Pagina 1 van 1

Problemen met ABS

Geplaatst: 18 jul 2007, 17:10
door yami
Hoi,

Ik weet niet hoe het met jullie ABS gesteld is maar die van mij begint kuren te krijgen. Kom daarstraks aan een rood licht, wil remmen, en wat gebeurt er; de ABS begint pulserend te remmen zonder eigenlijk zijn werk te doen. De motor bleef gewoon doorijden zonder nagenoeg te remmen. k'Heb het geluk gehad dat er bijna geen verkeer was of dat had daar niet proper geweest. Het lampje van ABS durft af en toe gaan branden maar als ik dan de motor stilleg en hem terug start is het probleem schijnbaar opgelost. Ben ik de enige die dat probleem heeft? Ik vindt wat ABS op een motor betreft de rijder het laatste woord moet hebben; hij moet zelf kunnen beslissen of hij het uitschakelt of niet. En hier, vindt ik, dat Yamaha een steek heeft laten vallen (ik rij met een model 2004). Ik heb nooit graag met ABS gereden. Het ontneemt je een hoop feeling met de voorpartij. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Yami

Geplaatst: 18 jul 2007, 19:58
door buske1300
Gelukkig goed afgelopen :wink: maar euh ik zou hier toch mee zo snel mogelijk naar de dealer gaan :scratch:

Geplaatst: 20 jul 2007, 12:54
door den R1 zot
Kan best zijn dat er wat vuil tussen de sensor is gekomen aan uw voorwiel...
Dirkske had een lange tijd geleden ok zoiets meegemaakt, zijn motor remde niet meer.

In alle geval naar de dealer!

Groetjes,

Geplaatst: 28 jul 2007, 15:50
door dirkske
Wees blij dat het ABS deze storingen detecteert en er adequaat op reageert.
Net zoals in de vorige topic al vermeld, laat het ABS uitlezen, en dan weet je precies waarom dat rode lampje oplicht.
Dat staat er echt niet als versiering op. Ik had last van "een vuile sensor", af en toe mistte die een paar pulsen, waardoor het ABS direct dacht dat het voorwiel aan het slippen was, ten opzichte van het achterwiel, gevolg = geen remkracht vooraan.
Als ik dan stop, en de voorrem probeer, is die prima in orde. Logisch, want er is g??n onderling snelheidsverschil en onder de 5 km/u werkt het ABS-systeem zowieso niet.
Efkes uitlezen, diagnose gesteld, en sensor proper gemaakt, nadien geen last meer gehad. De 'vuiiligheid' was afkomstig van een defecte voorlager, die fijne stukjes metaal verspreidde naar de magnetische ABS-sensor.

Geplaatst: 21 aug 2007, 21:12
door Pikke senior
Ik weet het niet maar is dit bij andere merken ook het geval ?
Ik bedoel ; dat is wel wreed gevaarlijk he, een motor die niet meer remt :!: :!:
Je zou verwachten dat men het remsysteem zo zou hebben ontwerpen dat als de ABS uitvalt, je toch nog steeds over je maximale remkracht beschikt. Dat is gewoon levensgevaarlijk want zo een panne is niet te voorzien.
Ook al doe je onderhoud stipt, zoiets is nooit 100% te vermijden.
Ik heb een keer mijn achterwielsensor stuk gehad en inderdaad, de voetrem werkte veel minder goed.
In mijn geval, geen probleem, ik gebruik die eigenlijk toch bijna nooit. Maar als mijn voorrem het plotseling zou begeven :? :?

Geplaatst: 22 aug 2007, 20:01
door dirkske
Bijna alle ABS-systemen werken op die manier, nml. het detecteren van snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel.
Door ophoping van vuil (metaalresten) is de sensor blind en ziet hij minder pulsen dan zijn achterste broertje, gevolg = minder remkracht,
precies hetgeen waar hij voor gemaakt is. De FJR meet zijn snelheid aan de hand van pulsen die opgewekt worden in de sensor, t'is een magnetisch veldje dat opgewekt wordt, daar passeren al die vaantjes door en verstoren het veld. De verstoring in dat veld (je kan dat perfect zien zelfs met de juiste meetapparatuur) gebruikt het ABS om de snelheid te meten. Er zijn ook andere manieren om te meten, bv. op de as zoals de snelheidsmeter van de FJR die zijn snelheid haalt uit de uitgaande as naar het achterwiel.
Je kan het ABS zonder meer uitschakelen, door de spanning te onderbreken.
Keuze voor ABS of niet , ik zou het wel weten. t'Is fijn als je wat kunt spelen, maar in die noodsituatie die je ongetwijfeld nog eens gaat meemaken, zul je maar wat blij zijn dat het ABS zijn werk heeft gedaan, zonder jezelf onderuit te remmen.

Geplaatst: 23 aug 2007, 19:14
door Pikke senior
dirkske schreef: Je kan het ABS zonder meer uitschakelen, door de spanning te onderbreken.
Dus als er een probleem optreedt tijdens een motorrit en je hebt nog een eindje te doen, dan zou je gewoon het ABS kunnen uitschakelen (door bv de zekering uit te trekken) waardoor je terug beschikt over de volle remkracht :?:

Geplaatst: 24 aug 2007, 22:04
door dirkske
Dat klopt.