Wie kan mij helpen met algemene informatie ivm:
-Vanaf hoeveel Km woon/werk is het interessant de moto fiscaal in te brengen.
-Op hoeveel jaar kan/moet je hem afschrijven.
-Verschil en het gebruik tussen Lineair afschrijvingen en degressieve afschrijving.
Groetjes
2de hands moto Fiscaal aftrek
Moderator: Abeloos
- Herkules
- 250 cc
- Contacteer:
Hi Benner,
Hetgeen voor een auto telt (+/-6 BEF/ km) geldt voor de motor NIET !
d.w.z. dat de aftrek niet beperkt is.
Je kan aftrekken :
* motorfiets
* onderhoud
* taxen
* verzekering
* kledij, helm, laarzen, enz....
* toebehoren : topcase, tanktas, 4-1 uitlaat
, enz...
* benzine (gemiddelde per KM)
In principe schrijven de belastingen niet voor op hoeveel jaar je deze dingen moet afschrijven. Ik heb het geprobeerd op 3 jaar, maar moest na controle genoegen nemen met 4 jaar. Dus :
* de grote stukken (moto, kledij, helm, enz...) die "??nmalige" aankopen zijn, schrijf je af over 4 jaar
+ jaarlijkse kosten : tax, verzekering, enz... (eventuele intresten van je financiering !)
+ de in dat jaar gemaakte kosten : onderhoud, benzine ( afhankelijk van km)
breng je in als kosten en dit moet hoger zijn dan je "forfaitaire" aftrek, waar iedereen recht op heeft. Alleen als dit bedrag hoger is doe je een zaak, anders niet.
Succes ermee !
Hetgeen voor een auto telt (+/-6 BEF/ km) geldt voor de motor NIET !
d.w.z. dat de aftrek niet beperkt is.
Je kan aftrekken :
* motorfiets
* onderhoud
* taxen
* verzekering
* kledij, helm, laarzen, enz....
* toebehoren : topcase, tanktas, 4-1 uitlaat

* benzine (gemiddelde per KM)
In principe schrijven de belastingen niet voor op hoeveel jaar je deze dingen moet afschrijven. Ik heb het geprobeerd op 3 jaar, maar moest na controle genoegen nemen met 4 jaar. Dus :
* de grote stukken (moto, kledij, helm, enz...) die "??nmalige" aankopen zijn, schrijf je af over 4 jaar
+ jaarlijkse kosten : tax, verzekering, enz... (eventuele intresten van je financiering !)
+ de in dat jaar gemaakte kosten : onderhoud, benzine ( afhankelijk van km)
breng je in als kosten en dit moet hoger zijn dan je "forfaitaire" aftrek, waar iedereen recht op heeft. Alleen als dit bedrag hoger is doe je een zaak, anders niet.
Succes ermee !
Herkules.
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
Misschien nog aanvullen dat degressief afschrijven tot max. 40 procent per schijf per jaar mag in gebracht worden enkel voor de motor zelf, moet wel aangevraagd worden met bijhorend formulier 328k.( is te downloaden ).
Verder wat belangrijk is, is hoeveel km je rijd alleen voor het werk t.o.v. de priv?kms.
Maar verder zoals herkules het zegt klopt het als een bus.
Marcel.
Verder wat belangrijk is, is hoeveel km je rijd alleen voor het werk t.o.v. de priv?kms.
Maar verder zoals herkules het zegt klopt het als een bus.
Marcel.
Elke situatie, elke motor, elke woonplaats .... er zijn zovele variabele factoren.
Als je even zoekt op deze site, kun je terugvinden dat er al een topic was over "belastingen" met een zeer nuttige link.
http://home.tiscali.be/hugolavigne/moto ... kosten.xls
Als je even zoekt op deze site, kun je terugvinden dat er al een topic was over "belastingen" met een zeer nuttige link.
http://home.tiscali.be/hugolavigne/moto ... kosten.xls
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
- den R1 zot
- Clublid
- Ed vollegaas
- 250 cc
- Contacteer:
- Herkules
- 250 cc
- Contacteer:
@Benner
Tenzij je zelfstandige bent (zoals ik) dan breng je 100% in.
Je rijdt ALTIJD en ALLEEN maar naar klanten, begrijp je....?
Tenzij je zelfstandige bent (zoals ik) dan breng je 100% in.
Je rijdt ALTIJD en ALLEEN maar naar klanten, begrijp je....?

Herkules.
AND STILL ALIVE .......!
AND STILL ALIVE .......!
Hallo,
Alvast bedankt voor de vele, vlugge en interessante reacties.
Heb nog een vraagje, kan ik een combinatie maken van mijn wagen en mijn moto? Want ik heb pas terug een jonge 2? handse moto(1 jaar en maar ong3000km) gekocht in juli2004.
Wat kan de motivatie zijn tot het degressief afschrijven, want ik zal voor 2004 niet veel km hebben(Max 5 maanden gereden)
Mvg Ben
Alvast bedankt voor de vele, vlugge en interessante reacties.
Heb nog een vraagje, kan ik een combinatie maken van mijn wagen en mijn moto? Want ik heb pas terug een jonge 2? handse moto(1 jaar en maar ong3000km) gekocht in juli2004.
Wat kan de motivatie zijn tot het degressief afschrijven, want ik zal voor 2004 niet veel km hebben(Max 5 maanden gereden)
Mvg Ben
Sommige motorrijders komen maar net boven hun forfetair of juist niet. Zoals je zelf aangeeft met maar een aantal maanden gereden te hebben is het juist interresant degressief af te schrijven.
Je komt dan misschien wel ruim boven je forfetair.
Samen met de auto? Geen probleem. Maar je kan enkel 0.15Cent/km ingeven.
Je komt dan misschien wel ruim boven je forfetair.
Samen met de auto? Geen probleem. Maar je kan enkel 0.15Cent/km ingeven.