Pagina 1 van 2
Hoeveel bandenkilometers enz.
Geplaatst: 23 apr 2007, 20:40
door fjrijder
Een vraagje...
Hoeveel kilometer wordt er gereden met een achterband (BT020) ?
Was dit met de geknepen of Full power versie ?
Wat voor bandendrukmeter wordt er gebruikt ?
Met welke regelmaat wordt bandenspanning gemeten ?
Is er nog iemand op het forum waar de centrale moer van het balhoofd loskomt (3X)?
Geplaatst: 23 apr 2007, 20:55
door pnobels
Hoi fjrijder... het aantal kilometer zal afhankelijk zijn van je rijstijl... Of het nu de full power FJR is of niet, zal volgens mij weinig verschil uitmaken... Ik merk eigenlijk onder de 4000 toeren geen verschil tussen een 'gewone' en een 'full power'... Wat betreft het meten heb ik eigenlijk twee methodes... Ik heb nog - naar ik vermoed - een ouderwetse meter die niks anders is dan een metalen staafje dat uit een cilinder schuift wanneer je het kopje op het ventiel drukt. Op het uitgeschoven stuk staat dan het aantal bar aangeduid. Tot mijn groot genoegen blijkt dit tot op heden nog altijd overeen te komen met wat de meter op mijn compressor aangeeft... Het aantal kilometer dan je met een bandenset doet, kan ik je nog niet vertellen... Ik zit nog maar aan mijn eerste 1800 km. Bandendruk zoals vermeld in de handleiding... (2,5-2,9)
Geplaatst: 23 apr 2007, 21:29
door dirkske
Mijn record staat op 19.000 km met dezelfde achterband, een identieke band is nu versleten op 13.000 km , met veel woon-werkverkeer dus autosnelweg kilometers, terwijl ik dezelfde rustige rijstijl blijf houden.
Banden altijd correct op spanning zetten, alhoewel ik de achterste ook liever op 2,6-2,7 heb staan voor iets beter comfort. Vooraan zeker 2,5 , en ik meet bijna elke week na, elke maand blaas ik wat bij, telkens in koude toestand.
Geplaatst: 23 apr 2007, 21:58
door spider
@ fjrijder,
Ik heb met de BT 020 en op Full power versie vanaf 1000 km en had tot hier toe 11300 km mee gedaan maar heb ze laten vervangen omdat we de 17 Mei vertrekken naar het Zwarte woud heb nu de michelin Pilot 2 CT voor en achter op liggen.
Banden druk vooraan 2,5 achter 2,9 .
Groetjes Rudy
Geplaatst: 24 apr 2007, 09:54
door Den Boete
Ik deed 12000 km met mijn OEM's. (BT-20)
Geplaatst: 24 apr 2007, 10:27
door FJRrider38
Ik heb nog maar 7000 km met mijne Z6 en binnen 1500 km mag er nen andere op.
Groeten,
Hans
Geplaatst: 24 apr 2007, 12:25
door Julle
Ik reed met de Roadtecs 6 respectievelijk +/- 10000 km, 9000 km, 11000 km, en de laatste 7000 km. Slijtage is niet afhankelijk van full power of geknepen versie maar wel van verschillende andere factoren zoals daar zijn: bandendruk, belading, type van afgelegd parcours en dan natuurlijk het rechterhandje (gas en rem)
Julle
Re: Hoeveel bandenkilometers enz.
Geplaatst: 24 apr 2007, 12:49
door PC800
fjrijder schreef:.............Hoeveel kilometer wordt er gereden met een achterband (BT020) ?
Ik heb nu dik 100.000 op de klok staan met model 2003. Voor mij maar ??n band die voldoet namelijk de Pirelli Dragon (die niet meer te leveren is).
Met deze band rij ik gemiddeld 15.000.
Ik heb nog nooit met BT gereden.
Banden zoals Pirelli Diablo Strada's E, Metzler MEZ6, Metzeler MEZ4 leveren op mijn fiets problemen op. MEZ4 is na 8500 km versleten en geeft na 2000 km al een platte kant op achterband.
Voor 2.6 en achter 2.9, wekelijks controle bandenspanning.
CU Ruud
Geplaatst: 24 apr 2007, 20:39
door (R)ikke
Gezien ik mijn FJR nog maar 3 maand heb kan ik op deze fiets de banden nog niet beoordelen (BT020) op levensduur.
Op mijn Pan European daarentegen deed ik +/- 12000km.
Ik rijd nooit tot mijn banden kletse zijn.
Eens profiel +/- 2mm nadert vliegen de banden eraf.
Ik zweer bij de Bridgestone banden.
Heb op mijn persoonlijke FJR de BT020 zitten super fijne band, die heel veel vertrouwen geeft en zeer comfortabel is.
Op mijn instructiemotor stak de Michelin Pilot road. Deze band is geen fluit waard.
Zeer zenuwachtig aanvoelen en onmiddellijk beginnen schuiven.
De bandendruk hangt af van type band en de voorschriften van de constructeur.
Ik probeer deze dan ook zo te houden.
Controle minstens 1x per maand.
Plus bijkomende controle voor grote trips - reizen
Geplaatst: 24 apr 2007, 20:54
door Gorky-GSA
Ik heb er bijna 11000km opzitten met nen bt-020

voornamelijk snelwegen.
De laatste 3000km dagelijk 2 x 14km met een strook van 9km slakkengang (3scholen zone 30 en 4 stukken van 50km)

met zo'n weg kan ik er gerust nog 11000km bij doen

Geplaatst: 24 apr 2007, 21:51
door Peet
FJR 2002 :
Originele BT20 : 3750 KM ( half versleten v??r reis)
BT 20 : 7650 KM
BT20 : 7500KM
Continental : 4950 KM
MEZ 4 : 6450 KM
MEZ 4 : 8700 KM
BT 20 : 7300 KM
MEZ 6 : 6000 KM
FJR 2006 :
Originele MEZ 6 : 5220 KM
Michelen roadtec : nu 4800 KM, nog goed voor 2 a 3000 KM
Ik doe weinig autostrade, altijd langere tochten met v??l kleine baantjes hier in Vlaanderen en ook Alpen, Dolomieten, Cevennes, enz ...
meestal met (lichte) passagier en niet al te veel bagage, meestal bij zomers weer.
Rijstijl : licht sportief op bochtige wegen, rustig accelerend maar zelden boven 5000 toeren, Full power waar ik echter niet echt gebruik van maak.
Bandenspanning : zoals voorgeschreven : 2,9 bar, regelmatig gemeten met een manometer welke gecalibreerd is op mijn werk ( ik zit in het vak),
zelden moeten bijpompen.
Ik vind zelf ook dat ik bijzonder weinig kilometers doe met mijn banden, maar gezien mijn eerder rustige rijstijl heb ik dan ook geen verklaring waarom dit zo is. Het enige waaraan ik kan denken is de keuze van de wegen. Mijn voorbanden gaan nauwelijks langer mee, de lijst voorbanden telt slechts 1stuk minder.
Wie een tip heeft om mijn banden langer te laten meegaan : laat maar komen, al zie ik het niet zitten om na vijfdertig jaar motorijden mijn rijstijl nog bij te schaven.
En als iemand zou geinteresseerd zijn welke ik de beste vind : de banden die rapst versleten zijn, maar daarom ben ik er ook minst tevreden van : de minst sletige kosten mij al genoeg ! En alle soorten banden beginnen slechter te sturen naarmate ze versleten zijn. Het is iedere keer een herademing als er nieuwe op liggen !
[/b]
Geplaatst: 25 apr 2007, 11:26
door fjrijder
Persoonlijk denk ik dat de full-power meer rubber eet dan de geknepen versie.
Het maximum koppel ligt rond de 7500 tr/min.
Er moet toch een verschil zijn wanneer je dit doet met 110 Pk of 143 Pk?
Ik vraag dit omdat omzetten naar full-power versie hiervan afhangt .
Geplaatst: 25 apr 2007, 20:45
door Lucvh
Heb met mijne Mez 6 juist 550km gedaan achteraan.
Deze middag in een stuk ijzer gereden en onmiddelijk volledig plat.
Vooraan nog juist kunnen ontwijken maar achteraan had ik prijs.
Scheur van een kleine cm, band dus afgeschreven.
Nu een BT-20 laten leggen, hopelijk iets meer geluk daarmee.
Trouwens goed geholpen door Touring die met mij 2 bandencentrales aangedaan heeft om mij van nieuw schoeisel te voorzien.
Groetjes Luc
Geplaatst: 25 apr 2007, 20:57
door TOMH
16600 km met Metzler4,
maar ze waren dan ook
volledig opgereden.
Tom

Geplaatst: 25 apr 2007, 22:06
door Dream
- BT020 origineel vervangen op ongeveer 9.500 Km, hoog opstaande noppen, nog een beetje profiel, groot plat vlak
- BT020 opnieuw laten opleggen, vervangen op 19.500 Km, idem als hierboven
- Metzler4 gemonteerd, nu teller op 28.000 Km, nog mooi en voldoende profiel, achteraan licht plat vlak, deze band doet het prima, zeer tevreden van, wil in ieder geval niet meer terugkeren naar BT020, denk nog gemakkelijk 4.000 Km te bollen
band vooraan nog steeds mooie ronding en nog ietsje meer profiel tov achterband midden
Wat hoogst opmerkelijk is
De BT020 was na zo'n 1.500 Km al volledig uit balans, je kon je maar ook niet permiteren om de handen van het stuur te houden, trilling en slingeren enorm, dit kwam waarschijnlijk wel omdat er vlug nopvorming ontstaat ( opstaande kanten )
Met de Metzler4 is daar belange geen sprake van, na 8.500 Km kan ik met gemak het stuur loslaten de motor blijft mooi zijn lijn volgen enkel op de kritische snelheid zo'n 70 km/h schud het stuur een beetje, eronder, erboven, niks, dit is echt positief tov de BT020
Rijgedrag
Weinig autostrade, soms toeristisch, maar ook vaak wel eens sportiever en vlotjes, hou mij wel aan de wettelijk snelheid + 10
Groetjes, Dream
Geplaatst: 25 apr 2007, 23:09
door Julle
fjrijder schreef:Persoonlijk denk ik dat de full-power meer rubber eet dan de geknepen versie.
Het maximum koppel ligt rond de 7500 tr/min.
Er moet toch een verschil zijn wanneer je dit doet met 110 Pk of 143 Pk? Wanneer je wat doet?
Ik vraag dit omdat omzetten naar full-power versie hiervan afhangt .
Wanneer je alle PKs gebruikt is er inderdaad een verschil maar wanneer je gewoon op koppel rijdt tot 7500 toeren is er geen verschil. Vermogen is koppel x toerental
Julle
Geplaatst: 27 apr 2007, 11:43
door fjrijder
Peet schreef:FJR 2002 :
Originele BT20 : 3750 KM ( half versleten v??r reis)
BT 20 : 7650 KM
BT20 : 7500KM
Continental : 4950 KM
MEZ 4 : 6450 KM
MEZ 4 : 8700 KM
BT 20 : 7300 KM
MEZ 6 : 6000 KM
FJR 2006 :
Originele MEZ 6 : 5220 KM
Michelen roadtec : nu 4800 KM, nog goed voor 2 a 3000 KM
Ik doe weinig autostrade, altijd langere tochten met v??l kleine baantjes hier in Vlaanderen en ook Alpen, Dolomieten, Cevennes, enz ...
meestal met (lichte) passagier en niet al te veel bagage, meestal bij zomers weer.
Rijstijl : licht sportief op bochtige wegen, rustig accelerend maar zelden boven 5000 toeren, Full power waar ik echter niet echt gebruik van maak.
Bandenspanning : zoals voorgeschreven : 2,9 bar, regelmatig gemeten met een manometer welke gecalibreerd is op mijn werk ( ik zit in het vak),
zelden moeten bijpompen.
Ik vind zelf ook dat ik bijzonder weinig kilometers doe met mijn banden, maar gezien mijn eerder rustige rijstijl heb ik dan ook geen verklaring waarom dit zo is. Het enige waaraan ik kan denken is de keuze van de wegen. Mijn voorbanden gaan nauwelijks langer mee, de lijst voorbanden telt slechts 1stuk minder.
Wie een tip heeft om mijn banden langer te laten meegaan : laat maar komen, al zie ik het niet zitten om na vijfdertig jaar motorijden mijn rijstijl nog bij te schaven.
En als iemand zou geinteresseerd zijn welke ik de beste vind : de banden die rapst versleten zijn, maar daarom ben ik er ook minst tevreden van : de minst sletige kosten mij al genoeg ! En alle soorten banden beginnen slechter te sturen naarmate ze versleten zijn. Het is iedere keer een herademing als er nieuwe op liggen !
[/b]
Goeiemorgen Peet,
Mijn bandenman vertelde me dat BT020 speciaal voor FJR model banden maakt .
De FJR is een zware (KG's) motor daarom is de karkas extra versterkt.
Ben jij voorzien van het juiste schoeisel ?
Vertelde ook als je er een normaal exemplaar oplegt er weinig waar voor uw centen zal zijn.
Groetjes
Geplaatst: 27 apr 2007, 12:12
door den R1 zot
Ik doe ongeveer 10.000 Km met een setje Strada's.
Voor en achterkant zijn altijd tegelijk versleten.
En die 143 komen dagelijks uit hun stal.

Geplaatst: 27 apr 2007, 16:04
door Lucvh
Zelfde gehoord als FJRijder eergisteren.
Wel niet specifiek van een versterkte karkas maar wel spesiaal voor oa een Fjr en Pan.
Band heeft toevoeging N.
Staat nu op mijn band: Battlax BT-020 Radial N.
Als ik geen stuk ijzer tegenkom hoop ik er toch een 10k mee te doen.
Groetjes Luc
Geplaatst: 28 apr 2007, 12:28
door fjrijder
den R1 zot schreef:Ik doe ongeveer 10.000 Km met een setje Strada's.
Voor en achterkant zijn altijd tegelijk versleten.
En die 143 komen dagelijks uit hun stal.

Hai,
Deze morgen na nachtshift pech onderweg.
Mijn BT020 2X geperforeerd na 16000Km op E34.
Voelde eerst aan alsof er iets aan mijn voorwiel was.
Voorzien van CO? patronen en dichtingskit als nen zot erop gevlogen.
2 Patronen verbruikt, ik denk iets van 0,5 Bar erin.
Tegen 70 Km/hr naar huis (wiegel-wagel) ong.25Km.
Straks naar de bandenman.