Kleppengeluid
Moderator: Abeloos
Kleppengeluid
Hallo iedereen.
Heb in april een nieuwe FJR gekocht.
Ben opzich heel gelukkig met mijn aankoop.
Heb nu 5000 Km gereden en merkte het volgende op.
Rond de 3000 Tr/min hoorde ik een geratel ter hoogte van de kleppen. Wat er later volgde was dat het motorlawaai ook erger werd en dat na een koude start er nogal veel naverbranding is in de uitlaat (geknal).
Ik ben naar mijn dealer gereden en deze heeft mij verteld dat ik wel eens bij de personen behoor waarvan de klepzittingen te veel speling hebben, waardoor de kleppen niet alleen vertikaal, maar ook een beetje horizontaal zouden bewegen.
Het probleem zou bij yamaha gekend zijn en er is mij vorgesteld om mijn motor binnen te doen om nieuwe klepzittingen te laten steken.
Ik wil hier helemaal geen afbraak doen op het produkt, maar vraag mij enkel af of er al meer van deze gevallen zijn.
Alles zal hersteld worden in garantie, maar is wel heel ambetant dat motor al zo vroeg openmoet. Hopelijk wordt het probleem daaromtrend vlug opgelost, want voor de rest is dit gewoon een pracht van een motor.
Groetjes,
Lucky
Heb in april een nieuwe FJR gekocht.
Ben opzich heel gelukkig met mijn aankoop.
Heb nu 5000 Km gereden en merkte het volgende op.
Rond de 3000 Tr/min hoorde ik een geratel ter hoogte van de kleppen. Wat er later volgde was dat het motorlawaai ook erger werd en dat na een koude start er nogal veel naverbranding is in de uitlaat (geknal).
Ik ben naar mijn dealer gereden en deze heeft mij verteld dat ik wel eens bij de personen behoor waarvan de klepzittingen te veel speling hebben, waardoor de kleppen niet alleen vertikaal, maar ook een beetje horizontaal zouden bewegen.
Het probleem zou bij yamaha gekend zijn en er is mij vorgesteld om mijn motor binnen te doen om nieuwe klepzittingen te laten steken.
Ik wil hier helemaal geen afbraak doen op het produkt, maar vraag mij enkel af of er al meer van deze gevallen zijn.
Alles zal hersteld worden in garantie, maar is wel heel ambetant dat motor al zo vroeg openmoet. Hopelijk wordt het probleem daaromtrend vlug opgelost, want voor de rest is dit gewoon een pracht van een motor.
Groetjes,
Lucky
Beste,
Naar mijn weten zijn er idd al gevallen gemeld geweest hier op het forum en ik vermoed dat ik ook een van die ongelukkigen zal zijn. Motor gaat morgenvroeg binnen voor onderhoudsbeurt en nazicht van de kleppen (13000Km) Heb hier alvast melding gemaakt dus bij de dealer en hem doen naar kijken, zodat ze later niet moeten afkomen dat dit niet meer onder garantie valt. Het is inderdaad een heel werk om dit euvel te verhelpen, maar ik raad je aan om dit zeker niet uit te stellen. Ik hou jullie via deze topic zeker op de hoogte.
Firechief
Naar mijn weten zijn er idd al gevallen gemeld geweest hier op het forum en ik vermoed dat ik ook een van die ongelukkigen zal zijn. Motor gaat morgenvroeg binnen voor onderhoudsbeurt en nazicht van de kleppen (13000Km) Heb hier alvast melding gemaakt dus bij de dealer en hem doen naar kijken, zodat ze later niet moeten afkomen dat dit niet meer onder garantie valt. Het is inderdaad een heel werk om dit euvel te verhelpen, maar ik raad je aan om dit zeker niet uit te stellen. Ik hou jullie via deze topic zeker op de hoogte.
Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman 



Hoi Lucky
Mijn motor is 4jaar oud,en ik heb ook van dat zelfde laken een broek gehad!
Dat moet zo rond het einde van de garantie periode geweest zijn als ik mij nog goed herinner!
Maar zo als gewoonlijk heeft mijn dealer dat zonder problemen opgelost en spint mijn FJR voortaan als een poesje.
Er komt wel heel wat werk bij kijken ,maar dat kan je je wel bedenken .
Groetjes met het handje
De Fred
Mijn motor is 4jaar oud,en ik heb ook van dat zelfde laken een broek gehad!
Dat moet zo rond het einde van de garantie periode geweest zijn als ik mij nog goed herinner!
Maar zo als gewoonlijk heeft mijn dealer dat zonder problemen opgelost en spint mijn FJR voortaan als een poesje.
Er komt wel heel wat werk bij kijken ,maar dat kan je je wel bedenken .
Groetjes met het handje
De Fred
Heb mijn BMW na drie maanden daarvoor weggedaan. Bij BMW vonden ze dat normaal blijkbaar "axiale klepspeling" en het daarmee gerelateerd motorlawaai! Chique van Yamaha dat ze dit willen oplossen! Zou niet anders verwachten natuurlijk!
Ik hoop gewoon niet dat het bij de mijne ook gebeurd.
Als dit werkelijk een fabrieksfout zou zijn, roept de dealer dan al die FJR's niet terug?
Ik hoop gewoon niet dat het bij de mijne ook gebeurd.
Als dit werkelijk een fabrieksfout zou zijn, roept de dealer dan al die FJR's niet terug?
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Mijn FJR heeft dit maar heel kort.
Enkel bij koude motor zo rond de 3000 toeren tijdens afremmen op de motor (gas terug) Geluid en wat ploffen in de uitlaat.
Maar dat is altijd zeer kort, en ik maakte (verleden tijd) me er geen zorgen om.
Bedankt, dit is nu verleden tijd.
Ik zal de dealer laten testen tijdens het volgende onderhoud.
(2 weken).
Groetjes,
den R1 zot

Enkel bij koude motor zo rond de 3000 toeren tijdens afremmen op de motor (gas terug) Geluid en wat ploffen in de uitlaat.
Maar dat is altijd zeer kort, en ik maakte (verleden tijd) me er geen zorgen om.

Bedankt, dit is nu verleden tijd.
Ik zal de dealer laten testen tijdens het volgende onderhoud.
(2 weken).



Groetjes,
den R1 zot

- Herkules
- 250 cc
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 30 mei 2005, 21:15
- Locatie: B-2900 SCHOTEN
- Contacteer:
@R1 zot :
Ja, ik hebben exact hetzelfde : koude motor, eerste paar kilometer als je de gas lost, krijg je flink wat ploffen in de uitlaat als je de gas lost. Ik zou denken dat dit te maken heeft met het mengsel dat hij krijgt, gezien dit mede aangestuurd wordt door de info die de lambda sonde geeft, die dan nog koud is. Ik heb nog geen kleppen horen tikken, maar ga daar eens op letten.
Ja, ik hebben exact hetzelfde : koude motor, eerste paar kilometer als je de gas lost, krijg je flink wat ploffen in de uitlaat als je de gas lost. Ik zou denken dat dit te maken heeft met het mengsel dat hij krijgt, gezien dit mede aangestuurd wordt door de info die de lambda sonde geeft, die dan nog koud is. Ik heb nog geen kleppen horen tikken, maar ga daar eens op letten.
Herkules.
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Open uitlaten?
Ik heb op elke motor altijd open uitlaten gehad.
Mijn wederhelft is juist heel blij dat de motor nu zo stil is,
alhoewel een beetje meer geen kwaad kan.
Ik mis wel het geluid van mijn 2 cylinder met open uitlaten. (VTR)
Maar een open uitlaat klinkt het beste op een motor met carburatoren.
Deze laten nog altijd een beetje mengsel (onverbrand) door in de hete uitlaat.
En het zal wel niks zijn met de klepkes denk ik.
Ik heb deze ochtend een beetje extra opgelet en het is zoals
Herkules zegt, koude motor, lambda sonde, ongeduldig ventje, etc....
Groetjes,
den R1 zot
Ik heb op elke motor altijd open uitlaten gehad.

Mijn wederhelft is juist heel blij dat de motor nu zo stil is,
alhoewel een beetje meer geen kwaad kan.

Ik mis wel het geluid van mijn 2 cylinder met open uitlaten. (VTR)
Maar een open uitlaat klinkt het beste op een motor met carburatoren.
Deze laten nog altijd een beetje mengsel (onverbrand) door in de hete uitlaat.


En het zal wel niks zijn met de klepkes denk ik.
Ik heb deze ochtend een beetje extra opgelet en het is zoals
Herkules zegt, koude motor, lambda sonde, ongeduldig ventje, etc....

Groetjes,
den R1 zot

Hier idem,ik dacht de eerste keer dat het kiezelsteentjes waren die tegen mijn uitlaat "vlogen"JvuxR1 schreef:Mijn FJR heeft dit maar heel kort.![]()
Enkel bij koude motor zo rond de 3000 toeren tijdens afremmen op de motor (gas terug) Geluid en wat ploffen in de uitlaat.
Maar dat is altijd zeer kort, en ik maakte (verleden tijd) me er geen zorgen om.![]()
den R1 zot
Van hieruit is dat moeilijk te horen Tom.
Misschien best wat m??r informatie geven over wie of wat jouw FJR is,
of bij de dealer langsgaan voor een diagnose.
(er zijn gegevens bekend, van FJR's die het zouden kunnen hebben,
er bestaat een lijst van chassisnummers welke dit gebrek kan vertonen).
Misschien best wat m??r informatie geven over wie of wat jouw FJR is,
of bij de dealer langsgaan voor een diagnose.
(er zijn gegevens bekend, van FJR's die het zouden kunnen hebben,
er bestaat een lijst van chassisnummers welke dit gebrek kan vertonen).
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
bouwjaar 2001 en 2002 waren er gevoelig voordirkske schreef:Van hieruit is dat moeilijk te horen Tom.
Misschien best wat m??r informatie geven over wie of wat jouw FJR is,
of bij de dealer langsgaan voor een diagnose.
(er zijn gegevens bekend, van FJR's die het zouden kunnen hebben,
er bestaat een lijst van chassisnummers welke dit gebrek kan vertonen).
groetjes johnny
Ik heb hem van een particilier gekocht ongeveer een maand geleden. Hij is van 2002 en komt van Wauters motohandel in Eeklo. Ik weet dat het een ge?mporteerde is..... van Duitsland, geloof ik.
Dat tikken hoor ik alleen als hij op ralenti draait. Ter hoogte van de cilinders, denk ik.
Mijn eerste moto had dat ook (nl.een deauville van honda) Ik heb mij daar nooit iets van aangetrokken. Mijn dealer heeft wel eens op 40.000km de klepen terug afgesteld, maar echt verdwenen was het niet. Maar de motor reed goed zodus...Bij mijn tweede moto BMW r1100rt moesten de kleppen bij elk onderhoud afgesteld worden....
Hoe zit het bij FJR? Kan het kwaad? Bij het lezen van deze topic heb ik wel 'schrik' gekregen...
Dat tikken hoor ik alleen als hij op ralenti draait. Ter hoogte van de cilinders, denk ik.
Mijn eerste moto had dat ook (nl.een deauville van honda) Ik heb mij daar nooit iets van aangetrokken. Mijn dealer heeft wel eens op 40.000km de klepen terug afgesteld, maar echt verdwenen was het niet. Maar de motor reed goed zodus...Bij mijn tweede moto BMW r1100rt moesten de kleppen bij elk onderhoud afgesteld worden....
Hoe zit het bij FJR? Kan het kwaad? Bij het lezen van deze topic heb ik wel 'schrik' gekregen...
Tom,
Tikkend geluid (kleppen) op ralenti - 40000km - 2de hands - toch best voor alle zekerheid eens uw klepspeling (van de FJR) laten kontroleren.Dit is nogal een omslachtig werkje (tijd-geld) Omdat je hem 2de hands gekocht hebt weet je niet of dit bij eerdere nazichten uitgevoerd is. Weet wel dat de kosten van bv. verbrande kleppen veel hoger zullen liggen dan een preventief nazicht ervan.
Mvg,
Snorry
Tikkend geluid (kleppen) op ralenti - 40000km - 2de hands - toch best voor alle zekerheid eens uw klepspeling (van de FJR) laten kontroleren.Dit is nogal een omslachtig werkje (tijd-geld) Omdat je hem 2de hands gekocht hebt weet je niet of dit bij eerdere nazichten uitgevoerd is. Weet wel dat de kosten van bv. verbrande kleppen veel hoger zullen liggen dan een preventief nazicht ervan.
Mvg,
Snorry