FJR PROBLEMEN

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Eigen kind, schoon kind !
Wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil !

Ik hoop maar dat ze bij Yamaha zelf niet zo dom zijn om hun eigen minpunten goed te praten maar werken aan een "niet zo hete versie"
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Peet,

Ik stel voor dat ge uw FJR binnenbrengt bij de dealer, het probleem aankaart, en pas de motor terug gaat ophalen als hij volledig naar uw wensen het warmte-probleem heeft opgelost.

Wij zien uw relaas graag tegemoet.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Mijn dealer weet dat al lang, en niet alleen van mij , en kan er uiteraard ook niets aan veranderen. Een ontwerp verander je niet zomaar, dat is fabriekswerk, maar dat weet je, alleen nog willen toegeven....
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Staat er ergens dat het "ontkend" wordt ? Bij mijn weten niet, of jouw forum zou van een andere server moeten komen.
Het enige wat hier (terecht) opgemerkt is, dat warmte een subjectief gevoel is, en ik denk dat iedereen het daar wel mee eens zal zijn.

't Is om die reden dat opmerkingen in de trend van "wat baten kaars en bril ...." ,
laten uitschijnen dat ofwel WIJ het probleem totaal bagatalliseren,
of dat JIJ de oplossing voor het warmte-probleem hebt gevonden en wij het niet willen inzien.

't Zal wel de verkeerde woordkeuze zijn ....
Ik maak me sterk, dat er nog een periode komt dat de warmte van uwe draaiende motor als hemelse manna uit de lucht zal komen te vallen.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Dream
1300 cc
1300 cc

Hete loebas :-)

Bericht door Dream »

Na het lezen van deze topic en als gelukkige gebruiker van de FJR1300 mede als eletro-technieker toch graag ook een reactie, meerdere meningen halen misschien iets uit of net niet wie zal het zeggen h?.
Er van uit gaande dat iedere persoon anders is en de hitte anders ervaart, zal ieder gelijk hebben ( ook peet )
Zelf ervaar ik de hitte als een enorm voordeel omdat ik het ganse jaar door rij, vele warmer tijdens de koude dagen dan voorheen mijn XJ 900 S, maar te warm tijdens topdagen met 30 ? 32? C gelukkig zijn er niet zoveel dagen :-)
Nu louter technisch gezien.
Zal het dus vergelijken met mijn vorige XJ 900 S, luchtgekoeld machientje, kleine kopcardinage, bedoeld om de lucht tierig te laten spelen door het blokje, hitte kan overal weg.
Ons huidig concept FJR1300, watergekoeld, 1300 cc motor, volledig ingekapseld, radiator met ventilator die uiteraard zal moeten koelen in de rijrichtring, naar ons toe dus.
Tja voor mij zouden ze dit ook mogen oplossen bij warme topdagen, maar of dat lukt met het huidig concept, er zal toch wat aanpassing dienen te gebeuren zodat de hitte van het ongeloofelijke blok meer de zijkant weg zou kunnen, je kan er niet van uit dat de warmte naar ons toe komt aangezien de rijrichting, konden we achteruit rijden en de koeling anders gebeuren ware dit een stuk beter :-)
Met alle gekheid op een stokje, ze zullen wel het probleem al kennen mss lossen ze het ooit voor een stukje op maar helemaal wegkrijgen denk ik nooit, mijn hoed af anders, dit zou iets kunnen zijn om van wakker te liggen.
Enfin ik geef graag toe tijdens die warme dagen plan ik mijn ritjes anders dan deze die ik nu rij, bvb vandaag heel mooi ritje door vl-ardennen 80 % kleine baantjes, dus ideaal om nu te rijden in de hoogzomer net iets te warm, rij dan meer hogere snelheden, baantjes 70 ? 90 Km/h
Conclusie, ik ben het met iedereen eens, zowel peet als de andere FJrijders, mss eens een mailtje sturen naar de invoerder baad het niet, het schaadt ook niet, maar dit oplossen geloof me niet gemakkelijk, aangezien ik zelf wil dat het tijdens koudere dagen zo mag blijven en enkel bij de extreme warme dagen anders wordt het alvast nog moeilijker h? :-)

Groetjes, Edwin
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik sluit me hier ook volledig bij aan .... en aangezien de topdagen van >30? niet erg dik gezaaid zijn, uitgezonderd de zomer van 1976 en 2003, blijf ik toch zowiezo thuis, omwille van het beschermde pak, dat zelfs naast een stilstaande motor al genoeg hitte produceert, zonder er mee te rijden.

De losers in korte short, espadrilles, mouwloos , zonder handschoenen ...mogen ze voor mijn part uitsluiten van hospitalisatie-vergoedingen. Zelfs als is het 30? en m??r.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

Ik vermoed dat veel FJR-rijders de zienswijze van Edwin en Dirkske zullen begrijpen . Sommige praktische ongemakken horen nu eenmaal bij het motorrijden ! Wat mij betreft maakt dit alles het motorrijden juist zo charmant . In de winter wat worstelen met de koude en tijdens de zomermaanden wat flirten met de warmte. Zeg Dirkske , als ge tijdens die hete momenten toch niet op je motor kruipt geef je rug dan eens een heerlijke zonnekuur ( wel zonder beschermkledij ) ,da zal echt deugd doen ! :lol:

Erik
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

k'heb hier in de loop der jaren dat de rugproblemen begonnen, al een heel arsenaal attributen bijeengesprokkeld :
zonnebank, infra-rode lamp, massage-kussens, orthopedische kussen, speciale douche-kop (ergens uit de PABO kataloog gehaald :lol: )
electrisch verwarmde matras etc .... k'ga die dingen binnenkort allemaal de deur uitsmijten wegens niet meer nodig, behalve m'n matraske,
k'zen daar al goe aan gewend geraakt om s'avonds in een lekker warm bad te stappen.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Paul (gast)

warmte motor

Bericht door Paul (gast) »

Ik rijd inmiddels met veel plezier mijn 2 de fjr.
als ik bovenstaande discussie lees, kan ik helaas alleen maar zeggen:
Zuchhhhhhhhhht.......waar gaat dit over?

Motorrijden houdt nu eenmaal een aantal ongemakken in!
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Eindelijk ! Men heeft het warmteprobleem dus duidelijk erkent. Ik zal dus duidelijk niet de enige geweest zijn die er last van had ! Hiermee hoop ik dat voor mij het grootste minpunt van de FJR zal opgelost zijn met de komst van het 2006 model.
En hiermee zie ik het ook terug helemaal zitten om een volgende FJR te kopen. Wel eerst nog even testen ! En al die andere verbeteringen zijn mooi meegenomen.
incognito
Clublid
Clublid

Bericht door incognito »

geef mij dan maar twee fjr's :P
model voor 2006 voor in de winter :headbang:
model 2006 voor in de zomer :toothy4:
raoulfjrboy

Bericht door raoulfjrboy »

Peet schreef:Hoi Dirkske en alle anderen,
Het is helemaal niet de bedoeling om de vuile was van de FJR hier buiten te hangen maar wel om anderen van mijn ervaring te laten leren, daar dient een forum toch voor! Wie met oogkleppen oploopt doet vooral zichzelf nadeel.
Gezien de interesse, en omdat mijn berichten dan toch niet meer terug te vinden zijn hier nogmaals het relaas :
Gedurende het eerste jaar heb ik mijn nieuw aangekochte FJR drie maal moeten laten depaneren (??n maal vanuit Frankrijk) De boesdoener was steeds een fiche ter hoogte van het balhoofd die steeds weer corrodeerde en die uiteindelijk vervangen is door een waterdicht exemplaar uit de jetski. Verkorte vakantie, gemiste ritten, 2 motoloze weekends en veel ergernis.
Bij ongeveer 25000 km kwamen er meer en meer bijgeluiden. Ikzelf dacht aan een rammelende distributieketting en ook mijn verdeler zocht het probleem daar want hij heeft de kettingspanner ervan vervangen. Het probleem was er echter niet helemaal uit en de bijgeluiden kwamen snel teug. Bij 30000 km kwam ik van mijn dealer te weten dat er een probleem kon zijn met de uitlaatkleppen. Ook was er meer en meer krachtverlies en een licht olieverbruik. FJR was hierbij aan het einde van de garantieperiode. Omdat tijdens het hoogseizoen er geen tijd was voor een dergelijke ingreep werd meteen een afspraak geregeld om in de herfst alles in orde te maken. Dit in samenspraak met de invoerder omdat tegen die tijd de motor uit garantie was en de ingreep kon nog wel even uitgesteld worden. Bij ongeveer 39000 km werden alle uitlaatkleppen met hun geleiders, en de distrubutieketting vervangen. (nog 2 weekends motoloos). De klepgeleiders bleken gemaakt te zijn uit een slechte legering en zijn nu verbeterd. Sindsdien ben ik via allerlei bronnen te weten gekomen dat de problemen die ik kende zeker geen alleenstaande gevallen waren.
Alles is geregeld in garantie en nu draait de Yam terug perfect.
FJR rijders met jongere versies zulle misschien niet veel hebben aan mijn ervaringen maar mensen met 2001 en 2002 modellen mogelijks wel.
Nu we het toch hebben over de minpunten van de FJR : ik vind de warmte verschrikkelijk. Tijdens een reis in Toscane was het niet uit te houden. Met jeans broek of in het leer, het maakt geen verschil. En dat is niet alleen te wijten aan het weer maar vooral wel aan de FJR. Volgens mij zijn er 3 oorzaken : de alu kader( op 5 cm van de benen) wordt heet, de luchtstroom tussen de stroomlijn en de kader (vooral links) is heet en de benzine wordt warm. (Enkel dit laatste schijnt verbeterd te zijn te zijn op de jongere versies). In de zomer isoleer ik dan ook de kader met een mousse en hiermee wordt ook de heteluchtstroom sterk verminderd. De benzinetank kun je slechts wat koeler houden door op tijd te gaan tanken. Isoleren langs onder helpt weinig omdat de warmte vooral komt door de circulatie naar het injektiesysteem van de benzine. Een Bagsterhoes schijnt ook niet veel te helpen.

Een ander minpunt is het veel te hoge traaglooptoerental bij koudstart. Maar daar is gelukkig een oplossing voor : in vitesse starten(om de KLAK) te vermijden) en onmiddellijk wegrijden.
Voor diegenen die mij nu gaan bekritiseren : met 35 jaar ervaring en 600000 km motokilometers onder mijn kont weet ik wel waarover ik spreek.
Hopelijk gaat dit bericht nu niet verloren en hebben jullie er wat aan. Ik wil er nog wel aan toe voegen dat ik ondanks deze slechte ervaringen nog altijd heel graag met de FJR rij als t'maar niet te warm is.
:( :( :(
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

Ja Raoul en wat wil je nu vertellen met die "quote van Peet " ?
raoulfjrboy

Bericht door raoulfjrboy »

erik schreef:Ja Raoul en wat wil je nu vertellen met die "quote van Peet " ?
verkeerd knopke ingedrukt sorry groetjes raoul. :wink: :wink: :wink: n.b. heb fjr verkocht en ga het eens met blackbird doen onze tripkes :wink: :wink: :wink:
Gesloten