Platte batterij

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gunner

Platte batterij

Bericht door Gunner »

Deze ochtend rond 06:00Hr in volledige uitrusting naar de garage, sleutel in het contact en een duwtje tegen de startknop, resultaat tellers die uitslaan en geen draaiende motor :oops:
Platte batterij, en dit na een kleine 5 dagen stil te hebben gestaan!! dit is toch niet normaal, er zijn enkel de volgende acc. bijgezet:
- Handvat verwarming Yamaha (bij aflevering 05/01/05 reeds geplaatst), enkel ??n keer gebruikt in januari om ze te testen
- Autocom (staat normaal gezien toch niet aan als je niets inplugd)

Enfi, den dezen dus met motoruitrusting met den auto naar zijn werk (neen Serge ik heb mijn helm, vest en handschoenen uitgedaan! 'k ken je), 'k weet weer wat doen vanavond, 'k zal kabeltjes van mijn optimate bevestigen aan de batterij zodat ik gemakkelijker de batt zal kunnen aan de druppellader hangen.

Tot weder horen
Dr
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Hallo Andr?,

In volle uitrusting, gepakt en gezakt klaar om een nieuwe werkweek aan te vatten en dan................................ uwen brommer die niet wil starten door een platte batterij :( . Dat is pech hebben :cry: .

Maar, zoals "nen echte", bent ge in volle uitrusting met uw koekeblik gereden :D :D :D. Zo had ge toch ook een beetje dat "motogevoel" :wink: :wink:

Een platte batterij, dit heb ik ook eens meegemaakt, maar ik kende de reden. Te lang aan het prutsen geweest aan de intercom met het contact aan.
Onmiddelijk mijn (auto)batterijlader aangesloten en op "low charge" kon ik na 30 minuten mijn beestje terug starten.
Zou het misschien kunnen dat ge uw contactsleutel iets te ver hebt teruggedraaid waardoor de standlichten de ganse tijd zijn blijven branden :?: Dit heb ik ook al enkele keren meegemaakt, maar telkens was er iemand die het gezien had.
Anders zult ge moeten zoeken naar een verlies. Dit is soms zoeken naar een speld in een hooiberg en daarmee wens ik je veel succes..

Serge
één van de vier, dartagnan
Big Jomb
1300 cc
1300 cc

Bericht door Big Jomb »

Ha de mannen,

Tip :idea: : een goede druppellader kopen en aansluiten, ik heb de plug onmiddellijk laten plaatsen bij de aankoop en nooit een startprobleem :D :D :D .
Nu zijn ze in deze periode wel altijd ergens in promotie, dus hou de boekjes en het internet in het oog, zie link:

http://online.rad.be/raddotnet_d/Produc ... &Node2=101

Ik heb de Optimate III gekocht, voor ? 48,50 kan je toch niet blijven stilstaan :!: :!: :!:

Een batterij die ooit plat is geweest, zal nooit meer dezelfde kwaliteit leveren.

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

De mijne hangt vanaf de eerste dag 24h. winter en zomer aan de druppellader . Dit was een gouden raad van onze noorderbuur Toon !
Nog nooit een probleem gehad met de batterij . Staat soms 6 weken stil in de garage . Steeds vanaf de eerste poging aan de praat !
Ja , die optimate3 is echt z'n geld waard .
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

De startcapaciteit van een batterij is in zeer grote mate afhankelijk van de temperatuur.
Een batterij die rond het vriespunt staat, verliest zowieso al de helft van haar vermogen, dan dezelfde batterij op kamertemperatuur 20?.

Een klein trukje, dat je ook voor je auto kan gebruiken.
Als de batterij nog in staat zou moeten zijn om te starten, maar je vreest voor de temperatuur, schakel het contact op, en zet je lichten ongeveer 1 minuut op. (voor de motor, gebruik de 4 richtingaanwijzers voor ongeveer 2 minuten).

Er gaat nu een stroom door de batterij vloeien, dat is dezelfde stroom als door je gebruikers, en door het vloeien van de stroom ga je de batterij intern opwarmen. Natuurlijk, die energie moet ergens vandaan komen, en die komt uit de batterij zelf. Dus is het eigenlijk de truc om uw batterij op te warmen met een beetje energie dat je zowieso nog extra verliest, maar door het opwarmen van de batterij, genereer je een extra capaciteit die je terug uit de batterij kan halen, die er anders niet zou geweest zijn.

Druppellader, ik kan er niet genoeg van krijgen.
Beide motoren hier hangen winter/zomer altijd aan de Optimate's.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
snowangel
75 cc
75 cc

platte batterij

Bericht door snowangel »

Hoi ,

Ik zou niet graag de drager willen zijn van slecht nieuws maar ik heb dat ook eens tegen gekomen met mijn vorige motor en daar was er een cel in mijn batterij stuk .
Dus dat koste me een nieuwe batterij .
Allee ik hoop dat het dat niet is .

Doeiiii
FJR02
125 cc
125 cc

Bericht door FJR02 »

Ja, maar enkel als een (optimate) druppelnachtsessie niet helpt.
Bij mij hangt dat ding er ook aan, verlengt de levensduur van de batterij werd me gezegd...
* If it works, don't fix it *
Pakske
75 cc
75 cc

Bericht door Pakske »

FJR02 schreef:Ja, maar enkel als een (optimate) druppelnachtsessie niet helpt.
Bij mij hangt dat ding er ook aan, verlengt de levensduur van de batterij werd me gezegd...
Bij mij hangt de optimate ook altijd aan de batterij... maar toch een maand terug wou ik de moto naar de garage doen voor een onderhoud maar kan hem niet starten wegens een platte batterij ( :?: en dit met een optimate :?: ) Dan maar in gang duwen en naar de garage ermee. Na controle in de garage bleek de batterij deffect en de optimate ook :twisted: .
Dus dat werd een nieuwe batterij (de oude nogthans maar 2jaar oud) maar gelukkig een gratis nieuwe optimate in garantie :lol: (door nen ouwen bekenden vriend :wink: )
Gunner

Bericht door Gunner »

Yho, hie zijnek weere,

Maandag avond batterij vrij gemaakt en het kabelsetje bevestigd alles terug dicht en den optimate er aan gehangen, dinsdag avond een kijkje gaan nemen en alles terug normaal, deze ochtend in volle uitrusting naar de garage en................... met de moto naar 't werk gereden oef!
Nu regelmatig eens controleren.
Spijtig dat ik geen stroom in mijn garage heb, maar 'k mag niet klagen van mijnen beenhouwer (heeft wel een grote garage MET stroom :lol:) 't ??n plezier is het andere waard niet waar.

Enfi mannen tot achter den draai h?

CU
Dr
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

Pakske schreef:Dus dat werd een nieuwe batterij (de oude nogthans maar 2jaar oud) maar gelukkig een gratis nieuwe optimate in garantie :lol: (door nen ouwen bekenden vriend :wink: )
Waar echte vrienden nogal niet goed voor zijn he Pakske :hello1: , ze kunnen je soms een centje opleveren en deze kan je dan beter RIJK dan KWIJT zijn :P
Ik heb ook zulke "VRIENDEN" gehad maar die was ik na een tijdje liever "KWIJT dan RIJK" omdat het teveel voor hen opbracht :evil:

Je ziet waarvoor echte vrienden soms toch in staat voor zijn he :?

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Bij RAD verkoopt men de Optimate III nu voor 48,5 euro. (met factuur).
Als je er nog g??n hebt, het ideale eindejaarscadeau.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Bedankt!

Effe bij het lijstje zetten de Optimate III

Groetjes,

den R1 zot
Afbeelding
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

Vanmorgen na 5 weken stilstaan in de garage de druppellader losgemaakt , ??n keer drukken , een krachtige start en weg was die prachtmachine .
Effe een klein ritje gemaakt van 40 km. , kwestie van niet met rode wangen te staan moest er een koper opdagen voor mijn troetelspeelgoedje . :lol:
Terug opblinken en opnieuw onder het witte laken .
Echt een aanrader zo'n optimate 3 , kost drie keer niets en nooit startproblemen .

Rij ze jongens ,

Erik
djorke

Bericht door djorke »

kben deze morgen net hetzelfde tegengekomen kben deze namidag ook om een optimlate III lader geweest en kheb er 59 euro voor betaalt.
had ik geweten dat het 10 euro goedkoper was bijRAD dan was ik naar daar gereden.
nu maar hopen datr ik morgen terug naar werk kan rijden :roll:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Er zijn nieuwe modellen Optimate III op komst, met type-aanduiding Optimate III SP.
De SP staat voor een spatwaterdichte behuizing, ter bescherming van de electronica in vochtige omgevingen zoals garage's en tuinhuisjes.
Er veranderd niets aan de technische werking, wel aan de prijs , ongeveer 60 euro. (adviesprijs).

Bron : M&T
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
djorke

Bericht door djorke »

dirkske schreef:Er zijn nieuwe modellen Optimate III op komst, met type-aanduiding Optimate III SP.
De SP staat voor een spatwaterdichte behuizing, ter bescherming van de electronica in vochtige omgevingen zoals garage's en tuinhuisjes.
Er veranderd niets aan de technische werking, wel aan de prijs , ongeveer 60 euro. (adviesprijs).

Bron : M&T
t'is deze die ik gekocht heb voor 59 euro bij WIM motors stond momenteel in promotie :wink:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Is genoteerd, dat ze al in omloop zijn.
Merci voor den input, k'ben gezegend met 2 Optimate's voor 2 motoren,
maar in het achterhoofd speelt zo iets van "best ne reserve ....voor.... als.... ".
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
djorke

Bericht door djorke »

dirkske schreef:Is genoteerd, dat ze al in omloop zijn.
Merci voor den input, k'ben gezegend met 2 Optimate's voor 2 motoren,
maar in het achterhoofd speelt zo iets van "best ne reserve ....voor.... als.... ".
groot gelijk safty first :) :wink:
Gunner

Bericht door Gunner »

Nog even terug komen op mijn miserie deze winter, met een overzichtje:
ma 05/12/05 platte batterij, 24 Hr aan de druppellader gehangen en terug in orde :cussing:
wo 21/12/05 platte batterij, 48 Hr aan de druppellader gehangen en terug in orde
di 10/01/06 platte batterij, 48 Hr aan de druppellader gehangen en terug in orde
wo 25/01/06 platte batterij, 38 Hr aan de druppellader gehangen en terug in orde
vr 27/01/06 nieuwe batterij gratis afgeleverd/geplaatst door Hautekiet :lol:
wo 01/02/06 na ongeveer 350 km en 12 start beurten terug platte batterij ongeveer 56 Hr aan de lader laten hangen en terug naar Hautekiet,
diverse testen terug uitgevoerd, en men heeft de autocom afgekoppeld EN de bedrading van de handvat verwarming opnieuw en beter
geisoleerd.
Nu meer dan een week later en enkele honderde km's verder geen problemen tot hiertoe.
Als de problemen weg blijven! dan zal ik eens moeten zoeken naar een stroompunt voor de autocom dat ACHTER het contact ligt om terug een intercom te hebben.

Hou het veilig en tot later

Dr
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Momenteel bij RAD in promotie ?49.00

Groetjes,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
Gesloten