KAWASAKI GTR 1400 : De toekomstige concurrent !
Moderator: Abeloos
Voor de liefhebbers
(Vooral het einde van het filmpje is "interessant")
http://www.youtube.com/watch?v=2ZXYTGV2 ... 2007%2Ehtm
Grtjs
(Vooral het einde van het filmpje is "interessant")
http://www.youtube.com/watch?v=2ZXYTGV2 ... 2007%2Ehtm
Grtjs
Een prutser,
Dit moet dan doorgaan voor een journalist die motoren test.
Zal waarschijnlijk in zijn boekje een negatief veslag schrijven.
Zie hem op rechte weg de gracht in belanden en bij het uikomen van de bocht een mooie highsider maken.
Aan wie of wat ligt het dan?
Ikzelf ben geen supermotar, stepjes nog niet aan de grond geweest, maar hetgene die kerel tegenkomt?????
Groetjes Luc
Dit moet dan doorgaan voor een journalist die motoren test.
Zal waarschijnlijk in zijn boekje een negatief veslag schrijven.
Zie hem op rechte weg de gracht in belanden en bij het uikomen van de bocht een mooie highsider maken.
Aan wie of wat ligt het dan?
Ikzelf ben geen supermotar, stepjes nog niet aan de grond geweest, maar hetgene die kerel tegenkomt?????
Groetjes Luc
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
Hallo iedereen, hier een oproep van een gelukkig man.
Ik mag namelijk volgende week een GTR roderen die dan als demo moet dienen.
Daarom wil ik een Ardennenritje maken.
Zijn er mensen die een bochtig routeke hebben liggen ?
Het mag een Garmin bestand zijn, ik schrijf de belangrijkste gemeenten en wegen op en plak ze op de tank.
Wordt vervolgd !
Dank bij voorbaat voor de route,
Frankie Gelukzak
Ik mag namelijk volgende week een GTR roderen die dan als demo moet dienen.
Daarom wil ik een Ardennenritje maken.
Zijn er mensen die een bochtig routeke hebben liggen ?
Het mag een Garmin bestand zijn, ik schrijf de belangrijkste gemeenten en wegen op en plak ze op de tank.
Wordt vervolgd !
Dank bij voorbaat voor de route,
Frankie Gelukzak
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Stuur maar op als je wil, dank bij voorbaat.den R1 zot schreef:Ik heb hier wel wat bochtjes op GPS (Garmin) staan.
Allemaal hebben ze de "den R1 zot" stempel.
No nonse, gaas geven en nie blijven hangen anders geraakt ge niet thuis dezelfde dag.
Versie 6.
Groetjes,
@Flitser : nogmaals bedankt voor de route, maar ik kan ze niet openen, uwe Mapsource zit nog op versie 2, ik heb reeds de update van versie 6.
Mijne Mapsource krijgt het bestand niet open.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Mannekes!
wie goed naar da filmke van edje gezien heeft, weet dat je een tomtom Rider 1 op dienne Kawa moet plaatsen.
Tom
wie goed naar da filmke van edje gezien heeft, weet dat je een tomtom Rider 1 op dienne Kawa moet plaatsen.
Tom
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Wie gaat er mee?
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Daarmee dat ie gevallen is ... misschien ???TOMH schreef:Mannekes!
wie goed naar da filmke van edje gezien heeft, weet dat je een tomtom Rider 1 op dienne Kawa moet plaatsen.
Tom
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
Ik ben ook gelukkig man, mijn dealer heeft mij ook GTR voor anderhalve dag toegewezen om ne keer te vergelijken.... Digicam gaat ook mee... Verslagske volgt....Den Boete schreef:Hallo iedereen, hier een oproep van een gelukkig man.
Ik mag namelijk volgende week een GTR roderen die dan als demo moet dienen.
Daarom wil ik een Ardennenritje maken.
Zijn er mensen die een bochtig routeke hebben liggen ?
Het mag een Garmin bestand zijn, ik schrijf de belangrijkste gemeenten en wegen op en plak ze op de tank.
Wordt vervolgd !
Dank bij voorbaat voor de route,
Frankie Gelukzak
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Steven,Llorca schreef:Ik denk niet dat de GTR een concurrent wordt hoor, het model is
Greets Steven
als je eens wist hoeveel ex-GTR1000ers er nu met een FJR1300 rondrijden ....
Die wil ik niet te eten geven.
Zelf heb ik er ook 3 gehad en de nieuwe voldoet wel degelijk of zelfs beter aan de normen die we bij de FJR vonden.
Toerisme en Sportief of omgekeerd.
Maar eerst gaan we een test-ritje en/of -weekendje moeten maken.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
Ik ben gisteren en vandaag met de GTR op pad geweest en wil jullie mijn ervaringen niet onthouden.
Toen ik hem ging afhalen en er eens rondwandelde, merkte ik veel punten van overeenkomst met de FJR.
De GTR is geen kopie, maar veel stijlkenmerken zijn toch wel gemeen, het vooraanzicht, vorm van koffers, bedieningselementen enz.
Dit kan natuurlijk moeilijk anders, beide machines mikken op dezelfde doelgroep.
Het vooronder van de kuip is altijd zwart, bij een zwarte moto geen probleem, maar op een andere kleur vind ik dit een misser.
De achterpartij van de FJR vind ik persoonlijk mooier dan die van de GTR, dit komt door de symetrische vormen van de FJR-achterpartij.
Ook is de partij met verlichting harmonieuzer op de FJR. De GTR oogt hier misschien wel iets sportiever.
De mega-uitlaat is even wennen, maar op deze zwarte machine vind ik hem niet misstaan.
De koffers staan iets meer naar voor geplaatst, wat de opstap van een eventuele duo er niet gemakkelijker op maakt.
Vorm en inhoud verschillen weinig met de FJR-koffers.
Er zit ook nog een prullenbakje op de tank, het is veel gemakkelijker te bereiken dan dat in de kuip van de FJR, het kan echter niet op slot, en het is een stuk kleiner.
Het stopkontakt in het dashboard daarentegen is top.
Een beugelslot, alarmsysteem, regenkleren, communicatiespullen, bandenreparatieset,...op de FJR vind je die traditioneel onder het zadel.
Waar men die op de GTR zal laten is een ander paar mouwen, onder het zadel is geen ruimte meer vrij.
Even proefzitten : de GTR voelt lichter aan dan de FJR, dit belooft !
Voor ik vertrok bekeek ik ook even de werking van knoppen en instrumenten.
De knoppenwinkel is net dezelfde als op de FJR 2006, zeer goed dus.
De tellers zijn naar mijn smaak mooier vormgegeven op de FJR, maar dat is dan ook alles.
De klokken op de GTR zijn goed afleesbaar, en de informatie op het display is echt wel kompleet :
resterende actieradius, 2 tripmeters, odo, tijd, batterijspanning, momenteel en gemiddeld verbruik, bandendruk, toerenteller en snelheidsmeter.
Ook heeft de GTR een non-conform antidiefstalsysteem, het is een kombinatie van een zender die je bij je draagt, en een sleutel die je gewoon in het contactslot laat zitten, ook al verlaat je de motor, lieden met lange vingers krijgen hem toch niet uit het slot.
Rijden maar, de eerste meters moet ik me al keren in de straat, hier merk ik dat de draaicirkel ondanks ongeveer gelijke lengte toch een stuk groter is dan op de FJR.
Ik heb thuis eens gekeken naar de maximum stuuruitslag, je ziet het verschil duidelijk op onderstaande foto.
Bij het rijden voelt de machine zoals verwacht lichtvoetiger aan dan de FJR, bochten nemen gaat echt als vanzelf, en er is meer grondspeling voorhanden.
In snellere bochten en op de snelweg voelt de motor echt stabiel aan, net zoals onze vertrouwde FJR.
Vergelijken van koppel en vermogen kon ik niet, want de GTR stond nog op 98 paardjes terwijl ik mijn vrij ademende FJR gewend ben.
Dit is een wereld van verschil, echt niet te vergelijken. Wel is de motor soepel, hij neemt vanuit de laagste toerentallen zonder morren op.
Ik denk dat de variabele kleptiming en de tweetrapsinjectie hier voor iets tussen zit.
De GTR reageet bij stilstand alerter op een stootje gas, volgens mij werpen de dubbele balansassen van de FJR hier roet in het eten.
Ik weet niet of er balansassen op de GTR zitten, maar trillen doet hij echt niet.
De remmen, met ABS, zijn van hetzelfde niveau als de FJR, top dus. Wel moest ik terug even wennen aan een niet-gecombineerd remsysteem.
De koppeling nu : dat is echt super op de GTR, veeel lichter dan op de FJR en met een slipsysteem bij het terugschakelen, dit samen met de gelinkte cardan doet je echt vergeten dat je met een cardanfiets op de baan bent. Hier kan Yamaha echt iets van leren !
Het windscherm is lager dan op de FJR, en de stelradius is kleiner. Een minpunt zou je op het eerste gezicht zeggen...
maar niks is minder waar, hier is echt gewerkt in de windtunnel, het is lang geleden dat ik mij in zo'n stilte op een motorfiets verplaatste, puik werk van Kawa !
Bij een regenbui met het scherm omhoog wordt de wind net zoals op de FJR van je helm geblazen. Turbulenties zijn dan ook je deel.
Voor de rest is de bescherming van de kuip op het niveau van de FJR. Ook is de GTR weinig gevoelig voor zijwind.
Mijn vrouw heeft een ritje meegemaakt en besloot dat hij zacht reed, maar dat ze meer wind ving dan op de FJR.
Verder is de vorm van het duozadel niet perfect, de duo schuift bij het remmen steeds naar voor. (Intiem is dat echter wel.)
Dit kan echter voorkomen worden door een antislip overtrekje, deze zijn te koop in de accesoirehandel.
Het pilootzadel is ok. Het zadel is in 1 deel, en niet in hoogte verstelbaar. De hoogte is 81,5 cm.
Veercomfort : op hetzelfde hoog niveau als de FJR.
Een ander verhaal is dat van de hitte-afgifte. Ik reed bij een buitentemperatuur van zo'n 16?C, beschermd door motorbroek en hoge laarzen.
Toch kwam er op de onderbenen reeds een storende warmte vrij. Op de FJR 2006 komt daar ook warmte vrij, maar die begint maar te storen bij een buitentemperatuur van +25?C.
Voor de mannen met een FJR 2002-2005 : dijen en ballen blijven koel !
Mijn persoonlijk besluit :
Kawasaki heeft hier een motor ontworpen die menig concurrent slapeloze nachten bezorgt.
Hij is superieur tegenover de Pan en de Duitsers, want hij kost een stuk minder en bovendien is hij sneller en lichter.
Met de FJR doet hij een nek aan nekrace, persoonlijke smaak, merkgetrouwheid en het lokale dealernet zullen hier volgens mij het verschil maken.
Mocht ik moeten kiezen voor een zware toermotor, de keuze ging zeker tussen FJR en GTR.
De GTR is iets sportiever, de FJR iets praktischer, maar het verschil zit echt in details.
Laat je leiden door je emoties en door de liefde, het kan volgens mij niet fout gaan
Mvg.
Frankie
Met dank aan INTERBIKE LOKEREN voor het vertrouwen en het ter beschikking stellen van de GTR !
Toen ik hem ging afhalen en er eens rondwandelde, merkte ik veel punten van overeenkomst met de FJR.
De GTR is geen kopie, maar veel stijlkenmerken zijn toch wel gemeen, het vooraanzicht, vorm van koffers, bedieningselementen enz.
Dit kan natuurlijk moeilijk anders, beide machines mikken op dezelfde doelgroep.
Het vooronder van de kuip is altijd zwart, bij een zwarte moto geen probleem, maar op een andere kleur vind ik dit een misser.
De achterpartij van de FJR vind ik persoonlijk mooier dan die van de GTR, dit komt door de symetrische vormen van de FJR-achterpartij.
Ook is de partij met verlichting harmonieuzer op de FJR. De GTR oogt hier misschien wel iets sportiever.
De mega-uitlaat is even wennen, maar op deze zwarte machine vind ik hem niet misstaan.
De koffers staan iets meer naar voor geplaatst, wat de opstap van een eventuele duo er niet gemakkelijker op maakt.
Vorm en inhoud verschillen weinig met de FJR-koffers.
Er zit ook nog een prullenbakje op de tank, het is veel gemakkelijker te bereiken dan dat in de kuip van de FJR, het kan echter niet op slot, en het is een stuk kleiner.
Het stopkontakt in het dashboard daarentegen is top.
Een beugelslot, alarmsysteem, regenkleren, communicatiespullen, bandenreparatieset,...op de FJR vind je die traditioneel onder het zadel.
Waar men die op de GTR zal laten is een ander paar mouwen, onder het zadel is geen ruimte meer vrij.
Even proefzitten : de GTR voelt lichter aan dan de FJR, dit belooft !
Voor ik vertrok bekeek ik ook even de werking van knoppen en instrumenten.
De knoppenwinkel is net dezelfde als op de FJR 2006, zeer goed dus.
De tellers zijn naar mijn smaak mooier vormgegeven op de FJR, maar dat is dan ook alles.
De klokken op de GTR zijn goed afleesbaar, en de informatie op het display is echt wel kompleet :
resterende actieradius, 2 tripmeters, odo, tijd, batterijspanning, momenteel en gemiddeld verbruik, bandendruk, toerenteller en snelheidsmeter.
Ook heeft de GTR een non-conform antidiefstalsysteem, het is een kombinatie van een zender die je bij je draagt, en een sleutel die je gewoon in het contactslot laat zitten, ook al verlaat je de motor, lieden met lange vingers krijgen hem toch niet uit het slot.
Rijden maar, de eerste meters moet ik me al keren in de straat, hier merk ik dat de draaicirkel ondanks ongeveer gelijke lengte toch een stuk groter is dan op de FJR.
Ik heb thuis eens gekeken naar de maximum stuuruitslag, je ziet het verschil duidelijk op onderstaande foto.
Bij het rijden voelt de machine zoals verwacht lichtvoetiger aan dan de FJR, bochten nemen gaat echt als vanzelf, en er is meer grondspeling voorhanden.
In snellere bochten en op de snelweg voelt de motor echt stabiel aan, net zoals onze vertrouwde FJR.
Vergelijken van koppel en vermogen kon ik niet, want de GTR stond nog op 98 paardjes terwijl ik mijn vrij ademende FJR gewend ben.
Dit is een wereld van verschil, echt niet te vergelijken. Wel is de motor soepel, hij neemt vanuit de laagste toerentallen zonder morren op.
Ik denk dat de variabele kleptiming en de tweetrapsinjectie hier voor iets tussen zit.
De GTR reageet bij stilstand alerter op een stootje gas, volgens mij werpen de dubbele balansassen van de FJR hier roet in het eten.
Ik weet niet of er balansassen op de GTR zitten, maar trillen doet hij echt niet.
De remmen, met ABS, zijn van hetzelfde niveau als de FJR, top dus. Wel moest ik terug even wennen aan een niet-gecombineerd remsysteem.
De koppeling nu : dat is echt super op de GTR, veeel lichter dan op de FJR en met een slipsysteem bij het terugschakelen, dit samen met de gelinkte cardan doet je echt vergeten dat je met een cardanfiets op de baan bent. Hier kan Yamaha echt iets van leren !
Het windscherm is lager dan op de FJR, en de stelradius is kleiner. Een minpunt zou je op het eerste gezicht zeggen...
maar niks is minder waar, hier is echt gewerkt in de windtunnel, het is lang geleden dat ik mij in zo'n stilte op een motorfiets verplaatste, puik werk van Kawa !
Bij een regenbui met het scherm omhoog wordt de wind net zoals op de FJR van je helm geblazen. Turbulenties zijn dan ook je deel.
Voor de rest is de bescherming van de kuip op het niveau van de FJR. Ook is de GTR weinig gevoelig voor zijwind.
Mijn vrouw heeft een ritje meegemaakt en besloot dat hij zacht reed, maar dat ze meer wind ving dan op de FJR.
Verder is de vorm van het duozadel niet perfect, de duo schuift bij het remmen steeds naar voor. (Intiem is dat echter wel.)
Dit kan echter voorkomen worden door een antislip overtrekje, deze zijn te koop in de accesoirehandel.
Het pilootzadel is ok. Het zadel is in 1 deel, en niet in hoogte verstelbaar. De hoogte is 81,5 cm.
Veercomfort : op hetzelfde hoog niveau als de FJR.
Een ander verhaal is dat van de hitte-afgifte. Ik reed bij een buitentemperatuur van zo'n 16?C, beschermd door motorbroek en hoge laarzen.
Toch kwam er op de onderbenen reeds een storende warmte vrij. Op de FJR 2006 komt daar ook warmte vrij, maar die begint maar te storen bij een buitentemperatuur van +25?C.
Voor de mannen met een FJR 2002-2005 : dijen en ballen blijven koel !
Mijn persoonlijk besluit :
Kawasaki heeft hier een motor ontworpen die menig concurrent slapeloze nachten bezorgt.
Hij is superieur tegenover de Pan en de Duitsers, want hij kost een stuk minder en bovendien is hij sneller en lichter.
Met de FJR doet hij een nek aan nekrace, persoonlijke smaak, merkgetrouwheid en het lokale dealernet zullen hier volgens mij het verschil maken.
Mocht ik moeten kiezen voor een zware toermotor, de keuze ging zeker tussen FJR en GTR.
De GTR is iets sportiever, de FJR iets praktischer, maar het verschil zit echt in details.
Laat je leiden door je emoties en door de liefde, het kan volgens mij niet fout gaan
Mvg.
Frankie
Met dank aan INTERBIKE LOKEREN voor het vertrouwen en het ter beschikking stellen van de GTR !
Laatst gewijzigd door Den Boete op 28 jul 2007, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A