naar de Noordkaap !

Hier kunnen alle verslagen van reizen, hotels en info over buitenlandse reizen gepost worden.

Moderator: Abeloos

DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

naar de Noordkaap !

Bericht door DinX »

Zo, niet het eerste forum waar ik dit post, maar misschien dat jullie er hier ook iets aan hebben.

Dus ... een reis naar de Noordkaap . Hoe kom ik erbij ?
Van in mijn jeugd heb ik al interesse voor motoren. Op mijn 21ste dan mijn motorrijbewijs gehaald en meteen een motor gekocht. Het was van toen al dat ik zin kreeg om eens een grote reis op de motor te maken. Dan kan je veel kanten o. Je kan richting zuiden gaan (Spanje, Frankrijk, Itali?,...), de Alpen, het Zwarte Woud,...

Mijn keuze ging dus uit naar Noorwegen. Ik had er al veel foto's van gezien, reisverhalen gelezen, noem maar op. Dat leek me dus een goede keus. Ik ben wel altijd met het gevoel blijven hangen van "Wat als dit gebeurd tijdens zo'n reis, en wat als dat gebeurd,.." of "Zoiets lukt me toch nooit". Totdat ik de film Long Way Round gezien heb. Die gaat over 2 mannen die samen de wereld rond rijden op de motor. De laatste aflevering sloten ze af met te zeggen dat ze duidelijk gemaakt hebbenaan iedereen dat zo'n onderneming mogelijk is als je het wel, en dat je jezelf niks met aantrekken van de "what ifs" maar het gewoon moet doen.

Het is voor mij nu ook het moment om zoiets te ondernemen. Ik heb vrij weinig verplichtingen op het moment, een job waar ik genoeg dagen vakantie heb en deze ook kan opnemen, ... Wie weet hoe m'n leven er binnen 5-10 jaar uitziet. Een stel kinderen die je tijd in beslag nemen, een andere job met lastigere vakantieregeling,... Als ik zoiets wil doen is het nu.

Het is nu wel geen wereldreis die ik ga doen, maar het idee is wel duidelijk. Niks van aantrekken wat er kan gebeuren. Gewoon zorgen dat je goed voorbereid bent en het gewoon doen als je het echt wil. De komende weken zal ik hier gaan bijhouden wat ik allemaal gedaan heb qua voorbereiding, wat erbij komt kijken, wat er nodig is,..
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

21/03/07 De eerste aankopen

Zojuist al bij Hein Gericke geweest voor de eerste aankopen:
- Een "bagagerol" van 60l (waterdicht)
- 2 zakken om in je zijkoffers te steken (zodat de hele rotzooi er niet uitvalt als je ze open klapt :+
- een EHBO setje
- een setje om banden tijdelijk te repareren (prop)
- een 2 liter jerrycannetje
- 4 spanbanden met haken om de motor vast te zetten (op veerboten enzo)

http://tweakers.net/ext/f/bdddfc1bfe96f ... b/full.jpg
Laatst gewijzigd door DinX op 03 apr 2007, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

22/03/07 De eerste idee?n

Zo. Gisteren nog wat zitten nadenken over de route enzo, en dan met name hoe te beginnen. Eerst in Noorwegen geraken.
Dit kan ofwel met de ferry vanuit Nederland/Engeland (meeste keuze qua aankomst plaats) ofwel over het land via Denemarken en Zweden.

Waarschijnlijk ga ik over land. we spreken dan van thuis tot Oslo over 1350km (met routenet snel gedaan, enkel snelweg). Dat gaat dan via Kopenhagen en G?teborg. Het is dan wel snelweg voornamelijk (om zoveel km op een fatsoenlijk tempo te doen, maar dat is geen ramp. Ik heb al video's gezien van die snelwegen daar, dat is wel relaxt rijden dat landschap. Voordeel hiervan is dat ik dan nederland - Duitsland - Denemarken - Zweden ?n Noorwegen gedaan heb. Dat staat ook wel leuk :) Tevens heb ik dan Kopenhagen gezien, lijkt me ook wel leuk om eens door te rijden, even stoppen aan het meerminnetje :p

Via de boot is het veel minder kilometers doen op de motor. Dan is het tot Ijmuiden ofzo. Daar een rechtstreekse ferry of 1 met tussenstop in Engeland. Minder vermoeiend, maar uiteinidelijk wel even veel tijd kwijt (ferry boeken, wachten op die ferry, 10-21 uur ferry afhankelijk of je nederland-noorwegen doet of nederland-engeland-noorwegen). Ik schat dat je uiteindelijk er even lang over doet om in Oslo te geraken. Alleen heb je via land enorme stukken snelweg gedaan.

Ik heb ook min of meer besloten om via het binnenland "omhoog" te gaan. Dus Oslo -> Lillehammer -> Trondheim. Misschien net wat minder spectaculair dan langst de kust, maar zo heb ik niet het risico dat ik in het begin te veel tijd "verspil" en daardoor niet op tijd Noordkaap haal.
Die route ziet er op het eerste zich vrij "'straight forward" uit op papier. Ik neem aan dat de staat van de weg daar ook vrij OK zal zijn. het is namelijk de enige echt grote weg richting midden en noorden Noorwegen vanuit Oslo.

Daarna Mosjoen -> Narvek -> Bodo -> Nordkapp. Waarschijnlijk nog een grote meevaller ook in Bodo. Ik ken enkele Noren via WoW waarvan 1 in Bodo woont. Die zei meteen "laat maar wat weten als je in de buurt bent, dan zorg ik dat alles klaar staat" :)
Dat is best handig daar in het noorden waar niet al te veel van steden is. Misschien m'n eerste echt fatsoenlijke maaltijd in de eerste anderhalve week :p

na Noordkaap dezelfde route weer naar beneden. Ik zou tot in Noordkaap willen raken op anderhalve week tijd. Daarna heb ik dan meer tijd om de kust in het Zuiden te doen. Ik ga dan ook dezelfde route volgen van als naar de Noordkaap. Alleen dan bij het terugkeren in Tronheim afbijgen richting de kust en zo een rondje rondom zuid Noorwegen te doen. En dan zien qua financi?n of zin ... terug via land naar huis of met de veerboot van Oslo naar Nederland of Denemarken.

Dezelfde route heen en terug doen (dat Noordelijke deel) is nog zo geen ramp. Dat doe ik in de zomer wekelijks in de Eifel (m'n vaste route heen en weer). De bochten zijn dan weer anders (andere kant op, dalend ipv stijgen,...) dus je hebt afwisseling.
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

23/03/07 Het eerste boodschappenlijstje

Zo, juist eens een webshop met kampeerspullen bezocht en een lijstje opgesteld. Een hele waslijst dat ik nodig heb, maar het valt qua prijs nog mee op het eerste zicht.

klamboe (ge?mpregneerd) : ?40
zeep blaadjes : ?3
deet spray : ?10
een goedkope zippo : ?5
waterzuiveringstabletten (je weet maar nooit, just to be safe) : ?15
een vuurtje, hier nog de twijfel:
campingaz + grote extra patroon : ?40
benzine vuurtje: ?115
microvezel handdoek (erg handig, heb zo een kleintje voor het sporten) : ?20
led hoofdlamp : ?20
gamel : ?8
veldbedje : ?25
binnenslaapzak (die van mij gaat maar tot 8?) : ?15
tentharingen : ?4 / stuk x 10 = 40?
hamer : ?6
repareer setje voor tent (spray) : ?10

Dan kom je op 190? voor dit alles met campingaz en 265? met een benzine vuurtje.

De waterzuiveringstabletten heb ik voor just-in-case. Dan kan ik m'n camelbag eender waar vullen (benzinestation, riviertje,...) waar het uitkomt en voor de zekerheid maar een tabletje erin. Is een pakje van 100 tabletten voor 100 liter.

Het vuurtje twijfel ik dus nog over. M'n collega is 3 weken toegekomen met een standaard patroon bij een campingaz vuurtje + nog een beetje uit een nieuw. Voor 40? heb ik zo'n standaard + nog een grote bus van 650g. Daar kom ik heel de reis mee toe denk ik.
Extra patronen kosten ook zoveel niet. Zo'n benzinevuurtje kost me dan maar weer 1 x wat extra geld moest ik het de komende jaren nog gebruiken. Dat ga ik overleggen in de winkel.

Ook over een veldbedje twijfel ik nog. Ik heb nu al een hele grote luchtmatras die ik bij festivals gebruikt heb. Maar mijn ervaring met luchtbedden tot nu toe is dat ze altijd wel een klein tikkeltje lekken, al zijn ze nieuw. Niet dat hij meteen leeg loopt, maar hij wordt altijd wat slapper na een tijd. En dan word je dus in zo'n "put" in dat dekbed wakker met de nodige stijfheid. Je moet ook weer een pompje meezeulen ofwel 15 minuten lopen blazen. Daar ga ik niet echt veel zin in hebben na een dag rijden.

Een veldbedje neemt dan weer iets meer plaats in (al is m'n luchtbed ook een homp lomp gewicht).
Maar dat heb je in een paar minuten klaar. Het ligt alleen wat harder. Maar beter iets te hard dan iets te zacht lijkt me. Ik vind dat ongeveer even hard als zo'n zelfopblazend matje op de grond.

Een binnenslaapzak heb ik al uitgelegd. M'n slaapzak is maar voor temperaturen tot 8?. Zo'n binnenslaapzak erin zorgt weer dat je wat lager kan.

Voor de zekerheid ook wat extra tentharingen. Er zitten er wel bij bij mijn tent, maar dat zijn van die erg dunne met zo'n haakje aan. 1 x ze op een steen kloppen in de grond en ze zijn krom. Voor 4-5 euro per stuk heb je er veel degelijkere. Kan je waarschijnlijk ook wel gebruiken met die grond daar in het noorden.

En nog een kitje om m'n tent te fixen moesten er gaten in komen.

Bij de hobbywinkel haal ik me dan nog wel een bouwzeil voor onder m'n tent. Daar ga ik geen 20 euro voor geven in de buitensportwinkel. Zo'n bouwzeil is even stevig (als het al niet steviger is).
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

25/03/07 Het begin van de route is zeker

Ik heb besloten om via Denemarken over de brug richting Zweden te gaan, en van daaruit naar Oslo.

Ik heb de route berekend richting Denemarken en kwam uit op een afstand van 750km tot Kolding. Dat is volgens mij goed te doen. Ik ben afstanden van 500-600km in de Eifel gewend, waar het nog eens een hoop bochtenwerk is ook. 750km snelweg aan 120 km/u (en nog sneller in Duitsland waar het mag) is zo gedaan. 's morgens vroeg vertrekken, en in de vroege avond aankomen.

In Kolding dan een camping zoeken om wat uit te puffen. De dag erop dan verder richting Zweden. Dicht bij Kolding kan je met de brug richting Kopenhagen, en van daaruit weer naar het Zweedse vasteland.

Van Kolding tot Oslo is nog eens een km of 700. Ook weer goed te doen. In het begin van de reis kan je er toch nog goed tegen. Misschien in Oslo een dagje vrij nemen na die 1400 km snelweg.
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

25/03/07 Mogelijkheden van bagageverdeling

Vandaag al eens zitten experimenteren hoe ik best de bagage verdeel op m'n motor. Zojuist al eens zitten kijken hoe en wat ik waar ga steken qua bagage (nu dat ik het grootste deel van m'n spullen al heb). M'n tent geraakt makkelijk in 1 zijkoffer + nog wat extra plaats. De tent is het zwaarste, dus daar komen dan wat losse dingetjes bij waar ik snel bij wil kunnen. De tent steek ik in zo'n koffertas, samen met handdoek en liner (die 2 wegen erg weinig).

In de andere koffer dan m'n vuurtje (met 2 plastic zakken errond moest het lekken) in z'n doos, slaapzak, klamboe, eerste hulp kit en eventueel de jerrycan benzine (2l, dan weegt die kant wat meer om de tent aan de andere kant te compenseren) in de kofferzak. In het deksel van de koffer past dan nog m'n regenpak voor over m'n motorpak in felle regen. Dan zit die ook mooi vol.

Dan heb ik eigenlijk al de grote/zware/lompe dingen in m'n zijkoffers zitten. Daar heb ik er het minste last van qua rijden. Daarmee zit dan wel m'n best toegankelijke plaats vol. Al valt dat nog mee. Moet ik iets uit die tassen hebben moet ik eigenlijk de hele koffer leeghalen (bvb aan 1 kant die koffertas eruit en het regenpak) en dan in de kofferzak kijken.

Ik denk dat ik even snel in m'n bagagerol ben (als ik daar de dingen die ik snel nodig heb aan de zijkant steek). Eventueel nog een klein bagagerolletje voor zulke dingen. Al kan ik zo meteen niks verzinnen waar ik meteen bij zou moeten kunnen. Het grootste deel van de dag bestaat uit het rijden zelf. Ik kom pas van de motor af bij een pauze, bij het tanken, of als er wat te bezichtigen/fotograferen/filmen is. Een beetje geld/papieren/camera/video camera gaan in m'n tanktas, samen met een Camelbak zak van 2l.

Enige jammere is dat er aan m'n motor niet echt haakjes zijn voor rekkers of riemen. Die moet ik vast maken aan een stukje frame en het kleine rekje achterop. Op dat rekje is ook nog wat plaats, de babagerol ligt namelijk voornamelijk op de plaats van de buddy. Daar kan ik dan m'n slaapmatje nog op binden tegen m'n bagagerol aan :)

Wat foto's ter verduidelijking:

http://tweakers.net/ext/f/711545d362d44 ... 0/full.jpg
Vuurtje, slaapzak, klamboe, ehbo kit, jerrycan van 2l, regenpak, eventueel nog wat losse spulletjes.

http://tweakers.net/ext/f/3c629bd9f3c18 ... e/full.jpg
Tent, handdoek, liner en dan nog een klein beetje plaats voor losse spullen. Misschien dat ik daar wat vriesdroogmaaltijden bijprop in een zakje.

http://tweakers.net/ext/f/66e037005ec37 ... c/full.jpg
Zicht van achteren. Je ziet hier dat de bagagerol ongeveer even breed komt als m'n koffers :)
Ook duidelijk is dat m'n bagagerekje eigenlijk leeg is. Daar komt dus nog m'n matrasje op.
Bovenop matje en bagagerol dan waarschijnlijk zo'n net met rekkers. Daar kan ik dan eventueel wat vochtige was onder steken enzo wat moet drogen na het wassen.

http://tweakers.net/ext/f/2dd9b1ceba76d ... 2/full.jpg
Van opzij (ja, m'n motor heeft schade :p)

http://tweakers.net/ext/f/38bd8d95605d0 ... 2/full.jpg
De andere kant.

http://tweakers.net/ext/f/7d378afc1f573 ... d/full.jpg
Hier zie je eigenlijk 1 van de weinige bevestigingsmogelijkheden van rekkers en spanbanden vanachter. 1 uiteinde daar vastmaken en het anders gekruis over m'n babagerol naar het bagagerekje. Misschien dat ik nog ergens een punt vindt of bij kan maken.

http://tweakers.net/ext/f/891c5c98598cc ... 8/full.jpg
Het rekje wat nog helemaal vrij is. Daar kan ik eventueel bevestigingspunten maken mbv tie wrap. Een tie wrap rond zo'n stukje van het rek en daaraan dan de haak van de rekker/spanband.

M'n bagagerol had ik tijdelijk gevuld met een motorjas, normale jas en fleece jas :p
Daar kan dus nog een hele hoop in wat ik nu eigenlijk nog niet echt heb buiten kledij.
Maar dat beperk ik ook tot 2 broeken, wat shirts, ondergoed. Ik zit toch bijna de hele dag in m'n motorpak in korte broek en shirt :)

1 ding was nu al wennen. Het opstappen met zo'n rol erop. Je kan je been niet meer er overheen gooien. Dus met een halve karatetrap houding de motor op kruipen met je been tussen je tank en rol :p
Laatst gewijzigd door DinX op 03 apr 2007, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Berichten: 573
Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
Locatie: Peer
Contacteer:

Bericht door FJRrider38 »

Hm, dat wordt een leuke reis.
Hou ons maar op de hoogte.

Groeten,

Hans
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

26/03/07 Verkiezingen ...

Zondag schoot me weer te binnen dat het op 10 juni verkiezingen zijn...

Ik moet dus iemand volmacht verlenen om te gaan stemmen in mijn plaats. Door de week heb ik weinig tijd om naar het gemeentehuis te gaan, dus ik heb m'n moeder maar gevraagd om er eens binnen te springen.

Daar was men niet echt bereidwillig. Ze zeiden meteen dat ze niet zomaar zulke papieren mochten geven. Ze konden wel een nummer geven in Antwerpen waar naartoe gebeld kon worden voor meer info. Dat heeft m'n moeder dan ook gedaan.

Op dat nummer vertelden ze dat ik als ik in Noorwegen was maar ergens een bewijsje moest vragen dat ik daar was op dat moment. Dus 1 of ander bonnetje van ergens te betalen, of een reservering,... gewoon iets wat bewijst dat ik op dat moment in het buitenland zat.

Dat zou dus echter betekenen dat ik het na de verkiezingen voor de rechter zou moeten gaan uitleggen met dat bonnetje. Niet aanwezig zijn op de verkiezingsdag om te stemmen, en geen volmacht kunnen geven betekent namelijk een vrij zware boete. Ik zou dus eerst die boete in de bus krijgen, en die dan moeten aanvechten.

Vreemd genoeg vertelde men dan ook dat ik online documenten kon downloaden die ik moest invullen en laten ondertekeken/stempelen op het gemeentehuis. Een verklaring dat ik op de dag van de verkiezingen in het buitenland ben. Daar moeten dan ook de nodige bewijzen bij zijn. Laat dat nu vrij lastig zijn. Kampeerspullen gekocht hebben betekent niet dat je op 10 juni in het buitenland bent, net als de andere aankopen.

Ik heb dus maar besloten om voor de eerste dag, als ik in Denemarken ben dus, al een camping te reserveren. Ik was toch van plan om daar dan op een camping te verblijven, dus dan maar meteen bestellen. 9,5? ... een koopje :)

Ongelooflijk dat ze zo'n moeite doen om een volmacht. Het is niet dat ik een doktersbriefje probeer vast te krijgen om onder het stemmen uit te komen ofzo. Als ik om een volmacht vraag geef ik toch duidelijk te kennen dat ik m'n stem wil uitbrengen ? Ambtenarij ... 't is dat ik zelf ook er deels in zit ...
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

02/04/07 Nog maar eens naar de buitensportwinkel

Ik ga naar de buitensportwinkel en breng mee:

http://tweakers.net/ext/f/a87bb07eb2b44 ... 4/full.jpg

[*] Een matje
[*] Vriesdroogmaaltijden
[*] Een Camelbak van 3l
[*] Tentharingen
[*] 'Firesteel'
[*] Slotjes

:)
Gebruikersavatar
koekenbakker
1000 cc
1000 cc
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 mar 2004, 09:37
Locatie: Ichtegem w-vl
Contacteer:

Bericht door koekenbakker »

reis die je zeker moet doen
heb ik ook gedaan zo'n 4 jaar terug
in 17 dagen naar de kaap en terug met ommetjes naar de lofoten en de russische grens met als resultaat 9500km en twee verleten banden ( onderweg zelfs eentje vervangen)
enkele tips
had ook een benzine branderje dij maar geen kanneke met benzine :roll: a ja mijn tank van de moto was altijd vol met benzine :!:
wel heb ik een eindje doorzichtige flexibele darm bij om de benzine te kunnen opzuigen ( is een vies werkje maar je spaart plaats uit in je bagage)
wij hebben op twee keer na steeds in hutjes ( hytes of zo noemen ze dat ginder)geslapen waar er steeds een bed en een matras voorhanden is en nog redelijk meevalt van prijs

als je meer info wenst steek ook eens uw licht op bij "yamaha" luc dejonghe uit tielt die is ook naar ginder geweest
je vind hem hier in de gebruikerslijst.

veel plezier met de reis en de voorbereiding
Saluu De Bakker

Afbeelding
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

Ik heb heelde maand juni verlof genomen, ik kan het dus op 4 weken doen. Ik vertrek 's morgens vroeg op 1 juni. De bedoeling is dan om tot in Denemarken door te rijden (750km, goed te doen over Autobahn). De dag erop Denemarken -> Oslo. Dan misschien een dag vrij nemen in Oslo.
Dan een "snelle" route naar Noordkaap. Op de terugweg dan overde Lofoten en de hele westen zuidkust van Noorwegen tot Kristiansand :)

Het brandertje is al getest, en ik heb er ook al een slangetje bij zitten om benzine uit m'n tank te halen :)

Overnachten ga ik zoveel mogelijk met de tent doen, wildkamperen dus. Zo blijft een verblijf van 4 weken nog betaalbaar.
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Mooi, mooi, mooi, ziet er fantastisch uit. Zorgen voor goed materiaal en niet te veel van tevoren plannen dan beleef je de meest intense dingen. Wat dat stemmen (verkiezingen) betreft, daar moet je je niet te veel van aantrekken. Ik heb een kennis die nog NOOIT, ja je leest goed nog nooit is gaan stemmen en die nog NOOIT is vervolgd. Wie zou hem moeten vervolgen? De meerderheid die aan het bewind is zal het worst wezen of jij nu al dan niet bent gaan stemmen hoor.
Allez goei reis gewenst en hou ons op de hoogte
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Flitser
1300 cc
1300 cc
Berichten: 249
Lid geworden op: 09 dec 2004, 09:58
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Bericht door Flitser »

@DinX,

Dat zou ik ook wel eens willen doen maar verlof krijgen dat is wat anders :evil:

Zo te lezen is dit voor jouw geen probleem dus ik zou zeggen zeker doen, ga ervoor :!: :!:

O ja ik heb een paar maand geleden eens een GPSroute gevonden op het internet vanuit Axel (Nederland) naar de Noordkaap en terug. Hier is de link:
http://www.gpstracks.nl/motorroutes-dui ... hp?id=1138

Misschien kan je er wat mee :?: en ik zou zeggen geniet van je reis en hou ons op de hoogte.

Groetjes Flitser
Gebruikersavatar
Vince
125 cc
125 cc
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 feb 2005, 13:14
Locatie: Roeselare

Bericht door Vince »

Meer moet da nie zijn!
Afbeelding
Gebruikersavatar
janeman
125 cc
125 cc
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 jan 2007, 17:21
Locatie: Herk de stad

Bericht door janeman »

wij deden het vorig jaar al en ik kan het alleen maar aanraden.
Het is een heel avontuur zoiets te organiseren en te rijden.
Hoe je naar scandinavi? reisd moet ieder voor zich uitmaken.
wij vertrokken via Rostock naar Letland en zo naar Hancko, Finland doorkruisden we helemaal tot aan Karasjok waar we de grens naar Noorwegen terug overstaken.
Via Finland is niet alleen de snelste maar bovendien ook nog eens de goedkoopste manier. toen we de grens tussen Finland en Noorwegen overstakken wisten we direkt hoe laat het was, eten drinken en tanken kost in het hoge noorden veel meer dan beneden of Finland. aclkohol daar blijf je beter vanaf wat dat is helemaal niet te betalen.
Als je het in de zomer doet, koop je best plaatselijk heel veel muggenmelk enz. want die beestjes daar zijn echte monstertjes.
Vertrek met nagelnieuwe banden want anders geraak je zeker niet rond.
enfin je mag me altijd mailen voor bijkomende vragen
wij deden het op 3 weken en bijna 8000 km overtochten inbegrepen.
grtz janeman
Gebruikersavatar
yamaha
1000 cc
1000 cc
Berichten: 198
Lid geworden op: 05 mar 2004, 14:12
Locatie: Tielt
Contacteer:

Bericht door yamaha »

Wij hebben de Noordkaap bezocht in 2004.
Heenreis Dutisland - Denemarken - Zweden - N-Finland - Noordkaap en dan via de Lofoten terug doorheen Noorwegen.
In totaal hadden we er 8774km op zitten na 18 dagen.
Overnachten deden we in jeugdherbergen met uitzondering van 2 nachten nabij de Noordkaap zelf.
Daar sliepen we in een blokhut.
Hier vind je het reisverslag terug met de gereden routes.
FJR-Groetjes
Luc & Sabien
Afbeelding
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

De route heb ik dus al min of meer uitgestippeld. Heb hier een grote Michelin kaart liggen en een Nelles gids over Noorwegen. Daarna geef ik het in in OnRoute en maak ik wat route's voor onderweg.

Dat het heel duur is weet ik al. Ik heb op een ander forum ook een groot topic lopen met massa's tips enzo, en ken ook een paar mensen die al in Noorwegen geweest zijn.
Ik neem van hier in Belgi? sowieso al kant-en-klaar vriesdroogmaaltijden mee. Dan heb je voor 3? een maaltijd die vrij goed te eten is.
Tevens zo veel mogelijk wildkamperen waardoor de uiteindelijke kostprijs nog mee zou moeten vallen.

Ik heb voor half mei (ik vertrek 1 juni) al een onderhoud gepland bij F&J. Een set Pilot Road 2 eronder, nieuwe remblokken en remolie, nieuwe olie,...
Pasquale
50 cc
50 cc
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2007, 08:20
Locatie: Antwerpen

bagaerol

Bericht door Pasquale »

Beste Dinx, verkopen ze bij Hein Geiricke bagagerollen van Orttlieb?? Wat kosten ze? Die binnentasjes voor zijkoffers, zijn die speciaal voor de Fjr? Ik zie dat je elastiche spanners hebt om die te fixeren, zijn die standaard op de FJR? Wil deze dingen ook aanschaffen voor mijn Honda NT700VA..
DinX
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:53
Locatie: Zolder

Bericht door DinX »

Die Ortlieb zakken hebben ze inderdaad bij Hein Gericke. Ik weet niet meer wat ze kostten. Goedkoop zijn die van Ortlieb wel niet, maar het is wel super kwaliteit.

Die binnentasjes zijn niet speciaal voor de fjr. Ze hebben gewoon een grote maat en een kleine maat. De kleine maat past in m'n zijkoffers.

Het zijn geen elastische spanners. Het zijn van die spanners waarmee je ook je motor op een karretje kan vastmaken. Dus van die dikke nylon banden.
Gebruikersavatar
yamaha
1000 cc
1000 cc
Berichten: 198
Lid geworden op: 05 mar 2004, 14:12
Locatie: Tielt
Contacteer:

Bericht door yamaha »

@DinX

Pasqual bedoeld waarschijnlijk de riempjes die je duidelijk ziet op onderstaande foto:
http://tweakers.net/ext/f/711545d362d44 ... 0/full.jpg

Die zitten bij de zijkoffers van de FJR.

Neem op reis zeker iets mee om onder de zijpekkel te steken indien je in gras of zo parkeerd.
Zelf heb ik steeds een stevig plankje bij mij, die voorzien is van een touwtje.
Wanneer ik alleen op pad ben, kan ik eens terug op de motor, gemakkelijk het plankje
terug oprapen.
FJR-Groetjes
Luc & Sabien
Afbeelding
Gesloten