KAWASAKI GTR 1400 : De toekomstige concurrent !

Allerlei onderwerpen die niet specifiek onder een andere rubriek kunnen ondergebracht worden

Moderator: Abeloos

Wat vinden jullie van de aankomende KAWASAKI GTR 1400 ?

Leuke motor, maar ik blijf bij mijn FJR
54
67%
Afhankelijk van zijn prijs en technisch meer kunnen, zou ik overwegen om voor een GTR te kiezen
25
31%
Eindelijk is Kawa terug met een GTR : ik ga er één bestellen !
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 81

Gebruikersavatar
Koboloi
Clublid
Clublid
Berichten: 159
Lid geworden op: 01 mei 2004, 11:01
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Bericht door Koboloi »

Een ander verslagje (ook in het Engels) omtrent de eerste test in de VS -

zie volgende link ......

http://www.bikeland.org/misc/articles/c14test.pdf
" This time is the only time we get. So we enjoy our graphite FJR "
Gebruikersavatar
edje
Clublid
Clublid
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2006, 23:41
Locatie: Hoevenen

Bericht door edje »

Voor de liefhebbers
(Vooral het einde van het filmpje is "interessant")


http://www.youtube.com/watch?v=2ZXYTGV2 ... 2007%2Ehtm


Grtjs
:P :P :P
Gebruikersavatar
pnobels
Clublid
Clublid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:47
Locatie: Berchem/Antwerpen

Bericht door pnobels »

De 'carossier' zal content zijn :D
Gebruikersavatar
Lucvh
Clublid
Clublid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 mar 2007, 16:04
Locatie: Wachtebeke

Bericht door Lucvh »

Een prutser,

Dit moet dan doorgaan voor een journalist die motoren test.
Zal waarschijnlijk in zijn boekje een negatief veslag schrijven.
Zie hem op rechte weg de gracht in belanden en bij het uikomen van de bocht een mooie highsider maken.
Aan wie of wat ligt het dan?

Ikzelf ben geen supermotar, stepjes nog niet aan de grond geweest, maar hetgene die kerel tegenkomt?????

Groetjes Luc
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

Hallo iedereen, hier een oproep van een gelukkig man.
Ik mag namelijk volgende week een GTR roderen die dan als demo moet dienen.
Daarom wil ik een Ardennenritje maken.
Zijn er mensen die een bochtig routeke hebben liggen ?
Het mag een Garmin bestand zijn, ik schrijf de belangrijkste gemeenten en wegen op en plak ze op de tank.
Wordt vervolgd !

Dank bij voorbaat voor de route,

Frankie Gelukzak :lol:
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
den R1 zot
Clublid
Clublid
Berichten: 867
Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
Locatie: Antwerpen / Merksem

Bericht door den R1 zot »

Ik heb hier wel wat bochtjes op GPS (Garmin) staan.
Allemaal hebben ze de "den R1 zot" stempel.
No nonse, gaas geven en nie blijven hangen anders geraakt ge niet thuis dezelfde dag.

Versie 6.


Groetjes,
Afbeelding
buske1300
75 cc
75 cc
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2007, 12:10
Locatie: Leuven

Bericht door buske1300 »

Vergeet uwen digi niet hee :D
Dat rechts manivelleke bijt niet zenne,gaassss
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

den R1 zot schreef:Ik heb hier wel wat bochtjes op GPS (Garmin) staan.
Allemaal hebben ze de "den R1 zot" stempel.
No nonse, gaas geven en nie blijven hangen anders geraakt ge niet thuis dezelfde dag.

Versie 6.


Groetjes,
Stuur maar op als je wil, dank bij voorbaat.

@Flitser : nogmaals bedankt voor de route, maar ik kan ze niet openen, uwe Mapsource zit nog op versie 2, ik heb reeds de update van versie 6.
Mijne Mapsource krijgt het bestand niet open.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Flitser
1300 cc
1300 cc
Berichten: 249
Lid geworden op: 09 dec 2004, 09:58
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Bericht door Flitser »

@Boete,

Ik heb de route opnieuw doorgestuurd en nu zou het moeten lukken denk ik :oops:, Ik heb ze namelijk herberekend :roll:

Groetjes Flitser
Gebruikersavatar
TOMH
1300 cc
1300 cc
Berichten: 365
Lid geworden op: 14 jan 2006, 19:01
Locatie: Harelbeke

Bericht door TOMH »

Mannekes!

wie goed naar da filmke van edje gezien heeft, weet dat je een tomtom Rider 1 op dienne Kawa moet plaatsen. :D :D

Tom :D
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Gebruikersavatar
edje
Clublid
Clublid
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2006, 23:41
Locatie: Hoevenen

Bericht door edje »

Bwah Tom, dat weet ik nog zo niet hoor.
De laatste richtlijn was er eerder iets voor duikboten of zoiets... :angel9:


Grtjs
:D :D :D
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

TOMH schreef:Mannekes!

wie goed naar da filmke van edje gezien heeft, weet dat je een tomtom Rider 1 op dienne Kawa moet plaatsen. :D :D

Tom :D
Daarmee dat ie gevallen is ... misschien ???

Groetjes,
Michel :twisted:

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
pnobels
Clublid
Clublid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:47
Locatie: Berchem/Antwerpen

Bericht door pnobels »

Ik heb dat wreed machien deze middag zien staan in het motorpaleis in Ekeren... Z hebben wel een regelbare achtervering voorzien... En een prijs van 14990...
Gebruikersavatar
Crusader
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2006, 13:42
Locatie: Menen

Bericht door Crusader »

Den Boete schreef:Hallo iedereen, hier een oproep van een gelukkig man.
Ik mag namelijk volgende week een GTR roderen die dan als demo moet dienen.
Daarom wil ik een Ardennenritje maken.
Zijn er mensen die een bochtig routeke hebben liggen ?
Het mag een Garmin bestand zijn, ik schrijf de belangrijkste gemeenten en wegen op en plak ze op de tank.
Wordt vervolgd !

Dank bij voorbaat voor de route,

Frankie Gelukzak :lol:
Ik ben ook gelukkig man, mijn dealer heeft mij ook GTR voor anderhalve dag toegewezen om ne keer te vergelijken.... Digicam gaat ook mee... Verslagske volgt.... :lol:
Llorca
50 cc
50 cc
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2007, 15:26
Locatie: Brugge

Bericht door Llorca »

Ik denk niet dat de GTR een concurrent wordt hoor, het model is eerder te vergelijken met een blackbird. Dus dat zal de rijder dan ook wel zijn h?.
De enigst concurrent die ik vreesde was de K1200GT, maar door z'n prijs moet je al een lotto winnaar zijn om er mee te fietsen.
Greets Steven
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Llorca schreef:Ik denk niet dat de GTR een concurrent wordt hoor, het model is
Greets Steven
Steven,
als je eens wist hoeveel ex-GTR1000ers er nu met een FJR1300 rondrijden ....
Die wil ik niet te eten geven. :wink:

Zelf heb ik er ook 3 gehad en de nieuwe voldoet wel degelijk of zelfs beter aan de normen die we bij de FJR vonden.
Toerisme en Sportief of omgekeerd.

Maar eerst gaan we een test-ritje en/of -weekendje moeten maken.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
janeman
125 cc
125 cc
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 jan 2007, 17:21
Locatie: Herk de stad

Bericht door janeman »

Ik vind dat hij er goed uitziet op de knalpot na
De prijs valt ook al goed mee
maar het is zoals eerder al vermeld de kinderziekten moet hij nog krijgen en de fjr heeft ze al gehad.
het is alleszins een waardige concurent.
Gebruikersavatar
incognito
Clublid
Clublid
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 mar 2004, 07:56
Locatie: borgerhout

Bericht door incognito »

Vandaag gaan toeren in de hoge venen in een stralend zonnetje :P .Toen ik vanavond thuiskwam stak de nieuwe motoren en toerisme in m'n brievenbus met op de eerste bladzijde:reistest kawasaki 1400 GTR :?:
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

Ik ben gisteren en vandaag met de GTR op pad geweest en wil jullie mijn ervaringen niet onthouden.
Toen ik hem ging afhalen en er eens rondwandelde, merkte ik veel punten van overeenkomst met de FJR.
De GTR is geen kopie, maar veel stijlkenmerken zijn toch wel gemeen, het vooraanzicht, vorm van koffers, bedieningselementen enz.
Dit kan natuurlijk moeilijk anders, beide machines mikken op dezelfde doelgroep.
Het vooronder van de kuip is altijd zwart, bij een zwarte moto geen probleem, maar op een andere kleur vind ik dit een misser.

Afbeelding

De achterpartij van de FJR vind ik persoonlijk mooier dan die van de GTR, dit komt door de symetrische vormen van de FJR-achterpartij.
Ook is de partij met verlichting harmonieuzer op de FJR. De GTR oogt hier misschien wel iets sportiever.

Afbeelding

De mega-uitlaat is even wennen, maar op deze zwarte machine vind ik hem niet misstaan.

Afbeelding

De koffers staan iets meer naar voor geplaatst, wat de opstap van een eventuele duo er niet gemakkelijker op maakt.
Vorm en inhoud verschillen weinig met de FJR-koffers.
Er zit ook nog een prullenbakje op de tank, het is veel gemakkelijker te bereiken dan dat in de kuip van de FJR, het kan echter niet op slot, en het is een stuk kleiner.
Het stopkontakt in het dashboard daarentegen is top.

Afbeelding

Een beugelslot, alarmsysteem, regenkleren, communicatiespullen, bandenreparatieset,...op de FJR vind je die traditioneel onder het zadel.
Waar men die op de GTR zal laten is een ander paar mouwen, onder het zadel is geen ruimte meer vrij.

Afbeelding

Even proefzitten : de GTR voelt lichter aan dan de FJR, dit belooft !
Voor ik vertrok bekeek ik ook even de werking van knoppen en instrumenten.
De knoppenwinkel is net dezelfde als op de FJR 2006, zeer goed dus.
De tellers zijn naar mijn smaak mooier vormgegeven op de FJR, maar dat is dan ook alles.
De klokken op de GTR zijn goed afleesbaar, en de informatie op het display is echt wel kompleet :
resterende actieradius, 2 tripmeters, odo, tijd, batterijspanning, momenteel en gemiddeld verbruik, bandendruk, toerenteller en snelheidsmeter.
Ook heeft de GTR een non-conform antidiefstalsysteem, het is een kombinatie van een zender die je bij je draagt, en een sleutel die je gewoon in het contactslot laat zitten, ook al verlaat je de motor, lieden met lange vingers krijgen hem toch niet uit het slot.

Afbeelding

Afbeelding

Rijden maar, de eerste meters moet ik me al keren in de straat, hier merk ik dat de draaicirkel ondanks ongeveer gelijke lengte toch een stuk groter is dan op de FJR.
Ik heb thuis eens gekeken naar de maximum stuuruitslag, je ziet het verschil duidelijk op onderstaande foto.
Afbeelding
Bij het rijden voelt de machine zoals verwacht lichtvoetiger aan dan de FJR, bochten nemen gaat echt als vanzelf, en er is meer grondspeling voorhanden.
In snellere bochten en op de snelweg voelt de motor echt stabiel aan, net zoals onze vertrouwde FJR.
Vergelijken van koppel en vermogen kon ik niet, want de GTR stond nog op 98 paardjes terwijl ik mijn vrij ademende FJR gewend ben.
Dit is een wereld van verschil, echt niet te vergelijken. Wel is de motor soepel, hij neemt vanuit de laagste toerentallen zonder morren op.
Ik denk dat de variabele kleptiming en de tweetrapsinjectie hier voor iets tussen zit.
De GTR reageet bij stilstand alerter op een stootje gas, volgens mij werpen de dubbele balansassen van de FJR hier roet in het eten.
Ik weet niet of er balansassen op de GTR zitten, maar trillen doet hij echt niet.
De remmen, met ABS, zijn van hetzelfde niveau als de FJR, top dus. Wel moest ik terug even wennen aan een niet-gecombineerd remsysteem.
De koppeling nu : dat is echt super op de GTR, veeel lichter dan op de FJR en met een slipsysteem bij het terugschakelen, dit samen met de gelinkte cardan doet je echt vergeten dat je met een cardanfiets op de baan bent. Hier kan Yamaha echt iets van leren !

Het windscherm is lager dan op de FJR, en de stelradius is kleiner. Een minpunt zou je op het eerste gezicht zeggen...
maar niks is minder waar, hier is echt gewerkt in de windtunnel, het is lang geleden dat ik mij in zo'n stilte op een motorfiets verplaatste, puik werk van Kawa !
Bij een regenbui met het scherm omhoog wordt de wind net zoals op de FJR van je helm geblazen. Turbulenties zijn dan ook je deel.
Voor de rest is de bescherming van de kuip op het niveau van de FJR. Ook is de GTR weinig gevoelig voor zijwind.
Mijn vrouw heeft een ritje meegemaakt en besloot dat hij zacht reed, maar dat ze meer wind ving dan op de FJR.
Verder is de vorm van het duozadel niet perfect, de duo schuift bij het remmen steeds naar voor. (Intiem is dat echter wel.)
Dit kan echter voorkomen worden door een antislip overtrekje, deze zijn te koop in de accesoirehandel.
Het pilootzadel is ok. Het zadel is in 1 deel, en niet in hoogte verstelbaar. De hoogte is 81,5 cm.
Veercomfort : op hetzelfde hoog niveau als de FJR.

Een ander verhaal is dat van de hitte-afgifte. Ik reed bij een buitentemperatuur van zo'n 16?C, beschermd door motorbroek en hoge laarzen.
Toch kwam er op de onderbenen reeds een storende warmte vrij. Op de FJR 2006 komt daar ook warmte vrij, maar die begint maar te storen bij een buitentemperatuur van +25?C.
Voor de mannen met een FJR 2002-2005 : dijen en ballen blijven koel ! :D

Mijn persoonlijk besluit :
Kawasaki heeft hier een motor ontworpen die menig concurrent slapeloze nachten bezorgt.
Hij is superieur tegenover de Pan en de Duitsers, want hij kost een stuk minder en bovendien is hij sneller en lichter.
Met de FJR doet hij een nek aan nekrace, persoonlijke smaak, merkgetrouwheid en het lokale dealernet zullen hier volgens mij het verschil maken.
Mocht ik moeten kiezen voor een zware toermotor, de keuze ging zeker tussen FJR en GTR.
De GTR is iets sportiever, de FJR iets praktischer, maar het verschil zit echt in details.
Laat je leiden door je emoties en door de liefde, het kan volgens mij niet fout gaan :love7:

Mvg.
Frankie

Met dank aan INTERBIKE LOKEREN voor het vertrouwen en het ter beschikking stellen van de GTR !
Laatst gewijzigd door Den Boete op 28 jul 2007, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
FJbaRt
1300 cc
1300 cc
Berichten: 493
Lid geworden op: 07 mar 2004, 11:03
Locatie: Zonnebeke

Bericht door FJbaRt »

Met dank aan 'Den Boete' voor dit prachtige verslag. :wink:
Bedankt Frankie.

Groetjes,

Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
Gesloten