In welke stand plaatsen jullie je scherm?
Moderator: Abeloos
In welke stand plaatsen jullie je scherm?
Hoi
Ik zou graag weten in welke stand jullie het scherm plaatsen ?
Welk scherm gebruiken jullie ?
Verschil in hoogte bij gebruik van autosnelweg of kleine toeristische wegen.
Ikzelf heb een GIVI scherm en zet deze meestal in de tussenstand.
Groeten Smidje
Ik zou graag weten in welke stand jullie het scherm plaatsen ?
Welk scherm gebruiken jullie ?
Verschil in hoogte bij gebruik van autosnelweg of kleine toeristische wegen.
Ikzelf heb een GIVI scherm en zet deze meestal in de tussenstand.
Groeten Smidje
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Contacteer:
Hangt af van de snelheid. Op autostrade wordt een vacuum net na het scherm gecreerd. Ik zet het scherm dan ergens in het midden, zodanig dat ik niet naar het scherm getrokken wordt, maar ook minder last heb van turbulentie. Met open vizier rijden is een reden om mijn scherm op maximum hoogte te zetten... In alle andere gevallen is de laagste stand prima. Ik gebruik trouwens het origineel scherm.
Smidje,
Ik denk dat je uit deze poll niet veel wijzer gaat worden. alles hangt immers af van bovenlichaamslengte, armlengte en persoonlijke voorkeuren. Een norm ga je spijtig genoeg niet kunnen hanteren vrees ik
Julle
Ik denk dat je uit deze poll niet veel wijzer gaat worden. alles hangt immers af van bovenlichaamslengte, armlengte en persoonlijke voorkeuren. Een norm ga je spijtig genoeg niet kunnen hanteren vrees ik
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Hoi Julle
't Is meer uit nieuwsgierigheid,omdat iedereen spreekt dat het scherm niet goed is en als je dan de antwoorden bekijkt zetten de meesten hun scherm in de laagste stand.
Waarom,omdat de windbescherming niet goed is in de hoogste stand of om toch nog iets van wind te voelen?
't Is meer uit nieuwsgierigheid,omdat iedereen spreekt dat het scherm niet goed is en als je dan de antwoorden bekijkt zetten de meesten hun scherm in de laagste stand.
Waarom,omdat de windbescherming niet goed is in de hoogste stand of om toch nog iets van wind te voelen?
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
Om u een voorbeeld te geven: dat van mij staat alleen op de hoogste stand wanneer ik met duo op de autostrade rijd, anders nooit. Ik laat het ook niet helemaal beneden staan maar zo ergens tussen in. Ik vind een beetje wind echt niet erg hoor maar wanneer je zoals sommigen last hebt van turbulentie moet je natuurlijk andere oplossingen zoeken.Smidje schreef:Hoi Julle
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Ik ben 1 m 80, met gemiddelde verhoudingen tussen lijf en leden
FJR is 2006 met origineel scherm.
Bij droog weer : laagste stand, deze geeft minst lawaai.
Bij regen : hoogste stand, de helm word drooggeblazen, zeer goede zichtbaarheid.
Een hoger scherm geeft veel minder geluid en dat is zalig rijden , maar heeft ook zijn nadelen zoals :
vac??m achter scherm, volledig uit de wind bij warm weer is puffen, verminderde wegligging, kostprijs.
Ik deel hier zeker het gedacht van Julle : het is een keuze die ieder voor zichzelf moet maken.
Alvorens te kopen, zou ik zeker een proefrit maken.

FJR is 2006 met origineel scherm.
Bij droog weer : laagste stand, deze geeft minst lawaai.
Bij regen : hoogste stand, de helm word drooggeblazen, zeer goede zichtbaarheid.
Een hoger scherm geeft veel minder geluid en dat is zalig rijden , maar heeft ook zijn nadelen zoals :
vac??m achter scherm, volledig uit de wind bij warm weer is puffen, verminderde wegligging, kostprijs.
Ik deel hier zeker het gedacht van Julle : het is een keuze die ieder voor zichzelf moet maken.
Alvorens te kopen, zou ik zeker een proefrit maken.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Ik zit graag uit de wind. dus meestal hoogste stand.
Op mijn vorige had ik een mra scherm. Wel lelijk, maar heel goede windbescherming. Ik had toen geen last van helmgebulder.
Nu staat er een givi scherm op maar ik denk dit te gaan vervangen door een calsci, daar wordt veel goeds over verteld.
Het givi scherm, in combinatie met mijn huidige systeemhelm van schubert, geeft enorm veel gebulder op de hoogste stand.
Op mijn vorige had ik een mra scherm. Wel lelijk, maar heel goede windbescherming. Ik had toen geen last van helmgebulder.
Nu staat er een givi scherm op maar ik denk dit te gaan vervangen door een calsci, daar wordt veel goeds over verteld.
Het givi scherm, in combinatie met mijn huidige systeemhelm van schubert, geeft enorm veel gebulder op de hoogste stand.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Indertijd het grootste Cee Baileys scherm ge?nstalleerd. En als je dat in de hoogste stand zet, dan is er een volledige stilte achter het scherm.
Dus goed voor rustige uitstapjes en autosnelweg ritten. Als het weer goed is en't mag wat vooruitgaan, dan staat het in de laagste stand, of ietske hoger, om het ergste gebulder te vermijden. Maar voor de rest is zo'n Cee Baileys wel goed gerief (zier er misschien niet echt hip uit, maar voor doorrijders is dat geen topprioriteit h?
Greetz,
Wimme 4
Dus goed voor rustige uitstapjes en autosnelweg ritten. Als het weer goed is en't mag wat vooruitgaan, dan staat het in de laagste stand, of ietske hoger, om het ergste gebulder te vermijden. Maar voor de rest is zo'n Cee Baileys wel goed gerief (zier er misschien niet echt hip uit, maar voor doorrijders is dat geen topprioriteit h?

Greetz,
Wimme 4
If the shit fits, wear it !
- FJRrider38
- 1300 cc
- Contacteer:
Ik rijd met scherm in laagste stand maar ik heb dan ook geen origineel scherm maar een Calsci medium.
Voila
Hans
Voila
Hans
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
Ons scherm:
Cee Baylees en h??l tevreden over wij zijn beiden (rij steeds met duo) niet van de kleinsten en sinds we dit scherm hebben heeft mijn duo g??n enkele last meer van vervelende wind
Als we autostrade rijden staat hij steevast in de hoogste stand, anders de laagste
Bij regen ook steeds hoogste stand
greetz,
Magneto

Cee Baylees en h??l tevreden over wij zijn beiden (rij steeds met duo) niet van de kleinsten en sinds we dit scherm hebben heeft mijn duo g??n enkele last meer van vervelende wind

Als we autostrade rijden staat hij steevast in de hoogste stand, anders de laagste

Bij regen ook steeds hoogste stand

greetz,
Magneto

Wij zijn een avontuurlijk stel en houden er beiden van om met onze FJR te rijden.... we delen ook dezelfde passie voor het tafelvoetbal.
Drive and Fly but do not Die
Drive and Fly but do not Die
interessanten topic
enkel op lange ritten en op autostrade gaat de ruit in z'n hoogste stand maar echt tevreden zijn we daar niet van
op de hoogste stand is er veel turbulentie & lawaai bij hoge snelheden op autostrade...
horen graag op dit forum opmerkingen over andere schermen die beter voldoen
M&M

enkel op lange ritten en op autostrade gaat de ruit in z'n hoogste stand maar echt tevreden zijn we daar niet van
op de hoogste stand is er veel turbulentie & lawaai bij hoge snelheden op autostrade...
horen graag op dit forum opmerkingen over andere schermen die beter voldoen
M&M
1,77 m klein.
Ik rijd het liefst met het origineel scherm op de laagste stand. Ten eerste vind ik het zalig de wind te voelen en op te boksen tegen de natuurelementen, en ten tweede verlicht het de druk op de voorarmen en de polsen. Nadeel : het lawaai door de turbulenties rond de helm.
Voor deze winter heb ik een Calsci-scherm gemonteerd. De reden daarvoor : de koude wind bezorgde mij een snotvalling, doordat ik altijd de ventilatie van de helm laat ovenstaan. Ik dacht de wind daarmee af te houden en toch mijn ventilatie te kunnen open zetten. Dat is gelukt, voor zover ik het scherm voor 2/3 omhoog zet, of hoger. Ik heb toen ook voor het eerst het motorgeluid van de FJR gehoord ! Nadeel : het verbruik.
Maar van zodra de koude wind (ik rijd zowel overdag als 's nachts) wegvalt, monteer ik weer het originele scherm op de laagste stand
Ik rijd het liefst met het origineel scherm op de laagste stand. Ten eerste vind ik het zalig de wind te voelen en op te boksen tegen de natuurelementen, en ten tweede verlicht het de druk op de voorarmen en de polsen. Nadeel : het lawaai door de turbulenties rond de helm.
Voor deze winter heb ik een Calsci-scherm gemonteerd. De reden daarvoor : de koude wind bezorgde mij een snotvalling, doordat ik altijd de ventilatie van de helm laat ovenstaan. Ik dacht de wind daarmee af te houden en toch mijn ventilatie te kunnen open zetten. Dat is gelukt, voor zover ik het scherm voor 2/3 omhoog zet, of hoger. Ik heb toen ook voor het eerst het motorgeluid van de FJR gehoord ! Nadeel : het verbruik.
Maar van zodra de koude wind (ik rijd zowel overdag als 's nachts) wegvalt, monteer ik weer het originele scherm op de laagste stand
What goes up, must come down (Tom Petty)
-
- 50 cc
die ruit
Ik heb net de eerste benzinetank van mijn FJR 2003 leeggereden (380km en nog geen geflikker = een meevaller). Ik kom van een Suzuki GSX 1200 naked. Na aankoop van een Schubert C2 heb ik de oordopjes kunnen opbergen. Tot ik op stap ging met de FJR! Wat een gebulder! Ik ben een bijna 61 jarige bourgondi?r van 1m77 en 87kg. In geen enkele stand geraak ik het vervelende gebulder kwijt met het originele scherm. Ik zie dat het forum bol staat met opmerkingen over het windscherm. Is er een uiteindelijk een bevredigende oplossing voor dit probleem? De FJR rijdt fantastisch maar is nu ongeschikt voor lange trips vanwege dat lawaai. Het is erger dan op de naked! Ik vind dit een motor van deze klasse onwaardig en denk er zelfs aan om het ding terug in te leveren! Tenzij iemand mij een oplossing kan aanreiken. Ik kom alvast naar een meeting of naar het clubhuis op zaterdag om dat eens onder kenners en ervaringsdeskundigen te bespreken. Voor de rest niets dan lof. Ik begrijp waarom sommigen de FJR te braaf vinden. Hij bolt vanzelf en zonder verrassingen tot nu. Maar dat windscherm...
Re: die ruit
Harris Hawk schreef:Ik heb net de eerste benzinetank van mijn FJR 2003 leeggereden (380km en nog geen geflikker = een meevaller). Ik kom van een Suzuki GSX 1200 naked. Na aankoop van een Schubert C2 heb ik de oordopjes kunnen opbergen. Tot ik op stap ging met de FJR! Wat een gebulder! Ik ben een bijna 61 jarige bourgondi?r van 1m77 en 87kg. In geen enkele stand geraak ik het vervelende gebulder kwijt met het originele scherm. Ik zie dat het forum bol staat met opmerkingen over het windscherm. Is er een uiteindelijk een bevredigende oplossing voor dit probleem? De FJR rijdt fantastisch maar is nu ongeschikt voor lange trips vanwege dat lawaai. Het is erger dan op de naked! Ik vind dit een motor van deze klasse onwaardig en denk er zelfs aan om het ding terug in te leveren! Tenzij iemand mij een oplossing kan aanreiken. Ik kom alvast naar een meeting of naar het clubhuis op zaterdag om dat eens onder kenners en ervaringsdeskundigen te bespreken. Voor de rest niets dan lof. Ik begrijp waarom sommigen de FJR te braaf vinden. Hij bolt vanzelf en zonder verrassingen tot nu. Maar dat windscherm...
Toegegeven Harris, de FJR is niet de stilste van de club.
Maar je mag een naked niet vergelijken met moto's met windbescherming.
Een windscherm veroorzaakt ALTIJD turbulentie.
Als je van de wind wil genieten is er volgens mijn geen spectaculaire oplossing.
Je kan opteren voor een veranda op je moto, maar dan boet je in aan stabiliteit, bovendien zit je windstil met alle gevolgen vandien : bakken in de zomer, aangedampt vizier in vochtig weer...ik vind het maar beklemmend.
Wil je toch een hoger scherm, koop dan niet zonder een proefrit, en ga ook niet af op de ervaring van een ander, want een goede ruit voor de ene is een ramp voor de andere.
De huidige ruit is een compromis.
Moest de ideale ruit 5 cm hoger of lager zijn, dan zouden ze die afmeting standaard in de fabriek monteren denk ik.
Veel FJR-plezier.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Je zal de oordopjes terug moeten gebruiken vrees ik. Een andere oplossing is er niet echt. Ik heb mij sinds kort oordoppen op maat laten maken in een hoorcenter van LAPPERRE. De oordoppen bevatten een filter die het gebulder met 30db vermindert. Het verschil is echt enorm, het is een verademing.
Sinds vandaag heb ik ook het verhoogde windscherm van GIVI. Dit levert ook een beetje winst op, maar niet echt veel.
De oordoppen zijn echt de enige oplossing, tenzij je een serieus verhoogd scherm aankoopt en dat dan constant in de hoogste stand zet, met alle gevolgen vandien. (zie hiervoor in de repliek van @Den Boete)
Met de oordoppen heb ik nu wel een ander probleem. Ik hoor nog nauwelijks de instructies van mijn ZUMO. Tot snelheden van 70 ? 80 km per uur is er geen probleem, maar eens daarboven is het bijna onverstaanbaar. Op de autosnelweg hoor ik wel iets, maar dan dien ik op het scherm van de GPS te kijken om te zien wat er gezegd werd. Nu is dat niet echt een probleem omdat bij hogere snelheden alles ruim op tijd wordt aangekondigd, maar ideaal is het natuurlijk niet. Ik werk zonder intercom.
Ik denk dat het probleem zit bij de inbouw van de luidsprekertjes in mijn helm. Ze zitten volgens mij iets te ver naar achter. Voorlopig zal het moeten voldoen. Ik begin stilletjesaan uit te kijken naar een helm met ingebouwde bluetooth. Volgend jaar koop ik mij toch terug een nieuwe helm.
Tijdens het pinksterweekend zijn er opendeurdagen bij CASET in Lichtervelde. Daar komt iemand een demonstratie geven met de nieuwe, van een bluetooth voorziene, helmen van NOLAN. Ik ga daar eens mijn licht opsteken. Ik laat nog wel weten wanneer de demonstratie doorgaat.
Groetjes,
Bart
Sinds vandaag heb ik ook het verhoogde windscherm van GIVI. Dit levert ook een beetje winst op, maar niet echt veel.
De oordoppen zijn echt de enige oplossing, tenzij je een serieus verhoogd scherm aankoopt en dat dan constant in de hoogste stand zet, met alle gevolgen vandien. (zie hiervoor in de repliek van @Den Boete)
Met de oordoppen heb ik nu wel een ander probleem. Ik hoor nog nauwelijks de instructies van mijn ZUMO. Tot snelheden van 70 ? 80 km per uur is er geen probleem, maar eens daarboven is het bijna onverstaanbaar. Op de autosnelweg hoor ik wel iets, maar dan dien ik op het scherm van de GPS te kijken om te zien wat er gezegd werd. Nu is dat niet echt een probleem omdat bij hogere snelheden alles ruim op tijd wordt aangekondigd, maar ideaal is het natuurlijk niet. Ik werk zonder intercom.
Ik denk dat het probleem zit bij de inbouw van de luidsprekertjes in mijn helm. Ze zitten volgens mij iets te ver naar achter. Voorlopig zal het moeten voldoen. Ik begin stilletjesaan uit te kijken naar een helm met ingebouwde bluetooth. Volgend jaar koop ik mij toch terug een nieuwe helm.
Tijdens het pinksterweekend zijn er opendeurdagen bij CASET in Lichtervelde. Daar komt iemand een demonstratie geven met de nieuwe, van een bluetooth voorziene, helmen van NOLAN. Ik ga daar eens mijn licht opsteken. Ik laat nog wel weten wanneer de demonstratie doorgaat.
Groetjes,
Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
MANNEN WETEN WAAROM.