Bedankt Stefaan!
En zo leren we alle dagen weer wat bij
Zoals Stefaan het zegt, is het misschien beter van over te schakelen naar 98.
Ik overweeg het alleszins.
Het is misschien wat kort door de bocht............MAAR GEEN WATER IN MIJN FJRKE
Grts Luc
van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
- Luc Plottier
- Moderator
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 14 dec 2013 13:02
- Mijn motor is: FJR1300AE '15
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Niel
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Suzuki GT 250/Kawasaki Z650/Yamaha XJ 900 (83)/Yamaha XJ 900 (85)/ Kawasaki LTD 250/ Yamaha Virago 535/Honda CB 600 Hornet (1999)
Yamaha FJR (2005)/Yamaha FJR (2015)
Suzuki GT 250/Kawasaki Z650/Yamaha XJ 900 (83)/Yamaha XJ 900 (85)/ Kawasaki LTD 250/ Yamaha Virago 535/Honda CB 600 Hornet (1999)
Yamaha FJR (2005)/Yamaha FJR (2015)
- fjrmarcel
- Clublid
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: 04 mar 2008 08:49
- Mijn motor is: FJR1300AS '14
- Regio: Oost-Vlaanderen
- Locatie: Lokeren
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
JO demannen,
Misschien gaat de toekomstige fjr wel op water rijden, ..... met een beetje alcohol om niet te bevriezen.
Groeten van de toekomstkijker
Marcel
Misschien gaat de toekomstige fjr wel op water rijden, ..... met een beetje alcohol om niet te bevriezen.
Groeten van de toekomstkijker
Marcel
Only after the last tree has been cut down
Only after the last river has been poisoned
Only after the last fish has been caught
Only then will you find
That Money cannot be Eaten
Only after the last river has been poisoned
Only after the last fish has been caught
Only then will you find
That Money cannot be Eaten
- FJR-Freak Max
- Site Admin
- Berichten: 5048
- Lid geworden op: 04 mar 2008 00:28
- Mijn motor is: FJR1300AS '20 Ultimate Edition
- Regio: Vlaams-Brabant
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Beste FJRijders,
Hieronder nog even de bevestiging (die ook terug te vinden is op de Yamaha site) over de nieuwe "Brandstof 95 E10"
Vanaf 1 januari 2017 wordt de huidige benzine 95 in alle Belgische tankstations vervangen door de nieuwe 95 E10. Deze nieuwe benzine bevat maximaal 10% ethanol tegenover de klassieke 5% en is daarom een stuk milieuvriendelijker.
Wie met een Yamaha rijdt die gebouwd is na 1990, hoeft zich eigenlijk geen zorgen te maken. Je motor zal perfect draaien op de nieuwe benzine. De prestaties van je machine zullen weinig tot niet worden beïnvloed, noch voor wat betreft het vermogen, noch voor het verbruik.
Voor motoren die van voor 1990 dateren, is het aangewezen om voortaan benzine 98 te tanken. Maar 98 was ook voor de komst van de nieuwe benzine 95 E10 al de beste keuze voor oldtimers, dus in de praktijk rijden de meeste klassiekers nu al met de hoogwaardige benzine 98.
Maar bovenal dien je in de eerste plaats je gebruikershandleiding te raadplegen, daarin wordt duidelijk vermeld welke de beste brandstof is voor jouw machine.
Kanttekeningen bij de kwaliteit van de brandstof:
Alleen wie extreem weinig kilometers maakt met een machine van na 1990, zouden we aanraden om over te schakelen op benzine 98. De nieuwe brandstof is kwalitatief gezien namelijk inferieur aan de oude en wordt bijgevolg veel sneller slecht. Bij een motor die lang stilstaat kan er dus afzetting van de brandstof optreden, waardoor bepaalde leidingen verstopt kunnen geraken. Daarnaast wordt door de snellere verdamping het brandstofmengsel nog minder rijk aan octaan, wat voor slechte ontbranding zorgt . Deze twee eigenschappen leiden dan weer tot een risico op detoneren (pingelen) van de motor waardoor er schade aan de motor kan ontstaan.
Voor motorfietsen die regelmatig rijden is er dus geen enkel probleem, daarbij is het benzineverloop groot genoeg en krijgt de brandstof niet de kans om eventueel residu af te zetten of slecht te worden. Maar ook voor die motorrijders hebben we nog twee gratis tips: 1. Als je weet dat je je motor lange tijd gaat stallen dan tank je best de laatste 2 tankbeurten benzine 98, zo ben je zeker dat het hele systeem afgevuld is met 98 alvorens je je machine opbergt voor zijn winterslaap. 2. Als je tankt en je morst een beetje brandstof 95 E10 op gelakte onderdelen (reservoir, kuipwerk), kuis die overtollige brandstof dan meteen af, want de nieuwe brandstof is door het hogere ethanolgehalte corrosiever dan de oude en bijt nog sneller en agressiever in op lakken en vernissen.
Hieronder nog even de bevestiging (die ook terug te vinden is op de Yamaha site) over de nieuwe "Brandstof 95 E10"
Vanaf 1 januari 2017 wordt de huidige benzine 95 in alle Belgische tankstations vervangen door de nieuwe 95 E10. Deze nieuwe benzine bevat maximaal 10% ethanol tegenover de klassieke 5% en is daarom een stuk milieuvriendelijker.
Wie met een Yamaha rijdt die gebouwd is na 1990, hoeft zich eigenlijk geen zorgen te maken. Je motor zal perfect draaien op de nieuwe benzine. De prestaties van je machine zullen weinig tot niet worden beïnvloed, noch voor wat betreft het vermogen, noch voor het verbruik.
Voor motoren die van voor 1990 dateren, is het aangewezen om voortaan benzine 98 te tanken. Maar 98 was ook voor de komst van de nieuwe benzine 95 E10 al de beste keuze voor oldtimers, dus in de praktijk rijden de meeste klassiekers nu al met de hoogwaardige benzine 98.
Maar bovenal dien je in de eerste plaats je gebruikershandleiding te raadplegen, daarin wordt duidelijk vermeld welke de beste brandstof is voor jouw machine.
Kanttekeningen bij de kwaliteit van de brandstof:
Alleen wie extreem weinig kilometers maakt met een machine van na 1990, zouden we aanraden om over te schakelen op benzine 98. De nieuwe brandstof is kwalitatief gezien namelijk inferieur aan de oude en wordt bijgevolg veel sneller slecht. Bij een motor die lang stilstaat kan er dus afzetting van de brandstof optreden, waardoor bepaalde leidingen verstopt kunnen geraken. Daarnaast wordt door de snellere verdamping het brandstofmengsel nog minder rijk aan octaan, wat voor slechte ontbranding zorgt . Deze twee eigenschappen leiden dan weer tot een risico op detoneren (pingelen) van de motor waardoor er schade aan de motor kan ontstaan.
Voor motorfietsen die regelmatig rijden is er dus geen enkel probleem, daarbij is het benzineverloop groot genoeg en krijgt de brandstof niet de kans om eventueel residu af te zetten of slecht te worden. Maar ook voor die motorrijders hebben we nog twee gratis tips: 1. Als je weet dat je je motor lange tijd gaat stallen dan tank je best de laatste 2 tankbeurten benzine 98, zo ben je zeker dat het hele systeem afgevuld is met 98 alvorens je je machine opbergt voor zijn winterslaap. 2. Als je tankt en je morst een beetje brandstof 95 E10 op gelakte onderdelen (reservoir, kuipwerk), kuis die overtollige brandstof dan meteen af, want de nieuwe brandstof is door het hogere ethanolgehalte corrosiever dan de oude en bijt nog sneller en agressiever in op lakken en vernissen.
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
- Matchbox
- Clublid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 29 aug 2015 22:51
- Mijn motor is: FJR1300A '09
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Niel
- Status: Online
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
@max,
Dankuwel voor den info Max, zal vele rijders iet of wat geruststellen
Groet
Ronny
Dankuwel voor den info Max, zal vele rijders iet of wat geruststellen
Groet
Ronny
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Honda VT750 ACE, Yamaha XV535, Yamaha FJR 1300 ('09)
Honda VT750 ACE, Yamaha XV535, Yamaha FJR 1300 ('09)
- Jean
- 125 cc
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28 dec 2016 14:24
- Mijn motor is: FJR1300A '06
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Jakamakka
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Ik ga op 98 octaan overschakelen na het lezen van dit artikel:
http://www.motornieuws.be/nl/nieuws/her ... dstof-3961
Gr,
Jean
http://www.motornieuws.be/nl/nieuws/her ... dstof-3961
Gr,
Jean
Mijn motogeschiedenis:
Suzuki GT 550, Honda XR 500, Honda Bol d'or II, Kawasaki Z900 K1, Yamaha R1 bigbang, Suzuki GSX-R 1000, Honda VTR 1000 Firestorm, Honda VTR 1000 SP1, Suzuki GSX 1400, Yamaha FJR 1300 (en een Honda Vision 110 erbij)
Suzuki GT 550, Honda XR 500, Honda Bol d'or II, Kawasaki Z900 K1, Yamaha R1 bigbang, Suzuki GSX-R 1000, Honda VTR 1000 Firestorm, Honda VTR 1000 SP1, Suzuki GSX 1400, Yamaha FJR 1300 (en een Honda Vision 110 erbij)
- StefaanH
- Clublid
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: 02 feb 2011 13:35
- Mijn motor is: FJR1300A '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Herentals (NDW)
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Inderdaad, slijtage op middellange en lange termijn is nog niet uitvoerig aan bod gekomen. Minder prestatie en hoger verbruik als onmiddellijk effect zijn verteerbaar, maar als het inderdaad uitdraait op mogelijke of waarschijnlijke materiële schade binnen enkele jaren, dan is het een heel ander verhaal ....
Heeft er iemand weet van testberichten na langdurig gebruik?
Heeft er iemand weet van testberichten na langdurig gebruik?
Historiek: Honda CM 125 T (1979); Honda CX 500 C (1980); Honda VF 1100 C (1985)(occ 1983); Honda Magna 650 (2007)(occ 1986); Honda CBF 1000 A (2010)(occ 2009); Yamaha FJR 1300 A (2010); Yamaha FJR 1300 A (2013)
- Jean
- 125 cc
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28 dec 2016 14:24
- Mijn motor is: FJR1300A '06
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Jakamakka
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Ik weet dat ze in Duitsland al een paar jaren met de 95E10 aan het rijden zijn (van 2011 dacht ik)StefaanH schreef:Heeft er iemand weet van testberichten na langdurig gebruik?
Toen was die ethanol niet geschikt voor moto's en vulde ik dus 98ron benzine als ik over de grens moest tanken
Nog niks kunnen vinden over eventuele feedbaks erover
Mijn motogeschiedenis:
Suzuki GT 550, Honda XR 500, Honda Bol d'or II, Kawasaki Z900 K1, Yamaha R1 bigbang, Suzuki GSX-R 1000, Honda VTR 1000 Firestorm, Honda VTR 1000 SP1, Suzuki GSX 1400, Yamaha FJR 1300 (en een Honda Vision 110 erbij)
Suzuki GT 550, Honda XR 500, Honda Bol d'or II, Kawasaki Z900 K1, Yamaha R1 bigbang, Suzuki GSX-R 1000, Honda VTR 1000 Firestorm, Honda VTR 1000 SP1, Suzuki GSX 1400, Yamaha FJR 1300 (en een Honda Vision 110 erbij)
-
- 50 cc
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 mar 2017 16:01
- Mijn motor is: FJR1300A '04
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Duffel
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
kan je de twee benzines dan gewoon mengen zonder dat dit problemen geeft voor mijn FJR ke van 2004? Want dat riskeerde ik niet.
mvg
werner
mvg
werner
-
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
In Duitsland hebben ze de 95e10 en de gewone 95 nog altijd aan de pomp.Jean schreef:Ik weet dat ze in Duitsland al een paar jaren met de 95E10 aan het rijden zijn (van 2011 dacht ik)StefaanH schreef:Heeft er iemand weet van testberichten na langdurig gebruik?
Toen was die ethanol niet geschikt voor moto's en vulde ik dus 98ron benzine als ik over de grens moest tanken
Nog niks kunnen vinden over eventuele feedbaks erover
- StefaanH
- Clublid
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: 02 feb 2011 13:35
- Mijn motor is: FJR1300A '13
- Regio: Antwerpen
- Locatie: Herentals (NDW)
- Status: Offline
Re: van Euro 95 naar 95 E10 aan de pomp !
Tuurlijk, oude 95, nieuwe 95 E10 en 98, ge moogt dat allemaal gewoon mengen, niks aan de hand.quinny schreef:kan je de twee benzines dan gewoon mengen zonder dat dit problemen geeft voor mijn FJR ke van 2004? Want dat riskeerde ik niet.
mvg
werner
Historiek: Honda CM 125 T (1979); Honda CX 500 C (1980); Honda VF 1100 C (1985)(occ 1983); Honda Magna 650 (2007)(occ 1986); Honda CBF 1000 A (2010)(occ 2009); Yamaha FJR 1300 A (2010); Yamaha FJR 1300 A (2013)