FJR Smeerpunten
Moderator: Abeloos
FJR Smeerpunten
Velen denken nu wel aan de nieuwe FJR, maar ondertussen heeft onze ouwe ook nog onderhoud nodig. Gemakkelijk te smeren punten zijn de rem-en koppelingshandle, asjes van achterrem en versnellingen, al wat moeilijker zijn de lagers van het balhoofd.
En dan zijn er nog de 4 rollagers van de achterophanging die om de 20000 km moeten gesmeerd worden. Drie van deze vier lagers kunnen zonder probleem ingevet worden, maar van ??ntje kan de bout er niet uitgehaald worden zonder de middenbok te verwijderen, en om deze middenbok te verwijderen moet de ganse uitlaat eraf, en daar kan je ook al niet aan zonder de radiator te verwijderen !
Is er iemand die er wel in geslaagd is om deze vierde lager te smeren zonder de Fjr half te demonteren ?
Ik vraag me af : worden al deze smeerpunten bij elke 20000km onderhoudsbeurt (zoals voorzien in het werkplaatshandboek) echt wel gedaan door de dealers?
En dan zijn er nog de 4 rollagers van de achterophanging die om de 20000 km moeten gesmeerd worden. Drie van deze vier lagers kunnen zonder probleem ingevet worden, maar van ??ntje kan de bout er niet uitgehaald worden zonder de middenbok te verwijderen, en om deze middenbok te verwijderen moet de ganse uitlaat eraf, en daar kan je ook al niet aan zonder de radiator te verwijderen !
Is er iemand die er wel in geslaagd is om deze vierde lager te smeren zonder de Fjr half te demonteren ?
Ik vraag me af : worden al deze smeerpunten bij elke 20000km onderhoudsbeurt (zoals voorzien in het werkplaatshandboek) echt wel gedaan door de dealers?
Ik zit met hetzelfde probleem voor de achterbrug.
Misschien helpt deze je verder (Engelstalig)
http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=15
CU Ruud
Misschien helpt deze je verder (Engelstalig)
http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=15
CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Amaai , oesje, hemeltje,
Als je dat er allemaal voor over hebt om te doe-het-zelf'en...
*Gelukkig* heb ik twee linkerhanden, maar als ik door operatief ingrijpen toch ergens aan een rechterhand zou komen, dan bleef ik daar toch nog af. Wat een mens allemaal moet doen voor een likje olie.
Proficiat voor alle knutselaars die dat zelf kunnen. De mijne gaat naar de dealer. Ik reken er op dat mijn machientje daar ondertussen al 3 keer helemaal is uitgekleed om dat nodige druppeltje in dat behoeftige gaatje te krijgen.
Voila, weeral een berchtje om te lezen zie. 't Is een beetje komkommertijd nu. Dus dacht ik, een beetje professor-gezever tussendoor kan nuttig zijn om het forum niet te doen uitdoven. Als je geen groene motootjes ziet staan ga je op de duur vergeten om te komen kijken.

Als je dat er allemaal voor over hebt om te doe-het-zelf'en...
*Gelukkig* heb ik twee linkerhanden, maar als ik door operatief ingrijpen toch ergens aan een rechterhand zou komen, dan bleef ik daar toch nog af. Wat een mens allemaal moet doen voor een likje olie.
Proficiat voor alle knutselaars die dat zelf kunnen. De mijne gaat naar de dealer. Ik reken er op dat mijn machientje daar ondertussen al 3 keer helemaal is uitgekleed om dat nodige druppeltje in dat behoeftige gaatje te krijgen.
Voila, weeral een berchtje om te lezen zie. 't Is een beetje komkommertijd nu. Dus dacht ik, een beetje professor-gezever tussendoor kan nuttig zijn om het forum niet te doen uitdoven. Als je geen groene motootjes ziet staan ga je op de duur vergeten om te komen kijken.

Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Het is inderdaad komkommertijd in FJR land.
Als ge daar tijd voor hebt nu al!
Het is nog zomer.
Als ge zoveel moeite moet doen om er bij te kunnen dan zal het vet er ook wel blijven zitten zeker?
Gewoon uwe scooter wassen met water en zeepke zonder een hogedrukreiniger is de boodschap.
Voor zulke smeerjobkes reken ik op mijn dealer.
Ik ga daar geen 3 uur aan sleutelen om 20 euro uit te sparen.
Maarja het is uwe moto h?.
Groetjes,
den R1 zot
Als ge daar tijd voor hebt nu al!
Het is nog zomer.
Als ge zoveel moeite moet doen om er bij te kunnen dan zal het vet er ook wel blijven zitten zeker?
Gewoon uwe scooter wassen met water en zeepke zonder een hogedrukreiniger is de boodschap.
Voor zulke smeerjobkes reken ik op mijn dealer.
Ik ga daar geen 3 uur aan sleutelen om 20 euro uit te sparen.
Maarja het is uwe moto h?.

Groetjes,
den R1 zot


Die kilometers die op de FJR komen wachten niet tot het komkommertijd is h? ! Nu kan in dit geval het smeren best wel wat uitgesteld worden.
20 EURO voor drie uur werk zou wel een goede zaak zijn, maar daar gaat het niet om : het gaat om het plezier en de voldoening om iets zelf te doen ! En dan heb je bovendien nog de zekerheid dat het inderdaad gedaan is. Voor mij is het gewoon een onderdeel van mijn hobby, en dat is altijd zo al geweest .
Voor de afstelling van de motor gaat mijn FJR ook naar de dealer, daar kan je als doe-het-zelver niet alle aparatuur en gereedschap voor aanschaffen.
Maar heeft er ook iemand een antwoord op mijn probleem ?
20 EURO voor drie uur werk zou wel een goede zaak zijn, maar daar gaat het niet om : het gaat om het plezier en de voldoening om iets zelf te doen ! En dan heb je bovendien nog de zekerheid dat het inderdaad gedaan is. Voor mij is het gewoon een onderdeel van mijn hobby, en dat is altijd zo al geweest .
Voor de afstelling van de motor gaat mijn FJR ook naar de dealer, daar kan je als doe-het-zelver niet alle aparatuur en gereedschap voor aanschaffen.
Maar heeft er ook iemand een antwoord op mijn probleem ?
Ik zit met hetzelfde probleem voor de achterbrug.
Misschien helpt deze je verder (Engelstalig)
http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=15
CU Ruud
De auteur Paul heeft er dus ook zijn middenbok moeten afhalen om de betreffende bout te kunnen demonteren, maar hoe hij de middenbok er afgehaald heeft zonder de uitlaat te demonteren is mij nog een raadsel !
En dat deze punten wel degelijk moeten gesmeerd worden blijkt wel nodig te zijn want anders had hij zijn lagers niet hoeven te vervangen.
Misschien helpt deze je verder (Engelstalig)
http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=15
CU Ruud
De auteur Paul heeft er dus ook zijn middenbok moeten afhalen om de betreffende bout te kunnen demonteren, maar hoe hij de middenbok er afgehaald heeft zonder de uitlaat te demonteren is mij nog een raadsel !
En dat deze punten wel degelijk moeten gesmeerd worden blijkt wel nodig te zijn want anders had hij zijn lagers niet hoeven te vervangen.
You are my manPeet schreef:.............................: het gaat om het plezier en de voldoening om iets zelf te doen ! En dan heb je bovendien nog de zekerheid dat het inderdaad gedaan is. Voor mij is het gewoon een onderdeel van mijn hobby, .................................................


Als jij antwoord geeft op mijn elektriciteitsprobleem, geef ik antwoord op jouw probleemPeet schreef:..................................................
Maar heeft er ook iemand een antwoord op mijn probleem ?

Auteur Paul heeft ook problemen gehad om de originele middenbokbouten eruit te halen. Daarna heeft hij andere en kortere bouten erin gezet. En deze niet van buiten naar binnen, maar juist van binnen naar buiten. Zodat in de "kleine" ruimte tussen middenbokboutgat en uitlaat wel een moer geplaatst kan worden.
Zelf heb ik nog niet geprobeerd om de middenbok te demonteren. Maar uit het verhaal van Paul begrijp ik dat de uitlaat losgehaald is van de bevestiging bij de duo-voetsteun. En dat het dan mogelijk moet zijn om uitlaat(bocht) iets naar beneden te "duwen" zodat de bouten eruit kunnen.
(one has to “spring” the exhaust pipe down a smidgen to get the two bottom bolts out).
Binnenkort ga ik toch eens proberen of het mij lukt de middenbok te demonteren.
CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
De uitlaat had ik ook losgemaakt ter hoogte van de voetsteunen, maar ik kon er te weinig beweging in krijgen, meer kracht heb ik er niet durven opzetten. ik probeer het ook later nog eens ( na de Herfstrit).
Heb jij echt een electriteitsprobleem ?
Ik heb ook nog een forumprobleempje, maar daarvoor kan ik beter naar een andere rubriek gaan.
Heb jij echt een electriteitsprobleem ?
Ik heb ook nog een forumprobleempje, maar daarvoor kan ik beter naar een andere rubriek gaan.
Misschien samen eens een poging wagen ?Peet schreef:.............................. ik probeer het ook later nog eens ( na de Herfstrit).
....................................
Kijk maar eens op http://fjrijders.net/forum/viewtopic.php?t=1433.Peet schreef:................................Heb jij echt een electriteitsprobleem ? .............................
Inmiddels zijn de "ongewenste elektrische neveneffecten" nog groter geworden.
En net zoals jij heb ik nog van niemand echt een antwoord/oplossing gekregen

Dus ik denk dat wij, als doorbijters, op elkaar aangewezen zijn

CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Nu ook niet overdrijven h? ! Voor die uitlaat moeten dan ook nog de koelvloeistof eraf om de radiator er af te kunnen halen, en dat allemaal voor een beetje vet aan een lager. Soms gaat het mij ook een beetje te ver ! Denk je dat uw dealer dat ook allemaal gedaan heeft om die ene lager te smeren ?
En daarom de vraag : heeft iemand een eenvoudiger oplossing ?
Aan de reacties te zien niet dus !
Misschien wordt het dan toch de grote operatie tijdens de wintermaanden
En daarom de vraag : heeft iemand een eenvoudiger oplossing ?
Aan de reacties te zien niet dus !
Misschien wordt het dan toch de grote operatie tijdens de wintermaanden
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
How steady!
Het is maar een lager ergens diep in het scharnierpunt van uw achterbrug. Het is geen balhoofdlager of wiellager.
De winters zijn lang genoeg voor zo'n schoon jobke.
Have fun!
Blijkbaar zijn deze
niet voldoende om de lichtere toon van mijn berichtjes aan te tonen.
Lange teentjes is gevaarlijk, die komen snel tegen de grond tijdens het bochtenwerk.


Het is maar een lager ergens diep in het scharnierpunt van uw achterbrug. Het is geen balhoofdlager of wiellager.
De winters zijn lang genoeg voor zo'n schoon jobke.
Have fun!

Blijkbaar zijn deze




Lange teentjes is gevaarlijk, die komen snel tegen de grond tijdens het bochtenwerk.




