Pagina 1 van 1
plakkende remblokken
Geplaatst: 13 feb 2005, 13:16
door marcel
Na een fikse bui of het afspuiten na rijden in de pekel rijd ik mijn motor binnen in de garage waar hij verder kan uitlekken.
Wat mij dan s'morgens opvalt is dat de remblokken altijd plakken aan de remschijf. (vroeger nooit last van gehad) Nu op zich niets mis mee totdat ik eens ging kijken van dichtbij . Ik merkte dat er putjes waren onstaan in de remschijf na het lostrekken van de remblokken.
Groetjes marcel
Geplaatst: 13 feb 2005, 14:38
door den R1 zot
Volgens mij is dit gewoon een beetje corrosie.
Er blijft water zitten (schijf en blokjes) en dit droogt tijdens de nacht.
Gewoonlijk als je de motor dan verplaatst hoor je een "klak" ofzoiets.
Dit is zeker niet erg, na een paar meter rijden en effe remmen (zachtjes) is dit zekers weg.
Groetjes,
Geplaatst: 13 feb 2005, 15:28
door seabiker
Motor droogspuiten met luchtdrukpistool is altijd goed om dergelijke zaken te voorkomen. Het is trouwens zeer gemakkelijk om met een luchtdrukpistool telkenmale uw motor droog te spuiten, zo verdwijnt alle spatwater van tussen alle kleine spleetjes

en kan je de motor en radiator ook stofvrij houden.
Geplaatst: 13 feb 2005, 16:01
door fjrMarcel
Heb dat probleem ook gehad, nu doe ik na het wassen en drogen een kort ritje ( enkele straten ) en het probleem is verholpen.
Marcel
Geplaatst: 13 feb 2005, 17:26
door karl
Hi,
Lig er niet wakker van. Ook ik heb dat fenomeen. Rij je nog met de originele blokjes ? Zij bevatten immers een redelijk hoog ijzergehalte. Vandaar dat ze na een wasbeurt wel eens blijven plakken.
Het voorstel van FJRMarcel is het beste en goedkoopste.
Geplaatst: 13 feb 2005, 19:50
door PC800
seabiker schreef:Motor droogspuiten met luchtdrukpistool ......................
Sorry hoor, maar dat gaat mij iets te ver om iedere dag de brommer droog te spuiten. Dat doe je toch ook niet als je onderweg bent.
Momenteel 46.500 km op te teller en nog de originele blokken.
Soms ook last van "plakken" als ik smorgens de brommer pak. Remschijf is dan iets gecorrodeerd. Verdwijnt vanzelf bij dagelijks gebruik.
Indien de motor voor langere periode stilstaat zijn alle eerder genoemde adviezen zeer zeker het overwegen waard.
"Plakken" van de remzuigers is veel bezwaarlijker.
Geplaatst: 13 feb 2005, 21:43
door marcel
Ik heb eens gehoord dat de contactcorrosie minder zou zijn bij remblokken die meer kevlar bevatten.
kan dit dan een verschil uitmaken? En zijn die verkijgbaar voor de FJR?
Geplaatst: 14 feb 2005, 22:39
door sideleaner
Tip .... in plaats van de compresseur te gebruiken, het gaat nog beter met een bladblazer, zo een ding dat gebruikt wordt door tuinaanleggers. Ik heb er zo ene die je op de rug draagt, en daarmee blaas je de moto in een mum van tijd kurkdroog. Dat ding blaast immers wind van 250 a 300 km/u. Niet dat je hiervoor zoiets kunt aanschaffen, maar als je er een hebt is het wel handig.
Grtz, Pascal
Geplaatst: 14 feb 2005, 23:39
door Johnny
Geplaatst: 15 feb 2005, 13:44
door Dammer
Ik heb hetzelfde probleem de laatste weken. Maar inderdaad na het eventjes lostrekken was het opgelost. Waar ik me wel zorgen over maakte is dat als ik 's avonds opnieuw de file inrij mijn remmen blijkbaar lange tijd blijven 'slepen'. Bij lage snelheid blijf ik een piepend, krassend geluid horen. Eens 20km verder is dit probleem opgelost.
Maar een geluk dat ik af en toe is op het forum kom, zo weet ik dat ik me idd geen zorgen hoef te maken.
Dammer