LED stoplicht

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

LED stoplicht

Bericht door dirkske »

Als ik de aanbiedingen en de prijzen bekijk van een LED stoplight, day-time running lights en LED verlichting in elke richting ... amai! da kost veel geld voor wat het eigenlijk is. Daarom... da kan beter, en vooral, dat moet GOEDKOPER ! Ik heb hier op een paar uurtjes werk een LED-STOPLICHT ineens geprutst , en op de FJR gemonteerd. Kostprijs : ongeveer 2 euro.
Foto's volgen, en op aanvraag via mail een zeer gedetailleerd bouwbeschrijf.

dirkske.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
FJRboy-dirk

Bericht door FJRboy-dirk »

Hoi FJR-vrienden,

zie hier de foto's van dirkske z'n LED stoplicht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik meld me alvast aan voor een exemplaar want die 2 ? kunnen je leven reden :lol:
Lion
50 cc
50 cc

Bijkomend remlicht.....

Bericht door Lion »

Hey de mannen,
Z??r goed initiatief maar mischien best zich eens vergewissen bij de politionele diensten of dit is toegelaten. Wettelijk is het zeker niet daar een kennis van mij verleden jaar is geverbaliseerd in het waalse landsgedeelte (Bergen) voor dergelijk initiatief. Mischien wordt het wel oogluikend toegelaten maar het is genoeg dat men op nen verkeerde valt en men heeft prijs, bewijs deze kennis. En aan de prijs van de huidige boeten :cry: :cry: is het niet niks!
Groetjes,
Lion
DRIVING A FJR MAKES LIFE BETTER!!
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik zie er eigenlijk g??n graten in ... het gaat hier om een functionele veiligheidsoptie in plaats van een kerstboomverlichting die je wel eens bij aantreft bij de allergrootste toer-modellen. Het basis-idee erachter is eigenlijk net hetzelfde, als de reden waarom ik vrij veel overdag met grote lichten rij. Als mij mij er op attent maakt, heeft men mij GEZIEN !
En voor een motorrijder staat "gezien worden", gelijk met "blijven leven".
Die ?ne verkeerde politieman, dat zal waarschijnlijk ?ne zijn die al ne keer ne motards over zijn sokken heeft gereden ;o)
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Lion
50 cc
50 cc

Bericht door Lion »

dirkske schreef:Ik zie er eigenlijk g??n graten in ... het gaat hier om een functionele veiligheidsoptie in plaats van een kerstboomverlichting die je wel eens bij aantreft bij de allergrootste toer-modellen. Het basis-idee erachter is eigenlijk net hetzelfde, als de reden waarom ik vrij veel overdag met grote lichten rij. Als mij mij er op attent maakt, heeft men mij GEZIEN !
En voor een motorrijder staat "gezien worden", gelijk met "blijven leven".
Die ?ne verkeerde politieman, dat zal waarschijnlijk ?ne zijn die al ne keer ne motards over zijn sokken heeft gereden ;o)
===============================================

Sorry hoor Dirkske, ook ik sta pal achter uw initiatief maar ik wou hier alleen maar verwittigen wat die kennis is overkomen, en dat was het!!Mischien kom ik soms met mijn antwoorden op een bericht over als een moraalridder, :cry: :cry: maar ik ben iemand met het hart op het punt van zijn tong die graag zijn levensbelevenissen, kennis alsook zijn ondervindingen (wat deze ook allemaal mogen zijn :lol: :lol:) , met anderen wil delen!! En wat ik hier ook nog kwijt wil is dat mensen en dieren voor mij z??r belangrijk zijn!!
In de toekomst zal ik proberen beter mijn mond te leren houden!!
Groeten,
Lion
FJRboy-dirk

Bericht door FJRboy-dirk »

@lion,

sorry hoeft hier niet volgens mij :roll:

??n ieder is vrij z'n menig of gedacht te geven op een bepaald onderwerp daar dient tenslotte een Forum voor :)

enkel scheld&vechtpartijen zijn ten strengste verboden :evil: :wink:

Maar wat het extra stoplicht betreft dit is ook te koop in de handel (Moto2000) al weet je dan nog steeds niet of het wettelijk is :shock:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Lion heeft ook een punt hoor, strikt wettelijk genomen mag het niet.
(Proces Verbaal van Goedkeuring), maar zoals hij zelf zegt, 'ge moet maar die ?ne gefrustreerde polies tegenkomen ;o)
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Overal zijn ze te koop, zowel voor moto als voor auto, in 101 uitvoeringen ... de grootste gemene deler is hunne sterk overdreven prijs.
In de jaren '90 reden er al veel wagens met een 3?de stoplicht rond, afgekeken van de Amerikaanse films, waar ze dat ook deden. Verboden, totdat er in Brussel op het kantoor van de Minister van Verkeer toch iemand een beetje gezond boerenverstand had en het wettelijk verplicht maakte voor nieuwe auto's in het verkeer gebracht na 1/01/1997.
Iedereen die een beetje handig is, maakt in een wip zijn eigen 3?de stoplicht, een duidelijke handleiding is ter beschikking via mail. Nee, ik verkoop g??n complete sets, het enige wat je moet kopen zijn een aantal LEDS en enkele weerstanden (2 euro). Een beetje knutselen, en iedereen kan zijn eigen LED-licht ontwerpen, ik stel enkel de technische kant van de zaak voor. In de marge : ik ben nu bezig met het LED-licht een beetje te perfectioneren, zowel montage als mogelijkheden. LED'S kunnen nu zacht meegloeien met het achterlicht en hevig oplichten bij remmen + mogelijkheid om het licht permanent te laten branden, een mistlamp simulerend. (extra prijs = 0.5 euro)

Over mistlampen gesproken, de FJR op het motorsalon, in Federale Streepjesuitvoering, die had ook een extra aangebrachtte mistlamp achterop. Strikt genomen mag het ook niet ... (PVG etc.), dus ik maak me weinig zorgen over het LED-licht ;o)
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
fjr1300guy

Bericht door fjr1300guy »

Vind het mooi geplaatst.
Zeker weeral en pluspunt voor de veiligheid.
Als u zin heeft mag je me ook eentje maken.
Groeten guy :lol:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Euh Guy, ik maak ze niet h? , ik heb dit enkel in elkaar geprutst om te laten zien dat het allemaal niet superduur kant en klaar uit de winkel moet komen. Een uitgebreide beschrijving kan je via mail aanvragen, en dan zal dat vast en zeker vlotten !

Succes !
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
mailb0xer
50 cc
50 cc

Bericht door mailb0xer »

LED'S kunnen nu zacht meegloeien met het achterlicht en hevig oplichten bij remmen
En ik dacht dat het juist de bedoeling was om een niet brandend licht te laten oplichten bij het remmen.
In sommige omstandigheden (fel zonlicht, bevuild achterlicht,..) is het soms moeilijk om te zien dat het achterlicht aanduid dat de bestuurder op zijn rem staat. Met een afzonderlijk stoplicht kan je onmiddelijk zien dat er geremd word (= veiliger).
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Inderdaad, het resultaat is eigenlijk niet overtuigend. (zacht opgloeien+fel oplichten bij remmen). Beter is nog altijd gewoon uit en pas aan bij een remmaneuvre. (Scheelt hem toch weer 10 eurocentjes ;o)
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Lion
50 cc
50 cc

Bericht door Lion »

Dirkske: Over mistlampen gesproken, de FJR op het motorsalon, in Federale Streepjesuitvoering, die had ook een extra aangebrachtte mistlamp achterop. Strikt genomen mag het ook niet ... (PVG etc.), dus ik maak me weinig zorgen over het LED-licht ;o)
===============================================

:hello2: :hello2: everybody,
Laat ons hopen dat er, wat het 3de stoplicht en eventueel andere bijkomende lichten die de veiligheid op de moto bevorderen, er snel een Europese wetgeving komt, zodat men weet wat voor soort licht men mag gebruiken en waar het moet geplaatst worden zodat de meeste onder ons met een veilig gevoel en gerust gemoed de baan opkunnen. Al zal het sommige motards worst wezen omtrent deze onwettelijkheid waar we nu in verkeren bij het plaatsen van een 3de stoplicht in led of andere toepassingen en vormen, zeker omdat het het hun veiligheid en dat van hun duo ten goede komt!! En gelijk hebben ze, "Safety First" is de algemene regel, duidelijker kan niet wat onze hobby betreft. :!: :!: :!:
Groeten,
Lion
Magnum

Bericht door Magnum »

Ja Dirkske, en in Antwerpen zijn er al wel wat 'verkeerde' politiemannen zenne :?

Groeten
Willy[/quote]
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik heb afgelopen weekend enkele reactie's gehad op het LED-stoplicht dat onderaan mijn nummerbord is bevestigd. Hierboven vind je alle gegevens hoe het er gekomen is, en hier onder vind je de technisch gegevens.

In het kort : ik gebruik 3 keer 5 leds, elke set van 5 leds is verbonden in serie met zichzelf en een weerstand van 220 ohm. Je kan hier zelf nog kiezen om 20 , of 25 of 30 led's te gebruiken, naargelang je zelf wil experimenteren.

Let goed op de aansluitpunten van een LED. Het korte pootjes is de MIN, het lange pootje de PLUS.
(kathode=kort=negatief
anode=lang=positief)
K.N.A.P. ---> Kathode Negatief Anode Positief

Hiervoor werd het standaard bevestigingsplaatje gebruikt , waar normaal de naam van mijn dealer op te lezen stond. Dit heb ik zwart geschilderd, de achterkant waar de led's aangesloten zijn, is voorzien van een dot siliconen welke daarna ook zwart geschilderd is.

De spanning voor de LED's komt van het achterlicht, onder het zadel werd de PLUS aansluiting afgetapt van de gele draad, de MIN aansluiting van de zwarte draad.

Succes !

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dirkske op 20 apr 2004, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Fons
125 cc
125 cc

Bericht door Fons »

Dirk bedankt voor het schema,ga het tegen zondag nog proberen te maken.
Groetjes,
FONS
denberg
75 cc
75 cc
Contacteer:

Bericht door denberg »

Merci,

Van zodra ik wat tijd heb ga ik mij dit zeker ook in elkaar knutselen.

8)
FJR-Groeten David
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Nog even iets over de LED's , het zijn superheldere RODE led's, ik heb er g??n type-nummer van ofzo, ik vond ze in de electronica-shop, verpakt in een plastiek zakje van 15 stuks.
Als je vraagt voor superheldere rode led's, en je vertelt erbij waar je ze voor gaat gebruiken, zullen ze je vast en zeker wel verder helpen.

Een beetje knutselwerk, en het zit zo in elkaar. Telkens met reeksen van 5 led's, ik heb het zo berekend met die weerstanden. Boven elkaar, onder elkaar, naast elkaar ... laat je creativiteit maar de vrije loop.

Opmerkingen,vragen,suggesties, hier op het forum. Foto's van jouw creatie graag naar dirkbruijns@hotmail.com en ik zal ze hier posten.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Johan

Bericht door Johan »

Heb gisteren ook zo'n setje ledjes in elkaar gestoken en het werkt nog ook :lol: maar de mijne kosten wel wat meer dan Dirkskes zulle, zo'n 10?, maar all? dat is dan nog veel goedkoper dan wat ze vragen voor zo een blokje klaar gemaakt :roll:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

10 euro, en hoeveel led's zijn dat ? In mijn versie waren er 15 led's.
Heb je nog andere dingetjes erbij ?
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gesloten