startprobleem ten gevolge van kleppen

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
claes FJR

startprobleem ten gevolge van kleppen

Bericht door claes FJR »

Mijn FJR is van maart 2002 en heeft 30.000 km.
Deze zomer kwam ik na aloude gewoonte terug uit de Provence.
Mijn motor reed voortrefelijk.Toen ik hem 3 weken later wou starten lukte dit niet.Hij draaide mooi rond maar sloeg niet aan.Ik dacht aan een ontstekingsprobleem.Hij werd naar de dealer gebracht en de diagnose aldaar was : De kleppen waren opeens alle 4 aangekoold en hij had daardoor geen compressie meer.De oorzaak hiervan zou de te grote kleppenspeling van de uitlaatkleppen zijn.De dealer heeft dan zonder mijn medeweten en toestemming deze vervangen alsook nog de 4 carburator joints en kettingspanner.Kostenplaatje 1700 euro.
Daar ik deze motor particulier in augustus 2002 van de eerste eigenaar kocht wil Yamaha niet meer tussenkomen in dit toch gekend gebrtek.
Heeft iemand daar ook reeds ervaring mee???
Johnny
Moderator
Moderator

Bericht door Johnny »

de mijne is ook van 2002 en 2de hands gekocht zelfde probleem
gaat nu binnen 2 weken binnen volledig onder garantie
groetjes johnny
Peet
500 cc
500 cc

Bericht door Peet »

Dit is een copy van een melding die ik maakte in de rubriek "FJR problemen" Misschien heb je er wat aan.

Bij ongeveer 25000 km kwamen er meer en meer bijgeluiden. Ikzelf dacht aan een rammelende distributieketting en ook mijn verdeler zocht het probleem daar want hij heeft de kettingspanner ervan vervangen. Het probleem was er echter niet helemaal uit en de bijgeluiden kwamen snel teug. Bij 30000 km kwam ik van mijn dealer te weten dat er een probleem kon zijn met de uitlaatkleppen. Ook was er meer en meer krachtverlies en een licht olieverbruik. FJR was hierbij aan het einde van de garantieperiode. Omdat tijdens het hoogseizoen er geen tijd was voor een dergelijke ingreep werd meteen een afspraak geregeld om in de herfst alles in orde te maken. Dit in samenspraak met de invoerder omdat tegen die tijd de motor uit garantie was en de ingreep kon nog wel even uitgesteld worden. Bij ongeveer 39000 km werden alle uitlaatkleppen met hun geleiders, en de distrubutieketting vervangen. (nog 2 weekends motoloos). De klepgeleiders bleken gemaakt te zijn uit een slechte legering en zijn nu verbeterd. Sindsdien ben ik via allerlei bronnen te weten gekomen dat de problemen die ik kende zeker geen alleenstaande gevallen waren.
Alles is geregeld in garantie en nu draait de Yam terug perfect.

De dealer die mij zoiets lapt (grote kosten maken zonder mij eerst te verwittigen), wordt onmiddellijk mijn EX-dealer
PC800
1300 cc
1300 cc

Re: startprobleem ten gevolge van kleppen

Bericht door PC800 »

claes FJR schreef:.......................................................
Daar ik deze motor particulier in augustus 2002 van de eerste eigenaar kocht wil Yamaha niet meer tussenkomen in dit toch gekend gebrtek.
...............................................???
Heb je dit officieel van invoerder Yamaha vermomen dat ze niet uit coulance iets willen doen? Of is dat het antwoord van de betreffende dealer?

Je kunt overwegen Yamaha in te lichten over de handelswijze van betreffende dealer, indien dealer niets voor je wil betekenen.

CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Johnny
Moderator
Moderator

Re: startprobleem ten gevolge van kleppen

Bericht door Johnny »

PC800 schreef:
claes FJR schreef:.......................................................
...............................................???
Heb je dit officieel van invoerder Yamaha vermomen dat ze niet uit coulance iets willen doen? Of is dat het antwoord van de betreffende dealer?

Je kunt overwegen Yamaha in te lichten over de handelswijze van betreffende dealer, indien dealer niets voor je wil betekenen.

CU Ruud
bij mij komt yamaha er voor de helft tussen omdat hij tweedehands is en felix en jos neemt de andere helft voor hun rekening
groetjes johnny
claes FJR

kleppen

Bericht door claes FJR »

De motor is ouder dan 2 jaar, en het is op aanraden van de dealer dat ik een brief aan Yamaha gericht heb.
Hun antwoord is formeel : njet geen tussenkomst.Dit om drie (drog)redenen.1 niet nieuw gekocht.(hij was nochtans slechts 3 maand oud toen ik hem kocht)
2 geen voldoend bewijs dat ik de moto werd onderhouden volgens de voorschriften.nonsens, hij werd steeds door de dealer onderhouden waar ik hem kocht , tot dit jaar .Toen besloot ik naar een andere dealer te gaan daar de eerste te ver van mijn woonplaats is gelegen.
3 : ouder dan 24 maand. inderdaad maar dit is een gekend en verborgen gebrek waarvan ik dank zij jullie medewerking verneem dat men in andere gevallen wel tussenkomt.
Ik geef echter niet op en verstuur morgen opnieuw een aangetekend schrijven waarin alsnog vraag voor hun tussenkomst.
Een belangrijk stuk van mijn argumentatie zal jullie reacties zijn waarvoor dank.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Groetjes Patrick
Gesloten