Pagina 1 van 1
Pager-alarm
Geplaatst: 16 apr 2007, 10:00
door Francis C
Hallo mensen,
Ik heb mijn FJR 2006 uitgerust met een pager-alarm.
Bedoeling is dat je het ding activeert zodra je het contact afzet, en na 30 seconden wordt elke beweging of schok doorgeseind aan een pager (bieper).
Zeer eenvoudige aansluiting : 2 draden aan de batterij, 3e draad aansluiten via een relais aan de massa (wanneer je het contact afzet ligt de 3e draad aan de massa en is het alarm operationeel).
Heb 180,00 ? voor dat dingetje betaald bij RSE in Tessenderlo.
Probleem is dat noch RSE noch ikzelf het ding aan de praat krijg zoals het hoort.
Wanneer je 'm demonteert en aansluit op een 12V-voeding marcheert alles zoals het hoort en krijg je een melding op de bieper zodra je het alarm beweegt, op de moto lukt dit niet
Nochtans batterijpolen en massa-aansluiting degelijk opgeschuurd om goeie contacten te verzekeren, en het relais is op de juiste manier aangesloten.
Zou het kunnen dat de massa-aansluiting (aan het chassis onder het zadel) niet voldoende is als goeie massa ?
Als iemand hier ervaring mee heeft laat me dan iets weten AUB, want als je op een alarm niet kan rekenen is het waardeloos

...
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Francis
Geplaatst: 16 apr 2007, 12:09
door Julle
Dirkske, help !!!
Julle
Geplaatst: 19 apr 2007, 19:05
door Peet
Hoe wordt de relais gestuurd ? Ik veronderstel dat het een plus is na het contact ? Dan zou ik gaan zoeken of je daar wel een goeie uitgekozen hebt. Normaal moet je de relais horen klikken als je het contact afzet. De massa aansluiting verdenk ik niet.
Ik zou verwachten dat de verdeler je met dit probleem zou kunnen helpen !
Let wel op met die dingen. Je zou er van verschieten hoeveel stroom ze verbruiken. na een dag zul je wel geen probleem hebben, maar na langere tijd stilstaan, en dan denk ik aan meer dan een week zou je batterij wel eens plat kunnen geraken !
Nog een vraagske : als het ding werkt, tot welke afstand kun je dan opgebiebt worden ?
Geplaatst: 19 apr 2007, 19:57
door dirkske
De modellen 2001-2002 hadden problemen met het subframe, de massa was niet zoals je verwachtte te zijn.
Vanaf 2003 was er geen enkel probleem, voor een 2006 weet ik het niet.
Meten is weten !
Geplaatst: 19 apr 2007, 20:06
door Den Boete
Moest ik jou zijn, ik zou beginnen met een proefopstelling op de motorfiets.
Je zorgt eerst dat alle draden lang genoeg zijn. Verleng ze desnoods met stukjes draad en lusterklemmen.
Sluit de voedingsdraden rechtstreeks op de batterij aan.
Je kan nu testen of het werkt door de draad die door het relais geschakeld wordt ook rechtstreeks op de negatieve klem van de batterij aan te sluiten.
Als het werkt ben je dus al van 1 ding zeker, het alarm werkt !
Nu doe je een draad los en bevestigd die waar je hem oorspronkelijk wou bevestigen. Op die manier kun je ontdekken waar het fout gaat.
Bij een slechte massa moet je dus op zoek gaan naar een betere massa.
Met behulp van een voltmetertje kan je ook snel zien of de door jou gekozen plaats een goede massa-aansluiting is.
Als het echt niet lukt mag je na afspraak altijd tot hier komen en help ik je verder.
Veel suc6 en laat ons iets horen h? !
Geplaatst: 20 apr 2007, 09:15
door Francis C
Yo mannen !
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hieronder de specificaties van het alarm :
"Het pager alarm (automatisch motoralarm) is een waterdicht alarmsysteem met ingebouwde zender voor digitale transmissie naar een pager (ontvanger) Het is zeer eenvoudig aan te sluiten (slechts 3 draden) en zeer laag stroomverbruik in rust. Beveiliging tegen schokken en optillen d.m.v. een ingebouwde omnidirectionele GOLD-plated schok- en bewegingsensor. Beveiliging tegen sleuteldiefstal. Het alarm schakelt zichzelf automatisch in (passief arming)"
Specificaties
voeding: 9VDC - 15VDC
verbruik:
standby: 1.5mA
alarm: 70mA
beschermingsgraad: IP67
bereik: 100 tot 500m
batterij pager: 1 x 1.5V AAA batterij (LR03C) (meegelev.)
alarmcyclus: 3 verzendingen per alarm
uitgangsvermogen: 10mW ERP (geen licentie vereist in EU)
sensor: omnidirectionele GOLD-plated schok- en bewegingssensor
inschakelvertraging alarm: 30 seconden
zendfrequentie: 433.92MHz - POCSAG
modulatie: 3KHz - NRZ
kabelboom: 1.5m
afmetingen: 65 x 30 x 13mm
De voedingskabels zijn aangesloten op de batterij. De 3e kabel hangt aan een 5-polige relais, waarbij je kan kiezen tussen in- of uitschakelen bij aangetrokken (contact) of niet-aangetrokken toestand (contact uit) naargelang je aansluit op pool 4 of 5.
Kortgesloten op de batterij marcheerde alles perfect in Tessenderlo.
Met het relais tussen draad 3 geschakeld soms wel soms niet (samen met Alex van RSE Tessenderlo alles nagemeten en ok, relais functionneert zoals het hoort...), gewoon niet te begrijpen. Alarm vervangen door nieuw exemplaar, weer hetzelfde fenomeen.
Allee, uiteindelijk terug naar huis met een alarm dat soms al reageert als je je helm op het zadel legt en als je met de moto schudt helemaal niet.
Eens thuis marcheert op een keer biepen na niks meer ...
Wil je geloven dat na 5-6 keer de flank demonteren en de tank losmaken ik er zo'n beetje mijn goesting van heb ?
Geplaatst: 20 apr 2007, 23:23
door Dream
Zoals reeds gezegd, als je niet zeker bent van de massa onder het zadel moet je eens rechtstreeks een draad van de - pool batterij overbruggen, verder moet je altijd op je hoede zijn ivm elektrische problemen bij auto of motor, ik probeer het zo goed als mogelijk uit te leggen
Er wordt gesproken over uitmeten, wellicht met een multimeter, dit geeft niet altijd het gewenste resultaat, je kan bvb 12 volt meten maar als je het toestel aansluit toch geen spanning hebben, soms moet je met belasting meten soms niet
Moet je een toestel aansluiten bvb van groot vermogen, dan ga ik dit altijd uittesten met een hoge watage lamp bvb H1 van 70 W en daarop parallel een voltmeter plaatsen, je ziet de lamp branden en je leest de spanning af
Nu is bij jou net het omgekeerde blijkbaar trekt jou relais stanby heel weinig stroom, slechts 1,5 mA dat is heel weinig dus, soms kan er een slecht contact ergens ontstaan en leg je daar een hoge verbruiker op, kan er eventueel doorslag zijn en kan bvb het toestel toch werken, het kan ook net andersom zijn natuurlijk, meten en testen is weten
Ik zou je voorstellen probeer systematisch uit te sluiten, plaats op je toevoerstroomdraden eventueel parallel en bijkomende verbruiker, lamp bvb 5 of 21 w + voltmeter en schud daarna aan de motor, kijk of alles mooi op waarde blijft 12 volt
Als de oorzaak aan de relais ligt, zonder schema kan ik je niet zeggen hoe je dit kan uittesten
Groetjes, Dream
Geplaatst: 21 apr 2007, 08:47
door Peet
@Francis,
Bedankt voor de "technische gegevens", zo weten we ook waarover het gaat. Dat verbruik schijnt idd. wel heel klein te zijn zodat er toch weinig kans is dat het toestel de battterij van je FJR snel ontlaad. Spijtig alleen dat het zendbereik nogal laag is .... als het werkt !
Succes nog het opsporen van de fout.
Geplaatst: 23 apr 2007, 09:21
door Francis C
Hey Dream, bedankt voor de deskundige uitleg.
De massa doorverbonden aan de -pool had ik al gedaan, daar ligt het euvel dus niet.
Ik zal dus zoals je voorstelt gaan testen met parallelgeschakelde lamp en voltmeter.
Jullie horen nog van me, als ik het probleem opgelost krijg !
Voorlopig is, gezien de weersomstandigheden, rijden aan de orde ipv klungelen met electriciteitsdraden

!
Leve de zon !
Francis
Geplaatst: 28 apr 2007, 11:58
door FJR02
Je hebt daar wel veel voor betaald! ik heb hetzelfde ding geplaatst, maar dan wel als uitbreiding op het alarm zelf.
Heb er ook wat tijd in gestoken, ik zou eens moeten zien hie ik dat opgelost hebt , ik ben niet helemaal zeker meer, maar was het nu PLUS ipv massa, weet het niet meer (pak me hier niet op als er rook uitkomt h
Geplaatst: 24 jan 2008, 22:10
door Droopy
Vrienden motorrijders met het idee een pagger aan te kopen,
Ik heb destijds ook zo'n pager aangeschaft,
Na installatie op moto stelde ik een nogal gebrekkige werking vast.
Dus alles gedemonteerd en proefopstelling gemaakt.
Zo'n pager werkt dus maar een paar meter ( in het beste geval slechts 10 meter )
Resultaat je kan evengoed op je moto blijven zitten !
Trouwens meer dan waarschijlijk werken die dingen allen op eenzelfde frequentie !
Koop dat dus niet !
Geef beter wat meer uit aan een goed alarm en/of een degelijke ketting met slot
Droopy
Geplaatst: 26 jan 2008, 09:18
door ynimmie
Hallo
Droopy ben het er niet hellemaal mee eens ik heb een pager alarm van de firma scorpio.Werkt perfect in alle zijn functies en kan toch tot een afstand van 600 a 800 meter mijn FJR blijven volgen(volgens de fabrikant 1000 a 1200 meter),Kan zelfs zien en horen als iemand te lang aan de motor blijf staan,kan de benziene toevoer zelfs van op afstand stoppen.Kijk maar eens op de site
Het pager alarm werk zoals belooft en als je het zelf niet kan doen laat het dan plaatsen door een specialist om alle problemen te voorkomen,dus lijkt het me beter daar iets aan uit te geven en niet zelf op onderzoek te gaan.
groetjes yvan
http://www.scorpioalarms.com/products/m ... i500_trs5/
Geplaatst: 28 jan 2008, 11:30
door Firechief
Ynimmie,
Waar heb jij dit alarm gekocht en wat is de prijs ervan? Kan je me dit doorsturen via PM?
Firechief
Re: Pager-alarm
Geplaatst: 28 jan 2008, 21:05
door janeman
Francis C schreef:Hallo mensen,
Ik heb mijn FJR 2006 uitgerust met een pager-alarm.
Bedoeling is dat je het ding activeert zodra je het contact afzet, en na 30 seconden wordt elke beweging of schok doorgeseind aan een pager (bieper).
Zeer eenvoudige aansluiting : 2 draden aan de batterij, 3e draad aansluiten via een relais aan de massa (wanneer je het contact afzet ligt de 3e draad aan de massa en is het alarm operationeel).
Heb 180,00 ? voor dat dingetje betaald bij RSE in Tessenderlo.
Probleem is dat noch RSE noch ikzelf het ding aan de praat krijg zoals het hoort.
Wanneer je 'm demonteert en aansluit op een 12V-voeding marcheert alles zoals het hoort en krijg je een melding op de bieper zodra je het alarm beweegt, op de moto lukt dit niet
Nochtans batterijpolen en massa-aansluiting degelijk opgeschuurd om goeie contacten te verzekeren, en het relais is op de juiste manier aangesloten.
Zou het kunnen dat de massa-aansluiting (aan het chassis onder het zadel) niet voldoende is als goeie massa ?
Als iemand hier ervaring mee heeft laat me dan iets weten AUB, want als je op een alarm niet kan rekenen is het waardeloos

...
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Francis
Ik heb identiek hetzelfde probleem met mijn starcom advance