Pagina 1 van 1

Contactslot

Geplaatst: 19 sep 2006, 10:35
door yami
Hoi,

Mijn FJR'ke is twee en een half jaar oud en heb er nog nooit problemen mee gehad, alleen het contactslot durft wel eens weerbarstig te zijn. Het is soms bijna onmogelijk om de sleutel omgedraaid te krijgen. Als ik er wat WD40 in spuit gaat het terug een beetje beter maar gemakkelijk draaien is toch anders. Het blijft altijd een beetje zoeken. Ben ik de enige met dit probleem of zijn er nog andere? Let my now.
Alvast bedankt

Yami

Geplaatst: 19 sep 2006, 12:20
door Julle
Yami
Heb je al eens met je reservesleutel geprobeerd? Ik gebruik nooit olie in sleutelgaten maar wel een beetje graphiet en dat helpt wel

Julle[/i]

Geplaatst: 19 sep 2006, 13:55
door FJRrider38
Grafiet is inderdaad beter dan olie spuiten.

Geplaatst: 19 sep 2006, 20:37
door Motorist
Geen Olie in kontakt slot, trouwens in geen enkel slot.
zoals al aangegeven alleen potlood poeder is hiervoor geschikt.

Geplaatst: 20 sep 2006, 06:46
door Firechief
Ik heb dit probleem ook al enige tijd. De ene keer erger dan de andere keer, maar zoals gezegd kan het soms wel vervelend zijn. Ik weet nu niet dat dit zou komen door sleet op de sleutel of op het slot. Zal het eens proberen met de reservesleutel.

Firechief

Geplaatst: 20 sep 2006, 15:28
door Raketman
Het kan altijd handig zijn, om de zoveel maanden eens wisselen van sleutel. Als je'r maar 1 gebruikt kan het best zijn dat de reserve na een aantal jaar gewoon niet meer past omdat de "vaste" sleutel en het contact op elkaar ingesleten zijn.

De enige die ik niet zou gebruiken is de rode codeersleutel.

Geplaatst: 20 sep 2006, 18:55
door edje
Het probleem schuilt volgens mij in het feit dat veel mensen een hele bos aan hun sleutelring hangen. Door de lengte van de sleutel, in combinatie met het schokken onderweg wordt het contactslot min of meer "geforceerd".(hetzelfde geldt trouwens ook bij auto's)

Een tweede probleem is waterinsijpeling. Bij rijden in de regen loopt er water via de sleutel in het contact. Dus regelmatig smeren kan nooit kwaad. Er bestaat trouwens speciale slotsmering.

Ik had dat probleem ook met mijn Diversion. Die had ik gekocht met een slordige 35000Km op de teller, dus daar was het kwaad reeds geschied.

Grtjs
Eddy :P

Geplaatst: 20 sep 2006, 20:44
door Ed vollegaas
Had het zelfde probleem met mijn vorige FJR. Na twee jaar ongeveer kreeg ik met momenten de sleutel niet omgedraaid, heb dan reservesleutel gebruikt en probleem was weg.
Greetz Ed

Geplaatst: 20 sep 2006, 20:58
door Den Boete
shadowrider38 schreef:Grafiet is inderdaad beter dan olie spuiten.
Ik wist dat niet, en smeerde tot nu toe met WD40.
Weet iemand waarom grafiet beter is ?

Geplaatst: 20 sep 2006, 22:44
door Julle
Grafiet is beter omdat er geen smurrie blijft aankleven, het wordt niet dik in de winter of vloeibaar in de zomer en het smeert goed
Julle

Geplaatst: 21 sep 2006, 23:30
door yami
He de manne,

Heb juist eens met de reservesleutel gaan proberen, en inderdaad hij draait veel beter om. Het gaat weliswaar niet perfect maar in ieder geval een stuk beter. De motor is twee jaar en negen maand en er staan 54000km op de teller en hij rijdt winter en zomer. Dat zal natuurlijk ook een stukje meespelen. Maar toch; een vriend van mij heeft een Yamha XJR gehad (zes maand oud) en die had ook serieus wat problemen met het contactslot. Zou het niet mogelijk zijn dat het een kinderziekte is bij Yamaha? By the way; is het niet zo dat grafiepoeder een hele tijd een vieze sleutel geeft, grafiet is niet bepaalt een proper goedje h?. In ieder geval bedankt voor jullie reactie's

Yami

Geplaatst: 22 sep 2006, 02:55
door Dream
hey,
mijn motor is ook 2,5 jaar oud, reeds verschillende keren dit probleem gehad, nog niet geprobeerd met reservesleutel
ik dacht, moet de oorzaak vinden waarom het voordien wel goed ging en nadien niet meer
telkens wanneer het terug slecht ging gebruikte ik CRC, ook iets wat goed is om op elektrische contanten te spuiten en dat vocht afstoot, enkele malen herhalen en na een paar dagen is het terug OK, niet overdrijven, een paar shots
dus zo kwam ik ook achter de voornaamste oorzaak bij mij " vocht " en wel te verstaan door het wassen van de motor, nochthans altijd met spons, wel afspuiten met tuinslang, blijkbaar zal er dan water in het slot gelopen hebben, kort nadien had ik daar altijd problemen mee
de oplossing die ik nu altijd toepas tijdens het wassen, gewoon een stukje brede plakband " vierkantje afgeknipt van 5 x 5 cm " over het contactslot kleven zodoende dat insijpelen van water in het slot niet meer mogelijk is ( simpel h? )
ik zet wel voordien de ruit in de hoogste positie, ik heb namelijk het elektrisch brugje van de ruitmotor onderbroken met een schakelaar die ik dan on/off kan zetten, waarbij de ruit wel of niet blijft staan wanneer het contact afgezet wordt
zo dat was mijn inbreng, probeer dit maar en weet me te zeggen of deze oplossing ook voor jullie een hulp is
groetjes, dream

Geplaatst: 26 sep 2006, 20:38
door alexxjr
met mijn fjr nog geen probleem, wel zelfde probleem gehad bij mijn xjr. dit na ca 6 jaar en ca 70.000km. sindsdien gebruik ik de reservesleutel, en dit zonder problemen.
ik onderhoud contactsloten ook met WD40, tegen vocht. GEEN olie!

Geplaatst: 27 sep 2006, 12:21
door Nicky
ik had dit probleem ook bij mijn vroegere moto, fazer, wanneer ik mijn moto overliet aan de dealer zei hij dat dit een gekend probleempje is bij yamaha. Ikzelf merk nu op de FJR (15000KM) dat het slot ook al stroever begint te worden, en hij is een 1,5 jaar jong.
Greetz

Geplaatst: 27 sep 2006, 13:03
door El Staff
Ik Heb dit probleem ook ervaren tijdens mijn reis naar Avignon bij mijn fjr van 14 maand oud. Ik had geen reserve sleutel mee , maar het was blijkbaar maar langs een zijde als ik de sluetel draaide was er geen probleem.
Stof en regen zal waarschijnlijk de oorzaak zijn , en boven vermelde tip zal straks tijdens poetsbeurt toegepast worden.

Greetz El Staff.