Een andere motor, wordt het een FJR ?

Problemen met iets ivm met de FJR vraag het hier.

Moderator: Abeloos

Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Een andere motor, wordt het een FJR ?

Bericht door Kris »

Beste FJRrijders, en forumvrienden,

Ik ben hier volledig nieuw op dit forum en misschien wel een vreemde eend. Momenteel heb ik geen FJR maar denk er ernstig over na om me deze motor aan te schaffen.

Momenteel rij ik met een K1200GT model 2006.
Er zijn wel zaken bekend over deze motor, zoals het welgekende "on/off"-effect.
Ik heb deze motor gekocht in juni 2006 en vond dit een pracht van een machine.
Het on/off-effect is een zalig gevoel geweest (misschien de enkeling die er van hield).
Een fractie aan het gas draaien en de motor schoot, ik schoot vooruit.
Na ongeveer een 15000 km ben ik problemen beginnen krijgen met van alles en nog wat.
De "brug" kwam los, de ABS schoot (tot 2x toe) volledig door, nieuw injectiesysteem enz....
Omdat er nochal wat rumoer was rondom het on/off-effect kwam er een oplossing.
Nieuwe software update. Ongevraagd werd bij mij (zonder mijn toestemming) zomaar de nieuwe software ge?nstalleerd.
Daar was ik helemaal niet gelukkig mee. Wat bleek nu, dat niet alleen het "on/off-effect" verdwenen is, maar dat de motor ook veel zachter optrekt, nadat hij eerst inhoudt.
Dus je geeft gas, de motor houdt in, en dan gaat hij h??l langzaam optrekken. Na een 10-tal seconden krijgt hij ineens een boost, wanneer dit eigenlijk al niet meer nodig blijkt te zijn. Ik noem hem nu "mijn diezel".
Mijn motor is sedert zijn aankoop reeds 11 x in garantie "hersteld" geweest.
De dealer beweert dat dit normaal gedrag is en dat de motor nu (met de nieuwe update) op die manier reageert.
Maar mijn motorrijplezier is volledig weg.
Ik rij 50000 km woon-werkverkeer per jaar en met dit rijgedrag, is het alles behalve fijn rijden.
Ik had dus contact genomen met de dealer om mij terug mijn "oude" motor te bezorgen. Maar blijkt dat die software niet meer kan gedowngrade worden.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe motor (totaal nieuw merk).
In ben wat gaan rondkijken en ben toen bij de FJR gekomen.

Hierrond heb ik enkele vragen :

- Dat een BMW veel km kan slijten dat weet ik van mijn vorige. Maar hoe zit het met de FJR ? Ik schrijf de motor af over 4 jaar. Rij 50000 km per jaar. Dus mijn vraag : zou ik uit een FJR een 200000 km kunnen halen zonder veel problemen ?

- Volgende vraag : is er iemand die mij eens het gevoel van het optrekken, rijden, gas couperen en weer bijgeven kan beschrijven.
Een testrit is voor mij moeilijk te doen. Dit omdat ik klein ben van gestalte, en er dus een verlagingkit zal moeten gebruikt worden. Op testmodellen nog niet tegengekomen. Dus een testrit ligt wat moeilijk.

- Is een verlagingkit een probleem ?

Zoals je ziet zit ik nog met een hoop vragen. En telkens komen er vragen bij. Iemand zin om te antwoorden.


Misschien kan ik leren uit jullie ervaringen met de FJR.

Reeds dank op voorhand.

Kris
The early bird catches the worm
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Moeilijk om dat voor een ander te beslissen hoor. Ook een FJR heeft last van het on-off effect (bij mijn weten beheerst alleen Suzuki deze techniek voor de volle 100%)
Wat het verlagen betreft zit je bij de FJR niet goed denk ik tenzij je een heel toeristische rijstijl hebt. De FJR heeft zo al niet te veel grondspeling en de voetsteunen schrapen bij sportief rijden over de grond, let wel alleen de voetsteunen en als je daar kan mee leven gebeurt er verder niets. Voor de rest een dijk van een motor, de sportiefste van alle toermachines en dat hij veel kilometers aankan bewijst Ruud (onzen Hollander) die ik meen al over de 100.000km zit.

Succes met je keuze
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Snorry
Clublid
Clublid
Berichten: 443
Lid geworden op: 22 dec 2004, 21:40
Locatie: Schoten
Contacteer:

Bericht door Snorry »

Kris,

Moderne motoren worden ontwikkeld om zonder problemen meer dan 200.000km te rijden.
En als ik dat hierboven allemaal zo lees......de reden waarom ik nog altijd met n'en Japaner rijd. :idea:

Mvg, :wink:
Snorry
Op rechte stukken rijden andere misschien sneller
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

Julle schreef:Moeilijk om dat voor een ander te beslissen hoor. Ook een FJR heeft last van het on-off effect (bij mijn weten beheerst alleen Suzuki deze techniek voor de volle 100%)
Julle
Last ? Neen, dit is geen last. Op mijn GT was dit "voor mij althans" een subliem gevoel. Hoe meer on/off hoe beter.
In een review over de FJR sprak de testrijder ook over een "on/off", dit bepaalt voor een deel mijn keuze.

Voetsteunen tegen de grond ? Tot daar aan toe dan. Ik wil een motor met pit, en dit vroeg tijdens de acceleratie en geen 10 seconden later.

Zoals ik al vermelde, heb ik nog nergens een testmodel tegen gekomen die verlaagd is. Iemand wel ?

Maar ja, een testrit, wat maakt het uit ? Had ook testgereden met de K1200GT, na 4 md veranderen ze de software en krijg ik een totaal andere motor.

Misschien een "stomme vraag", maar die "weinig grondspeling", dat leidt uiteindelijk alleen maar tot het slepen van de voetsteunen, of heeft dit ook nog andere effecten ? Ik bedoel, is hij even stabiel op de weg met een verlagingskit ?

groeten
The early bird catches the worm
Gebruikersavatar
spider
Clublid
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 30 nov 2005, 19:55
Locatie: zaventem

Bericht door spider »

Kris,
Ik ben zelf maar 1 meter 62 en voor mij is het geen probleem ik heb hem ook is verlaagdt maar dat was er vlug weer onderuit dat was echt niet te doen nu ben ik hem zo gewoon maar moest ik van u zijn doe er een test rit mee.
Ik heb over 4jaar ook een BMW RT 850 gehad maar ik was direkt verkocht om de fjr te kopen.
Groetjes Rudy
Gebruikersavatar
den R1 zot
Clublid
Clublid
Berichten: 867
Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
Locatie: Antwerpen / Merksem

Bericht door den R1 zot »

Kris,

Ik kan best begrijpen dat je een snel en vinnig reagerende motor wil met aardig wat comfort en koppel.
Maar dat je de (volgens mij slechte) injectie van de BMW1200GT graag terug wil?
Die injectie geeft je geen enkele seconde ontspanning tijdens het rijden, zo schichtig dat ie is! (zelf mee gereden zowel droog als in de regen).
Natuurlijk is het niet normaal dat ie niet reageerd als je op de gas gaat, dit moet onmiddelijk gebeuren.
Ik kan me echt niet inbeelden dat je moet wachten telkens je op de gas gaat of tijdens hernemingen... dit zou nooit mogen gebeuren!
De FJR1300 is natuurlijk niet zo giftig op z'n gas zoals de BMW, maar ie trekt wel als een elektromotor (mooi linear vanit elk toerental) en veel koppel.
Afbeelding
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

spider schreef:Kris,
Ik ben zelf maar 1 meter 62 en voor mij is het geen probleem ik heb hem ook is verlaagdt maar dat was er vlug weer onderuit dat was echt niet te doen nu ben ik hem zo gewoon maar moest ik van u zijn doe er een test rit mee.
Ik heb over 4jaar ook een BMW RT 850 gehad maar ik was direkt verkocht om de fjr te kopen.
Groetjes Rudy
Ja, een testrit. Ik ben 1.64m groot (of klein :lol: ). Als ik me er opzet, kan ik hem niet eens vertikaal krijgen, omdat ik niet aan de grond kan met mijn toppen van mijn tenen. De K was ook 80 hoog, heb nu een verlaagd zadel, en dit is ook nog eens extra uitgehold. Kan nu met de bal van mijn voet op de grond. Ofwel op 1 voet met hiel en andere op de voetsteun.
Hoe kan jij aan de grond ? Tenen ? Bal van de voet ?
The early bird catches the worm
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

den R1 zot schreef:Kris,

Ik kan best begrijpen dat je een snel en vinnig reagerende motor wil met aardig wat comfort en koppel.
Maar dat je de (volgens mij slechte) injectie van de BMW1200GT graag terug wil?
Die injectie geeft je geen enkele seconde ontspanning tijdens het rijden, zo schichtig dat ie is! (zelf mee gereden zowel droog als in de regen).
Natuurlijk is het niet normaal dat ie niet reageerd als je op de gas gaat, dit moet onmiddelijk gebeuren.
Ik kan me echt niet inbeelden dat je moet wachten telkens je op de gas gaat of tijdens hernemingen... dit zou nooit mogen gebeuren!
De FJR1300 is natuurlijk niet zo giftig op z'n gas zoals de BMW, maar ie trekt wel als een elektromotor (mooi linear vanit elk toerental) en veel koppel.
Ja, misschien klinkt het raar, maar dat vinnige karakter heb ik 15000 km lang gehad. In het begin was het beetje wennen, maar op h??l korte termijn was ik eraan verkocht. Het aggressieve karakter vind ik nog steeds schitterend. Ook ik rij dagelijks over de Kennedytunnel, in de file was dit zelfs goed te doen.

Momenteel - is er na elvendertig updates - een motor uitgekomen die waarschijnlijk onderaan alle testen komt te staan.
Iedereen op het BMW-forum is weg van die motor, uiteraard, ze hebben een model 2007 gekocht, en kennen het gevoel van de 2006 niet,maar ik vind hem nu zeer slecht.
Ook de dealer zegt dat dit een normaal gedrag geworden is na de updates.
Laatst gaf ie zelfs toe, dat er meerdere klanten zijn die klagen over het rijgedrag (gelijk ik nu ervaar).
Ook de K1200S heeft een volledige software aanpassing ondergaan. Zelfde klachten.

Mijn grootste probleem is dat ie niet reageert op het gas. Vroeger kon ik 1 cm draaien en had het gevoel dat ik eraf zou vliegen.
Ik verpak nu mijn hand zo ver mogelijk, trek het gas volledig open tot het einde, en kan dit nu met 1 hand.
Eerst inhouden en dan trekt ie als een diezel.

Is voor dit probleem alleen al 5 keer 'opengedaan' geweest, en van alles en nog wat vervangen. Maar biedt geen oplossing.

Als ik de testen lees, vgl tussen K1200GT en FJR1300A lijken de acceleratiecurves vrij gelijk te lopen. Vandaar mijn voorkeur voor de FJR.
Ik hoop toch stiekem een vergelijkbare motor te kunnen vinden.

Is er misschien iemand die weet waar ik een testrit zou kunnen vragen.
Heb 2 dealers van yamaha gebeld, maar ze hebben geen testmotor.
Iemand een plaats waar ie nog ter beschikking is ?
Mag een eindje weg zijn van Gent, heb het er graag voor over, mag gerust in een straal van 200 km rond Gent zijn.
Voor mij geen probleem, rij toch genoeg.
The early bird catches the worm
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

Kris schreef: Is er misschien iemand die weet waar ik een testrit zou kunnen vragen.
Heb 2 dealers van yamaha gebeld, maar ze hebben geen testmotor.
Iemand een plaats waar ie nog ter beschikking is ?
Mag een eindje weg zijn van Gent, heb het er graag voor over, mag gerust in een straal van 200 km rond Gent zijn.
Voor mij geen probleem, rij toch genoeg.
PS : misschien krijgt ge nog een procentje van de dealer, als je een nieuwe klant kunt aanbrengen :wink:
The early bird catches the worm
Gebruikersavatar
Koboloi
Clublid
Clublid
Berichten: 159
Lid geworden op: 01 mei 2004, 11:01
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Bericht door Koboloi »

Kris schreef: Is er misschien iemand die weet waar ik een testrit zou kunnen vragen.
Heb 2 dealers van yamaha gebeld, maar ze hebben geen testmotor.
Iemand een plaats waar ie nog ter beschikking is ?
Mag een eindje weg zijn van Gent, heb het er graag voor over, mag gerust in een straal van 200 km rond Gent zijn.
Volgens mij kan je testritten bekomen bij
D'Ieteren Sport
1440 WAUTHIER-BRAINE Parc Industriel de la Vall?e du Hain 37.
Tel 02 367 14 11 - Fax 02 366 15 21.
" This time is the only time we get. So we enjoy our graphite FJR "
Gebruikersavatar
Snorry
Clublid
Clublid
Berichten: 443
Lid geworden op: 22 dec 2004, 21:40
Locatie: Schoten
Contacteer:

Bericht door Snorry »

Dacht dat Felix & Jos demo's had staan van zowel Pan als FJR.

Mvg, :wink:
Snorry
Op rechte stukken rijden andere misschien sneller
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Via Yamaha dealer aanvragen en je dan naar Vorst begeven waar Yamaha een testcenter heeft voor alle modellen behalve voor de R's. Afrit Drogenbos/Ruisbroek op de autostrade naar Bergen. Beneden rechts en direct terug 1e rechts.
Volgen tot aan de lichten en daar rechts nemen naar VW/Audi toe. 1 km verder aan de linkerkant is het Yamaha testcentrum (iets voor de BMW garage van Michel Otto)
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

Julle schreef:Via Yamaha dealer aanvragen en je dan naar Vorst begeven waar Yamaha een testcenter heeft voor alle modellen behalve voor de R's. Afrit Drogenbos/Ruisbroek op de autostrade naar Bergen. Beneden rechts en direct terug 1e rechts.
Volgen tot aan de lichten en daar rechts nemen naar VW/Audi toe. 1 km verder aan de linkerkant is het Yamaha testcentrum (iets voor de BMW garage van Michel Otto)
Julle
H?, dit lijkt mij wel iets. Effen op de site gekeken. Ga eens bij de dealer proberen van een ritje te versieren.
The early bird catches the worm
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

Ik heb nog een technische vraag.

Er is toch zowel abs voor en achter, dacht ik.
Zijn die gecombineerd ? Integraal abs ?
Bedoel als je remt voor, remt ie dan ook achter en omgekeerd ?
Toen ik die vraag stelde aan de dealer , antwoord : "dat ik het nu niet weet, sie" :?:


Ik weet dat je het stuur kunt verplaatsen. Er zijn 3 standen. Normaal staat ie in het midden.
Welk effect heeft het naar voor te plaatsen. Ik dacht een sportievere zithouding, of is het verschil verwaarloosbaar ?
The early bird catches the worm
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

'k heb nog een vraagje. Amai, veel vragen.

Mijn ervaring is :
Wanneer mijn duozitter meegaat, dan zijn de voetsteunen zo geconstrueerd dat, de toppen van de laarzen van de duozitter altijd tegen mijn hielen aanzitten.
Verschrikkelijk vervelend bij het schakelen.

Zijn de steunen bij de FJR voldoende van elkaar verwijderd ? Of mag ik hetzelfde verwachten ?
The early bird catches the worm
Droopy
Clublid
Clublid
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 nov 2007, 16:25
Locatie: Tessenderlo

Bericht door Droopy »

Kris,

Destijds heb ik een keuze gemaakt tussen BMW1200GT, Pan 1300ST en FJR1300.
Het is geworden een FJR1300 ( anders kwam je me om dit forum niet tegen )
Keuze was eenvoudig :
BMW1200GT => had wel voldoende power, remmen uitstekend, Ongelooflijk topzwaar en nogal prijzig
Honda ST1300 => zwaargewicht ( doet me denken aan mijn vroegere GL1500SE )
FJR1300 => sportief, lichtste van de 3, totaal geen topzwaar gevoel, meest volledige (ABS + centraal remsysteem enz. zit er bij de nieuwere standaard op ) en is bugetvriendelijker dan de rest.

Als je sportief wil gaan ( ik veronderstel, anders had je geen 1200GT ) zou ik niet twijfelen aan een FJR1300.

mvg,

Droopy
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Nieuwste FJRs vanaf 2006 hebben een gecombineerd remsysteem met ABS op de twee wielen. Bij alle FJRs tot 2006 activeerde het ABS op de achterrem veel te snel en dat is nu opgelost met het gecombineerde systeem. Ik gebruik bijvoorbeeld veel de achterrem om te stabiliseren en nog nooit is het ABS geactiveerd. Wat de stuurinstellingen betreft zijn er inderdaad drie standen met toch wel wat verschillen in zithouding tussen de standen onderling. Ik heb bijvoorbeeld lange benen en een kort lichaam. Mijn zit staat dus op de hoogste stand en mijn stuur op de kortste stand. Wanneer je de stuurstand wil veranderen moet je wel beide zijden tegelijk losvijzen en verplaatsen anders lukt het niet.

Groetjes
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

Ben vandaag eens op een FJR gaan zitten, zonder verlagingskit maar met een mooi afgewerkt en verlaagd zadel.
Bleek perfect te passen, kon goed aan de grond.

Naast wat jullie hier al gepost hebben, en nu dat ik zeker ben dat de hoogte "aanpasbaar" is, met alleen maar een bewerking van het zadel, zal 't niet lang meer duren.

Is er hier al ergens gepost of weten jullie misschien wat het verschil is tussen 2006, 2007 en 2008 ?
De 2006 en 2007 staan beduidelijk afgeprijst tov de 2008.
Is er meer verschil dan alleen maar de kleuren ?
The early bird catches the worm
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

dag kris,

@julle heeft al gereageert op je vraag ivm het remsysteem, mss kan ik daar nog iets aan toevoegen

ik spreek dan enkel en alleen over het model 2008 waarover ik beschik, 2006 en 2007 weet ik dus niet
volgens mijn dealer zijn de remmen van een 2008 nog iets verbetert tov model 2006 en 2007
maar ik heb ook gevraagd hoe het nu zit met het gecombineerd remmen, hij wist me te vertellen dat enkel bij het nemen van de achterrem eveneens de voorrem bijremt maar dan op 1 schrijf ( rechts ) hij heeft me dit aangetoond doordat op de linker remklauw slechts 1 remleiding aanwezig is en op de rechter remklauw komen 2 remleidingen, dus 1 tje afkomstig van de voorrem en 1 tje afkomstig van de achterrem
bij het nemen van de voorrem zou dus de achterrem niet meeremmen, ik zal eens nakijken of op de achterste remklauw 1 remleiding aanwezig is, eigenlijk schaam ik me dat ik als technieker dit nog niet gedaan heb, maar ik heb vertrouwen in zijn deskundige uitleg en ik kijk alles eens goed na de 1 ste keer dat ik zelf het onderhoud uitvoer
uiteraard op beide wielen ABS en uiteraard heb ik ook al geprobeerd afzonderlijk voorrem en achterrem de ABS te doen aanspreken, dit is me bij beide gelukt al moet ik zeggen dat ik flink heb mogen drukken en knijpen om de ABS te doen aansturen, remt een pak beter dan mijn model 2004 en daar sprak de ABS heel vlug aan

zo ik denk dat deze info ook nog wel nuttig voor je is

groetjes,

dream
Kris
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2008, 21:38
Locatie: Gent

Bericht door Kris »

Ik ben gisteren bij 2 dealers gaan zien. Nu qua prijs komen ze vrij gelijk uit.
Maar er is een verschil wat onderhoud (en kosten in de toekomst) betreft.

De ene beweert :

1000 km en dan binnen voor onderhoud en aanpassing
10000 km onderhoud
20000 km groot onderhoud
30000 km onderhoud
enz...

De andere beweert :

1000 km en dan binnen voor groot onderhoud en aanpassing
6000 km onderhoud
12000 km groot onderhoud
18000 km onderhoud
24000 km groot onderhoud
enz...

Als ik bereken dat ik 50000 km bol per jaar betekent dit :

Bij 1 e : 6 keer binnen eerste jaar
Bij 2e : 9 keer binnen eerste jaar

Als ik er 4 jaar mee zou rijden :

Bij 1e : 21 onderhouden
Bij 2e : 34 onderhouden

Nr 2 zal mij toch een pak meer centen gaan kosten.

Hoe is het onderhoudsschema eigenlijk ?


PS : nogmaals, dank voor de reakties. Verschillende antwoorden en topics op dit forum hebben me al veel geholpen.

groeten
Kris
The early bird catches the worm
Gesloten