van de Jura is echt een aanrader. Vlotte, goed onderhouden wegen in een erg mooie streek.
De derde dag reden we onze eerste rit in de Vercors. Het menu bestond uit : Gorges de la Bourne, Pont en Royans en enkele colletjes, waaronder de Col de la Bataille.
De vierde dag reden we onze tweede rit in de Vercors. Deze keer ging het over de Col de Rousset naar Die.
In de omgeving van Die hebben we ook nog de Col des Pennes overwonnen, en overwinnen is echt wel het juiste woord. De Col is echt spectaculair te noemen. Zeer smalle wegen, hoge steigingspercentages en wel zeer scherpe haarspeldbochten. Jammer genoeg geen foto's hier. We hadden nergens plaats om op een veilige manier stil te staan .
Tot dan hadden we steeds uitstekend weer gehad.
Dit veranderde echter drastisch op vrijdag, de dag van ons vertrek uit Villard de Lans. Van bij het vertrek om 9 uur 's morgens tot 2 uur in de namiddag, NON STOP WATER GIETEN. NAT TOT OP HET VEL Niets hielp, ook een pas aangekocht regenpak niet. De autosnelweg stond op bepaalde plaatsen gewoon onder 15 cm water.
Gisteren, zaterdag hebben we, jammer genoeg in de mist, nog een tussenstop gedaan in de champagnestreek. We hebben er uiteraard een lokale champagneboer bezocht.
De oogst was volop bezig.
Gisteren omstreeks 16:30 uur moe maar voldaan thuisgekomen. We hebben een prachtige reis gehad in een prachtige streek. Ik kan het iedereen aanraden. Het zijn niet de hoogste cols, maar er loopt geen 100 m rechte weg. Echt genieten.
Hotel Les Bruy?res in Villard de Lans is een echte aanrader. Zeer motorvriendelijk. Er is gratis een garage beschikbaar waar makkelijk zes moto's in passen. De uitbater maakt er reklame mee op zijn site http://hotel.lesbruyeres.free.fr/
Hij heeft onlangs een nieuwe foto op zijn site gezet om motards te lokken. Ge moogt twee keer raden wie er op staat.
Hij vroeg ons zelfs om een interview toe te staan voor een lokale krant. Hij zal ons het artikel opsturen.
Toch enkele opmerkingen. De Fransen hebben de slechte gewoonte om op hun cols van die fijne grav? te smijten in de bochten. Ik weet niet waarom ze dit doen, maar het is levensgevaarlijk. Wiel blokkeren of een beetje te veel gas, en je ligt met je smikkel op het asfalt. Ze kondigen het wel telkens aan met borden .
Ook nog een woordje over de warmteafgifte van de motor van mijn FJR. Het was zeer warm weer (25 ? 30?) en in de bergen bleef mijn temperatuurmeter constant op 3 blokjes en zelfs regelmatig op 4. De ventilator heeft overuren gedraaid. Aangenaam is anders . Hopelijk is dit euvel op de nieuwe modellen verholpen.
Groetjes,
Bart
Op maandag 11/09/06 zijn we vanuit Poperinge vertrokken. De eerste dag reden we deels via autosnelweg en deels via nationale wegen naar Chagny in de Bourgogne. Het was afzien onder een loden zon.
De tweede dag zijn we vanuit Chagny dwars door de Jura naar onze eindbestemming in Villard de Lans gereden. Het doorkruisen van de Jura is echt een aanrader. Vlotte, goed onderhouden wegen in een erg mooie streek.
De derde dag reden we onze eerste rit in de Vercors. Het menu bestond uit : Gorges de la Bourne, Pont en Royans en enkele colletjes, waaronder de Col de la Bataille.
De vierde dag reden we onze tweede rit in de Vercors. Deze keer ging het over de Col de Rousset naar Die.
In de omgeving van Die hebben we ook nog de Col des Pennes overwonnen, en overwinnen is echt wel het juiste woord. De Col is echt spectaculair te noemen. Zeer smalle wegen, hoge steigingspercentages en wel zeer scherpe haarspeldbochten. Jammer genoeg geen foto's hier. We hadden nergens plaats om op een veilige manier stil te staan .
Tot dan hadden we steeds uitstekend weer gehad.
Dit veranderde echter drastisch op vrijdag, de dag van ons vertrek uit Villard de Lans. Van bij het vertrek om 9 uur 's morgens tot 2 uur in de namiddag, NON STOP WATER GIETEN. NAT TOT OP HET VEL Niets hielp, ook een pas aangekocht regenpak niet. De autosnelweg stond op bepaalde plaatsen gewoon onder 15 cm water.
Gisteren, zaterdag hebben we, jammer genoeg in de mist, nog een tussenstop gedaan in de champagnestreek. We hebben er uiteraard een lokale champagneboer bezocht.
De oogst was volop bezig.
Gisteren omstreeks 16:30 uur moe maar voldaan thuisgekomen. We hebben een prachtige reis gehad in een prachtige streek. Ik kan het iedereen aanraden. Het zijn niet de hoogste cols, maar er loopt geen 100 m rechte weg. Echt genieten.
Hotel Les Bruy?res in Villard de Lans is een echte aanrader. Zeer motorvriendelijk. Er is gratis een garage beschikbaar waar makkelijk zes moto's in passen. De uitbater maakt er reklame mee op zijn site http://hotel.lesbruyeres.free.fr/
Hij heeft onlangs een nieuwe foto op zijn site gezet om motards te lokken. Ge moogt twee keer raden wie er op staat.
Hij vroeg ons zelfs om een interview toe te staan voor een lokale krant. Hij zal ons het artikel opsturen.
Toch enkele opmerkingen. De Fransen hebben de slechte gewoonte om op hun cols van die fijne grav? te smijten in de bochten. Ik weet niet waarom ze dit doen, maar het is levensgevaarlijk. Wiel blokkeren of een beetje te veel gas, en je ligt met je smikkel op het asfalt. Ze kondigen het wel telkens aan met borden .
Ook nog een woordje over de warmteafgifte van de motor van mijn FJR. Het was zeer warm weer (25 ? 30?) en in de bergen bleef mijn temperatuurmeter constant op 3 blokjes en zelfs regelmatig op 4. De ventilator heeft overuren gedraaid. Aangenaam is anders . Hopelijk is dit euvel op de nieuwe modellen verholpen.
Groetjes,
Bart
Laatst gewijzigd door FJbaRt op 19 sep 2006, 18:43, 4 keer totaal gewijzigd.
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.
Ik heb van bij het begin van de reis achteraan postgevat. Kwestie van de Beiers niet in verlegenheid te brengen . Ik moet tenslotte nog met die mensen werken.dirkske schreef:Mooie trip Bart , schone foto's , heerlijk om even bij weg te deemsteren.
btw ... de Beiers , konden die volgen, of hebt ge regelmatig even aan de kant moeten wachten ?
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.
@ FJbaRt;
Mooie foto's van een prachtige reis zou ik zeggen.
zelfs die foto op de site van dat hotel is geslaagd
Een woordje uitleg over die grav? die je tegenkwam en die inderdaad zeer gevaarlijk kan zijn;
Soms vernieuwen de Fransen hun wegdek als volgt:
-men giet warme vloeibare teer op het wegdek
-dan grav? erop,mooi uitgestreken
-en dat laten ze dan inrijden door het verkeer.
-voila! een nieuw wegdek. met als gevolg dat de overtolige grav? blijft liggen aan de kant van de weg of in de ideale lijnen door de bochten.
mvg
Tom
Mooie foto's van een prachtige reis zou ik zeggen.
zelfs die foto op de site van dat hotel is geslaagd
Een woordje uitleg over die grav? die je tegenkwam en die inderdaad zeer gevaarlijk kan zijn;
Soms vernieuwen de Fransen hun wegdek als volgt:
-men giet warme vloeibare teer op het wegdek
-dan grav? erop,mooi uitgestreken
-en dat laten ze dan inrijden door het verkeer.
-voila! een nieuw wegdek. met als gevolg dat de overtolige grav? blijft liggen aan de kant van de weg of in de ideale lijnen door de bochten.
mvg
Tom
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Wie gaat er mee?
H?,de "FJR"rijders,ben hier nieuw,en daarom wil-ik mij effe voorstellen,Daniel,42 jaar,woon en werk in Brussel,oorspronkelijk franstalig,maar doe mijn best om in het "vlaams" te schrijven Ik rij met een Honda Pan-European ST 1300,en ben daar zeer tevreede mee.Zoals veele hier zeker,heb ik getwijfelt tussen de FJR en de Pan,en het is de Honda geworden ( )...Ik kom hier,op het "forum",regelmatig een kijkje neemen,en was per toeval ook de voorbij week in Vercors,vandaar mijn reactie... Ik ben,dus, tijdens de voorbij week,voor het laats dit jaar,op reis geweest met de Pan,deze keer was Vercors en Alpen op het programma. Zondag 10/09: Anderlecht-Villard-de-Lans // autosnelweg via Charleroi,Reims,Troyes,Dijon en Bourg-en-Bresse en dan via N 504,516,75 naar Voiron en nog iets lager tot in Villard-de-Lans(+/-880km)(hotel Le Loup blanc,oud maar degelijk hotel,45? met ontbijt,maar de Pan moet op straat slaapen!! Maandag 11/09: "Vercors Tour":Gorges de la Bourne,combe Laval,route des Ecouges,Gorges du Nan,col de la Machine,col de la croix,col de Tourniol.... en de,door allen bekent,col de Rousset. Goed voor +/- 385km Dinsdag 12/09:Villard-de-Lans-Valloire via:col de Rousset,Die,Chatillon en-Diois,Clelles,Mens,col des Accarias,Valbonnais,Bourg-d'Oisans,Alpe d'Huez,Les deux Alpes,Vaujany,col de la Croix de Fer,col du Mollard,N6,col du T?l?graphe en Valloire. +/- 410km In valloire hotel L'Aiguille Noire,een zeeeeeeeeeeeer goed hotel voor 40? met ontbijt en de Pan mag in de garage!! Woensdag 13/09: Valloire-Chamonix via:col du Galibier,col du Lautaret,Brian?on,col de montgen?vre,Oulx,Susa,col du Mont C?nis,col de l'Iseran,Val-d'is?re,La Rosi?re,col du petit St Bernard,Aoste,col du Grand St Bernard,Martigny,col de la Forclaz,Argenti?re en Chamonix.De prijzen voor een nacht te slapen zijn hier "gek" en ik beslis om nog wat verder te rijden.In Le Fayet vind-ik een hotel,"La Chaumi?re",en voor 50? ben ik gedint en de Pan mag in de garage van de eigenaard. +/- 430km Donderdag 14/09: Le Fayet-Anderlecht via: Annecy,Nantua en Bourg-en-Bresse,daar autosnelweg naar Belgie. +/- 920 km Voila,ondanks dat ik deze reis aleen gedaan heb,mag ik zegen dat dit zeer geslaagd was en op vijf dagen heb-ik maar twee uur in de regen gereeden,van Le Fayet tot in Bourg-en-Bresse. Bedankt om mij te lezen,foto's zijn op mijn "site",veel kijk plezier. http://danielcolruyt.spaces.live.com/
@ Bart,
Prachtig toch en dit in een streek die door de meeste Belgen (waaronder ik) niet echt gekend is
@ TOMH
Ze spuiten geen warme teer maar warme bitumineuze emulsie (is een residu van aardolie aan dewelke emulgatoren worden toegevoegd om gemengd te kunnen worden met water). Teer mag al jaren niet meer gebruikt worden voor dergelijke toepassingen
Julle
Prachtig toch en dit in een streek die door de meeste Belgen (waaronder ik) niet echt gekend is
@ TOMH
Ze spuiten geen warme teer maar warme bitumineuze emulsie (is een residu van aardolie aan dewelke emulgatoren worden toegevoegd om gemengd te kunnen worden met water). Teer mag al jaren niet meer gebruikt worden voor dergelijke toepassingen
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
Jammer, het is nochtans een paradijs voor motorrijders, een bezoek meer dan waard. Het moeten niet altijd die hoge en bekende cols zijn.Julle schreef:@ Bart,
Prachtig toch en dit in een streek die door de meeste Belgen (waaronder ik) niet echt gekend is
Julle
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.
Ik zie dat sommige foto's niet altijd zichtbaar zijn. Ik weet niet hoe dit komt. Alle foto's zijn te bekijken op : http://foto.telenet.be/3816794823
Groetjes,
Bart
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.