Hallo Roco en anderen,
Allereerst ga ik hier proberen het probleem zo goed als mogelijk te omschrijven, wat eraan is voorafgegaan en tot slot de oplossing.
Dit zal jullie een beeld geven waarvan ik ten sterkste vermoed dat dit probleem bij meerdere FJR's zal voorkomen in de toekomst.
Ikzelf als mekanieker, samen met mijn dealer ( vriend en vroegere klasgenoot ) hebben we er een tijdje op gezocht, was dus niet zo maar een alledaags probleem, maar wie zoekt die vindt, geduld en een juiste diagnose bracht het euvel naar boven.
Alles begon toen de motor 14 maand was april 2004, 11.000 Km
Ik stond aan de kerncentrale van doel en reed naar de receptie, degene die dit daar kennen weten dat je wat hoogspanningskabels voorbij moet, ik stopte ff om parking te zoeken toen plots de motor stilviel, was nog nooit gebeurd, ik moest tot 3 x toe starten, bij het aanslaan sputterde de motor heel erg, draaide heel slecht, met veel moeite maakte ik me vlug uit de voeten, dacht dat het magnetisch veld er iets mee te maken had en dat de ECU mss zou kunnen beschadigd zijn, toen ik zo'n 500 meter verder uit de buurt was leek me terug alles ok, de rit verder gezet zonder verdere problemen.
Ondertussen ook al andere ritjes gemaakt np
14 dagen later half weg in de rit na 1h15', warme motor, lange tijd aan 50 km/h begon de motor plots te haperen en te stotteren, net alsof de ontsteking iedere keer een fractie van een seconde uitviel, zo erg dat mijn vrouw en ik besloten om vroegtijdig naar huis te rijden, zelks mijn vrouw die vaak als begeleider meerijd wist verdomd goed wanneer het probleem er terug was.
Dus telkens maar opnieuw en opnieuw na zo'n 1 uur rijden motor goed warm begon het probleem, de ene keer al slechter dan de andere keer, ondertussen had ik het probleem al besproken met mijn dealer en het eerste onderdeel was reeds in bestelling, uiteraard is alles onder garantie uitgevoerd of aan mij geleverd om te vervangen, wat ik zelf met plezier doe als technieker natuurlijk, op deze manier leer je toch beter je eigen motor kennen en waar alles zo'n beetje op zijn plaats zit.
Aangezien ik er niet echt mee in panne viel reed ik gewoon met de motor verder, welliswaar soms heel fustrerend, maar ah er zijn ergere dingen in het leven en opgelost zal het wel geraken.
Wat is nu allemaal vervangen in cronologische volgorde
1 - Lamdasonde ( door mezelf vervangen )
2 - 4 Bougies ( door mezelf vervangen en betaald wat normaal is )
3 - Demontage van de 4 bougiekoppen, nakijken op oxydatie en uitmeten 10 K ohm ( door mezelf uitgevoerd )
4 - Nakijken van alle fiches onder de tank ( door mezelf )
5 - Reinigingsproduct bij brandstof gedaan, opgepast dat er op vermeld staat geschikt voor benzinemotor met katalisator
6 - 4 injectoren vervangen ( uitgevoerd door dealer )
7 - Syncronisatie en diverse afstellingen van de motor (door dealer)
Toen dacht ik ff dat het opgelost was, maar niks was minder waar, op onze reis naar oostenrijk was het terug herbegonnen maar het viel nogal mee in het begin van de reis, doch de reis na 5 dagen onderbroken en terug huiswaarts toen het euvel een godganse dag tijdens onze verplaatsing van voralberg oostenrijk naar het zwarte woud zich voordeed, toen waren ook mijn vrouwke en ik het ff kotsbeu en hadden we geen zin meer op deze manier toerkes te doen in het ZW, was ook gevaarlijk trouwens in het bochtenwerk, uitvallen en terug aanslaan, das zoiets van actie en reactie, maar enfin we konden al terugblikken op een regenloze vakantie door de ardennen, luxemburg, zwarte woud, duitsland, oostenrijk, italie, zwitserland en terug naar oostenrijk, terugkeren naar het zwarte woud zat er dus niet meer in.
Thuis gekomen direct naar dealer, terug proefgereden en stelden niks vast, zo was het telkens, mijn dealer zelfs 3 ? 4 proefritjes en zijn meka's eveneens, nooit werd het euvel vastgesteld, fustrerend maarja zo is het er valt hen niks te verwijten, al hadden sommige meka's hun bedenkingen of het niet aan mij lag en ik het niet verwarde met het on/off gevoel die een injectiemotor heeft, doch mijn vriend dealer bleef in me geloven, wist dat er iets moest zijn en zoals ik reeds zei wist mijn vrouw het eveneens goed wanneer het begon.
Het vervelende aan de ganse zaak was dat je telkens serieuse toerkes moest doen om te ontdekken of hij het nu al dan niet deed en dan was het al eens beter, zoiets is dus niet vlug opgelost, telkens na iedere vervanging of daad moest het getest worden, het was van belang 1 na 1 te doen om erop uit te komen zodanig dat anderen dan vlugger geholpen zijn.
Na mijn thuiskomst van de reis ben ik beginnen lezen en lezen in de werkplaatshandboek en dingen beginnen uitsluiten, toen ik op de koop toe het geluk of ongeluk had tijdens een ritje mijn fototoestel bij te hebben en het euvel zich terug veel voordeed, kon ik er foto's van maken, mss zal je nu denken foto's maken van dat haperen hoe doe je dat

Ik had reeds tijdens de reis ondervonden dat het vnl voorkwam tijdens warme motor, constante snelheid, zowel bij 50, 60, 70, 80 enz.... zolang je moest volgen in het verkeer, ik had al streepjes op de gashendel gezet met een vast punt op het handvat, daarom dat ik het goed in de gaten kon houden, bij mij steeds op dezelfde plek vooral als ik me wat moest inhouden, zo'n 5 mm gasstand dus, trok je op ging je onder of boven dat akelige punt was er geen probleem.
Ik had dus 2 dingen in mijn hoofd de ECU of de throttle position sensor
De ECU vervangen was oorspronkelijk een probleem omdat je met de transponder zit, doch daar was eventueel al een oplossing voor
Enfin ikke met mijn foto's naar mijn dealer, na de bespreking bestelde hij meteen de TPS, hij had ook net een brief gekregen van Yamaha dat ze laten weten dat er een probleem zou zijn met de TPS van de R1, daardoor werd mijn verlangen nog groter naar wat ik dacht, zeker met het in beeld brengen van mijn foto's, deze zal ik hier na dit bericht proberen te uploaden als bewijsmateriaal
Alleen moest ik nog ff geduld hebben om het bestelde stuk af te halen, hij vertrok net op reis welke hij uiteraard verdiende, ah het was al 4 maand een weekje meer of minder maakt niet uit h?
Wat je op de foto's zal te zien krijgen is het volgende
Toen het defect zich voordeed onmiddelijk aan de kant, in den beginne zou dit op deze manier nog niet zo gedetecteerd kunnen worden, want ik had dat reeds al verschillende keren uitgeprobeerd, doch zonder succes, nu had ik geluk dat hij het ook deed bij stilstand en ik mijn fototoestel bij had
Gestopt dus en aan de kant stationair toerental bij losgelaten gashendel 1200 tr/min
Bij het lichtjes omhoog draaien zo'n 5 mm dus van de gashendel verliep het toerental niet naar omhoog maar viel tot 600 tr/min
Ik weet nu niet meer juist aan hoeveel toeren ik zat bij het terugvallen maar vermoed zo'n 2500 ? 3000 tr/min onbelast
Je kan je dus perfect voorstellen wanneer dat gebeurt tijdens het rijden het lijkt alsof je ontsteking ff uitvalt en dan onmiddelijk terugkomt wat het haperende resultaat oplevert
Dit in beeld kunnen brengen samen met de info uit het werkplaatshandboek wist ik dus dat ik dicht bij de oplossing zat ik verdacht nog meer de TPS
( Zo te lezen heeft Flip in zijn topic hetzelfde verschijnsel, evenals Roco natuurlijk )
Eindelijk was de TPS binnen, deze heb ik zelf vervangen en afgesteld, nu reeds 3 maand en het probleem is niet meer teruggekomen
( Een foutcode was er idd niet te zien, ook niet opgeslagen in het geheugen )
Roco op je vragen ga ik in een volgend berichtje antwoorden, evenals de foto's
Wat ik toch nog wil meegeven, toen ik ergens middenin in mijn lijden zat stelde ik hier op het forum de vraag aan alle FJrijders of ze hun stationair toerental konden verhogen en zoja wie het aandurfde hoe hoog je dit kon krijgen, ik verdacht daar toen ook een oorzaak van, ik kon het niet hoger krijgen dan 1100 tr/min
Je moet het nog maar eens opzoeken indien het nog bestaat, welke antwoorden ik toen allemaal kreeg, waarom is dat nodig, waarom moet dat hoger kunnen, enz.... enkel dirkske gaf mijn een concreet antwoord, de overgrote meerderheid draaide rond de pot waar ik niks mee was, opgepast h? vrienden je moet dat niet aanzien als een verwijt, ik begrijp wel hoe het soms gaat maar doch, als iemand iets vraagt probeer hem dan te helpen met iets nuttig iets waar de man in kwestie iets aan heeft, dat is toch de bedoeling van dit medium en soms antwoord je dan al eens zonder je af te vragen waarvoor het goed is, ik had toen in die tijd niet veel zin om hier alles neer te typen in welke onconfortabele situatie ik toen zat met de FJR maar ben er wel steeds blijven in geloven, als toen al geen deftig antwoord uit de bus kwam over dat toerental, wat zou het dan baten dat ik toen hier mijn verhaal al deed van het haperen h?
Uiteindelijk ben ik vandaag blij ondanks het vele typwerk mss enkele mensen op een vlugge en cordate manier te kunnen helpen, mss ook wel rond de pot of een gans verhaal, maar wou het toch ff kwijt aan degene die er iets mee kan zijn en op deze manier zal iedereen er iets aan hebben in de toekomst om eventueel bij zulks probleem een juiste diagnose te kunnen stellen
Dus probeer eerst dezelfde testen te doen met de gasstand vooralleer dingen te laten doen
Hopende u ermee geholpen te hebben
De rest zal ik strakjes na het eten proberen op het forum te zetten
Groetjes, Dream